Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet  3 november 2021 kl. 16:04:15
Handlar det där om kontrakts- eller rättighetsmässiga skäl kan man lika gärna önska att kärnvapen avfyras på Warnermedia i USA.
Nu förstår jag verkligen inte logiken...? Om det rör sig om kontraktsskäl eller rättighetsskäl, så är det ju tvärtom bortom WarnerMedias kontroll och således inget de kan belastas för.

Trots allt är kontrakt och upphovsrätt komplicerade saker, och även om Warner Bros. äger alla rättigheter till en film i sig kan det exempelvis förekomma musik eller annat i filmerna som går via andra avtal - därav att man ibland har tvingats byta ut musik i filmer och serier när de släppts på DVD (om än huvudsakligen bakåt i tiden).

Det är heller inte omöjligt att WarnerMedia hade skrivit exklusivavtal med någon annan streamingtjänst om The Dark Knight innan det blev klart att HBO Max skulle lanseras i Sverige så tidigt; kontrakt som förstås inte kan brytas hur som helst. Så verkar ju exempelvis uppenbarligen vara fallet med ViacomCBS, där ett antal serier som logiskt sett borde finnas på Paramount+ (och finns där i andra länder) istället finns på Viaplay i Sverige/Norge/Danmark.

KurageDHH

#256
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2021 kl. 22:26:25
Nu förstår jag verkligen inte logiken...? Om det rör sig om kontraktsskäl eller rättighetsskäl, så är det ju tvärtom bortom WarnerMedias kontroll och således inget de kan belastas för.

Trots allt är kontrakt och upphovsrätt komplicerade saker, och även om Warner Bros. äger alla rättigheter till en film i sig kan det exempelvis förekomma musik eller annat i filmerna som går via andra avtal - därav att man ibland har tvingats byta ut musik i filmer och serier när de släppts på DVD (om än huvudsakligen bakåt i tiden).

Det är heller inte omöjligt att WarnerMedia hade skrivit exklusivavtal med någon annan streamingtjänst om The Dark Knight innan det blev klart att HBO Max skulle lanseras i Sverige så tidigt; kontrakt som förstås inte kan brytas hur som helst. Så verkar ju exempelvis uppenbarligen vara fallet med ViacomCBS, där ett antal serier som logiskt sett borde finnas på Paramount+ (och finns där i andra länder) istället finns på Viaplay i Sverige/Norge/Danmark.

Hos vilken annan streamingtjänst skulle The Dark Knight dyka upp? Egentligen är det meningen alla tre filmer skall vara hos HBO Max. Moviezine har ju listat att alla tre skall va tillgängliga.
Kan du inte bara ringa till HBO Nordic/HBO Max för att ta reda hur det ligger till med TDK?

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet  3 november 2021 kl. 23:12:07
Hos vilken annan streamingtjänst skulle The Dark Knight dyka upp? Egentligen är det meningen alla tre filmer skall vara hos HBO Max. Moviezine har ju listat att alla tre skall va tillgängliga.
Det vet jag inte, det här var som sagt bara en möjlig förklaring - det kan finnas tusentals andra förklaringar till att filmen inte dykt upp än.

Jag skrev inte att det var troligt att någon annan streamingtjänst skulle ha kontrakt på The Dark Knight, just på grund av att Moviezine som sagt listat att filmen ska vara tillgänglig, men ifall den listan skrevs långt i förväg är det ju inte omöjligt att HBO vid det tillfället inte visste om det exklusivavtalet - vid stora företag brukar ju trots allt den ena handen sällan veta vad den andra gör, så personal som jobbar på HBO Max behöver inte veta om vilka kontrakt som deras ägare WarnerMedia i sin tur har tecknat med andra parter. Det är ju trots allt gigantiska företag vi talar om, så personer som sammanställer sådana här listor har säkerligen ingen insyn i detaljer.

Citat från: KurageDHH skrivet  3 november 2021 kl. 23:12:07
Kan du inte bara ringa till HBO Nordic/HBO Max för att ta reda hur det ligger till med TDK?
Jag har inga telefonnummer till HBO Max, och inga kontaktvägar som inte annat folk har. Jag har skickat in feedback via deras "Skicka feedback"-funktion, men i övrigt är mina möjligheter begränsade.

Jag kan förvisso försöka att maila till HBO Max presskontakt, men de vet ju garanterat ingenting om specifika filmer - men kan möjligen vidarebefordra det hela till rätt person eller kolla upp saken. Presstalespersoner är ju trots allt bara anställda för att lämna ut filtrerad information till journalister i marknadsföringssyfte - precis det som HBO Max vill ska komma ut, och varken mer eller mindre än så. Behöver man pressmaterial eller bilder brukar presskontakter och pressavdelningar vara mycket hjälpsamma, men i övrigt får man sällan veta särskilt mycket matnyttigt i specifika frågor.

Men ska jag kontakta HBO Max presskontakt, så lär jag till en början rikta in mig på mer allmänna frågor som det finns en chans att de ska kunna kolla upp; inte detaljer om specifika filmer. En sådan allmän fråga kan exempelvis vara avsaknad av dubbcredits, som har funnits på HBO Nordic men som nu försvunnit, o.s.v.

KurageDHH

#258
Citat från: King Owl skrivet  3 november 2021 kl. 16:53:47
Översättning:

Om jag inte får det jag vill nu på en gång eftersom det är en process som måste gå igenom och kan ta tid om ens är möjligt för tillfället vill jag inte att de ger ut någonting annat!

Men nej, det kan ta tid. Man får ha tålamod. Inget kommer levererat på ett fat när man klickar på fingrarna.

Ibland måste man acceptera läget. Eftersom det är många inblandade och krångliga regler och lagar i olika länder med ännu flera inblandade så kan problem skapas.

Processen kan ju ta flera år och till och med fler årtionde. >:( Det är kanske dags att fundera att avbeställa VPN och flytta från Norden till USA. Där finns det mer program i utbudet är de var i Norden. Och så slipper man tvingas vänta under resten av livet om man bor i USA. ;)

Simon Axelsson

Citat från: KurageDHH skrivet  4 november 2021 kl. 11:35:55
Processen kan ju ta flera år och till och med fler årtionde. >:( Det är kanske dags att fundera att avbeställa VPN och flytta från Norden till USA. Där finns det mer program i utbudet är de var i Norden. Och så slipper man tvingas vänta under resten av livet om man bor i USA. ;)

Värst vad du ska överdriva hela tiden...
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Goliat

Citat från: KurageDHH skrivet  4 november 2021 kl. 11:35:55
Processen kan ju ta flera år och till och med fler årtionde. >:( Det är kanske dags att fundera att avbeställa VPN och flytta från Norden till USA. Där finns det mer program i utbudet är de var i Norden. Och så slipper man tvingas vänta under resten av livet om man bor i USA. ;)

Det där var väl absolut extremt överdrivet. Årtionden tar det inte. Men uppåt ett år absolut då det är många inblandade. Men det kan man väl ändå vänta.

Men jag kan förstå frustrationen över att man vill se något som ligger en bit bort utan att veta när.

Samlaren

Jag håller med. Det tog 2veckor efter realesen så de började med Legacies under rätt dag igen.

Sedan finns det serier som de hade på HBO Nordic som de äger som inte finns på Max än.

KurageDHH

Nu har HBO Max tagit bort Batman v Superman: Dawn of Justice efter nästan bara två veckor. Varför gjorde dom det? Vad i hela friden håller dom på med?

Goliat

Citat från: KurageDHH skrivet  8 november 2021 kl. 19:49:08
Nu har HBO Max tagit bort Batman v Superman: Dawn of Justice efter nästan bara två veckor. Varför gjorde dom det? Vad i hela friden håller dom på med?

Låter märkligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet  8 november 2021 kl. 19:49:08
Nu har HBO Max tagit bort Batman v Superman: Dawn of Justice efter nästan bara två veckor. Varför gjorde dom det? Vad i hela friden håller dom på med?
Mycket märkligt... Frågan är ju om det är avsiktligt - i så fall troligtvis för att filmen ska dyka upp på någon annan streamingtjänst - eller om det är ett misstag...?

Ingen kan ju förneka att HBO Max fortfarande har vissa barnsjukdomar, så det är inte omöjligt att det är ett misstag...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2021 kl. 20:28:31
Mycket märkligt... Frågan är ju om det är avsiktligt - i så fall troligtvis för att filmen ska dyka upp på någon annan streamingtjänst - eller om det är ett misstag...?

Ingen kan ju förneka att HBO Max fortfarande har vissa barnsjukdomar, så det är inte omöjligt att det är ett misstag...

Eller så är det för att de har upptäckt något fel på filmen, och bara har tagit ner den tillfälligt för att åtgärda det.

Men oavsett vilket, skriv ett meddelande till dem på deras hjälpsidor!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 november 2021 kl. 20:45:23
Eller så är det för att de har upptäckt något fel på filmen, och bara har tagit ner den tillfälligt för att åtgärda det.
Det skulle det förstås också kunna vara. Jag har inte provspelat filmen på HBO Max, då jag har den på Blu-Ray, så jag har ingen aning om det kan ha varit något problem med den eller inte.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2021 kl. 01:05:19
Det skulle det förstås också kunna vara. Jag har inte provspelat filmen på HBO Max, då jag har den på Blu-Ray, så jag har ingen aning om det kan ha varit något problem med den eller inte.

Den är tillbaka nu. Jag fick t.o.m. ett mail nyss där den var med i en lista över "veckans favoriter".

Alexander

Jag har kontaktat deras kundtjänst och uppmärksammat att ca 15-20 min av Bara Björnar filmen saknas. Filmen ska vara ungefär 70 minuter lång, men är endast 53 minuter lång på HBO Max och avslutas mitt i handlingen innan eftertexterna kommer.  :)

Goliat

#269
Citat från: Alexander skrivet 16 november 2021 kl. 09:06:23
Jag har kontaktat deras kundtjänst och uppmärksammat att ca 15-20 min av Bara Björnar filmen saknas. Filmen ska vara ungefär 70 minuter lång, men är endast 53 minuter lång på HBO Max och avslutas mitt i handlingen innan eftertexterna kommer.  :)

Ja de ska ju räddas.

Den är dock klippt i en replik när björnarna ligger på spåret också. Samma när den gick på CN.

Bryskt slut att de blir fångade och så slutar den.