Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Random frågor och diskussioner

Startat av Steffan Rudvall, 12 juni 2021 kl. 22:32:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2021 kl. 22:27:48
Det är nog inte alla som pluggar franska, jag tror engelska är vanligast och att spanska är näst vanligast...

Jag har dock aldrig förstått syftet med skolor när det finns bl.a. internet, lexikon, osv. plus att man kan lära sig saker i princip när som helst (t.ex. hemma, osv.)
Skolor behövs för att man ska lära sig att klara sig själv i livet om man bara använder internet och lexikon så kan man ju inget själv och kan inte heller klara sig själv...

Men i alla fall tror jag att det i grundskolan är vanligare att man väljer Tyska, Franska eller Spanska som språkval framför Engelska som redan är ett eget ämne.



Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2021 kl. 22:32:55
Skolor behövs för att man ska lära sig att klara sig själv i livet om man bara använder internet och lexikon så kan man ju inget själv och kan inte heller klara sig själv...

Men i alla fall tror jag att det i grundskolan är vanligare att man väljer Tyska, Franska eller Spanska som språkval framför Engelska som redan är ett eget ämne.

Fast klara sig själv kan man göra även utan skola då föräldrarna kan hjälpa till och är det inte föräldrarna så är det storasyskonen, mormor, morfar, moster och/eller morbror!

Förresten så borde vi som sagt hålla oss till ämnet!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2021 kl. 22:40:07
Fast klara sig själv kan man göra även utan skola då föräldrarna kan hjälpa till och är det inte föräldrarna så är det storasyskonen, mormor, morfar, moster och/eller morbror!

Förresten så borde vi som sagt hålla oss till ämnet!
Ja men om alla dessa hjälper till klarar man inte sig själv.

Visa av ämnena i skolan hjälper ju också eleverna att hitta intressen och kanske till och med karriärer.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2021 kl. 22:42:30
Ja men om alla dessa hjälper till klarar man inte sig själv.

Visa av ämnena i skolan hjälper ju också eleverna att hitta intressen och kanske till och med karriärer.

Detta får vi ta i en annan tråd...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2021 kl. 22:40:07
Fast klara sig själv kan man göra även utan skola då föräldrarna kan hjälpa till och är det inte föräldrarna så är det storasyskonen, mormor, morfar, moster och/eller morbror!

Förresten så borde vi som sagt hålla oss till ämnet!
Ja men om alla dessa hjälper till klarar man inte sig själv.


Varför vill någon vara beroende av andra?


Visa av ämnena i skolan hjälper ju också eleverna att hitta intressen och kanske till och med karriärer.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2021 kl. 22:49:37
Ja men om alla dessa hjälper till klarar man inte sig själv.


Varför vill någon vara beroende av andra?


Visa av ämnena i skolan hjälper ju också eleverna att hitta intressen och kanske till och med karriärer.

Det är en lång rad av text för mig att förklara, kanske vi kan diskutera detta vidare genom PM...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2021 kl. 22:53:32
Det är en lång rad av text för mig att förklara, kanske vi kan diskutera detta vidare genom PM...
Okej...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2021 kl. 22:53:58
Okej...

Det kan jag göra imorgon för det är sent nu och jag är så trött så jag måste borsta tänderna och gå och lägga mig!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2021 kl. 23:08:03
Det kan jag göra imorgon för det är sent nu och jag är så trött så jag måste borsta tänderna och gå och lägga mig!
Tänk på att borsta en minut på varje käke.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2021 kl. 23:11:13
Tänk på att borsta en minut på varje käke.

Bra påminnelse, likaväl som när man tvättar händerna, att man ska tänka på att tvätta så noga som man rekommenderar i minst 30 sekunder!

MOA

Själv blir jag trött av & titta på detta

Mathilda Gustafsson

Håller ni med om att Disneys Snövit är helt sjuk? Det handlar om pedofili och kidnappning sant att du blir kysst av folk man inte känner.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 juni 2021 kl. 10:07:15
Håller ni med om att Disneys Snövit är helt sjuk? Det handlar om pedofili och kidnappning sant att du blir kysst av folk man inte känner.
För det första utspelar sagan sig på 1500-talet där många inte levde längre än till 35-årsåldern så det var helt okej att gifta sig vid 14 år. Sedan så finns det ju inte heller några konkreta belägg på att Florian faktiskt är i 30-årsåldern.

Sedan finns det många på internet som skriver att Florian kysser Snövit lik utan att känna henne och att han sedan kidnappade henne men om man har sett själva filmen så vet man att detta inte stämmer.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2021 kl. 22:32:55
Skolor behövs för att man ska lära sig att klara sig själv i livet om man bara använder internet och lexikon så kan man ju inget själv och kan inte heller klara sig själv...

Välkomna till landstinget kurs "Sköt dig själv"! :)

https://youtu.be/t5v_5JyBQFQ

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2021 kl. 22:32:55
Skolor behövs för att man ska lära sig att klara sig själv i livet om man bara använder internet och lexikon så kan man ju inget själv och kan inte heller klara sig själv...

Skolor behövs, men att googla saker som hur man diskar etc. funkar ju för att kunna klara sig själv. Dock är skolan livsviktig för den sociala biten, att umgås med lärare och folk i sin egna ålder.