Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 oktober 2021 kl. 23:19:38
Jag har inte hört Peter och Niclas insatser men jag håller med dig att Bert-Åke Varg är bäst.

Sen kan jag inte heller utesluta att Prosit också har repliker i musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen där han dock inte crediterats medan de andra dvärgarna har det...

Som exempel crediterades ingen i musiksagan Nalle Puh och Honungsträdet, men genom röstigenkänning har vi listat ut vem som spelar vem och genom uteslutningsmetoden har vi således listat ut att Ior där spelas av Pelle Eriksson...

Sedan har vi också musiksagan Nalle Puh och Dem Stormiga Dagen där Sorken (som i denna kallas Mulle Mullvad) inte crediteras, men definitivt spelas av Ulf Peder Johansson...

Sedan har vi också musiksagan Pinocchio, där Stromboli har dialog men inte crediteras, utifrån rösten är det definitivt Ulf Källvik som spelar honom, jag kommer till karaktärerna ur Pinocchio när jag blivit klar med Snövit-karaktärerna...

Sedan har vi också musiksagan Dumbo, där elefanterna inte crediteras men de spelas definitivt av Monica Forsberg och Peter Wanngren, den sistnämnda spelar också Casey Junior som inte heller crediteras, sedan tycker jag också det låter som han spelar killen som retar Dumbo (Skinny heter han förresten, crediteras dock som Stickan i 1990-talsdubbningen)

Sedan har vi också musiksagan Alice i Underlandet, där spelkorten inte crediterats, men de spelas definitivt av Kerstin Andeby här...

Sedan crediteras inte heller Jätten Ville i musiksagan Musse Pigg och Bönstjälken, men det råder ingen tvekan om att han spelas av Peter Wanngren...

gstone

Rösterna i originaldubbningen av Snövit borde alltid var etta på lista  >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 oktober 2021 kl. 12:11:50
Rösterna i originaldubbningen av Snövit borde alltid var etta på lista  >:(

Så säger du om alla originaldubbnings-röster, dessutom så har var och en rätt till sina åsikter!

Och så en sak till, snälla sluta med arghuvuden i onödan, vi har bett dig om att sluta med det flera gånger, det är inte vidare roligt att få sådana huvuden av dig, det är ju ingenting offensivt mot dig så varför ska du ta åt dig...?

Disneyfantasten

Kan vara hög tid att uppdatera min "Musse Pigg" omgång!

Hans Lindgren gör en bra och insats som Musse och liknar originalrösten...

Så nu är topplistan uppdaterad;
1.   Anders Öjebo
2.   Sven-Erik Vikström
3.   Hans Lindgren
4.   Rune Halvarson
5.   Peter Wanngren
Ej tillämpbart: Ted Åström

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 oktober 2021 kl. 23:19:38
Jag har inte hört Peter och Niclas insatser men jag håller med dig att Bert-Åke Varg är bäst.

Här är avsnittet där Prosit pratar (pratar vid 18:40);

www.youtube.com/watch?v=BP5VhfzY5t8

Vad gäller Peter Sjöquist så är det enkelt så länge man har tillgång till Prinsess-Sagor Volym 2...

Disneyfantasten

#351
Nu ska vi gå igenom boven i dramat...

Drottningen/Häxan;

Queen Grimhilde som hon heter på engelska...

Hon syns både som "Drottningen" och som "Häxan"... (The Witch)

Karaktären har haft följande originalröster;
- Lucille La Verne i originalfilmen
- Eleanor Audley i en LP-skiva från 1949
- June Foray i Disney on Parade
- Janet Waldo i ett inspelnings-album från 1974
- Ginny Tyler i Snow White's Scary Adventures
- Eda Reiss Merin i en Read-Along från 1990
- Louise Chamks 1992-2001
- Susanne Blakeslee sedan 2001
- Tress MacNeille i The Wonderful World of Mickey (som Häxan)

Med det i åtanke ska vi nu gå igenom karaktärens svenska röster;

Hjördis Pettersson;

Först ut är alltså den på sin tid folkkära skådespelerskan Hjördis Pettersson (1908-1988) som gjorde både Drottningen och Häxan i originaldubbningen från 1938, förutom detta medverkade hon även i Fantastiska Wilbur från 1973 i vilken hon spelade såväl Gåsmor som Fru Fussy...

Hon gör i båda fallen en bra insats som liknar Lucille La Verne och talar med bra inlevelse...

Mia Adolphson;

Nästa person är Mia Adolphson (1949-) som gjorde både Drottningen och Häxan i en LP-skiva från 1970-talet...

Liksom fallet med Snövit så fungerar hon tyvärr inget vidare här heller, inlevelsen är visserligen bra men hon känns helt malplacerad i rollen...

Lil Terselius;

I 1982-års omdubbning av Walt Disneys originalklassiker så dubbas Drottningen av den nyss avlidne Lil Terselius (1944-2021), som även medverkat som synlig skådespelare i bland annat Rederiet...

Hon glr en bra insats och talar med bra inlevelse och får till kvinnans hotfulla och desperata sidor, visst hon är inte helt lik originalrösten, men hon bibehåller drottningens röstkaraktär och känsla på ett mycket bra sätt...

Helena Brodin;

I 1982-års omdubbning så dubbas Häxan av Helena Brodin (1936-) som inom dubbning även spelat Nora i Peter och Draken Elliot och Mamma i tecknade Pelle Svanslös...

Hon kanske inte liknar originalrösten fullt ut, men hon gör en bra insats och passar karaktären bra, inlevelsen är bra...

Monica Forsberg;

I musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen 1991 samt TV-serien Hos Musse så spelas karaktären av Monica Forsberg (1950-) som regisseras mängder av dubbningar som spelats in hos KM Studio under 1980 & 1990-talen, i den förstnämnda spelade hon Drottningen och i den sistnämnda spelade hon Häxan...

Monica har inom dubbning spelat bl.a. Anita i 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna, Fa Li i Mulan, Rebecca Cummingham i Luftens Hjältar, Piff under 1990-2008, Knattarna under 1990-2004, Bombo i Bumbibjörnarna, Mamma Spadrig och Mamma Buse/Mor Malla i DuckTales, Shantis Mamma i Djungelboken 2, Gåsalyn i Darkwing Duck, och mycket mera...

Insatsen är ingenting att hänga i julgranen, varken som drottning eller som häxa, rösten är inte alltför lik originalrösten och dessutom så är Monicas röst distinkt då hon redan är synonym till så många karaktärer som hon spelar, inlevelsen är det dock inget fel på...

Disney On Ice rösten;

I en Disney On Ice föreställning så spelas Häxan av någon okänd röst, som dock gör en bra insats och passar karaktären väl...

Gunilla Orvelius;

I bonusmaterialet på 2001-års DVD-utgåva (som senare även återanvändes till 2009-års DVD-utgåva) så spelas både Drottningen och Häxan av KM Studio veteranen Gunilla Orvelius (1960-) som inom dubbning bland annat spelas Vitani i Lejonkungen 2 Simbas Skatt, Drottning Anne i Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld, Matte Malin i Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr, Ranjans Mamma i Djungelboken 2, Björnänkan i Björnbröder, spindeln Rosie i Ett Småkryps Liv, med flera...

Hon går i båda fallen en bra insats och passar karaktären mycket bra och matchar karaktärens elakhet och personlighet...

Irene Lindh;

I DVD-filmen Alla Tiders Halloween 2005 så spelas Häxan av dubbningsveteranen Irene Lindh (1945-)...

Hon gör en bra insats och liknar originalrösten till viss del och talar med bra inlevelse...

Kajsa Ernst;

I TV-serien Musse Piggs Underbara Värld så spelas Häxan av Kajsa Ernst (1962-) som gör en suverän tolkning och passar karaktären som handen i handsken... (jag har i övrigt inga erfarenheter av hennes röst och vet därför inte vad jag ska säga om hur hon hade fungerat som Drottningen också eller inte)

Förutom denna så medverkade Kajsa även i bland annat Emoji-Filmen som ska vara fruktansvärt dålig, jag kommer troligen aldrig att se den filmen...

Övrigt;

Värt att nämna att Margaretha Krook (1925-2001), Maud Hyttenberg (1920-2009) och Ulla-Britt Norman (verkar dock finnas fler med detta namn så jag vet inte vilken) var inne i studion och testade för rollen i omdubbningen, nu är jag inte helt säker på hur Margareta och Maud var påtänkta, men Ulla-Britt var enligt uppgift endast påtänkt som Häxa i kombination med någon annan...

Margareta är jag osäker på om hon hade klarat Drottningen, men som Häxa tror jag absolut att de hade fungerat... (värt att nämna att hon spelade Eema i Dinosaurier och Fröken Bock i tecknade Karlsson På Taket)

Trots mina ansträngningar hittar jag tyvärr inga smakprov på hur Maud Hyttenberg lät, därmed kan jag ännu ingenting säga...

Då jag som sagt inte vet vilken Ulla-Britt Norman som åsyftas här så vet jag tyvärr inte vad jag ska säga än så länge...

Som "Drottningen" tror jag personligen att Marie Richardson, Monica Nordqvist, Lena Strömdahl hade kunnat göra mycket bra tolkningar...

Som "Häxan" tror jag personligen att Gunilla Åkesson, Mona Seilitz, Iwa Boman, Lena-Pia Bernhardson, Eva-Britt Strandberg, Meta Velander, Margreth Weivers, Birgitta Andersson, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Siw Malmkvist, Marianne Mörck och Sissela Kyle hade kunnat göra mycket bra tolkningar...

Som båda tror jag personligen att Lena Ericsson, Louise Raeder, Sharon Dyall, Charlotte Ardai Jennefors, Christina Schollin, Ewa Fröling, Maria Möller, Diana Nunez, Fillie Lyckow, Gunnel Fred, My Holmsten, Maria Rydberg, Anja Schmidt och Eva Funck hade kunnat göra mycket bra tolkningar...

Då har vi alltså kommit till topplistan och just detta är ett specialfall då jag har två olika varianter att bedöma;

Drottningens röster;
1.   Lil Terselius
2.   Gunilla Orvelius
3.   Hjördis Pettersson
4.   Monica Forsberg
5.   Mia Adolphson

Häxans röster;
1.   Helena Brodin
2.   Kajsa Ernst
3.   Irene Lindh
4.   Gunilla Orvelius
5.   Hjördis Pettersson
6.   Disney On Ice rösten
7.   Monica Forsberg
8.   Mia Adolphson

Har jag missat någon?

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

(ursprungligen skulle Prins Florian bli nästa karaktär men efter Lil Terselius död blev det ändrade planer, i nästa omgång ska jag dock publicera Prins Florian...)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2021 kl. 22:52:00
Nu ska vi gå igenom boven i dramat...

Drottningen/Häxan;

Queen Grimhilde som hon heter på engelska...

Hon syns både som "Drottningen" och som "Häxan"... (The Witch)

Karaktären har haft följande originalröster;
- Lucille La Verne i originalfilmen
- Eleanor Audley i en LP-skiva från 1949
- June Foray i Disney on Parade
- Janet Waldo i ett inspelnings-album från 1974
- Ginny Tyler i Snow White's Scary Adventures
- Eda Reiss Merin i en Read-Along från 1990
- Louise Chamks 1992-2001
- Susanne Blakeslee sedan 2001
- Tress MacNeille i The Wonderful World of Mickey (som Häxan)

Med det i åtanke ska vi nu gå igenom karaktärens svenska röster;

Hjördis Pettersson;

Först ut är alltså den på sin tid folkkära skådespelerskan Hjördis Pettersson (1908-1988) som gjorde både Drottningen och Häxan i originaldubbningen från 1938, förutom detta medverkade hon även i Fantastiska Wilbur från 1973 i vilken hon spelade såväl Gårmor som Fru Fussy...

Hon gör i båda fallen en bra insats som liknar Lucille La Verne och talar med bra inlevelse...

Mia Adolphson;

Nästa person är Mia Adolphson (1949-) som gjorde både Drottningen och Häxan i en LP-skiva från 1970-talet...

Liksom fallet med Snövit så fungerar hon tyvärr inget vidare här heller, inlevelsen är visserligen bra men hon känns helt malplacerad i rollen...

Lil Terselius;

I 1982-års omdubbning av Walt Disneys originalklassiker så dubbas Drottningen av den nyss avlidne Lil Terselius (1944-2021), som även medverkat som synlig skådespelare i bland annat Rederiet...

Hon glr en bra insats och talar med bra inlevelse och får till kvinnans hotfulla och desperata sidor, visst hon är inte helt lik originalrösten, men hon bibehåller drottningens röstkaraktär och känsla på ett mycket bra sätt...

Helena Brodin;

I 1982-års omdubbning så dubbas Häxan av Helena Brodin (1936-) som inom dubbning även spelat Nora i Peter och Draken Elliot och Mamma i tecknade Pelle Svanslös...

Hon kanske inte liknar originalrösten fullt ut, men hon gör en bra insats och passar karaktären bra, inlevelsen är bra...

Monica Forsberg;

I musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen 1991 samt TV-serien Hos Musse så spelas karaktären av Monica Forsberg (1950-) som regisseras mängder av dubbningar som spelats in hos KM Studio under 1980 & 1990-talen, i den förstnämnda spelade hon Drottningen och i den sistnämnda spelade hon Häxan...

Monica har inom dubbning spelat bl.a. Anita i 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna, Fa Li i Mulan, Rebecca Cummingham i Luftens Hjältar, Piff under 1990-2008, Knattarna under 1990-2004, Bombo i Bumbibjörnarna, Mamma Spadrig och Mamma Buse/Mor Malla i DuckTales, Shantis Mamma i Djungelboken 2, Gåsalyn i Darkwing Duck, och mycket mera...

Som drottning-formen har jag tyvärr inte hört henne ännu så därför får jag hittills nöja mig med att endast gå igenom Häxan...

Insatsen är ingenting att hänga i julgranen, rösten är inte alltför lik originalrösten och så är Monicas röst distinkt då hon redan är synonym till så många karaktärer som hon spelar, inlevelsen är det dock inget fel på...

Disney On Ice rösten;

I en Disney On Ice föreställning så spelas Häxan av någon okänd röst, som dock gör en bra insats och passar karaktären väl...

Gunilla Orvelius;

I bonusmaterialet på 2001-års DVD-utgåva (som senare även återanvändes till 2009-års DVD-utgåva) så spelas både Drottningen och Häxan av KM Studio veteranen Gunilla Orvelius (1960-) som inom dubbning bland annat spelas Vitani i Lejonkungen 2 Simbas Skatt, Drottning Anne i Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld, Matte Malin i Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr, Ranjans Mamma i Djungelboken 2, Björnänkan i Björnbröder, spindeln Rosie i Ett Småkryps Liv, med flera...

Hon går i båda fallen en bra insats och passar karaktären mycket bra och matchar karaktärens elakhet och personlighet...

Irene Lindh;

I DVD-filmen Alla Tiders Halloween 2005 så spelas Höxan av dubbningsveteranen Irene Lindh (1945-)...

Hon gör en bra insats och liknar originalrösten till viss del och talar med bra inlevelse...

Kajsa Ernst;

I TV-serien Musse Piggs Underbara Värld så spelas Häxan av Kajsa Ernst (1962-) som gör en suverän tolkning och passar karaktären som handen i handsken... (jag har i övrigt inga erfarenheter av hennes röst och vet därför inte vad jag ska säga om hur hon hade fungerat som Drottningen också eller inte)

Förutom denna så medverkade Kajsa även i bland annat Emoji-Filmen som ska vara fruktansvärt dålig, jag kommer troligen aldrig att se den filmen...

Övrigt;

Värt att nämna att Margaretha Krook (1925-2001), Maud Hyttenberg (1920-2009) och Ulla-Britt Norman (verkar dock finnas fler med detta namn så jag vet inte vilken) var inne i studion och testade för rollen i omdubbningen, nu är jag inte helt säker på hur Margareta och Maud var påtänkta, men Ulla-Britt var enligt uppgift endast påtänkt som Häxa i kombination med någon annan...

Margareta är jag osäker på om hon hade klarat Drottningen, men som Häxa tror jag absolut att de hade fungerat... (värt att nämna att hon spelade Eema i Dinosaurier och Fröken Bock i tecknade Karlsson På Taket)

Trots mina ansträngningar hittar jag tyvärr inga smakprov på hur Maud Hyttenberg lät, därmed kan jag ännu ingenting säga...

Då jag som sagt inte vet vilken Ulla-Britt Norman som åsyftas här så vet jag tyvärr inte vad jag ska säga än så länge...

Som "Drottningen" tror jag personligen att Marie Richardson, Monica Nordqvist, Lena Strömdahl hade kunnat göra mycket bra tolkningar...

Som "Häxan" tror jag personligen att Gunilla Åkesson, Mona Seilitz, Iwa Boman, Lena-Pia Bernhardson, Eva-Britt Strandberg, Meta Velander, Margreth Weivers, Birgitta Andersson, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Siw Malmkvist och Sissela Kyle hade kunnat göra mycket bra tolkningar...

Som båda tror jag personligen att Lena Ericsson, Louise Raeder, Sharon Dyall, Charlotte Ardai Jennefors, Christina Schollin, Ewa Fröling, Maria Möller, Diana Nunez, Fillie Lyckow, Gunnel Fred, My Holmsten, Maria Rydberg och Anja Schmidt hade kunnat göra mycket bra tolkningar...

Då har vi alltså kommit till topplistan och just detta är ett specialfall då jag har två olika varianter att bedöma;

Drottningens röster;
1.   Lil Terselius
2.   Gunilla Orvelius
3.   Hjördis Pettersson
4.   Mia Adolphson
Ej tillämpbart: Monica Forsberg

Häxans röster;
1.   Helena Brodin
2.   Kajsa Ernst
3.   Irene Lindh
4.   Gunilla Orvelius
5.   Hjördis Pettersson
6.   Disney On Ice rösten
7.   Monica Forsberg
8.   Mia Adolphson

Har jag missat någon?

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

(ursprungligen skulle Prins Florian bli nästa karaktär men efter Lil Terselius död blev det ändrade planer, i nästa omgång ska jag dock publicera Prins Florian...)
Höxan

Disneyfantasten



Disneyfantasten


Will Siv

#356
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 december 2021 kl. 00:09:03
Utveckla gärna vad du menar!
Fortsätta med inlägget alltså....

Tillexempel: vem gör jägaren bäst? ( om jag inte har missat honom här ) eller andra karatärer.

EDIT: och vem gör prinsen bäst?

EDIT: såg just att du redan hade skrivit om Snövit själv, mitt fel.


PS: du nämnde i inlägget om Kloker att Rune Carlsten är berättarrösten i originaldubbnigen av "Tjuren Ferdinand", var fick du det ifrån?

Jag har inte hört Rune's röst så jag kan inte säga att det är han eller inte, men jag har undrat länge vem berättarrösten är och jag har hittat ett par "spår" men inget fullständigt.....

PPS: en till fråga ( ursäkta om det blir för många ), hur många dubbningar av Scooby Doo finns det?

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 10 december 2021 kl. 00:26:06
Fortsätta med inlägget alltså....

Tillexempel: vem gör jägaren bäst? ( om jag inte har missat honom här ) eller andra karatärer.

EDIT: och vem gör prinsen bäst?

EDIT: såg just att du redan hade skrivit om Snövit själv, mitt fel.


PS: du nämnde i inlägget om Kloker att Rune Carlsten är berättarrösten i originaldubbnigen av "Tjuren Ferdinand", var fick du det ifrån?

Jag har inte hört Rune's röst så jag kan inte säga att det är han eller inte, men jag har undrat länge vem berättarrösten är och jag har hittat ett par "spår" men inget fullständigt.....

PPS: en till fråga ( ursäkta om det blir för många ), hur många dubbningar av Scooby Doo finns det?

Jag lovar att jag kommer göra det tids nog...

Vad gäller Rune Carlsten som berättarrösten i Tjuren Ferdinand så har andra nämnt det på forumet...

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 december 2021 kl. 11:47:34
Vad gäller Rune Carlsten som berättarrösten i Tjuren Ferdinand så har andra nämnt det på forumet...
var nånstans? ???

Disneyfantasten