Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ozon Media AB - Superfamiljen Orange Road.

Startat av NH_97, 17 oktober 2023 kl. 12:27:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NH_97

Long story short, jag köpte den svenska DVD-set av anime serien Superfamiljen Orange Road, och jag kunde inte hitta så mycket information om detta själv, så kanske svärmintelligens kan hjälpa mig vidare, och ger mig svar på några frågor.

  • Från vilket år är den? Jag vet att det finns 2 olika publikationer. En delad upp i 4 delar, och sen en med alla 4 skivor i en set. När släpptes dom första 4, och sen kompletta publikationen med alla skivor?
  • Hur kommer det att dom inte dubbade alla 48 avsnitt av serien på svenska, men bara första ca. 15 styck(utan andra hälften av avsnitt 3 och hela avsnitt 4)
  • Vet någon vad som har hänt med Wendros / Zoron/Ozon Media, som producerade och publicerade serien? Jag vet att dom har en hemsida som är fortfarande online, men den ser ut att den blev inte uppdaterad i 20+ år. https://www.ozonmedia.se/


Daniel Hofverberg

Citat från: NH_97 skrivet 17 oktober 2023 kl. 12:27:37
  • Från vilket år är den? Jag vet att det finns 2 olika publikationer. En delad upp i 4 delar, och sen en med alla 4 skivor i en set. När släpptes dom första 4, och sen kompletta publikationen med alla skivor?
Enligt Svensk Mediedatabas släpptes VHS-utgåvorna 1988 - 1989 och DVD-utgåvorna (de fyra volymerna) 2005. När boxen med alla volymer släpptes vet jag inte, men mest troligt är det väl exakt samma skivor som i de individuella.

Citat från: NH_97 skrivet 17 oktober 2023 kl. 12:27:37
  • Hur kommer det att dom inte dubbade alla 48 avsnitt av serien på svenska, men bara första ca. 15 styck(utan andra hälften av avsnitt 3 och hela avsnitt 4)
Det verkar som att Ozon Media på DVD bara har återutgivit avsnitt som tidigare släpptes på VHS av Wendros (som ju i princip var samma företag) under labeln Cartoon - och 1988 för VHS var det väl knappast realistiskt att dubba alla avsnitt, då det ju var väldigt sällsynt med så många volymer av en serie på VHS.

Citat från: NH_97 skrivet 17 oktober 2023 kl. 12:27:37
  • Vet någon vad som har hänt med Wendros / Zoron/Ozon Media, som producerade och publicerade serien? Jag vet att dom har en hemsida som är fortfarande online, men den ser ut att den blev inte uppdaterad i 20+ år. https://www.ozonmedia.se/
Ozon Media övergick i AudVid, som tyvärr gick i konkurs i februari 2020. :(

NH_97

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2023 kl. 15:27:54Enligt Svensk Mediedatabas släpptes VHS-utgåvorna 1988 - 1989 och DVD-utgåvorna (de fyra volymerna) 2005. När boxen med alla volymer släpptes vet jag inte, men mest troligt är det väl exakt samma skivor som i de individuella.
Det verkar som att Ozon Media på DVD bara har återutgivit avsnitt som tidigare släpptes på VHS av Wendros (som ju i princip var samma företag) under labeln Cartoon - och 1988 för VHS var det väl knappast realistiskt att dubba alla avsnitt, då det ju var väldigt sällsynt med så många volymer av en serie på VHS.
Ozon Media övergick i AudVid, som tyvärr gick i konkurs i februari 2020. :(
Alright, tack för svaret. ^^ 

MOA