Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

https://covidbevis.se/vaccinationsbevis-web/

Finns ju också, då kan man få till Kivra eller frejaID. Dock står det tillverkare av de man fått vaccin, inte vaccinets namn, men det är enkelt att söka fram.

gstone

Jag är i stort sätt frisk.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2022 kl. 06:26:10
Jag såg på de lokala nyheterna i går att många som har blivit vaccinerade i Region Skåne i november-december inte har fått sin senaste vaccindos införd i vaccinbevisen. Det finns även en artikel i Sydsvenskan i dag.

Därför laddade jag hem ett nytt vaccinbevis, och mycket riktigt finns min tredje dos - som jag fick den 27 november - inte med.

Visserligen står mina två första doser där, så jag förmodar att mitt vaccinbevis fortfarande är giltigt om jag t.ex. skulle vilja gå på bio. Men i vissa sammanhang kanske det krävs, eller kommer att krävas, att det inte får ha gått för lång tid efter senaste påfyllnadsdosen. Problemet är väl för ögonblicket svårast för personer som har fått sin andra dos, men ändå inte kan bevisa att de är fullvaccinerade.

Jag kollade i min journal på 1177.se, och där finns alla tre doserna införda på rätt datum. Så det är väl bara att vänta på att teknikproblemen ska lösas.
Det låter inte alls bra, och minst sagt besynnerligt. För din del är det som sagt inte kris, för än så länge räcker det med två doser för allting; så att du fortfarande kan gå på bio eller teater. Men det pågår ju diskussioner om det här på EU-nivå, så förr eller senare kommer de säkert att besluta att tre doser krävs för att anses vara fullvaccinerad; det är bara en fråga om när.

Just nu är det som sagt värre för de som fick sin andra dos som inte finns med på vaccinbeviset, så att de därför inte kan gå på bio, teater eller konsert. Men du bör nog kolla upp saken ändå. På eHälsomyndigheten finns denna artikel om vad man gör om doser saknas:
https://www.ehalsomyndigheten.se/nyheter/2021/saknar-du-vaccindoser-i-ditt-covidbevis-sa-har-gor-du/

Har du provat att begära ett nytt vaccinbevis och dos 3 fortfarande saknas, så bör du alltså maila till eHälsomyndigheten på adressen som anges på den sidan, så att de kan kolla upp saken. Kanske bäst att göra det ganska snart, ifall det tar tid att åtgärda, för i och med Omikron-varianten (som ju två doser ger ett väldigt dåligt skydd mot) är det inte alls otroligt att EU kan besluta inom någon månad att två doser inte längre räcker för att anses som fullvaccinerad. :)
(Texten med om "du ska ut och resa inom kort" kan man förstås bortse från, då artikeln skrevs innan det blev klart att vaccinbevis behövs vid andra sammanhang än bara resor. Det är säkerligen betydligt fler som vill gå på bio än de som planerar att resa utomlands inom kort...)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2022 kl. 01:22:33
Det låter inte alls bra, och minst sagt besynnerligt. För din del är det som sagt inte kris, för än så länge räcker det med två doser för allting; så att du fortfarande kan gå på bio eller teater. Men det pågår ju diskussioner om det här på EU-nivå, så förr eller senare kommer de säkert att besluta att tre doser krävs för att anses vara fullvaccinerad; det är bara en fråga om när.

Just nu är det som sagt värre för de som fick sin andra dos som inte finns med på vaccinbeviset, så att de därför inte kan gå på bio, teater eller konsert. Men du bör nog kolla upp saken ändå. På eHälsomyndigheten finns denna artikel om vad man gör om doser saknas:
https://www.ehalsomyndigheten.se/nyheter/2021/saknar-du-vaccindoser-i-ditt-covidbevis-sa-har-gor-du/

Har du provat att begära ett nytt vaccinbevis och dos 3 fortfarande saknas, så bör du alltså maila till eHälsomyndigheten på adressen som anges på den sidan, så att de kan kolla upp saken. Kanske bäst att göra det ganska snart, ifall det tar tid att åtgärda, för i och med Omikron-varianten (som ju två doser ger ett väldigt dåligt skydd mot) är det inte alls otroligt att EU kan besluta inom någon månad att två doser inte längre räcker för att anses som fullvaccinerad. :)
(Texten med om "du ska ut och resa inom kort" kan man förstås bortse från, då artikeln skrevs innan det blev klart att vaccinbevis behövs vid andra sammanhang än bara resor. Det är säkerligen betydligt fler som vill gå på bio än de som planerar att resa utomlands inom kort...)
I ett par länder så börjar ju dom med dos 4. Hur länge kommer allt det här pågå med tanken på att man måste få en till dos varje 6 månader. Inte bara det utan så många har Inter fått vaccinet i andra delar av världen medan dom behöver doserna så att inte nya varianter dyker up osv..... allt det här gör en snurrig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 januari 2022 kl. 03:34:44
I ett par länder så börjar ju dom med dos 4. Hur länge kommer allt det här pågå med tanken på att man måste få en till dos varje 6 månader. Inte bara det utan så många har Inter fått vaccinet i andra delar av världen medan dom behöver doserna så att inte nya varianter dyker up osv..... allt det här gör en snurrig.
Det korta svaret är väl att ingen vet än. Ingen vet hur länge varje vaccindos får effekt, varför man heller inte vet hur ofta det behövs. Enstaka länder har ju börjat med dos 4, men de allra flesta länder i världen anser ju att det inte behövs inom den närmaste tiden - men möjligen kan det behövas för ett mindre antal personer med kraftigt nedsatt immunförsvar (exempelvis personer som nyligen genomgått organtransplantationer), något Folkhälsomyndigheten ska fatta beslut om inom kort enligt torsdagens pressträff.

Det vi vet är ju att viruset kommer inte att försvinna, sannolikt aldrig, utan vi kommer få lära oss att leva med det. Men förr eller senare verkar de flesta forskare överens om att viruset kommer att bli mindre farligt och övergå till att fungera ungefär likadant som influensavirusen - med andra ord att det kan vara farligt för äldre och en del personer i riskgrupp, men att det för de flesta inte är värre än att de blir kraftigt sjuka och sängliggande i någon vecka. När det händer kommer man förmodligen att rekommendera vaccination årligen till ungefär samma personer som under det senaste decenniet har rekommenderats vaccination mot säsongsinfluensa (d.v.s. personer över 65 år och personer som tillhör vissa riskgrupper), som i så fall förmodligen kan vaccineras mot Covid-19 samtidigt som säsongsinfluensan, medan de flesta andra inte behöver bry sig.

Frågan är bara när det händer...? Vissa forskare tycks tro att det är på väg att hända nu, i och med att det finns vissa data som tyder på att Omikron-varianten ger lite mindre risk för allvarlig sjukdom än tidigare varianter, och i så fall kan det hända redan i år - men andra forskare tror att det kan dröja flera år till, så vem vet...?


Men nu behöver ju i alla fall alla en tredje dos, främst i och med Omikron-varianten som bara två doser ger ett dåligt skydd mot, och sen är det nog sannolikt att många eller alla kan behöva en fjärde dos; i så fall troligtvis till hösten eller inför nästa vinter. Längre än så kan vi inte veta i dagsläget, och även det kan ju förändras om det kommer nya varianter eller om något annat inträffar som förändrar situationen.

Soscla

Citat från: Jabberjaw skrivet 12 januari 2022 kl. 20:35:18
;D Sosse.

?? ??? ?? Plankare finns i alla färger och former. Sjukt skum kommentar.
It's so fluffy I'm gonna die!

MOA

Citat från: Soscla skrivet 16 januari 2022 kl. 12:28:03
?? ??? ?? Plankare finns i alla färger och former. Sjukt skum kommentar.
Plankare?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 16 januari 2022 kl. 21:41:00
Plankare?
Folk som åker med kollektivtrafik utan att ha biljett.

Daniel Hofverberg

Nu har två släktingar som jag träffade på min mosters begravning i fredags fått bekräftad Covid-19, så det känns tyvärr som att det vore ett smärre mirakel om jag kommer att klara mig... :'(

Och tyvärr har jag inte hunnit få min tredje dos än, utan "bara" två doser... :(

Adam

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2022 kl. 23:33:03
Nu har två släktingar som jag träffade på min mosters begravning i fredags fått bekräftad Covid-19, så det känns tyvärr som att det vore ett smärre mirakel om jag kommer att klara mig... :'(

Och tyvärr har jag inte hunnit få min tredje dos än, utan "bara" två doser... :(
Samma här, har inte heller tagit tredje vaccindosen än.
Men det var ju inte roligt att höra. Jag får sända kramar.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2022 kl. 23:33:03
Nu har två släktingar som jag träffade på min mosters begravning i fredags fått bekräftad Covid-19, så det känns tyvärr som att det vore ett smärre mirakel om jag kommer att klara mig... :'(

Och tyvärr har jag inte hunnit få min tredje dos än, utan "bara" två doser... :(

Har du testat dig ännu?

Om du har positivt test för Covid-19 blir det till att stanna inne i ditt hem är jag rädd!  :(

När tog du din andra spruta senast?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 januari 2022 kl. 23:38:21
Har du testat dig ännu?
Nej, jag har inte testat mig - men PCR-prov ska man ju bara ta när man väl har symptom, om man nu inte har kontaktats av smittspårare - och än så länge har jag inga symptom, men det för förmodligen för tidigt då det ju bara var två dagar sedan... Men regionens smittspårare lär väl förmodligen kontakta alla som var på bröllopet förr eller senare, om de nu inte är för överbelastade just nu.

Vi kan nog konstatera att det inte var någon lysande idé att lägga en begravning med 25 personer från hela Sverige just när smittspridningen är som kraftigast, men det var inte direkt min idé att vänta med begravningen tills nu (min moster dog den 24 november)... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2022 kl. 01:22:33
Har du provat att begära ett nytt vaccinbevis och dos 3 fortfarande saknas, så bör du alltså maila till eHälsomyndigheten på adressen som anges på den sidan, så att de kan kolla upp saken. Kanske bäst att göra det ganska snart, ifall det tar tid att åtgärda, för i och med Omikron-varianten (som ju två doser ger ett väldigt dåligt skydd mot) är det inte alls otroligt att EU kan besluta inom någon månad att två doser inte längre räcker för att anses som fullvaccinerad. :)

Ja, precis så gjorde jag. Jag följde instruktionerna på sidan till punkt och pricka och mailade till eHälsomyndigheten. Trots det fick jag svar idag att det inte är dem jag ska kontakta, utan min vårdgivare (dvs Region Skåne). :(

Jag kollade för övrigt idag igen, och min tredje dos har fortfarande inte kommit in i vaccinbeviset, men den finns i min journal på 1177.se.

Daniel Hofverberg

Nu har jag blivit sjuk, och har plötsligt 39 graders feber... :'(

Jag ska försöka få någon att hämta ut PCR-test vid lasarettet, så jag kan provta mig - men med tanke på att tre personer som var med på min mosters begravning har bekräftad Covid-19, så verkar det väl tyvärr väldigt sannolikt att det är det... :(

Jag vet inte hur det fungerar i andra regioner, men här i Skellefteå kan man bara hämta ut PCR-test på ett enda ställe bredvid Skellefteå lasarett; och det är också där man måste lämna in testet när man har gjort det - och eftersom det är en dryg mil från där jag bor så kan jag omöjligen ta mig dit själv när jag är sjuk, utan måste hitta någon symptomfri att göra det...