Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

#510
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 11 mars 2020 kl. 15:00:18
Det är väll snarare det att karaktären Peter Pan inte är en arab spelas av just en arab som var problemet här. Ungefär som om afrikaner skulle spelas av utklädda, utmålade vita  ;)

Om du är okej med en vita karaktär som inte spelas av en vit person då måste du OCKSÅ VAR OKEJ MED typ en vitt man som Polisen  Shaft elker Marvel's Luke Cage DET MÅSTE DU !!! Om du är okej med att ändra från vit MSTE DUOCKSÅ ALDRIG KLGA när en karaktär görs vit i adaption  !!!

Borttaget personangrepp. Vi använder inte sådana ordval här. /Daniel
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 mars 2020 kl. 02:38:46
Personligen så överlever jag Peter Pan då jag inte bryr mej om just honom som karaktär betraktad.
Men icke destå mindre så ogillar jag principen att gå in och pilla i sånt härnt och ändra karaktärer för att "bredda spektrumet" till nått mer "inkluderande" eller nått annat som råkar vara politiskt korrekt för tillfället.

Det är klart det inte rör dig i ryggen - Du är vit, du är representerad positivt i media var du än befinner dig. Försök sätta sig in i att vara kvinna, muslim, mörkhyad, döv eller rullstolsbunden ett tag och se hur mycket positiv representation i media och filmer du hittar.

Citat från: gstone skrivet 12 mars 2020 kl. 10:14:53
Om du är okej med en vita karaktär som inte spelas av en vit person då måste du OCKSÅ VAR OKEJ MED typ en vitt man som Polisen  Shaft elker Marvel's Luke Cage DET MÅSTE DU !!! Om du är okej med att ändra från vit MSTE DUOCKSÅ ALDRIG KLGA när en karaktär görs vit i adaption  !!!

Vi är så jävla överrepresenterade i filmer som det är, sluta gnäll och försök istället se hur detta kan bli intressant i alla fall trots att en karaktär inte har samma hudfärg som dig.

Daniel Hofverberg

Gstone: Nu får du lugna ner dig. Det du skriver nu ligger farligt nära gränsen till att vara olagligt och klassas som hets mot folkgrupp. :(

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 12 mars 2020 kl. 13:18:10
Det är klart det inte rör dig i ryggen - Du är vit, du är representerad positivt i media var du än befinner dig. Försök sätta sig in i att vara kvinna, muslim, mörkhyad, döv eller rullstolsbunden ett tag och se hur mycket positiv representation i media och filmer du hittar.
För det första vet du inget om mej så sluta anta. För det andra så tillhör jag en sån "minioritetsgrupp som bör skyddas" (tänker inte säja vilken) men inte fan vill jag att den ska klämmas in överallt på det här klumpiga sättet för att "få ta plats" eller "bli representerad". Om något så vore det ändå bättre tycker jag att det isånnafall skapas fler karaktärer som reflekterar det snarare än att etablerade karaktärer ändrar sitt utseende, beteende, åsikt, läggning eller övertygelse för att jag ska känna mej sedd.
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 mars 2020 kl. 23:40:07
För det första vet du inget om mej så sluta anta. För det andra så tillhör jag en sån "minioritetsgrupp som bör skyddas" (tänker inte säja vilken) men inte fan vill jag att den ska klämmas in överallt på det här klumpiga sättet för att "få ta plats" eller "bli representerad". Om något så vore det ändå bättre tycker jag att det isånnafall skapas fler karaktärer som reflekterar det snarare än att etablerade karaktärer ändrar sitt utseende, beteende, åsikt, läggning eller övertygelse för att jag ska känna mej sedd.

Jag tillhör också "minioritetsgrupp som bör skyddas" Autistiska människor !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2020 kl. 16:29:33
Gstone: Nu får du lugna ner dig. Det du skriver nu ligger farligt nära gränsen till att vara olagligt och klassas som hets mot folkgrupp. :(

Jag insåg det och tog BORT DET.

Förlåt !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 mars 2020 kl. 23:40:07
För det första vet du inget om mej så sluta anta. För det andra så tillhör jag en sån "minioritetsgrupp som bör skyddas" (tänker inte säja vilken) [...]

Du har rätt. Ber om ursäkt. Det är dock svårt att veta online och eftersom du stretar emot så mycket så antog jag väldigt hårt att du är vit och grabb. Det är dessutom extra svårt då du inte vill framföra vilken/vilka minoriteter du tillhör.

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 mars 2020 kl. 23:40:07
[...] men inte fan vill jag att den ska klämmas in överallt på det här klumpiga sättet för att "få ta plats" eller "bli representerad". Om något så vore det ändå bättre tycker jag att det isånnafall skapas fler karaktärer som reflekterar det snarare än att etablerade karaktärer ändrar sitt utseende, beteende, åsikt, läggning eller övertygelse för att jag ska känna mej sedd.

Det är synd att du tänker så, men om så är fallet - Varför streta emot? Det är, som sagt, inte så att det kommer bli en permamnent förändring som kommer råda som canon nu och för alltid. Varför är det så svårt att se en populär karaktär med ett nytt utseénde? Vad är det som skaver och gör att du känner sådan förakt emot det? Om du nu tillhör en minoritetsgrupp, hade du inte velat se fler representativa karaktärer inom denna grupp när du var ung? Det handlar ju nämligen inte bara om vad du som vuxen ska tycka utan framför allt för att barn ska kunna känna sig inkluderade. Det är så oerhört viktigt och gör mer inverkan än man kan tro - Svårt att sätta sig in i det när man matats med sin egna hudfärg och kultur hela livet.

Skulle för övrigt rekomendera att kolla upp alla barn och tonåringar som grät i bio-salongen av både Moana och Coco, för att deras kultur blev representerad i så pass stor media via Disney och Pixar. När senast grät du p.g.a. att din kultur hyllades så stort? När reflekterade du ens över det senast?

Du får även gärna förklara vad du menar med "klumpigt sätt"? Att byta hudfärg på en karaktär inte nödvändigtvis p.g.a. inkludering (because guess what, det är antagligen inte ens tanken bakom, utan att de hade en person med arabiskt ursprung som var grym i rollen och så fick han rollen, och inte nödvändigtvis p.g.a. "nu ska vi ha en icke-vit person för att göra alla pk-nissar nöjda!" som du verkar tro) är väl inte klumpigt? Eller har jag missat något? Att "skapa fler karaktärer" för att knuffa in inkludering är väl om möjligt ännu mer klumpigare och ännu mer obviously PK? "Oj vi saknar en person med mörk hud, vi slänger in en extra karaktär vars enda uppgift är att vara just den mörkhyade karaktären!". Det blir ofta så himla krystat. Ta Tauriel från Hobbit-filmerna som exempel - En krystad kvinnlig karaktär för att få in mer girl power i fantasy-serien. Totalt meningslös för storyn, väldigt stereotypisk och slutade ändå som ett love interest. Det är som ett hån.

Du får tycka att det är onödigt att Peter Pan spelas av en person som inte är pur-vit, men du får du också vara beredd på att få frågor om varför du tycker så och (enligt mig) ha en lite bättre förklaring än "nä assåh jag gillar det inte bara, det är onödigt PK! PK är inte bra!". Annars låter det bara som att du är emot icke-vita personer generally och allmänt främlingsfientlig, även om detta absolut inte är din mening eller åsikt. Att du sedan säger att du tillhör en minoritet själv gör mig bara ledsen över att du stretar emot. Oftast sker motstånd p.g.a. ignorans eller att man inte vet bättre och inte tänkt ett steg längre, men om du vet hur det känns att tillhöra en minoritet och bli trakasserad fortfarande stretar emot... Wow.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 15 mars 2020 kl. 22:24:26
Det är synd att du tänker så, men om så är fallet - Varför streta emot? Det är, som sagt, inte så att det kommer bli en permamnent förändring som kommer råda som canon nu och för alltid. Varför är det så svårt att se en populär karaktär med ett nytt utseénde? Vad är det som skaver och gör att du känner sådan förakt emot det? Om du nu tillhör en minoritetsgrupp, hade du inte velat se fler representativa karaktärer inom denna grupp när du var ung? Det handlar ju nämligen inte bara om vad du som vuxen ska tycka utan framför allt för att barn ska kunna känna sig inkluderade. Det är så oerhört viktigt och gör mer inverkan än man kan tro - Svårt att sätta sig in i det när man matats med sin egna hudfärg och kultur hela livet.

Skulle för övrigt rekomendera att kolla upp alla barn och tonåringar som grät i bio-salongen av både Moana och Coco, för att deras kultur blev representerad i så pass stor media via Disney och Pixar. När senast grät du p.g.a. att din kultur hyllades så stort? När reflekterade du ens över det senast?
Jag ogillar politisk korrekthet just för att den oftast är hycklande. Om man är okej med att någon västerländsk byts ut mot någon ickevästerländsk så tycker jag att man borde vara okej med att det också sker åt andra hållet. Speciellt när det igentligen inte spelar nån som helst roll, som med Peter Pan t.ex. Historiska personer i film ska ju självklart likna dom dom föreställer. Allt annat vore ju skrattretande. Fiktiva karaktärer kan man i teori göra vad man vill med, sen inställer sej frågan om man bör.

Det bästa sättet är ju igentligen att göra som du nämner här, att göra nya filmer med karaktärer som har dessa egenskaper som man vill skilldra eller representera. Att ta fiktiva karaktärer och byta ut mot någon som ser annorlunda ut är ju skitsamma igentligen så länge inte karaktären bygger på det på nått sätt.
Citat från: Lilla My skrivet 15 mars 2020 kl. 22:24:26
Att du sedan säger att du tillhör en minoritet själv gör mig bara ledsen över att du stretar emot. Oftast sker motstånd p.g.a. ignorans eller att man inte vet bättre och inte tänkt ett steg längre, men om du vet hur det känns att tillhöra en minoritet och bli trakasserad fortfarande stretar emot... Wow.
Är alla minioriteter per definition trakasserade eller vilken pratar du om? Jag motsätter mej detta just för att jag anser att det inte behövs. Ja, visst vore det trevligt ibland med mer ovanligt folk i rutan men samtidigt är det inte ett sånt stort problem.
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 03:31:45
Jag ogillar politisk korrekthet just för att den oftast är hycklande. Om man är okej med att någon västerländsk byts ut mot någon ickevästerländsk så tycker jag att man borde vara okej med att det också sker åt andra hållet.

Så kan man absolut tycka. Men det är lite som att man bör skilja på jämställdhet och jämnlikhet; https://interactioninstitute.org/wp-content/uploads/2016/01/IISC_EqualityEquity.png

Vita (framför allt män) är överrepresenterade, det är faktum. Det hela handlar inte om att "alla ska ha lika", utan snarare om att jämna ut orättvisor och vara lite öppen och inlyssnande på de som i åratal fått stå i bakgrunden och ta emot skit.

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 03:31:45
Är alla minioriteter per definition trakasserade eller vilken pratar du om? Jag motsätter mej detta just för att jag anser att det inte behövs. Ja, visst vore det trevligt ibland med mer ovanligt folk i rutan men samtidigt är det inte ett sånt stort problem.

Alla minoriteter är mer eller mindre, beroende på vilken grupp du tillhör och var i världen du befinner dig, utsatta för olika typer av trakasserier, antingen medvetet (som att man via öppna hot, tafsningar, utfrysning, mobbning m.m. får en tydlig bild av att man inte "hör till") eller omedvetet (som om man är född i ett patriarkat eller hederskultur). Att du personligen inte anser att det är ett problem gör det inte till ett mindre problem, tyvärr. Lite som när kvinnor säger "jag har inte blivit sexuellt utnyttjad, så jag tycker inte att mäns våld mot kvinnor är ett så allvarligt ämne och inget vi behöver bry oss om".

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 16 mars 2020 kl. 04:07:56
Vita (framför allt män) är överrepresenterade, det är faktum. Det hela handlar inte om att "alla ska ha lika", utan snarare om att jämna ut orättvisor och vara lite öppen och inlyssnande på de som i åratal fått stå i bakgrunden och ta emot skit.
Det får du tycka.
Citat från: Lilla My skrivet 16 mars 2020 kl. 04:07:56
Alla minoriteter är mer eller mindre, beroende på vilken grupp du tillhör och var i världen du befinner dig, utsatta för olika typer av trakasserier, antingen medvetet (som att man via öppna hot, tafsningar, utfrysning, mobbning m.m. får en tydlig bild av att man inte "hör till") eller omedvetet (som om man är född i ett patriarkat eller hederskultur). Att du personligen inte anser att det är ett problem gör det inte till ett mindre problem, tyvärr. Lite som när kvinnor säger "jag har inte blivit sexuellt utnyttjad, så jag tycker inte att mäns våld mot kvinnor är ett så allvarligt ämne och inget vi behöver bry oss om".
Det där resonemanget håller inte. Bara för att några är färre betyder det inte att dom per definition är förtryckta. Om det vore så skulle ju alla minioriteter vara förtryckta per definition och därav skulle ingen anledning att kämpa för ens egna rättigheter finnas. Larv.
Citat från: Lilla My skrivet 16 mars 2020 kl. 04:07:56
Lite som när kvinnor säger "jag har inte blivit sexuellt utnyttjad, så jag tycker inte att mäns våld mot kvinnor är ett så allvarligt ämne och inget vi behöver bry oss om".
Du har rätt i att individens egna uppfattning inte igentligen påverkar gruppens om en övervägande merpart däri upplever något annat. Dock så kan man ju inte säja att alla är utsatta och det är ett jättestort problem som drabbar alla om så inte är fallet.
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 03:31:45
Jag ogillar politisk korrekthet just för att den oftast är hycklande. Om man är okej med att någon västerländsk byts ut mot någon ickevästerländsk så tycker jag att man borde vara okej med att det också sker åt andra hållet. Speciellt när det igentligen inte spelar nån som helst roll, som med Peter Pan t.ex. Historiska personer i film ska ju självklart likna dom dom föreställer. Allt annat vore ju skrattretande. Fiktiva karaktärer kan man i teori göra vad man vill med, sen inställer sej frågan om man bör.



Jag HÅLLER HELT MED Sabelöga / Raltsey på denna punkt ! :D

Jag  ogillar också politisk korrekthet just för att den oftast är hycklande
BRA SAGT ! :D

Jag tillhör ju också en minoritet(Autistiska människor >:()

Folk är mot terapi för att omvända bögar men för ABA terapi som ta bort autism(Med våld och obehag ! >:(.

Vissa vad liberala verkligen TYCKER !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 04:23:39
Det där resonemanget håller inte. Bara för att några är färre betyder det inte att dom per definition är förtryckta. Om det vore så skulle ju alla minioriteter vara förtryckta per definition och därav skulle ingen anledning att kämpa för ens egna rättigheter finnas. Larv.

Att säga att man som grupp är förtryckt är inte att säga "det är synd om oss/er och kommer så alltid vara" utan bara ett sätt att belysa det problem som finns i samhället. Ett patriarkat t.ex. kommer alltid förtrycka kvinnor på ett eller annat sätt, trots att vi kommit sjumila kliv framåt sedan t.ex. 1700-talet är kvinnor fortfarande en förtryckt grupp i ett patriarkat. Man kan absolut säga "men varför kämpa om vi alltid kommer vara i underläge?" men är inte det i sig att ge upp och bara ett väldigt sorgligt sätt att se på saken?

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 mars 2020 kl. 04:23:39
Du har rätt i att individens egna uppfattning inte igentligen påverkar gruppens om en övervägande merpart däri upplever något annat. Dock så kan man ju inte säja att alla är utsatta och det är ett jättestort problem som drabbar alla om så inte är fallet.

Beror ju på hur stor gruppen är, kan jag tänka. Muslimer och judar, t.ex. är två minoriteter i västvärlden och Sverige men i stor lever det otroligt många som praktiserar dessa religioner i världen. Muslimer är otroligt förtrycka i Sverige fortfarande, det är faktum. Men för många muslimer i mellanösten är ju det normen att vara muslim och se likasinnade på gator och torg. Likadant att kvinnor generellt är förtryckta och lever under mannen i ett patriarkat i så gott som hela västvärlden, men i jämförelse med kvinnor i Nordkorea är det ju otroligt jämställd mellan könen i t.ex Sverige. En svensk kvinna reflekterar antagligen inte över att hon ens är förtryckt förren hon börjar se mönster, öppnar ögonen mer och tar in av vad hennes medsystar tycker och tänker - så var det i mitt fall. Betyder detta att en kvinna i väst inte är förtryckt per definition för att hon inte känner till förtrycket eller om hon jämför sig med kvinnliga misshandlade kvinnor i Nordkorea? Det finns ju en handfull kvinnor (svenskfödda kvinnor i Sverige might I add) som anser att kvinnor inte alls är förtryckta och faktiskt BÖR underkasta sig mannen av olika anledningar. De ser obalansen mellan könen som något naturligt, men lever fortfarande i ett patriarkat. Om denna handfull kvinnor öppet säger vad de tycker, väger deras röster mer än en lika stor handfull kvinnor som säger emot och belyser de problem som finns?

Blev en lång rant där. TL;DR - Hur ska man se och lyfta minoriteters förtryck i t.ex. Sverige om, som du säger, precis alla måste vara utsatta för att det ska räknas som förtryck eller utsatthet? Om vi vänder på det; Hur liten grupp som talar ut krävs det inom en viss grupp människor för att räknas som att hela gruppen per definition är förtryckt eller i underläge i samhället? Har själv inga svar på detta t.b.h. utan är mer en intressant diskussion och reflektion :D

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 mars 2020 kl. 12:35:43
Kan vi snälla hålla hos till ämnet😫

Okej. Jag tycker Margot Robbie borde spela Tingeling !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag hade gärna sätt Bette Middler eller Nicki Minaj som Ursula.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.