Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Min Disney-VHS-samling

Startat av Disneyfantasten, 15 mars 2019 kl. 23:08:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Vad är det konstigaste/mest sällsynt ni har i era samlingar?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2021 kl. 20:33:37
Idag var jag på Öppna Hjärtat och köpte 2000-års utgåva av Dumbo!  :)
Öppna Hjärtat i Malmö? Jag visste inte att de hade VHS...

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 mars 2021 kl. 21:13:35
Fast i Lejonkungens fall finns det blu-ray och DVD utgåvor som inte innehåller "Morgon Rapport" sången så det spelar liksom ingen roll.
Fast DVD och Blu-Ray utgåvorna har sina egna problem på de finns det också modifikationer som inte finns på VHS till exempel har man ändrat i viss animation och vissa effekter.



Därför köper jag den första svenska VHS utgåvan av Lejonkungen om jag hittar den.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 23:35:18
Öppna Hjärtat i Malmö? Jag visste inte att de hade VHS...
Fast DVD och Blu-Ray utgåvorna har sina egna problem på de finns det också modifikationer som inte finns på VHS till exempel har man ändrat i viss animation och vissa effekter.



Därför köper jag den första svenska VHS utgåvan av Lejonkungen om jag hittar den.

Jodå, ibland man hitta det både på Öppna Hjärtat i Malmö, samt också Myrorna och några till, om man har tur!  :)

Bra att du tog upp det, jag har också upptäckt det sär med krokodilerna i Lejonkungen och tycker att den ändringen var väldigt onödig och när jag jämför med andra bilden du visade med "Känn En Doft Av Kärleken" så tycker jag att även den var onödig, jag tycker inte att dessa borde ändras överhuvudtaget, men det är iallafall bättre än "Morgonrapport" sången...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2021 kl. 20:33:37
Idag var jag på Öppna Hjärtat och köpte 2000-års utgåva av Dumbo!  :)
Men kommer inte den utgåvan i blått fodral och har klassiker märket samt nummer? Jag har för mig att du inte gillar sådana utgåvan.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 23:49:25
Men kommer inte den utgåvan i blått fodral och har klassiker märket samt nummer? Jag har för mig att du inte gillar sådana utgåvan.

Jag tror du blandar ihop dem, det är klassiker-utgåvorna släppta från och med hösten 2001 som har nummer och blått fodral! (undantagen är de "nya" filmerna såsom Kejsarens Nya Stil, Björnbröder, m.fl. då de är "nya" i relation till det)

Kolla in denna tråd för den exakta informationen; www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5872.0

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juli 2021 kl. 23:55:56
Jag tror du blandar ihop dem, det är klassiker-utgåvorna släppta från och med hösten 2001 som har nummer och blått fodral! (undantagen är de "nya" filmerna såsom Kejsarens Nya Stil, Björnbröder, m.fl. då de är "nya" i relation till det)

Kolla in denna tråd för den exakta informationen; www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5872.0
Jag har för mig att Dumbo utgåvan från år 2000 har samma omslag som den första dvd-utgåvan stämmer det?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2021 kl. 00:02:14
Jag har för mig att Dumbo utgåvan från år 2000 har samma omslag som den första dvd-utgåvan stämmer det?

Nix, där har du fel, omslaget är likvärdigt 1997-års utgåva, men 2000-års utgåva är märkt med "prisgrupp"! (tyvärr lider dock bägge dessa utgåvor liksom DVD & Bluray-utgåvorna av exakt samma problem)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2021 kl. 00:06:35
Nix, där har du fel, omslaget är likvärdigt 1997-års utgåva, men 2000-års utgåva är märkt med "prisgrupp"! (tyvärr lider dock bägge dessa utgåvor liksom DVD & Bluray-utgåvorna av exakt samma problem)
När du säger problem antar jag att du menar den hemska andra omdubbningen..

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2021 kl. 00:07:55
När du säger problem antar jag att du menar den hemska andra omdubbningen..

Precis, den där sångerna lyder "Lilla Tåget", "Lillungen Min", "En Flygande Stor Elefant", och den enda dubbning som används idag...

Steffan Rudvall

#54
Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2021 kl. 00:13:46
Precis, den där sångerna lyder "Lilla Tåget", "Lillungen Min", "En Flygande Stor Elefant", och den enda dubbning som används idag...
Doreen Dennings dubbning är den enda som borde användas!

Om jag nu har förstått det rätt så är utgåvan på den första bilden från 1997 och den på den andra bilden utgåvan från år 2000.



Stämmer det?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2021 kl. 00:21:32
Doreen Dennings dubbning är den enda som borde användas!

Om jag nu har förstått det rätt så är utgåvan på den första bilden från 1997 och den på den andra bilden utgåvan från år 2000.



Stämmer det?

Ja, det är just de utgåvorna!

Förresten så håller jag med dig angående Doreen Dennings dubbning, den borde framförallt kunna läggas med som alternativt ljudspår på DVD och Bluray, faktiskt så tycker jag att samtliga Disneyklassiker borde ha samtliga svenska dubbningar per film på DVD & Bluray för att sprida kunskap om att de faktiskt existerar även om jag misstänker att det bara är önsketänkande... (även om den svenskamerikanska originaldubbningen antagligen inte var någon höjdare så är jag ändå nyfiken på hur den lät)

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2021 kl. 00:21:32
Doreen Dennings dubbning är den enda som borde användas!

Om jag nu har förstått det rätt så är utgåvan på den första bilden från 1997 och den på den andra bilden utgåvan från år 2000.



Stämmer det?
Verkligen

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2021 kl. 21:10:29
Lejonkungen är dock värst av dessa tre eftersom Specialutgåvan innehåller "Morgon Rapport" sången, så där är 1995-års utgåva absolut att föredra!  ;)

Varför är Morgon Rapport dålig ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 23:35:18



Därför köper jag den första svenska VHS utgåvan av Lejonkungen om jag hittar den.

Varför ändrade dom ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  2 juli 2021 kl. 13:01:20
Varför ändrade dom ?
Antagligen för att Lejonkungen var Disneys b-film de satsade mer på Pocahontas så man kanske inte var helt nöjd med allting i Lejonkungen när man insåg att det blev en stor hit.