Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nickelodeon's Doug (1991-1994)

Startat av Jabberjaw, 26 augusti 2019 kl. 02:02:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Doug är en amerikansk animerad tv-serie skapad av Jim Henkins för Nickelodeon 1991 - 1994. Serien fokuserar på det tidiga tonårslivet av huvudkaraktären Douglas "Doug" Funnie när han är med om pinsamma situationer och äventyr under tonåren. Varje berättelse berättar Doug genom sin dagbok. Avsnitten handlar ofta om försök att passa in, romantiska relationer, Dougs självkänsla och rykten i staden Bluffington. Han försöker ofta imponera på sin skolkamrat Patricia "Patti" Mayonnaise och kämpar ständigt med dåliga skämt och mobbning av den något äldre Roger M. Klotz från skolan.



Henkins utvecklade Doug från ritningar i sin skissbok som han gjorde under 1980-talet. Doug, var främst en självbiografisk skapelse, inspirerad till stor del utav Jim's egen barndom. Han växte upp i Virginia, och de flesta karaktärerna i serien baserades på riktiga individer. Han gjorde Doug först som en barnbok för flera förlag innan tillslut Nickelodeon köpte in den fiktiva karaktären. Han insisterade på att serien skulle ha ett budskap och instruerade författarna att skriva varje avsnitt/manus med en bit moralkaka. Seriens ovanliga "soundtrack" består till stor del utav rena munljud. Den teckande serien hade premiär den 11 augusti 1991 på kabelnätverket Nickelodeon, som kanalens första ursprungliga animerade program tillsammans med Rugrats och Ren & Stimpy. 1996 köpte dock Disney upp serien,  och därmed gjordes även flerta förändringar i karaktärerna och deras miljö. De nya säsongerna fick namnet Brand Spanking New! Doug. 1999 kom det även en film om tv-serien med titeln Doug's första film.

Doug har även fått titeln som bland annat Bästa Seriefigur (1992) och 1995 i kids' choice awards. Samt vunnit Parents' Choice Awards (1993)

(Nickelodeon's Doug) hade svensk premiär 1992 på TV-kanalen TV1000, dubbad av Media Dubb. 1994 köpte TV4 visnings rättigheterna för Doug. Seriens tredje säsong sändes i barnprogramblocket Junior-4:an med en något nyare dubbning av Media Dubb International, men med mestadels samma svenska röster som i den tidigare säsongen.

Svenska röstcredits
Doug: Dick Eriksson
Louise Raeder,
Annica Smedius, Peter Sjöquist,
Gunnar Ernblad och Staffan Hallerstam.

Elios

Då antar jag att det var dom som var först.
Även om Doug alltid kommer att vara Disney för mig. Också likaså Fairly Odd Parents som också först visades på Nickelodeon.  ;D

Daniel Hofverberg

Det jag har lyckats få fram så här långt är att TV4 sände åtminstone hela säsong 3 och de första 9 avsnitten av säsong 4 av Doug. Fler än så har jag inte lyckats lokalisera eller hitta säkra tecken på att de sänts, men det låter ju osannolikt att man skulle hoppa över de sista fyra avsnitten av serien, så mest troligt lär väl hela säsong 4 ha dubbats till svenska och sänts.

Jag forskade en del i Doug för några år sedan, och det jag fått fram så här långt (som åtminstone gäller för säsong 3 och 4) är:

Svenska röster:
Doug - Dick Eriksson
Patti - Louise Raeder
Judy - Annica Smedius
Myggan - Peter Sjöquist
Roger - Staffan Hallerstam
Beebe Bluff - Annica Smedius
Dougs mamma - Annica Smedius
Dougs pappa - Peter Sjöquist
Larry   - Staffan Hallerstam
Willie - Staffan Hallerstam
Herr Valentin - Dick Eriksson
Fru Valentin - Annica Smedius
Herr Dink - Gunnar Ernblad
Fru Dink - Louise Raeder
Borgmästaren - Dick Eriksson

Regi och tekniker:
Tobias Derwinger

Översättning:
Svensk Text AB (har tyvärr inte lyckats få fram vem den faktiska översättaren är, eller om det var mer än en)

Svensk produktion:
Mediadubb International AB


För några år sedan pratade jag med både huvudrollsinnehavaren Dick Eriksson och regissören Tobias Derwinger (som nuförtiden är regissör/tekniker på Eurotroll) om serien och dess dubbning, och båda två var helt säkra på att alla fyra säsonger av serien dubbats till svenska; alltså inklusive säsong 1. De var dock inte säkra på exakt vilka säsonger som Lasse Svenssons gamla Media Dubb respektive "nya" Mediadubb International dubbade, mer än att säsong 1 måste ha gjorts av Media Dubb och säsong 3 och 4 av Mediadubb International.

Om det här stämmer eller inte vet inte jag, och jag har förstås inga säkra belägg för någonting. Men när två personer oberoende av varandra båda två säger att alla fyra säsonger dubbats till svenska, så bör väl sannolikheten vara ganska stor att det också stämmer...

Jag är i alla fall ganska säker på att TV4 började sända serien med start på säsong 3, och inte sänt någon av de tidigare säsongerna. När jag gjorde min efterforskning lyckades jag inte med säkerhet få fram något om säsong 1 och 2, men gissade mig till att de sannolikt sändes på TV1000. Tyvärr hade jag inte TV1000 så tidigt som 1992, vilket förklarar att jag inte har något minne av att serien sänts där.

Vad vet du om sändningarna på TV1000?

Jabberjaw

#3
Citat från: Elios skrivet 26 augusti 2019 kl. 02:49:38
Då antar jag att det var dom som var först.
Även om Doug alltid kommer att vara Disney för mig. Också likaså Fairly Odd Parents som också först visades på Nickelodeon.  ;D

Nickelodeon's Doug hade en mycket mera inlevelsefull och charmig svensk dubbning. Det har nog med barndomen att göra och det man såg på först. Men jag föredrar att ha varje avsnitt uppdelat på två stycken delepisoder om olika äventyr, vilket Disney's Doug tråkigt nog inte hade när dom tog över produktionen 1996.  :-[ 

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2019 kl. 02:52:24
Det jag har lyckats få fram så här långt är att TV4 sände åtminstone hela säsong 3 och de första 9 avsnitten av säsong 4 av Doug. Fler än så har jag inte lyckats lokalisera eller hitta säkra tecken på att de sänts, men det låter ju osannolikt att man skulle hoppa över de sista fyra avsnitten av serien, så mest troligt lär väl hela säsong 4 ha dubbats till svenska och sänts.

Vad vet du om sändningarna på TV1000?

Tack Daniel för den i princip kompletta creditlistan för Nickelodeon's Doug. Jag har lyssnat igenom avsnitten jag har inspelade av säsong 2, och här uttalar iallafall Dick Eriksson (Mr & Mrs Dink) för "Herr Ding" och "Fru Ding". Vad jag kommit fram till så började TV1000 att sända Doug 1992-06-03 i blocket "MC Tiger" med Ulf Evrén som den rappande tigern som presenterade varje tecknat inslag.

December 6, 1992 hade sista avsnittet ur andra säsongen premiär på Nickelodeon i USA.

I Augusti 1993 så anger arkiven "Doug Tecknad serie Del 18". Med andra ord sändes säsong 1 första året. 1993 sändes både säsong 1 & 2, fortfarande som del i blocket MC Tiger enda fram till 1993-08 någonstans. Det finns en möjlighet att TV1000 även visade den tredje säsongen 1994. Men i nuläget så kan jag inte ta del av sidorna som helhet.
https://tidningar.kb.se/?q=%22Doug.%20Tecknad%22&sort=asc&from=1994-01-01&to=1994-12-31


Viktor

Vilka gör rösterna i Nickelodeons Doug som visades på Tv 1000?

TonyTonka

Citat från: Viktor skrivet 27 augusti 2019 kl. 10:40:29
Vilka gör rösterna i Nickelodeons Doug som visades på Tv 1000?

Rösterna finns högre upp. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

#6
Kul !, torde BARA Disneys Doug hade gått i Sverige ! ;D ;D ;D

Men det känns m,er rätt erkänner jag (för mig) att även i sverige fick tittare uppleva orginal före Disneys version !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Elios skrivet 26 augusti 2019 kl. 02:49:38
Då antar jag att det var dom som var först.
Även om Doug alltid kommer att vara Disney för mig. Också likaså Fairly Odd Parents som också först visades på Nickelodeon.  ;D

I Sverige med!!!??? ??? ??? ??? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 augusti 2019 kl. 02:02:37
Doug är en amerikansk animerad tv-serie skapad av Jim Henkins för Nickelodeon 1991 - 1994. Serien fokuserar på det tidiga tonårslivet av huvudkaraktären Douglas "Doug" Funnie när han är med om pinsamma situationer och äventyr under tonåren. Varje berättelse berättar Doug genom sin dagbok. Avsnitten handlar ofta om försök att passa in, romantiska relationer, Dougs självkänsla och rykten i staden Bluffington. Han försöker ofta imponera på sin skolkamrat Patricia "Patti" Mayonnaise och kämpar ständigt med dåliga skämt och mobbning av den något äldre Roger M. Klotz från skolan.



Henkins utvecklade Doug från ritningar i sin skissbok som han gjorde under 1980-talet. Doug, var främst en självbiografisk skapelse, inspirerad till stor del utav Jim's egen barndom. Han växte upp i Virginia, och de flesta karaktärerna i serien baserades på riktiga individer. Han gjorde Doug först som en barnbok för flera förlag innan tillslut Nickelodeon köpte in den fiktiva karaktären. Han insisterade på att serien skulle ha ett budskap och instruerade författarna att skriva varje avsnitt/manus med en bit moralkaka. Seriens ovanliga "soundtrack" består till stor del utav rena munljud. Den teckande serien hade premiär den 11 augusti 1991 på kabelnätverket Nickelodeon, som kanalens första ursprungliga animerade program tillsammans med Rugrats och Ren & Stimpy. 1996 köpte dock Disney upp serien,  och därmed gjordes även flerta förändringar i karaktärerna och deras miljö. De nya säsongerna fick namnet Brand Spanking New! Doug. 1999 kom det även en film om tv-serien med titeln Doug's första film.

Doug har även fått titeln som bland annat Bästa Seriefigur (1992) och 1995 i kids' choice awards. Samt vunnit Parents' Choice Awards (1993)

(Nickelodeon's Doug) hade svensk premiär 1992 på TV-kanalen TV1000, dubbad av Media Dubb. 1994 köpte TV4 visnings rättigheterna för Doug. Seriens tredje säsong sändes i barnprogramblocket Junior-4:an med en något nyare dubbning av Media Dubb International, men med mestadels samma svenska röster som i den tidigare säsongen.

Svenska röstcredits
Doug: Dick Eriksson
Louise Raeder,
Annica Smedius, Peter Sjöquist,
Gunnar Ernblad och Staffan Hallerstam.

Var det din favorit serie också?^^

gstone

Citat från: Elios skrivet  4 april 2020 kl. 01:53:19
Var det din favorit serie också?^^

faktiskt gillade jag den inte som barn, eftersom mamma jämförd mig med Doug en gång  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


Scoobydoofan1

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 augusti 2019 kl. 02:02:37
Doug är en amerikansk animerad tv-serie skapad av Jim Henkins för Nickelodeon 1991 - 1994. Serien fokuserar på det tidiga tonårslivet av huvudkaraktären Douglas "Doug" Funnie när han är med om pinsamma situationer och äventyr under tonåren. Varje berättelse berättar Doug genom sin dagbok. Avsnitten handlar ofta om försök att passa in, romantiska relationer, Dougs självkänsla och rykten i staden Bluffington. Han försöker ofta imponera på sin skolkamrat Patricia "Patti" Mayonnaise och kämpar ständigt med dåliga skämt och mobbning av den något äldre Roger M. Klotz från skolan.



Henkins utvecklade Doug från ritningar i sin skissbok som han gjorde under 1980-talet. Doug, var främst en självbiografisk skapelse, inspirerad till stor del utav Jim's egen barndom. Han växte upp i Virginia, och de flesta karaktärerna i serien baserades på riktiga individer. Han gjorde Doug först som en barnbok för flera förlag innan tillslut Nickelodeon köpte in den fiktiva karaktären. Han insisterade på att serien skulle ha ett budskap och instruerade författarna att skriva varje avsnitt/manus med en bit moralkaka. Seriens ovanliga "soundtrack" består till stor del utav rena munljud. Den teckande serien hade premiär den 11 augusti 1991 på kabelnätverket Nickelodeon, som kanalens första ursprungliga animerade program tillsammans med Rugrats och Ren & Stimpy. 1996 köpte dock Disney upp serien,  och därmed gjordes även flerta förändringar i karaktärerna och deras miljö. De nya säsongerna fick namnet Brand Spanking New! Doug. 1999 kom det även en film om tv-serien med titeln Doug's första film.

Doug har även fått titeln som bland annat Bästa Seriefigur (1992) och 1995 i kids' choice awards. Samt vunnit Parents' Choice Awards (1993)

(Nickelodeon's Doug) hade svensk premiär 1992 på TV-kanalen TV1000, dubbad av Media Dubb. 1994 köpte TV4 visnings rättigheterna för Doug. Seriens tredje säsong sändes i barnprogramblocket Junior-4:an med en något nyare dubbning av Media Dubb International, men med mestadels samma svenska röster som i den tidigare säsongen.

Svenska röstcredits
Doug: Dick Eriksson
Louise Raeder,
Annica Smedius, Peter Sjöquist,
Gunnar Ernblad och Staffan Hallerstam.
Hur ser det ut med den här serien när det kommer till dom första 4 säsongerna? Kommer den finnas på streaming tjänsten? Med den här dubbningen?

Oskar

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 maj 2022 kl. 18:38:09
Hur ser det ut med den här serien när det kommer till dom första 4 säsongerna? Kommer den finnas på streaming tjänsten? Med den här dubbningen?
Nickelodeon version bodde släppa på viaplay och paramount plus med media dubb och mediadubb international eftersom Nordic Entertainment Group/viaplay äger media dubb och mediadubb international.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  8 maj 2022 kl. 20:21:55
Nickelodeon version bodde släppa på viaplay och paramount plus med media dubb och mediadubb international eftersom Nordic Entertainment Group/viaplay äger media dubb och mediadubb international.

Det tror jag inte kommer hända.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Oskar skrivet  8 maj 2022 kl. 20:21:55
Nickelodeon version bodde släppa på viaplay och paramount plus med media dubb och mediadubb international eftersom Nordic Entertainment Group/viaplay äger media dubb och mediadubb international.
Så dom finns tillänga at kolla på? När det kommer till Nickelodeons säsong 1 - 4 med svensk dubbning?