Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Darkwing Duck [VHS]

Startat av Nicce Lemonsson, 9 september 2006 kl. 02:29:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicce Lemonsson

Kort fråga: Skiljer sig dubbningen av serien på VHS mot dubbningen av serien när den gick på TV i Sverige?

Daniel Hofverberg

Nej, det gör den inte. Det finns bara en dubb av Darkwing Duck i Sverige (den dubbning som finns utsatt rollista för på "Svenska röster och credits" här på sajten) - gjord av KM Studio och Disney Character Voices, regisserad av Monica Forsberg.

Elios

Vilka avsnitt av Darkwing Duck har släppts på VHS, DVD eller Bluray här i Sverige på svenska dådå?

Daniel Hofverberg

#3
Citat från: Elios skrivet 29 december 2019 kl. 07:42:37
Vilka avsnitt av Darkwing Duck har släppts på VHS, DVD eller Bluray här i Sverige på svenska dådå?
I Sverige, Norge, Danmark och Finland har ingenting av Darkwing Duck släppts på DVD. :(

Det som släppts på VHS i Sverige är såvitt jag vet följande volymer och avsnitt:

Den dolda koden:
Darkly Dawns the Duck (en något förlängd version gentemot TV-sändningarna)

Fasliga Femman:
Just Us Justice Ducks - Parts 1 & 2

I andra världar:
Comic Book Capers
A Brush with Oblivion


Bland superhjältar och superskurkar:
Negaduck
Tiff of the Titans


Darkwing Duck har inte släppts på Blu-Ray någonstans i världen, och såvitt jag vet är det bara i USA och Kanada som serien släppts på DVD - men där endast de 54 första avsnitten (d.v.s. merparten av säsong 1 och inget från säsong 2 och 3). :(

Däremot finns Darkwing DuckDisney+ i de länder som fått den tjänsten, och där finns alla 91 avsnitten (alla tre säsonger). Det ska bli spännande att se om det betyder att serien även kommer finnas i Skandinavien när Disney+ släpps här, och om det i så fall betyder att de kommer nydubba säsong 3 (som aldrig dubbats till svenska, norska eller danska) eller om de "bara" nöjer sig med säsong 1 och 2...

Elios

Ska medge att jag har lite dålig koll.
Men när eller så ska Disney pluset komma till Sverige. Dem säger si och säger så. När ska dem bestämma sig egentligen!?

Daniel Hofverberg

Disney har inte offentliggjort något exakt releasedatum för Skandinavien, men mest troligt släpps nog Disney+ den 31 mars 2020; samtidigt som ett antal andra länder i väst-Europa (Tyskland, m.fl.).

Elios

Det verkar som att inte det har släppt Darkwing Duck på Disney+ ännu!!!!! Kommer dem göra det eller ska man bara hoppas??
Vill så gärna se den. Har annars någon serien med svenskt tal?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  7 maj 2021 kl. 08:06:25
Det verkar som att inte det har släppt Darkwing Duck på Disney+ ännu!!!!! Kommer dem göra det eller ska man bara hoppas??
Vill så gärna se den. Har annars någon serien med svenskt tal?
Darkwing Duck finns på Disney+ i USA, och där har finsk text (men inte svenskt, norskt eller danskt tal eller text), så kan vi vara 100% säkra på att serien åtminstone kommer att släppas på Disney+ i Finland. Såvitt jag vet är utbudet identiskt i Sverige, Norge, Danmark och Finland, så därför borde serien släppas även i Sverige, Norge och Danmark. :)

Den enda frågan är om Darkwing Duck kommer att få behålla sin befintliga svenska dubbning, kommer att dubbas om eller om den bara släpps i textad originalversion...? Det sistnämnda förefaller osannolikt, för i så fall borde Disney ha beställt svensk text samtidigt som den finska (och den finska texten publicerades redan i somras). Tyvärr befarar jag att det finns en påtaglig risk att serien kommer att dubbas om, på samma sätt som Disney gjort med DuckTales; av den anledningen att det annars verkar osannolikt att svenskt ljudspår inte dykt upp än så lång tid efter det finska - har Disney påbörjat att leta efter svenska ljudband redan i somras, och fortfarande inte lyckats, så har de säkerligen gett upp för länge sedan... :(

Men jag hoppas att jag har fel...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 maj 2021 kl. 12:20:04
Darkwing Duck finns på Disney+ i USA, och där har finsk text (men inte svenskt, norskt eller danskt tal eller text), så kan vi vara 100% säkra på att serien åtminstone kommer att släppas på Disney+ i Finland. Såvitt jag vet är utbudet identiskt i Sverige, Norge, Danmark och Finland, så därför borde serien släppas även i Sverige, Norge och Danmark. :)

Den enda frågan är om Darkwing Duck kommer att få behålla sin befintliga svenska dubbning, kommer att dubbas om eller om den bara släpps i textad originalversion...? Det sistnämnda förefaller osannolikt, för i så fall borde Disney ha beställt svensk text samtidigt som den finska (och den finska texten publicerades redan i somras). Tyvärr befarar jag att det finns en påtaglig risk att serien kommer att dubbas om, på samma sätt som Disney gjort med DuckTales; av den anledningen att det annars verkar osannolikt att svenskt ljudspår inte dykt upp än så lång tid efter det finska - har Disney påbörjat att leta efter svenska ljudband redan i somras, och fortfarande inte lyckats, så har de säkerligen gett upp för länge sedan... :(

Men jag hoppas att jag har fel...

Jag har inget emot en omdubbning :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  7 maj 2021 kl. 12:52:58
Jag har inget emot en omdubbning :D

Det har jag, dubbningen är gjord alldeles försent för att vara i behov av omdubbning, jag gillar helt enkelt inte idén att dubba om en produktion när KM Studio redan varit inblandad i den befintliga dubbningen! (inte ens att ersätta 1996-års dubbning av Dumbo med en eventuell senare gjord dubbning om den nu hade existerat...)