Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2024 kl. 21:20:52Kortfilmssamling, som det låter en samling av kortfilmer.
Eller menar du att det är flera kortfilmer som blir totalt 80 minuter lång i denna VHS?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:29:09Då räknas inte den filmen med där.

Du sa ju "på sådana här gamla kortfilmsamlings vhs:er" så förstod inte, för det var ju en långfilm.
Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:29:46Eller menar du att det är flera kortfilmer som blir totalt 80 minuter lång i denna VHS?
Det är visst en kortfilmssamling med 13 kortfilmer som tillsammans blir 80 minuter. Det blir ju ingen långfilm bara för att den är lång.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2024 kl. 21:37:10Det är visst en kortfilmssamling med 13 kortfilmer som tillsammans blir 80 minuter långa det blir ju ingen långfilm bara för att den är lång.
skrev det här. Kanske inte såg det?
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=16562.msg186006#msg186006
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:12:49Här är en film, någon som vet om det finns svensk tal då den har svensk text på omslaget?
https://www.tradera.com/item/302149/624491739/har-ar-ditt-liv-kalle-anka
Nu är det ju inte alltid som specifikationerna på baksidan stämmer, men jag har ett svagt minne av att jag ska ha Här är ditt liv, Kalle Anka här hemma; och såvitt jag kommer ihåg är den genomgående på engelska med svensk text.

Den är dock lite mer intressant än många andra kortfilmssamlingar från 1980-talet, då jag vill minnas att den även innehåller en ramberättelse som väver ihop allt till en helhet och inte bara kortfilmer rakt upp och ned. Då blir det ju en annan femma än bara en rad kortfilmer utan något mer.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2024 kl. 01:19:41Nu är det ju inte alltid som specifikationerna på baksidan stämmer, men jag har ett svagt minne av att jag ska ha Här är ditt liv, Kalle Anka här hemma; och såvitt jag kommer ihåg är den genomgående på engelska med svensk text.

Den är dock lite mer intressant än många andra kortfilmssamlingar från 1980-talet, då jag vill minnas att den även innehåller en ramberättelse som väver ihop allt till en helhet och inte bara kortfilmer rakt upp och ned. Då blir det ju en annan femma än bara en rad kortfilmer utan något mer.
De flesta kortfilmssamlingarna på VHS var bara ett antal kortfilmer efter varandra, men Här är ditt liv, Kalle Anka var egentligen ett TV-avsnitt ur serien Disneyland / Walt Disney Presents från 1960. Förutom TV-avsnittet hade man fyllt ut kassetten med några extra kortfilmer som inte fanns med i det ursprungliga programmet.

De tecknade avsnitten av Disneyland / Walt Disney Presents bestod vanligtvis av ett antal klassiska kortfilmer som bands ihop av en nytecknad ramhandling. På så vis kunde man producera många "nya" tecknade entimmes TV-avsnitt med bara ett minimum av arbete.

Här är ditt liv var ju en populär programidé på amerikansk TV, och det gjordes på sin tid även en svensk version med Lasse Holmqvist som programledare. Här har vi en tecknad version med Benjamin Syrsa som programledare, och han har vissa besvär att få Kalle Anka till TV-studion så att historien om hans liv kan berättas i "direktsändning".

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2024 kl. 20:42:27Den stora nackdelen är att Amazon Prime Video såvitt jag kan se bara har filmen som hyrfilm; inte som köpfilm. Så man kan bara betala 39 kr för att hyra filmen i två dygn, men inte alls köpa den... :(
Det finns lösningar på det. :)
https://www.redfox.bz/sv/anystream.html
https://streamfab.tv/

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 februari 2024 kl. 06:22:28De flesta kortfilmssamlingarna på VHS var bara ett antal kortfilmer efter varandra, men Här är ditt liv, Kalle Anka var egentligen ett TV-avsnitt ur serien Disneyland / Walt Disney Presents från 1960. Förutom TV-avsnittet hade man fyllt ut kassetten med några extra kortfilmer som inte fanns med i det ursprungliga programmet.
Tack för informationen, jag tyckte väl att Här är ditt liv, Kalle Anka kändes ovanligt välgjord för att vara gjord för VHS...

Men hur har de lagt till de extra kortfilmerna? Presenteras dessa rakt upp och ned, eller har de lyckats väva in dessa på något sätt?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 februari 2024 kl. 06:22:28Här är ditt liv var ju en populär programidé på amerikansk TV, och det gjordes på sin tid även en svensk version med Lasse Holmqvist som programledare.
Den svenska versionen känner jag väl till, men jag måste medge att jag inte visste om att det byggde på en amerikansk programidé... :-[

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 februari 2024 kl. 07:54:03Det finns lösningar på det. :)
https://www.redfox.bz/sv/anystream.html
https://streamfab.tv/
Tack för tipset. Kan dessa ladda hem orört, eller blir videon omkodad?

Kommer alla ljudspår och textspår ned, eller måste man göra det manuellt?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2024 kl. 09:22:53Tack för informationen, jag tyckte väl att Här är ditt liv, Kalle Anka kändes ovanligt välgjord för att vara gjord för VHS...

Men hur har de lagt till de extra kortfilmerna? Presenteras dessa rakt upp och ned, eller har de lyckats väva in dessa på något sätt?
Jag minns inte exakt. Jag får undersöka det och återkomma.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2024 kl. 09:22:53Tack för tipset. Kan dessa ladda hem orört, eller blir videon omkodad?

Kommer alla ljudspår och textspår ned, eller måste man göra det manuellt?
Orört, men i vissa fall blir upplösningen och ljudkvalitén inte den maximala. Amazon är dock en av de bättre tjänsterna där man så gott som alltid får full HD och 5.1-ljud i e-ac3.

Man väljer själv vilka ljudspår- och textspår som ska tas med.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 februari 2024 kl. 07:54:03Det finns lösningar på det. :)
https://www.redfox.bz/sv/anystream.html
https://streamfab.tv/
Apråpå detta så skrev jag att man kunde "avkryptera" som det heter, alltså ladda ner från tjänster. 
flera inlägg gjorde jag: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5503.msg183867#msg183867
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5503.msg183940#msg183940
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5503.msg183995#msg183995
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5503.msg185154#msg185154

Och själv använder jag ett program som är gratis och behöver alls inte jättekunskap för att använda detta verktyget.

Jag sökte på streamfab för ett halvårsen men då kostade det, men det kanske har ändrats nu och är gratis, vad vet jag.

Du som länkade detta, använder du det själv och vet du om det kostar någoting?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 10:02:48Och själv använder jag ett program som är gratis och behöver alls inte jättekunskap för att använda detta verktyget.

Jag sökte på streamfab för ett halvårsen men då kostade det, men det kanske har ändrats nu och är gratis, vad vet jag.
Både Streamfab och Anystream är betalprogram som kostar pengar. Jag har använt båda så länge de har funnits.

Men om du känner till något program som är bättre och billigare (eller helt gratis) så berätta för all del vad det är för program, och var man kan hitta det!

Om du inte vill skriva det här på de öppna delarna av forumet kan du antingen skriva på tavlan Efterlysningar och byten som bara medlemmar kan läsa, eller så kan du skicka PM till Daniel och mig och andra som anmäler sitt intresse.


Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 februari 2024 kl. 10:58:01Både Streamfab och Anystream är betalprogram som kostar pengar. Jag har använt båda så länge de har funnits.

Men om du känner till något program som är bättre och billigare (eller helt gratis) så berätta för all del vad det är för program, och var man kan hitta det!

Om du inte vill skriva det här på de öppna delarna av forumet kan du antingen skriva på tavlan Efterlysningar och byten som bara medlemmar kan läsa, eller så kan du skicka PM till Daniel och mig och andra som anmäler sitt intresse.
Tror inte Daniel vill att jag ska skriva det helt öppet här så vem som helst kan se det.

Och PM så kan ju bara du se det om jag skickar det till dig, men vill dela med mig utav det så kommer skriva det i ämnet Efterlysningar och byten. Även om det möjligtvis inte passar ämnet.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 11:07:41Tror inte Daniel vill att jag ska skriva det helt öppet här så vem som helst kan se det.

Och PM så kan ju bara du se det om jag skickar det till dig, men vill dela med mig utav det så kommer skriva det i ämnet Efterlysningar och byten. Även om det möjligtvis inte passar ämnet.
I just det här fallet är det lämpligt att skriva det i Efterlysningar och byten, just för att den tavlan bara syns av medlemmar och därmed inte kommer kunna indexeras av Google (eller andra sökmotorer) - således minimal risk att filmbolag, Antipiratbyrån och andra icke önskvärda personer ska se det. :)
(Det passar som sagt inte riktigt in i tavlans ämne, men vill man skriva mer känsliga saker som man inte vill att gäster eller utomstående ska se, så kan man göra undantag och skriva på den tavlan ändå - eftersom det kräver 10 inlägg för att synas, så bör jag eller Erika hinna se i tid om någon "skum typ" postar flertalet skräpinlägg bara för att komma upp i 10 inlägg)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2024 kl. 11:23:36I just det här fallet är det lämpligt att skriva det i Efterlysningar och byten, just för att den tavlan bara syns av medlemmar och därmed inte kommer kunna indexeras av Google (eller andra sökmotorer) - således minimal risk att filmbolag, Antipiratbyrån och andra icke önskvärda personer ska se det. :)
(Det passar som sagt inte riktigt in i tavlans ämne, men vill man skriva mer känsliga saker som man inte vill att gäster eller utomstående ska se, så kan man göra undantag och skriva på den tavlan ändå - eftersom det kräver 10 inlägg för att synas, så bör jag eller Erika hinna se i tid om någon "skum typ" postar flertalet skräpinlägg bara för att komma upp i 10 inlägg)
Låter bra, jag nu skapat guiden som du kan se :D 

Vem är Erika? Jag vet att hon är nummer 4 registrerad men känner du henne väl då hon är en global moderator, och inte vem som helst som har registrerat sig?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

@Daniel Hofverberg  Såg nu att hon blev moderator för att du var på semester via ämnet: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=854.0

Så glöm frågan för att jag vet nu varför det blev just henne :)
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

#44
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2024 kl. 09:22:53Tack för informationen, jag tyckte väl att Här är ditt liv, Kalle Anka kändes ovanligt välgjord för att vara gjord för VHS...

Men hur har de lagt till de extra kortfilmerna? Presenteras dessa rakt upp och ned, eller har de lyckats väva in dessa på något sätt?
Nu har jag tittat igenom Här är ditt liv, Kalle Anka. Allt är på engelska, och allt utom trailrarna är textat till svenska.

Först kommer själva TV-avsnittet från 1960 i sin helhet. Antagligen är det inte exakt likadant som 1960. Walt Disney brukade själv introducera programmen, och i slutet kunde det finnas en trailer för nästa veckas program. Men något sådant finns inte här.

Avsnittet innehåller hela eller delar av följande kortfilmer utan några för- eller sluttexter:
Donald's Better Self (1938)
Donald's Lucky Day (1939)
Donald Gets Drafted (1942)
Sky Trooper (1942)
Working for Peanuts (1953)
Mickey's Amateurs (1937)
Bee at the Beach (1950)
Donald's Diary (1954)
Förmodligen är de flesta av kortfilmerna något kortade. Delar av Donald Gets Drafted och Sky Trooper har satts samman till en berättelse.

Efter huvudprogrammet följer fem kortfilmer i sin helhet, och dessa har fått behålla både för- och sluttexter:
Sleepy Time Donald (1947)
Donald's Happy Birthday
(1949)
Donald's Penguin
(1939)
Frank Duck Brings'em Back Alive
(1946)
Put-Put Troubles
(1940)
Mellan kortfilmerna visas mycket korta mellanspel, några sekunders klipp ur diverse tecknade kortfilmer.

Slutligen kommer trailers till fyra långfilmer (på engelska utan svensk text):
Herbie Rides Again (1974)
Fun and Fancy Free
(1947)
Something Wicked This Way Comes
(1983)
Night Crossing
(1982)