Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Familjen Valentin

Startat av Anders M Olsson, 19 juni 2018 kl. 19:31:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Mycket märkligt, då måste felet ha uppstått vid kvällsreprisen så att det var normalt på morgonsändningen. För jag såg som sagt hela Sommarlov (inkl. Familjen Valentin) med DVB-text påslagen, så jag skulle absolut ha reagerat och irriterat mig på det (och tvingats stänga av texten) om det var så mycket som tre sekunder osynk...

Anders M Olsson

I dagens avsnitt på SVT (14 - Familjealbum) är omkring 21 sekunder bortklippta när barnen cyklar till skolan.

Den här gången är det inte bara det att de cyklar utan hjälm, dessutom får Filip skjuts på cykeln av Betina... Aj, aj, aj. Såna olagligheter tål inte svenska barn att se.  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 juli 2020 kl. 17:29:05
I dagens avsnitt på SVT (14 - Familjealbum) är omkring 21 sekunder bortklippta när barnen cyklar till skolan.

Den här gången är det inte bara det att de cyklar utan hjälm, dessutom får Filip skjuts på cykeln av Betina... Aj, aj, aj. Såna olagligheter tål inte svenska barn att se.  ::)
Aj då, är det någon dialog som förekommer i scenen som klippts bort?

För övrigt tycker jag det är väldigt dålig stil att börja klippa bort sådant här. Dels är det orimligt att bedöma TV-serier som utspelas på 1960- eller 1970-talet efter dagens omständigheter, och dels har vi ju ingen aning vilka lagar och regler som gäller (och framförallt gällde då) kring cykelhjälm och cykling i Brasilien. Och vid utländska serier är det helt orimligt att bedöma utifrån svenska omständigheter, och vilka regler vi har och haft i Sverige.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2020 kl. 17:37:53
Aj då, är det någon dialog som förekommer i scenen som klippts bort?

Nej, det är ingen dialog i det bortklippta stycket.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2020 kl. 17:37:53
För övrigt tycker jag det är väldigt dålig stil att börja klippa bort sådant här. Dels är det orimligt att bedöma TV-serier som utspelas på 1960- eller 1970-talet efter dagens omständigheter, och dels har vi ju ingen aning vilka lagar och regler som gäller (och framförallt gällde då) kring cykelhjälm och cykling i Brasilien. Och vid utländska serier är det helt orimligt att bedöma utifrån svenska omständigheter, och vilka regler vi har och haft i Sverige.

Jag håller helt med.

Daniel Hofverberg

I lördagens avsnitt (Familjealbum) var ju för övrigt scenen kvar där Betina faktiskt erbjuder Filip skjuts till skolan på cykeln (gissningsvis just innan det som klippts bort?) - och det går väl inte att göra det på särskilt många olika sätt...? Så då känns det väl tämligen meningslöst att klippa bort sekvensen när de faktiskt cyklar...

Och märkligt att SVT är så inkonsekventa vad gäller bortklippningen av cykelscener, då en del sådana fått vara kvar (i diverse avsnitt) och en del klippts bort.

För övrigt verkar ju barnen Valentin tänka på säkerheten i övrigt, och när de åker i linbanan har de alltid hjälm på sig - men aldrig just när de cyklar. Därmed borde man väl kunna dra slutsatsen att det i Brasilien inte finns någon lag på att barn måste ha cykelhjälm när de cyklar, eller åtminstone inte fanns det när serien utspelas.

Anders M Olsson

En underlighet i de bortklippta scenerna är att i avsnitt 9 (Minneslekar) cyklar barnen hem från skolan, men i avsnitt 14 (Familjealbum) cyklar de till skolan.

Fast i båda fallen cyklar de nerför samma backe... :)

Jag funderar även på Betinas cykel. Det verkar faktiskt finnas ett par utskjutande pinnar vid navet på bakhjulet som är avsedda att stå på. För hur skulle Filip annars kunna hålla sig kvar där? Någon som har sett något liknande?

Hem från skolan?


Till skolan?


Anders M Olsson

Dagens censurnoteringar:

I avsnitt 15 (Den fientliga grannen) som sändes i går är återigen en scen bortklippt där barnen cyklar till skolan. Den här gången rör det sig om knappt 14 sekunder:



Men märkligt nog har en annan cykelscen lämnats orörd, t.o.m. med olaglig skjuts tydligt i bild. Det är Edmund som åker på Johns pakethållare:


Daniel Hofverberg

Mycket märkligt varför SVT är så inkonsekventa med vad de sätter saxen i - varför har vissa cyklingsscener klippts bort, medan andra får vara kvar...?

Jag lyckas inte finna någon röd tråd kring deras agerande...

Henrik Karlsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2020 kl. 20:16:38
Mycket märkligt varför SVT är så inkonsekventa med vad de sätter saxen i - varför har vissa cyklingsscener klippts bort, medan andra får vara kvar...?

Jag lyckas inte finna någon röd tråd kring deras agerande...
kan inte det ha någonting med överföringen från ntsc till pal?

Anders M Olsson

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 30 juli 2020 kl. 20:20:17
kan inte det ha någonting med överföringen från ntsc till pal?

Det låter väldigt långsökt. Däremot har överföringen gjort att bilden hackar ganska kraftigt på svensk tv.

Om man ska vara petig så är det egentligen ingen överföring från NTSC till PAL eftersom de beteckningarna endast gäller färgsystemen på analog tv. Däremot har inspelningen på 23,976 bilder/s konverterats till 25 b/s som är standard här i Sverige.

Enligt SVT har de fått materialet färdigkonverterat från Brasilien, vilket är väldigt olyckligt, för då är det svårt eller omöjligt att göra något åt hackandet. Jag är övertygad om att SVTs tekniker hade gjort ett mycket bättre jobb om de hade fått avsnitten i originalskick.

Anders M Olsson

Inget bortklippt såvitt jag kan se i dagens avsnitt på SVT (16 - Kittlande).

Men det är ju lite kul att Set och Karina gör en "Lady och Lufsen"! :)

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 augusti 2020 kl. 18:45:36
Set

Va? Heter en karaktär i den här serien Set? Som den egyptiska ondskans gud Set?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 augusti 2020 kl. 19:24:44
Va? Heter en karaktär i den här serien Set? Som den egyptiska ondskans gud Set?
Ja Set är deras trädgårdsmästare/vaktmästare

Anders M Olsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 augusti 2020 kl. 19:24:44
Va? Heter en karaktär i den här serien Set? Som den egyptiska ondskans gud Set?

Han heter så i den svenska dubbningen. I original heter han José men kallas för Zé.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 augusti 2020 kl. 18:45:36
Inget bortklippt såvitt jag kan se i dagens avsnitt på SVT (16 - Kittlande).

Men det är ju lite kul att Set och Karina gör en "Lady och Lufsen"! :)

Jag har också upptäckt det!  :)

Men nu är jag orolig för Teo, då osynlighetstårtans verkan tog slut och Randolph upptäckte honom...  :-\