Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lady och Lufsen - kassettband (Disneyland records : SK 825357)

Startat av Beck, 11 november 2010 kl. 18:03:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Jag letar efter ett kassettband med Lady och Lufsen, utgivet av Disneyland records : SK 825357.
Någon som har det eller vet var jag kan hitta det?

Daniel Hofverberg

Jag kan tänkas ha den - jag vet att jag har eller åtminstone har haft ett gammalt kassettband med Lady och Lufsen, jag är bara inte säker på om det är just den här. Om jag har kvar den (vilket jag borde), så finns den antagligen i förrådet, så jag har inte möjlighet att kolla efter numret just nu.

Vet du något mer om kassetten? Kan du beskriva innehållet, årtal, medverkande eller något sådant? Innehåller den autentiskt filmljud (i så fall från vilken av dubbningarna) eller nyinspelning?

Beck

Hej Daniel!

Årtalet är 1969, och kassetten ska innehålla originaldubben från 1955 (autentiskt filmljud).


Elios

Va så det finns nåt sätt att få tag på originaldubbningen då?!

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 30 december 2021 kl. 00:26:08
Va så det finns nåt sätt att få tag på originaldubbningen då?!
Den här tråden handlade om ett kassettband som tydligen ska innehålla autentiskt filmljud från originaldubben - men det rör sig ju bara om ett band, så långt ifrån hela dubben.

Om du syftar på hela originaldubben, så ska det enligt obekräftade uppgifter ha släppts en 16 mm-film med hela originaldubben av Lady och Lufsen, som bland annat skolornas mediecentraler haft förr i tiden. Men det var förstås länge sen - 16 mm har ju varit i det närmaste utdött sedan 1990-talet, och nuförtiden är det ju inte särskilt många som har 16 mm-projektorer för att kunna spela upp såna filmrullor.

Att få tag i denna 16 mm-film är nog oerhört svårt, då de flesta 16 mm-filmer släpptes i ganska liten upplaga till att börja med plus att det ju var flertalet decennier sedan. Jag har i alla fall ännu inte lyckats... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 december 2021 kl. 05:32:10
Den här tråden handlade om ett kassettband som tydligen ska innehålla autentiskt filmljud från originaldubben - men det rör sig ju bara om ett band, så långt ifrån hela dubben.

Om du syftar på hela originaldubben, så ska det enligt obekräftade uppgifter ha släppts en 16 mm-film med hela originaldubben av Lady och Lufsen, som bland annat skolornas mediecentraler haft förr i tiden. Men det var förstås länge sen - 16 mm har ju varit i det närmaste utdött sedan 1990-talet, och nuförtiden är det ju inte särskilt många som har 16 mm-projektorer för att kunna spela upp såna filmrullor.

Att få tag i denna 16 mm-film är nog oerhört svårt, då de flesta 16 mm-filmer släpptes i ganska liten upplaga till att börja med plus att det ju var flertalet decennier sedan. Jag har i alla fall ännu inte lyckats... :(

Jag skulle tro att sådana 16mm filmkopior i princip aldrig kommer ut på marknaden, utan destrueras när de inte längre ska användas. Sen är problemet att de flesta har en filmbas av acetat som efterhand krymper och/eller bryts ner till ättika, speciellt om de förvaras olämpligt. Så även om filmkopiorna inte destrueras avsiktligt så destruerar de ofta sig själva med tiden.

Det förekommer en del handel samlare emellan med fysiska filmkopior, både 16 och 35mm, ja ibland t.o.m. 70mm. Men då är det knappast svenskdubbade eller ens svensktextade filmkopior vi pratar om.

Jag har faktiskt en 16mm filmprojektor som jag inte har använt på flera år. Så om någon mot förmodan skulle hitta något intressant kan jag hjälpa till med att digitalisera ljudet. Att filma av bilden brukar inte bli så bra, men som referens kan det gå att använda om man har någon annan bildkälla att synka ljudet mot.

Om man ska få bra resultat med både ljud och bild behöver man köra filmen i en scanner, något som tv-bolag och andra medieproducenter kan ha. Det kan vara ganska dyrt att hyra tid på en sådan.