Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 mars 2020 kl. 10:47:08
Nej det är sant, jag blev också förvånad eftersom det är 2 månader kvar men dom tänker bara på människors hälsa

Om dom skulle skjuta upp det så skulle det bli stressigt i och med planeringen av nästa års tävling

Man får helt enkelt respektera det

Det är ju ändå bra och rättvist att några av artisterna får sjunga nästa år
Varför är det bara rättvist att samma artister får vara med med andra låtar?
Houba !

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 mars 2020 kl. 10:54:00
Det är inställt punkt slut!

Har du inte hört talas om Coronaviruset, tänk på människors hälsa

Nej det är ett PR-Trick Punkt Slut!
Vad ska jag tänka på människors hälsa jag har ju inte tagit något beslut i detta?
Hemskt jag vet men ingenting jag har bestämt.
Men jag tror fortfarande att dem inte kommer att visa det nu i Maj utan senare.  ;D

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 21 mars 2020 kl. 13:06:43
Nej det är ett PR-Trick Punkt Slut!
Men jag tror fortfarande att dem inte kommer att visa det nu i Maj utan senare.  ;D
Det vore ju onekligen det mest rimligaste.
Houba !

E

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 21 mars 2020 kl. 13:06:27
Varför är det bara rättvist att samma artister får vara med med andra låtar?
Jag menar att dom kan ju inte tävla i år eftersom det är inställt så det är ju bra att vissa får det nästa år

Lilla My

#154
Sluta bråka nu barn.

Det är inställt. Det är redan beslutat. Dock kommer de har en specialvisning till våren/sommaren och hylla de bidrag som egentligen skulle tävlat i år. Med det i åtanke gick de också ut med att man måste ställa upp med nya låtar nästa år. Samma artister eller ej får länderna själva bestämma, men låtarna måste vara nya.

Disneyfantasten

Ni får se det från den ljusa sidan; de gör det här för en god sak!  :) ;)

Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2020 kl. 15:44:24
Ni får se det från den ljusa sidan; de gör det här för en god sak!  :) ;)
Är du helt säker på det?
Houba !

Disneyfantasten

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 21 mars 2020 kl. 16:35:12
Är du helt säker på det?

Jadå, för att folk inte ska riskera att smittas av Corona; risken är större om det är folksamlingar inomhus eller nära/tätt intill varandra...

Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2020 kl. 16:37:57
Jadå, för att folk inte ska riskera att smittas av Corona; risken är större om det är folksamlingar inomhus eller nära/tätt intill varandra...
Tycker inte riktigt att masspanik är proportionerligt till en snuva men tydligen håller folk inte med. Men du har rätt i det du säjer; att det är av en god tanke.
Houba !

Elios

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 21 mars 2020 kl. 16:53:26
Tycker inte riktigt att masspanik är proportionerligt till en snuva men tydligen håller folk inte med. Men du har rätt i det du säjer; att det är av en god tanke.

Det är en bra tanke. Men tror ändå inte ett skit på att det ställts in för gått nu i år. Kör med det till hösten eller kör båda tävlingar nästa år istället. Dubbel-Eurovision!  ;D

E

Det är ju ändå bra och rättvist att 10 av artisterna som skulle sjungit i år kommer sjunga nästa år fast med nya låtar :)
https://wiwibloggs.com/2020/03/22/eurovision-2021-all-confirmed-acts-22-march/252367/

Kommer säkert bli fler

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 mars 2020 kl. 17:20:40
Det är ju ändå bra och rättvist att 10 av artisterna som skulle sjungit i år kommer sjunga nästa år fast med nya låtar :)
https://wiwibloggs.com/2020/03/22/eurovision-2021-all-confirmed-acts-22-march/252367/

Kommer säkert bli fler

Tror fortfarande inte på det här.  >:(

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 25 mars 2020 kl. 07:31:05
Tror fortfarande inte på det här.  >:(

Då kommer du bli väldigt besviken i maj

Daniel Hofverberg

SVT skickade precis ut följande pressrelease:

Citat från: Pressmeddelande från SVTDet blir Eurovision Song Contest för de svenska tv-tittarna även i år. Även om det blir på ett lite annorlunda sätt.
 
– Nu om någonsin behöver vi något positivt att se fram emot. Därför är det med stor glädje som vi kan berätta att vi kommer att kunna samlas framför Eurovision-sändningar i maj. Programmen kommer att se lite annorlunda ut, men vi räknar med att bjuda på en musikfest som engagerar och underhåller i sann Eurovision-anda, säger Anette Helenius, projektledare.

Eurovision-veckan startar lördag 9 maj med Inför ESC där David Sundin med Christer Björkman som sidekick presenterar årets 41 bidrag. Här startar också omröstningen i Mello-appen. Vilka 25 bidrag vill den svenska publiken se i final?

– Jag är glad över att tittarna även i år kan rösta på sina favoriter och hoppas och tror att det kan samla svenska folket i en tid när ingenting annat är sig likt. Så nu gör vi det här tillsammans! Titta, tyck och rösta, säger Christer Björkman.

Torsdag 14 maj direktsänds Sveriges 12:a från SVT i Stockholm. I programmet visas de 25 finalister som tittarna har röstat fram i Mello-appen under veckan. Där och då röstar tittarna igen, och korar svenska folkets Eurovision-vinnare 2020. Det blir också tillbaka-blickar på Eurovision-minnen, och klipp från Sveriges två egna Eurovision, 2013 och 2016. På plats är också Melodifestivalen-vinnarna The Mamas, som framför Move. Idémakare och producenter för Sveriges 12:a är Christer Björkman och Edward af Sillén.

– Det här kommer att bli en underbar Eurovision-kväll för alla tv-tittare. Vi ska givetvis dela ut Sveriges 12:a och kora en vinnare. Vi kommer också att gräva fram härliga favoritminnen, inte minst från våra egna ESC i Malmö 2013 och Stockholm 2016. Det blir en fest för både öga och öra som jag får äran att skapa ihop med Edward af Sillén, säger Christer Björkman.

Lördag 16 maj sänder SVT och många andra länder i Europa Eurovision: Europe shine a light – en två timmar lång sändning med start kl 21.00.
I programmet hyllas sångerna som skulle varit med och tävlat i Rotterdam och kända artister från de senaste tävlingsåren bjuds också in att framföra välbekanta sånger ur Eurovision-historien. Programledarna som skulle ha lett Eurovision Song Contest 2020 leder programmet: Chantal Janzen, Edsilia Rombley and Jan Smit.

Sändningen produceras av de nederländska tv-bolagen NPO, NOS och AVROTROS som skulle sänt Eurovision Song Contest 2020.

Eurovision: Inför ESC, lördag 9 maj kl 21.00 i SVT1 och SVT Play
Eurovision: Sveriges 12:a, torsdag 14 maj kl 21.00 i SVT 1 och SVT Play
Eurovision: Europe shine a light, lördag 16 maj kl 21.00 i SVT1 och SVT Play
Låter inte så tokigt, i alla fall. :)

Jag tycker trots allt att minst halva nöjet är att faktiskt få höra alla länders bidrag. Själva tävlingsbiten i Europa känns som av underordnad betydelse; i synnerhet då The Mamas ändå aldrig hade haft någon vinstchans.

Att själva Eurovision Song Contest (i traditionell bemärkelse) inte blir av hade varit mer upprörande om Dotter hade vunnit svenska finalen, då jag faktiskt tror att hon hade haft en hyfsad vinstchans...

Daniel Hofverberg

Ikväll är det alltså dags för det första av två svenska ersättningsprogram för Eurovision Song Contest (kl. 21:00 på SVT1), då vi ikväll ska få höra alla 41 bidragen och så kan man rösta på dessa via Melodifestivalsappen. :)

Mycket trevligt att SVT hittat på dessa ersättningsprogram, som ändå är ett hyfsat substitut för den traditionella tävlingen. Jag tycker som sagt att det är halva nöjet att bara få höra alla bidragen, och att dessutom ordna någon form av tävling - om än bara inom Sverige - är ändå betydligt bättre än ingenting.

Tråkigt dock att de för kvällens inledande program begränsat tiden till bara en och en halv timme. Med tanke på att de ska spela upp 41 låtar, så förstår varenda människa att det är omöjligt att hinna spela låtarna i sin helhet på den korta tiden (varje låt i ESC är ju ganska exakt 3 minuter). Så det måste oundvikligen röra sig om snuttar ur låtar, och inte mer än max halva låtarna som vi får höra... :( Lite mer än så hade jag förväntat mig när de nu lägger ner tid och pengar på ett sådant arrangemang, och åtminstone två timmar hade väl varit det minsta man kan begära...

Däremot finns alla 41 bidrag i sin helhet i Melodifestivalen-appen, där man kan se och höra alla låtarna i sin helhet. Av det jag sett och hört hittills, så är Bulgarien och Danmark mina favoriter så här långt.

Dock är det lite orättvist att jämföra olika låtar mellan varandra, då man är begränsad till vad respektive nationella TV-bolag har skickat in till EBU - vilket innebär att vissa länders låtar innebär inspelningar från deras nationella uttagningar (olika länders motsvarighet till Melodifestivalen), medan andra länder skickat påkostade musikvideor som lär ha kostat skjortan att spela in. Eller så gör man som Albanien, och skickar in en "musikvideo" bestående av en stillbild på tre minuter...! :o