Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Filmer & Serier ni önskar fanns utgivna i Sverige

Startat av Mathilda Gustafsson, 11 juli 2021 kl. 00:59:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 12 september 2021 kl. 21:34:24
Indigo?
Just nu lyssnar jag faktiskt på intervjun med Dick Eriksson
Indigo-ligan är alltså Kantos Pokémonliga.

Disneyfantasten

Hittade ingen bättre tråd att skriva detta i...

Jag undrar hur Steffan Rudvall bär sig åt för att göra konstgjorda omslagsbilder, jag blir lika imponerad varje gång jag ser dem, undrar hur man gör dem... (det är riktigt kreativt av honom, samma med hur han klipper ihop bilder ihop karaktärer och dubbare med varandra, undrar hur man gör det med)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 september 2021 kl. 19:12:58
Hittade ingen bättre tråd att skriva detta i...

Jag undrar hur Steffan Rudvall bär sig åt för att göra konstgjorda omslagsbilder, jag blir lika imponerad varje gång jag ser dem, undrar hur man gör dem... (det är riktigt kreativt av honom, samma med hur han klipper ihop bilder ihop karaktärer och dubbare med varandra, undrar hur man gör det med)
Det beror på, i det här fallet och med Tummelisa har jag bara lagt på en etikett som säger Alla Talar Svenska. Men i andra fall får man hitta bilder utan text som man sedan kan lägga till svensk titel och diverse loggor på samt en etikett eller vanlig text som lyder "Svenskt tal" eller "Alla Talar Svenska".

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med "samma med hur han klipper ihop bilder ihop karaktärer och dubbare med varandra".

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2021 kl. 23:06:20
Denna borde ha släppts...


Det håller jag definitivt med om, trots att filmens svenska dubbning inte alls är vidare bra så tycker jag ändå att filmen borde ges ut på DVD även här i Sverige...

Personligen hade jag hellre låtit Eurotroll eller Mediadubb International sköta dubbningen av denna...

Och vad gäller Asterix Gallernas Hjälte (som inte heller har någon vidare bra dubbning och känns mer som en musiksago-dubbning även om Asterix i Amerika har en mycket sämre dubbning än denna) så hade jag hellre gett uppdraget till Barrefelt! (då Lasse Swärd antagligen var upptagen med dubbningen av Mio Min Mio)


Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 22 oktober 2021 kl. 11:54:04
Finns Asterix 12 Stordåd?
Ja de tecknade filmerna finns på DVD förutom Asterix I Amerika om jag inte missminner mig.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2021 kl. 11:55:55
Ja de tecknade filmerna finns på DVD förutom Asterix I Amerika om jag inte missminner mig.
E de för att den e gjord av ett annat företag?

Scoobydoofan1

Dom sista 2 specialerna från snobben skulle va bra att ha på scanbox dvd utgåvorna.

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 22 oktober 2021 kl. 12:50:06
E de för att den e gjord av ett annat företag?
Det handlar ju i alla fall om rättigheter eftersom att de andra inte släpptes av SF vilket Asterix i Amerika gjorde när den kom hit.

Steffan Rudvall

Den borde ha släppts som enskild film på DVD här  också istället för bara som del av Hos Musse julfilmen.


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2021 kl. 21:14:27
Den borde ha släppts som enskild film på DVD här  också istället för bara som del av Hos Musse julfilmen.



Skulle den ha originaldubbningen då?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2021 kl. 21:21:01
Skulle den ha originaldubbningen då?
Nej, men om den fanns så skulle de kanske fixa misstaget de gjorde i omdubbningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2021 kl. 21:14:27
Den borde ha släppts som enskild film på DVD här  också istället för bara som del av Hos Musse julfilmen.


Musse Piggs julsaga fanns ju faktiskt också med i Walt Disney Treasures-boxen Mickey Mouse In Living Color - Vol.2, där den fanns med på disc 2 i sin helhet (utan kapade för- och eftertexter). Fast där saknas förstås svensk dubbning, i likhet med alla andra Walt Disney Treasures, så att det bara är engelskt ljudspår och nordiska undertexter som gäller...

På den boxen var filmen också beskuren till Widescreen i 1,66:1. Vilket format man föredrar är väl i mångt och mycket en smaksak, då filmen producerats i Open Matte, men själv tycker jag att den kompletta bilden i 4:3 passar bättre till bildkompositionen. I Europa verkar filmen i 4:3-format bara ha släppts på en DVD-utgåva i bl.a. Spanien, Frankrike och Tyskland, som dock saknar både svenskt tal och svensk text.

Den amerikanska och brittiska Blu-Ray-utgåvan har jag tyvärr inte i min ägo, men såvitt jag kunnat läsa mig till verkar den vara i 1,78:1 - och har ju också fått en del kritik för att vara för "utslätad" p.g.a. för aggressiv brusreducering (fast förhoppningsvis inte fullt lika illa som med Svärdet i stenen...). Men det är som sagt bara vad jag kunnat läsa mig till, då jag inte äger den.

Steffan Rudvall

Jag önskar att Disney skulle ge upp sina krav om 5.1 ljud och ge ut något sånt här.