Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kim Possible (2019, live-action)

Startat av Artan1528, 26 april 2019 kl. 22:50:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2019 kl. 20:49:06
Jag kan inte hitta någon creditlista, vare sig på Dubbningshemsidan eller på annat håll, där Elina Raeder står med i någon roll i Kim Possible.

I säsong 4 ersattes ju däremot Frida Nilsson av Ellen Fjaestad i huvudrollen som Kim, men Ellen har ju tyvärr inte varit med i särskilt många dubbningar på senare år - och Ellen är 33 år gammal i dagens läge, och lär förmodligen inte heller kunna passa som 13 - 14 år gammal längre...

Ska man hårdra saken är väl egentligen Matilda Smedius också aningen för gammal, som är 21 år gammal idag, men hennes röst kan utan tvekan fortfarande passera som tonåring och hon har ju spelat tonåringar i flera sammanhang på senare år; bl.a. Soy Luna och Disney 11/Once (om än kanske huvudsakligen något äldre tonåringar än i Kim Possible). Och som tidigare konstaterats är det ju mer regel än undantag, både i originalproduktioner och dubbningar, att skådespelare får spela rollfigurer som är lite yngre än de själva är.

Isåfall måste jag nog ha blandat ihop namnen eftersom båda börjar på E! (hur kunde jag göra det)

Anders M Olsson

Det finns ganska många exempel på kvinnor som har gjort rollfigurer som är betydligt yngre än deras egen ålder, så man ska aldrig säga aldrig.

Prinsessan Eilonwy i Taran och den magiska kitteln ska enligt uppgift vara 12 år, men hennes engelska originalröst gjordes av den då 38-åriga Susan Sheridan.

I spelfilmen Dirty Dancing är huvudfiguren Baby 17 år, men Jennifer Grey var tio år äldre när hon gjorde rollen.

Målbrottet gör det betydligt svårare för män att låta yngre än sin verkliga ålder.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2019 kl. 20:30:10
JRL hade tydligen fel där, och blandade ihop Shego och Bonnie. Även i övrigt gjorde han ett par misstag, men hade ändå rätt till största delen.
Hur menar du? Elina har väl aldrig varit med i Kim Possible; vare sig filmen eller TV-serien...?

Jag såg filmen en gång och gissade utifrån minnet. Jag vet inte alls hur flera av skådespelarna låter, utan gjorde en gissning utifrån åldrar på skådespelarna och i vilken ordning de stod uppräknade i creditlistan. Jag satte frågetecken på dem jag var osäker på, men borde uppenbarligen ha satt några fler frågetecken. Jag trodde att Norea var för gammal för att dubba Bonnie, och Mimi för ung för att dubba Shego. Men jag är varken den förste eller den siste på det här forumet som någon gång gissat fel.
Jag är ljudtekniker med lång erfarenhet. Men jag är inte, och har aldrig påstått mig vara, expert på dubbning.

Daniel Hofverberg

Du lyckades ändå gissa bra, och det mesta stämde. Och som sagt, ingen är ju mer än människa, så alla här har nog tagit fel på röster någon gång...

Förutom de två är det Jakob Stadell som spelar Kims pappa, och inte Anton Olofson Raeder som du trodde. Anton står bara som "Elev #2" på Disneys dokument.

Citat från: JRL skrivet 28 april 2019 kl. 19:16:14
Jakob Stadell (Cool Todd(?); minns inte vem det var, men han stod med i creditslistan på Wikipedia)
Jag vet inte heller vem Cool Todd är, och kommer inte ihåg någon sådan från filmen - men vem det än är gissar jag att han inte hade några konkreta repliker, då skådespelare för "Cool Todd" är lämnat tomt på både den svenska, norska och danska creditlistan (precis som även skett med Rufus, som bara ligger i M&E).

Antingen det, eller också hade Cool Todd så ytterst få repliker så att både den svenska, norska och danska dubbningsstudion ansåg att han var ovidkommande.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fredrik skrivet  1 maj 2019 kl. 15:43:24
Kan jeg få norske credits? :)
Självklart ska du få det; ursäkta att jag inte sett ditt inlägg förrän nu.

Här kommer norska och danska credits till Kim Possible. :)

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 maj 2019 kl. 21:10:26
Det finns ganska många exempel på kvinnor som har gjort rollfigurer som är betydligt yngre än deras egen ålder, så man ska aldrig säga aldrig.

Prinsessan Eilonwy i Taran och den magiska kitteln ska enligt uppgift vara 12 år, men hennes engelska originalröst gjordes av den då 38-åriga Susan Sheridan.

I spelfilmen Dirty Dancing är huvudfiguren Baby 17 år, men Jennifer Grey var tio år äldre när hon gjorde rollen.

Målbrottet gör det betydligt svårare för män att låta yngre än sin verkliga ålder.

Channing Tatum skulle vara väl typ 17-19 år i 21 Jump Street när han i själva verket är 31 år då.  8)

Elios

Jag skulle mig nog vilja säga att jag tror att Matilda Smedius är helt okej som Kim men jag kan även tänka mig Amanda Jennefors i filmen.

Elios

Nu har jag inte Disney Channel hos mig. Men är det någon som vet ifall Viaplay stödjer Disney Channel så man kan se programmen via kanalerna där?^^

Elios


Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 10 maj 2019 kl. 02:07:20
Nu har jag inte Disney Channel hos mig. Men är det någon som vet ifall Viaplay stödjer Disney Channel så man kan se programmen via kanalerna där?^^
Jag förstår inte riktigt hur du menar...? Viasat har Disney Channel i sitt utbud, men Viaplay har inget stöd för att titta på linjära kanaler - de har vissa serier från Disney Channel i sitt streamingutbud, men mig veterligen ingen Disney Channel-film.

Artan1528

#40
Citat från: Elios skrivet 10 maj 2019 kl. 02:07:20
Nu har jag inte Disney Channel hos mig. Men är det någon som vet ifall Viaplay stödjer Disney Channel så man kan se programmen via kanalerna där?^^
Viaplay og iTunes plejer at få de nyeste DCOMs på samme tid i en periode. iTunes får den snart, så måske kommer den også på Viaplay til køb & leje :)

Edit: den er faktisk i dag kommet på iTunes til købe. Måske har Viaplay den også nu

Daniel Hofverberg

Citat från: Artan1528 skrivet 10 maj 2019 kl. 02:23:02
Viaplay og iTunes plejer at få de nyeste DCOMs på samme tid i en periode. iTunes får den snart, så måske kommer den også på Viaplay til køb & leje :)

Edit: den er faktisk i dag kommet på iTunes til købe. Måske har Viaplay den også nu
Det ser tyvärr inte ut som att Kim Possible finns på Viaplays köpbutik. :(

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2019 kl. 03:09:03
Det ser tyvärr inte ut som att Kim Possible finns på Viaplays köpbutik. :(

Den er kommet på Viaplay nu. :)

Elios


Elios

Citat från: Artan1528 skrivet 10 maj 2019 kl. 15:04:31
Den er kommet på Viaplay nu. :)

Okej nu hittade jag det faktiskt. Men undrar om det bara kommer gå att köpa det eller om man också kan hyra den? Kommer den komma ut på Dvd och Blu-ray med?  ::)