Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Idag har regeringen haft pressträff och meddelat att lättnaderna aviserade från den 1 juni fortfarande kommer att bli av, så inga förändringar där. :)

Enda undantaget är att det finns en viss risk att Region Norrbotten inte kommer att införa förändringarna med 50 personer, då det är den enda regionen i landet där smittspridningen inte minskar utan ligger på en stabilt hög nivå. Folkhälsomyndigheten ska ha ett samtal med smittskyddsläkaren i Norrbotten, för att senare fatta beslut i frågan. Så i Norrbottens län finns det alltså en liten risk att biograferna inte kan öppna till veckan, men i alla övriga regioner är det spikat.

Preliminärt kommer också nästa steg i öppningen av landet att ske den 1 juli. Då kommer offentliga tillställningar få ha 50 personer inomhus utan sittplatser, 300 personer inomhus med anvisade sittplatser, 600 personer utomhus utan sittplatser och 3000 personer utomhus med anvisade sittplatser. Det är nog ganska få biosalonger i Sverige som ens rymmer 300 personer, och ännu färre nu när man måste hålla en meters avstånd mellan varje sällskap, så från den 1 juli lär alltså i stort sett alla biografer i Sverige få ta in så mycket folk de rymmer med fortsatt avstånd. Om bara folk vågar gå på bio, så lär det bli räddningen för biograferna, så att de äntligen kan börja tjäna pengar igen. :)

I mitten av juni ska regeringen också ta ställning till om det kan bli så att vissa evenemang ska kräva vaccinpass, så att man bara får gå på evenemang om man är vaccinerad. De ville inte ge några exempel alls, men om man läser mellan raderna på det som sades så misstänker jag starkt att det syftar på större evenemang än bioföreställningar - d.v.s. evenemang med fler personer i publiken (såsom konserter, idrottstävlingar, o.s.v.).


Jag ser också att både Tom & Jerry och Godzilla vs Kong har biopremiär redan i morgon på Svenska Bios biografer, för att sedan från och med tisdag visas även på övriga biografer i landet. SF Studios valde alltså att behålla den tidigare planerade premiärdagen för båda filmerna - mest troligt var det väl så många andra filmer inplanerade för juni månad, så att det var mest taktiskt att behålla datumet redan i slutet av maj för att "hinna före" alla andra filmer. Trots allt lär det på många håll i landet bli ganska fullt, då det är många filmer aviserade för juni månad; nu när de flesta filmer som varit tänkta att få premiär under det senaste halvåret släpps nästan samtidigt...

Precis som jag misstänkte kommer också de biografer som Svenska Bio äger och som under senare månader bara haft öppet på helger att ha öppet alla dagar från och med tisdag (1 juni).

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2021 kl. 20:51:55
Jag ser också att både Tom & Jerry och Godzilla vs Kong har biopremiär redan i morgon på Svenska Bios biografer, för att sedan från och med tisdag visas även på övriga biografer i landet. SF Studios valde alltså att behålla den tidigare planerade premiärdagen för båda filmerna - mest troligt var det väl så många andra filmer inplanerade för juni månad, så att det var mest taktiskt att behålla datumet redan i slutet av maj för att "hinna före" alla andra filmer. Trots allt lär det på många håll i landet bli ganska fullt, då det är många filmer aviserade för juni månad; nu när de flesta filmer som varit tänkta att få premiär under det senaste halvåret släpps nästan samtidigt...

Har du sett om Cruella kommer att ha premiär på någon bio i morgon? Den har ju sen länge varit annonserad både som biopremiär och Disney+ premier access till den 28 maj.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 maj 2021 kl. 21:04:34
Har du sett om Cruella kommer att ha premiär på någon bio i morgon? Den har ju sen länge varit annonserad både som biopremiär och Disney+ premier access till den 28 maj.
Ja, jag ser att Cruella går upp på bio på Biostaden Aveny i Skellefteå imorgon fredag, så jag förmodar att det även gäller övriga biografer som Svenska Bio äger. :)

Den visas tydligen endast med engelskt tal och svensk text, så jag förmodar att den inte har dubbats till svenska på Disney+ heller. :( Inte jätteförvånande, då filmen fått 11-årsgräns av Statens Medieråd, men ändå lite synd då det hade varit ett effektivt sätt att bredda målgruppen på.

Cruella verkar för övrigt oväntat populär - alla bioföreställningar (två om dagen) i Skellefteå både fredag, lördag och söndag verkar helt fullsatta. Det säger visserligen inte så mycket, nu när "fullsatt" bara innebär 8 personer, men det är ändå mer än alla andra biofilmer det senaste halvåret...