Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kristen Bell hoppar av roll i Central Park vill inte längre dubba svart karaktär

Startat av Mathilda Gustafsson, 27 juni 2020 kl. 01:46:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Kristen Bell hoppar av Central Park för att hon inte vill dubba svart karaktär
https://amp.svt.se/kultur/skadespelaren-vill-inte-langre-dubba-svart-karaktar-hoppar-av

Lilla My


Elios

Citat från: Lilla My skrivet 27 juni 2020 kl. 05:08:08
Bra! Credd till henne

Du vet väl om lite att detta kan lätt misstolkas? Man kan se det lite som att hon inte vill dubba en svart karaktär för om man tänker lite tvärtom som det skulle vara av rasistiskt slag.
Men den här karaktären Molly från Central Park är ju inte alls en svart karaktär!? Det är ju en vit karaktär tycker hon har en ganska så ljus hudfärg.

Anders M Olsson

Det är naturligtvis Kristen Bells eget val om hon vill hoppa av, men det är inte så enkelt som att hon som vit amerikan gör rösten till en svart karaktär.

Molly har en svart pappa och en vit mamma, så egentligen är hon varken det ena eller det andra. Måste man då tvunget hitta en skådespelare med exakt samma bakgrund för att göra hennes röst? Eller är det okej att en helt svart skådespelare spelar en karaktär som är delvis vit, men inte tvärtom?

Simon Axelsson

Kristen Bell ska ju dock göra rösten till en ny karaktär när röstbytet skett. Jenny Slate hoppade ju däremot av Big Mouth helt och hållet (av samma anledningar som Bell) så vitt jag vet.
Hur som helst, bara de hittar någon som kan sjunga lika bra som Kristen och kanske inte låter alltför annorlunda jämfört med henne, annars skulle det ju låta "konstigt" med tanke på hur karaktären då tidigare låtit.
Oavsett vem som tar över tror jag definitivt att Mimmi Sandén hade dubbat karaktären om serien hade dubbats. Hon kan ju sjunga och har dubbat Bell tidigare.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 27 juni 2020 kl. 05:55:04
Du vet väl om lite att detta kan lätt misstolkas? Man kan se det lite som att hon inte vill dubba en svart karaktär för om man tänker lite tvärtom som det skulle vara av rasistiskt slag.
Men den här karaktären Molly från Central Park är ju inte alls en svart karaktär!? Det är ju en vit karaktär tycker hon har en ganska så ljus hudfärg.

Det finns afroamerikaner och mixed race-amerikaner som kan göra rösten till den karaktären, det behöver inte vara en vit röstskådis som ändå kommer få massa jobb i framtiden. Oavsett om hon kunde gjort rösten och gjort den bra så är det ett stort statement att ändå säga "nämen varför ska jag ta just denna plats?"

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 27 juni 2020 kl. 13:41:02
Det finns afroamerikaner och mixed race-amerikaner som kan göra rösten till den karaktären, det behöver inte vara en vit röstskådis som ändå kommer få massa jobb i framtiden. Oavsett om hon kunde gjort rösten och gjort den bra så är det ett stort statement att ändå säga "nämen varför ska jag ta just denna plats?"
Ändå kommer få jobb i framtiden? Menar du att hon skulle få jobb som röstskådespelare för att hon är vit? Så funkar inte saker och ting. Bara fär att svarta och blandade har svårt att få jobb för att vissa har fördomar betyder inte det att alla vita har det så glassigt att dom får vilket jobb som helst.
Houba !

Goliat

Tycker att de som dubbar ska dömas av deras kvalité på röst, inte vad de har för färg på hyn. Vi är alla människor under samma himmel. Men självklart, tror det är vanligt att man tittar på hyn när man anställer folk för dubbning, iaf i USA. Känner knappt till en enda person som har mörk hy som dubbar..

De har blivit lite slappare efter Bob's Burger, att mamman är spelad av en man. Så det går ett steg i rätt riktning.

För hoppningsvis kommer hbtq-fobi, rasism och liknande att tillhöra det förflutna.

(Är dåligt insatt i just Kristen Bell dock)

gstone

Samhället ärr på väg utför  >:(

Vilken skit värld vi lever  :(

Detta är galenskap !!! utan after shave
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Vill Kristen Bell hoppa av är det givetvis hennes eget val, och då får man respektera det. Och i det här isolerade fallet med ett frivilligt avhopp är det väl inget problem - Kristen Bell är knappast luspank och står knappast och faller med en enskild roll - men rent generellt tycker jag faktiskt det är lite problematiskt.

När det handlar om röstskådespeleri finns ju trots allt ingen koppling mellan rollfiguren och skådespelaren, och då borde rösten vara det viktiga hellre än hudfärg, etnicitet eller utseende. Där känns det inte rimligt att alla bara ska spela rollfigurer av samma ursprung som en själv.

Så vad kan det här innebära i förlängningen...? Om det är opassande för vita röstskådespelare att spela svarta rollfigurer, är det då också opassande för svarta att spela vita rollfigurer...? I så fall skulle det ju innebära att svarta skådespelare världen över knappt kommer kunna få några roller alls i framtiden.

Och gäller det här bara röstskådespeleri i original, eller även dubbning? För i så fall kommer det ju bli enorma problem med rollbesättning över hela världen, då det i många fall skulle bli helt omöjligt att kunna leverera en fullgod produkt om det plötsligt är viktigare med hudfärgen än att skådespelaren faktiskt är kompetent.

Missförstå mig inte nu - när det gäller live-actionskådespeleri där man ser någon (vare sig på film, TV eller på scen) är det givetvis en helt annan femma och ingenting att ens diskutera. Men just vid röstskådespeleri har jag svårt att se varför det nödvändigtvis ska behöva finnas någon koppling mellan skådespelaren och rollfiguren. Där är det ju trots allt väldigt vanligt över hela världen både att svarta spelar vita rollfigurer och att vita spelar svarta.

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2020 kl. 16:52:26
i många fall skulle bli helt omöjligt att kunna leverera en fullgod produkt om det plötsligt är viktigare med hudfärgen än att skådespelaren faktiskt är kompetent.

Problemet är att det finns vissa i den politiska debatten i USA, och till viss del även i Sverige, som anser att just hudfärg eller kön är viktigare än kompetens.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2020 kl. 16:52:26
Missförstå mig inte nu - när det gäller live-actionskådespeleri där man ser någon (vare sig på film, TV eller på scen) är det givetvis en helt annan femma och ingenting att ens diskutera. Men just vid röstskådespeleri har jag svårt att se varför det nödvändigtvis ska behöva finnas någon koppling mellan skådespelaren och rollfiguren. Där är det ju trots allt väldigt vanligt över hela världen både att svarta spelar vita rollfigurer och att vita spelar svarta.

Det handlar inte om karaktären (i alla fall inte i de fallen som handlar om att göra ett statement i eftervågen av BLM) - Det handlar om att ge färgade mer utrymme i ytterligare ett ställe (d.v.s. röstskådespeleri) där de som oftast blir missbehandlade p.g.a. sin hudfärg. Hur många mörkhyade röstskådespelare känner du till på rak arm?

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet 27 juni 2020 kl. 18:06:15
Det handlar inte om karaktären (i alla fall inte i de fallen som handlar om att göra ett statement i eftervågen av BLM) - Det handlar om att ge färgade mer utrymme i ytterligare ett ställe (d.v.s. röstskådespeleri) där de som oftast blir missbehandlade p.g.a. sin hudfärg. Hur många mörkhyade röstskådespelare känner du till på rak arm?

Precis vad jag menade. Men tror problemet är att vi har kommit lite längre i Sverige och ser nog inte problemet lika utbrett här.

Har en bekant som är människoaktivist (heter det så?), Och står upp för just hudfärg. Det finns stora hatbrott som hans vänner blivit utsatta för som sker ofta där, men väldigt glest och sällan i Sverige men de sker (men uppmärksammas inte på samma sett). Nu växte jag upp med färgade syskon så jag vet på ett sätt hur det är efter sett va de blivit utsatta för (och tyvärr själv, trots jag har ljus hy).

Men det är fortfarande ett problem. Och det borde finnas fler som dubbar som inte är valda på grund av hudfärg först och röst sist. Det är inte okey.

Avatar the Last Airbender har jag för mig de medvetet valde dubbade till originalserien med olika bakgrund på grund av att de inte gillade orättvisan. De valde efter röstkvalité istället för hudfärg.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 27 juni 2020 kl. 18:06:15
Det handlar inte om karaktären (i alla fall inte i de fallen som handlar om att göra ett statement i eftervågen av BLM) - Det handlar om att ge färgade mer utrymme i ytterligare ett ställe (d.v.s. röstskådespeleri) där de som oftast blir missbehandlade p.g.a. sin hudfärg. Hur många mörkhyade röstskådespelare känner du till på rak arm?

Jag känner faktiskt till några stycken med mörkare hudfärg men det skiter jag i.
Och dem har spelat vita karaktärer vet jag med. Som Daniel sa så är det en annan femma med en riktig spelfilm då kan ju inte en kinesisk kejsare spelas av en norsk sjöman till exempel. Eller en äldre man på över 80 år av en kille som är 16 år.
Visst kan man sminka sig så till det men ja ni fattar vad jag menar.  8)

Steffan Rudvall

Att "Svarta" dubbats av "Vita" är ju väldigt vanligt speciellt i Sverige