Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bagaren och Spisen i Skönheten och Odjuret

Startat av Disneyfantasten, 6 april 2021 kl. 21:53:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:49:09
Jo men det var ju för att Martin Söderhjelm gjorde Svärdet i Stenen och Djungelboken men så tog Doreen Denning över Disney dubbningarna.

Vad har det med saken att göra? (då Guy De La Berg under 1999-2010 dubbade hos Sun Studio som senare blev SDI Media och KM Studio)

Guy De La Berg var förresten bosatt i Stockholm så jag tror att han hade kunnat medverka i någon Doreen Denning dubbning om han hade velat, fast han kanske var i studion och testade eller var påtänkt eller något, vad vet jag...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:52:59
Vad har det med saken att göra? (då Guy De La Berg under 1999-2010 dubbade hos Sun Studio som senare blev SDI Media och KM Studio)

Guy De La Berg var förresten bosatt i Stockholm så jag tror att han hade kunnat medverka i någon Doreen Denning dubbning om han hade velat, fast han kanske var i studion och testade eller var påtänkt eller något, vad vet jag...
Jag tänker så här, Hur vet vi att Dorren Denning kände till Guy De La Berg? Om man inte känner till någon så kan man ju inte veta att personen har dubbat tidigare och att den är mycket bra på det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:49:09
Jo men det var ju för att Martin Söderhjelm gjorde Svärdet i Stenen och Djungelboken men så tog Doreen Denning över Disney dubbningarna.
Dessutom tror jag faktiskt att någon så känd som Fredde Granberg skulle ha skrivits ut på officiella dubbcredits, även om det var en väldigt liten roll.  Åtminstone under förutsättning att dubbningen färdigställdes efter november 1991, då Gerilla TV - Laijv hade premiär på SVT - det var nämligen där som Ronny & Ragge först förekom, som blev oerhört populära (något jag aldrig förstått mig på varför); så i så fall borde man ha velat anspela på den populariteten genom att sätta ut hans namn i officiella credits (oavsett rollens storlek).

Så har ju Disney gjort i andra sammanhang - såsom exempelvis Tarzan, där den dåvarande landshövdingen Ulf Adelsohn medverkar i en väldigt liten roll (som bara crediterats som "Elefant"); fastän en lika liten roll med någon mindre känd person nästan garanterat bara hade hamnat i "Övriga röster".

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:55:53
Jag tänker så här, Hur vet vi att Dorren Denning kände till Guy De La Berg? Om man inte känner till någon så kan man ju inte veta att personen har dubbat tidigare och att den är mycket bra på det.

Fast Doreen Denning har ju anlitat flera personer som också medverkat i tidigare dubbningar; Hans Lindgren, Per Myrberg, Bert-Åke Varg, Olof Thunberg, Jan Malmsjö, Stig Grybe, Sture Ström, Mille Schmidt, Tor Isedal, Marie Isedal, Pontus Gustafsson, Beppe Wolgers, Rolf Bengtsson, Gösta Prüzelius, Sven Lindberg, Sigge Fürst, Arne Källerud, Leppe Sundevall, Ingvar Kjellson, Peter Schildt, Axel Düberg, Sven Holmberg, Mona Andersson, (och möjligen fler därtill) hur förklarar du det?

Sedan är ju Martin Söderhjelms och Doreen Dennings dubbningar (likaså också Lasse Swärds dubbningar) nästan lika varandra...

Jag skulle tro att Doreen Denning kände till jättemånga personer (bl.a. de som medverkade som synliga skådespelare i flera filmer eller var sångartister eller dylikt) och därför hade kunnat anlita fler personer från "bakåt i tiden" om hon nu hade velat...

Och jag skulle tro att Guy De La Berg medverkat i några filmer som "synlig" skådespelare...

Samma sak skulle jag även tro med KM Studio eftersom de trots att de mest anlitat stammisar (d.v.s. sådana som är/var bosatta i Karlskoga, Göteborg och andra orter i västra Sverige) även anlitat Stockholm-skådespelare och personer från andra svenska orter många gånger...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2021 kl. 21:03:17
Dessutom tror jag faktiskt att någon så känd som Fredde Granberg skulle ha skrivits ut på officiella dubbcredits, även om det var en väldigt liten roll.  Åtminstone under förutsättning att dubbningen färdigställdes efter november 1991, då Gerilla TV - Laijv hade premiär på SVT - det var nämligen där som Ronny & Ragge först förekom, som blev oerhört populära (något jag aldrig förstått mig på varför); så i så fall borde man ha velat anspela på den populariteten genom att sätta ut hans namn i officiella credits (oavsett rollens storlek).

Så har ju Disney gjort i andra sammanhang - såsom exempelvis Tarzan, där den dåvarande landshövdingen Ulf Adelsohn medverkar i en väldigt liten roll (som bara crediterats som "Elefant"); fastän en lika liten roll med någon mindre känd person nästan garanterat bara hade hamnat i "Övriga röster".


Fast Doreen Denning anlitade ju ändå nästan alltid många kända till sina dubbningar, samt även många sångartister, operasångare, "synliga" skådespelare från svenska filmer, osv.

Sen får du också tänka på att i rollistan till Skönheten och Odjuret fattas jättemånga mindre roller, med andra ord en situation likvärdig Aladdin...

Således finns det alltså en möjlighet att Fredde Granberg spelar Bagaren, att Tommy Nilsson spelar mannen med repliken jag nämnde förut i tråden och att Johan Hedenberg (som också är bosatt i Stockholm) spelar Spisen i denna...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2021 kl. 21:13:51
Fast Doreen Denning har ju anlitat flera personer som också medverkat i tidigare dubbningar; Hans Lindgren, Per Myrberg, Bert-Åke Varg, Olof Thunberg, Jan Malmsjö, Stig Grybe, Sture Ström, Mille Schmidt, Tor Isedal, Marie Isedal, Pontus Gustafsson, Beppe Wolgers, Rolf Bengtsson, Gösta Prüzelius, Sven Lindberg, Sigge Fürst, Arne Källerud, Leppe Sundevall, Ingvar Kjellson, Peter Schildt, Axel Düberg, Sven Holmberg, Mona Andersson, (och möjligen fler därtill) hur förklarar du det?

Svaret på det är min första fråga, Hur vet vi utifrån det du nämner att Dorren Denning kände till Guy De La Berg?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2021 kl. 21:13:51
Således finns det alltså en möjlighet att Fredde Granberg spelar Bagaren, att Tommy Nilsson spelar mannen med repliken jag nämnde förut i tråden och att Johan Hedenberg (som också är bosatt i Stockholm) spelar Spisen i denna...
Det återkommande svaret i den här tråden är, det är för tidigt. Jag gav ett förslag på vem jag tror spelar Spisen och det är nog mer realistiskt än att Johan Hedenberg skulle spela honom.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 21:22:28
Svaret på det är min första fråga, Hur vet vi utifrån det du nämner att Dorren Denning kände till Guy De La Berg?Det återkommande svaret i den här tråden är, det är för tidigt. Jag gav ett förslag på vem jag tror spelar Spisen och det är nog mer realistiskt än att Johan Hedenberg skulle spela honom.

Är du säker? Jag menar Leif Liljeroth spelar ju Dr Mörk i filmen och han låter inte sådär, han låter ju ändå mer som Sven Wollter... (Leif Liljeroth alltså)

Angående det där med Doreen Denning och Guy De La Berg så menar jag att det inte är helt omöjligt...

Förresten så har ju ändå Johan Hedenberg medverkat i flera dubbningar genom åren och debuterade antingen tidigt 1990-tal eller möjligen rentav sent 1980-tal...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 april 2021 kl. 21:53:45
Vet någon vilka som spelar Bagaren och Spisen i Skönheten och Odjuret?

Det är Hans Lindgren och Charile Elevegård ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juli 2021 kl. 16:29:15
Efter att ha sett om filmen nyligen tror jag att det kan vara Leif Liljeroth som spelar Spisen.

Fast han spelar ju ändå Dr Mörk i filmen och han låter inte sådär, Leif Liljeroth har ju ändå en ganska mörk och skrovlig röst och låter väldigt mycket som Sven Wollter vilket inte alls stämmer in på Spisen...

Det skulle kunna vara Claes Ljungmark som andra personer nämnt tidigare, han medverkade i Rädda Willy 1993 (som också dubbades av Barrefelt) och han har även varit med som "synlig" skådespelare i ett flertal svenska filmer...

Citat från: gstone skrivet 14 oktober 2021 kl. 22:05:44
Det är Hans Lindgren och Charile Elevegård ?

Nej det är det inte för de låter inte alls sådär!

Jag tror snarare att det rör sig om Fredde Granberg och Claes Ljungmark...

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 oktober 2021 kl. 22:05:44
Det är Hans Lindgren och Charile Elevegård ?
How many times do I have to say this? We do not believe in your damn story!  Do you not have the ability to understand that you are wasting your time and irritating others?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 21:22:28
Jag gav ett förslag på vem jag tror spelar Spisen och det är nog mer realistiskt än att Johan Hedenberg skulle spela honom.

På vilket sätt? Johan Hedenberg har ju ändå varit med i jättemånga dubbningar genom åren medan Leif Liljeroth bara varit med i några stycken... (han medverkar förresten som Dr Mörk i den här filmen)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2021 kl. 22:13:08
På vilket sätt? Johan Hedenberg har ju ändå varit med i jättemånga dubbningar genom åren medan Leif Liljeroth bara varit med i några stycken... (han medverkar förresten som Dr Mörk i den här filmen)
Det är mer realistiskt för att Leif är med i filmen...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 22:14:21
Det är mer realistiskt för att Leif är med i filmen...

Fast Leif Liljeroth låter ju ändå mörk och skrovlig och som Sven Wollter vilket Spisen inte gör...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2021 kl. 22:22:24
Fast Leif Liljeroth låter ju ändå mörk och skrovlig och som Sven Wollter vilket Spisen inte gör...
Jag tyckte att jag hörde lite Leif där i Spisens röst den kan ju vara förställd.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 22:23:49
Jag tyckte att jag hörde lite Leif där i Spisens röst den kan ju vara förställd.

Ungefär då som med Terriern i 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna där jag tyckte att det lät som lite Acke Svensson som i samma film spelar Mr Simpkins... (Acke Svensson har förresten varit med i en del musiksagor av KM Studio på 1980-talet)

Det skulle också kunna vara Claes Ljungmark som tidigare personer nämnt här i tråden som spelar Spisen vilket inte är helt omöjligt eftersom han medverkade i Rädda Willy 2 1995 som dubbades av Barrefelt, visserligen tre år efter men iallafall...

Jag vet att du sagt att det är för tidigt för Fredde Granberg men jag tror det säkraste sättet vore att fråga honom...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:55:53
Jag tänker så här, Hur vet vi att Dorren Denning kände till Guy De La Berg? Om man inte känner till någon så kan man ju inte veta att personen har dubbat tidigare och att den är mycket bra på det.

Hur kunde isåfall Mikael Roupé (regissör för Toy Story 2 1999) och Monica Forsberg (regissör för Tigers Film 2000) känna till honom?