Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 februari 2022 kl. 22:30:51
Du kanske har något emot de existerande dubbningarna...
Glöm detjag har ingen bra andleding :(

Dom kan gott båhålla dom dubbningar dom har :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2022 kl. 22:42:29
Det är i stort sett helt riskfritt, för även där har ju Warner Bros. redan köpt loss rättigheterna från TV3; varför det skulle kosta för mycket att dubba om säsongerna.

Så om och när HBO Max släpper serien i de nordiska länderna, så blir det förstås med de dubbningar som Warner Bros. har rättigheterna till: med andra ord Media Dubbs dubbning för säsong 1 och 2 samt fem avsnitt i säsong 3 och Sun Studios dubbning för resten av säsong 3 och hela säsong 4 - 6.

En större fråga är väl om och när det kommer att ske...? I USA har som sagt Familjen Flinta funnits i stort sett sedan starten, så jag hoppas att de släpper serien även i Norden någorlunda snart. Än så länge har de ju tyvärr inte satsat mycket på äldre serier, men när de väl ska börja lägga ner krut på äldre produktioner så bör väl Familjen Flinta ligga bra till - för en mer känd och omtalad TV-serie än så är ju ärligt talat ganska svårt att hitta, oavsett åldersgrupp...
Frågan är när dom lägger ut familjen flinta på HBO max. Hur mycket mer ska man vänta när det gäler serier? Disney+ hade bättre utbud i Sverige jämfört med dom andra streaming tjänsterna.

KurageDHH

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 februari 2022 kl. 23:18:54
Frågan är när dom lägger ut familjen flinta på HBO max. Hur mycket mer ska man vänta när det gäler serier? Disney+ hade bättre utbud i Sverige jämfört med dom andra streaming tjänsterna.

Annars får man bli tvungen att gå till illegala nedladdning om man vill se äldre serier från CN och Hannah-Barbera, men det skulle vara jättesynd.
Du får väl avvakta under det här årtiondet. Är det så att serien fortfarande inte dykit upp innan slutet av december 2029 så är det bara att ge upp hoppet om HBO Max permanent. ;)

Scoobydoofan1

Citat från: KurageDHH skrivet 10 februari 2022 kl. 20:01:52
Annars får man bli tvungen att gå till illegala nedladdning om man vill se äldre serier från CN och Hannah-Barbera, men det skulle vara jättesynd.
Du får väl avvakta under det här årtiondet. Är det så att serien fortfarande inte dykit upp innan slutet av december 2029 så är det bara att ge upp hoppet om HBO Max permanent. ;)
Ärligt talat så är HBO Max en jobbig streaming service, man hade bättre chans att se på dom gamla serierna på cartoon network eller boomerang tills dom började visa nya serie och inte dom gamla längre. Dom ändrade vad som fick andra att kolla på deras kanaler för det mesta. Samma sak med Disney kanalen och Nickelodeon. Håll inte ut hopp för dom här streaming services. Skulle ha varit bättre om deras serier blev utgivna på dvd.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2022 kl. 20:37:14
Skulle ha varit bättre om deras serier blev utgivna på dvd.
Ja, visst vore det alltid bättre med kompletta releaser på DVD - men nu när försäljningen av fysiska medier har sjunkit och vissa nya långfilmer inte ens släpps på DVD och Blu-Ray längre, så vore det antagligen för stor ekonomisk risk i annat än de allra största länderna. :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 februari 2022 kl. 23:18:54
Frågan är när dom lägger ut familjen flinta på HBO max. Hur mycket mer ska man vänta när det gäler serier? Disney+ hade bättre utbud i Sverige jämfört med dom andra streaming tjänsterna.
Min bästa gissning är att HBO Max resonerar så att Disney+ hann så långt före, så att alla barnfamiljer redan abonnerar på Disney+ och knappast kommer att säga upp det abonnemanget i närtid - så att de därför tror att det är smartare att till att börja med satsa främst på en vuxen publik; sådana som sannolikt inte redan abonnerar på Disney+. Trots allt är ju varumärket HBO över hela världen mest kända för sina mycket välgjorda serier för en vuxen publik, varför det är den biten de åtminstone i första hand kommer satsa mest på.

När de har utökat det vuxna utbudet, så att det är tillräckligt fördelaktigt så att de flesta ska vilja abonnera på det, kommer de förmodligen ge sig på barnutbudet. Det känns väl som ett rimligt antagande att HBO Max på sikt kommer försöka få någorlunda samma utbud i alla länder, varför serier som finns på HBO Max i USA också borde komma hit tids nog. I USA finns Familjen Flinta, Jetsons och en del Scooby-Doo-serier, men däremot inte så jättemånga andra Hanna-Barbera-serier än så.


För övrigt kan jag tipsa om att HBO Max nu i dagarna precis har publicerat alla 11 säsonger av den amerikanska dramakomediserien Shameless (2011 - 2021). En väldigt bra serie och väl värd att se, för er som inte redan har sett den. Den är inte producerad av HBO Max, men däremot av Showtime och Warner Bros. Jag har ännu inte sett alla 11 säsonger, och jag tror inte att de sista säsongerna har visats linjärt i svensk TV, men de säsonger jag sett har i alla fall varit väldigt bra och hållit en mycket hög klass. Säsong 1 - 4 har släppts på DVD i Sverige, men senare säsonger tror jag inte har släppts fysiskt här. :)
https://www.hbomax.com/se/sv/series/urn:hbo:series:GYGhFzgNeM8PDcgEAAAAJ

Det här gäller alltså den amerikanska remaken av den brittiska serien Shameless. Den brittiska originalserien från 2004 - 2013 har väl aldrig blivit fullt lika välkänd i Sverige, och jag tror bara att den sänts på TV4 Komedi mellan 2008 och 2015; inga andra kanaler.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2022 kl. 21:23:29
Ja, visst vore det alltid bättre med kompletta releaser på DVD - men nu när försäljningen av fysiska medier har sjunkit och vissa nya långfilmer inte ens släpps på DVD och Blu-Ray längre, så vore det antagligen för stor ekonomisk risk i annat än de allra största länderna. :(
Min bästa gissning är att HBO Max resonerar så att Disney+ hann så långt före, så att alla barnfamiljer redan abonnerar på Disney+ och knappast kommer att säga upp det abonnemanget i närtid - så att de därför tror att det är smartare att till att börja med satsa främst på en vuxen publik; sådana som sannolikt inte redan abonnerar på Disney+. Trots allt är ju varumärket HBO över hela världen mest kända för sina mycket välgjorda serier för en vuxen publik, varför det är den biten de åtminstone i första hand kommer satsa mest på.

När de har utökat det vuxna utbudet, så att det är tillräckligt fördelaktigt så att de flesta ska vilja abonnera på det, kommer de förmodligen ge sig på barnutbudet. Det känns väl som ett rimligt antagande att HBO Max på sikt kommer försöka få någorlunda samma utbud i alla länder, varför serier som finns på HBO Max i USA också borde komma hit tids nog. I USA finns Familjen Flinta, Jetsons och en del Scooby-Doo-serier, men däremot inte så jättemånga andra Hanna-Barbera-serier än så.


För övrigt kan jag tipsa om att HBO Max nu i dagarna precis har publicerat alla 11 säsonger av den amerikanska dramakomediserien Shameless (2011 - 2021). En väldigt bra serie och väl värd att se, för er som inte redan har sett den. Den är inte producerad av HBO Max, men däremot av Showtime och Warner Bros. Jag har ännu inte sett alla 11 säsonger, och jag tror inte att de sista säsongerna har visats linjärt i svensk TV, men de säsonger jag sett har i alla fall varit väldigt bra och hållit en mycket hög klass. Säsong 1 - 4 har släppts på DVD i Sverige, men senare säsonger tror jag inte har släppts fysiskt här. :)
https://www.hbomax.com/se/sv/series/urn:hbo:series:GYGhFzgNeM8PDcgEAAAAJ

Det här gäller alltså den amerikanska remaken av den brittiska serien Shameless. Den brittiska originalserien från 2004 - 2013 har väl aldrig blivit fullt lika välkänd i Sverige, och jag tror bara att den sänts på TV4 Komedi mellan 2008 och 2015; inga andra kanaler.
Få se vad dom gör. Det var ändå synd över att dom börjar sluta med fysiska dvd och blu ray utgåvor, skulle ha varit skönt att ha säsong 1 av familjen flinta med mediadubb som familjen flinta säsong 2 dvd boxen.

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2022 kl. 21:23:29
Min bästa gissning är att HBO Max resonerar så att Disney+ hann så långt före, så att alla barnfamiljer redan abonnerar på Disney+ och knappast kommer att säga upp det abonnemanget i närtid - så att de därför tror att det är smartare att till att börja med satsa främst på en vuxen publik; sådana som sannolikt inte redan abonnerar på Disney+. Trots allt är ju varumärket HBO över hela världen mest kända för sina mycket välgjorda serier för en vuxen publik, varför det är den biten de åtminstone i första hand kommer satsa mest på.

När de har utökat det vuxna utbudet, så att det är tillräckligt fördelaktigt så att de flesta ska vilja abonnera på det, kommer de förmodligen ge sig på barnutbudet. Det känns väl som ett rimligt antagande att HBO Max på sikt kommer försöka få någorlunda samma utbud i alla länder, varför serier som finns på HBO Max i USA också borde komma hit tids nog. I USA finns Familjen Flinta, Jetsons och en del Scooby-Doo-serier, men däremot inte så jättemånga andra Hanna-Barbera-serier än så.

Tids nog? Kan du inte våga gissa i alla fall hur många år lär nog ta innan de kommer hit?

Goliat

Citat från: KurageDHH skrivet 11 februari 2022 kl. 07:55:56
Tids nog? Kan du inte våga gissa i alla fall hur många år lär nog ta innan de kommer hit?

Gissa och sia är inte lätt. Och i sådant här fall vet man inte, det man sett är hur andra streamingstjänster har gjort.

De kommer nog garanterat lägga upp äldre, men det finns många serier i filmer och de kanske prioriterar en annan framför något du personligen vill ha först. Så det går omöjligt att veta.

KurageDHH

Citat från: Tecknad Film skrivet 11 februari 2022 kl. 08:20:06
De kommer nog garanterat lägga upp äldre, men det finns många serier i filmer och de kanske prioriterar en annan framför något du personligen vill ha först.

Ja, förmodligen om 50 år

Goliat

Citat från: KurageDHH skrivet 11 februari 2022 kl. 20:54:56
Ja, förmodligen om 50 år

Haha, ja, vi kan vara överens om att det inte sker om 51 år. 😉

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 11 februari 2022 kl. 20:54:56
Ja, förmodligen om 50 år
Det var väl lite väl pessimistiskt. Min bästa gissning är att HBO Max inom något halvår bör ha fått ihop tillräckligt mycket serier för en vuxen publik, så att de då borde börja prioritera barninnehållet lite mer. Men om det sen innebär fler nyare serier, lite äldre serier eller en kombination är omöjligt att veta...

Det spelar hursomhelst inte så stor roll, för alla vi som hoppade på introduktionserbjudandet på halva priset livet ut måste ju fortsätta abonnera för att få behålla det fantastiska priset (44,50 kr per månad); varför man ändå inte "kan" säga upp abonnemanget...

Goliat


Jirr

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2022 kl. 01:20:28
Det spelar hursomhelst inte så stor roll, för alla vi som hoppade på introduktionserbjudandet på halva priset livet ut måste ju fortsätta abonnera för att få behålla det fantastiska priset (44,50 kr per månad); varför man ändå inte "kan" säga upp abonnemanget...

Det var väl 50% på månadspriset livet ut? De höjer ju förr eller senare och då är det ju inte 44,50 längre.

Goliat

Citat från: Jirr skrivet 12 februari 2022 kl. 09:02:50
Det var väl 50% på månadspriset livet ut? De höjer ju förr eller senare och då är det ju inte 44,50 längre.

Ja du har rätt. Det stod:

*Besparingen är baserad på det årliga priset om du betalar i förskott jämfört med månadspriset på 89 kr under 12 månader. - HBO Max

Men det stod ovanför stod det "44,50 kr/mån. livet ut" så jag tolkade det som det skulle kolla 44.50 kr livet ut. Märkte inte ens den minimala texten undertill. Men ja det är tydligen 50% på totala priset livet ut bara. Så de kan höja om de skulle vilja.

EDIT: Man kan få en annan deal, inte lika bra som 50% men 34% om man betalar per år istället länk