Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Syntax-fel, bilder försvann. Hjälp?

Startat av Lilla My, 7 januari 2013 kl. 03:52:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Snälla ni, säg att det finns någon datakunnig människa här, för jag hittar inte hjälp någon annanstans! :'(

Jag har en massa videor och bilder överförda till en extern hårddisk eftersom min vanliga hårddisk blir full. Det har fungerat jättebra tills jag skulle överföra bilder från kameran till hårddisken.

Bilderna överfördes, och innan jag tar bort dem från kameran kollar jag så att dem kom på plats som dem ska. Men något var fel. Några av bilderna vägrade visa thumbnail, som dem alltid brukar göra annars. Så jag försökte klicka på dem, men inget svar. Testade att få upp dem som visade thumbnails, men dem fungerade inte heller. Gick ut ur mappen och in igen, där jag såg ett ex antal bilder med halv thumnails eller "glitchad" thumbnail. "Vilken tur att jag inte tog bort bilderna från kameran" tänkte jag, gjorde en sidomapp och lade sedan in alla igen. Denna gången fungerade det, alla bilder kom in och jag kunde rengöra kameran.

Nu kommer det jobbiga. Jag vet inte när det hände, men lite senare skulle jag in och kolla på bilder jag hade tagit för en bra tid sedan. Men dem gick inte att kolla på. Istället visades denna bilden:



Tänkte "fan va skumt". Lyckligtvis låg dem bilderna i den mappen där jag precis överfört bilder. Jag tänkte "hm, kanske datorn kände igen bilderna och valde att ta bort eller förstöra dem första". Helknasig tanke, men vad annars skulle det kunna vara? Sedan är det inte mer, jag kollar på bilderna och överför dem i den knasiga mappen. Tillbaka på sin plats igen.

Sedan går det ett bra tag, och jag sätter mig sedan för att fixa med lite andra saker på den externa. Då upptäcker jag att fler och fler mappar har blivit såhär "infekterade". Jag får då smått panik, för nu är bilder/videor borta som jag aldrig kan få igen, så jag försöker göra ALLT. Klicka på dem, ta bort dem, byta namn, ta bort hela mappen, men ingenting fungerar. Allt ger samma svar:

"-knasigt cp-namn- är inte tillgänglig.

Felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett"


Jag själv har ingen aning om vad det betyder, och bryter ihop. Alla mina bilder, borta.

Någon dag senare vågar jag mig in i hårddisken igen för att undersöka lite. Då, plötsligt, är så gott som alla tillbaka... Jag blir glad och otroligt, otroligt förvirrad...

Däremot är det nu två andra mappar som inte fungerar, och alla mina "allmänt fotografi"-bilder (sådana jag tar med min Nikon) är fortfarande borta. Men nu vet jag att dem måste ju finnas där, andra kom ju tillbaka?

Just nu är det kanske tre eller fyra mappar som det är såhär med, men jag vill väldigt gärna få tillbaka de bilder/videor som ligger där också.

Så, kan någon SNÄLLA förklara för mig:

Vafan är detta för något!? Varför har den gjort såhär och hur?
Hur undviker jag att det händer igen?
Hur/Kan jag få tillbaka det som ligger i de felaktiga mapparna?
Vad betyder att det är "felaktig syntax"?


Jag vore EXTREMT tacksam för svar! För nu orkar jag inte försöka mixtra med detta längre...

TonyTonka

Intressant, en gång förvandlades alla filerna i min papperskorg till sådana mappar så att jag inte kunde tömma den. Tyvärr har jag ingen spontan lösning men om jag kommer på nåt återkommer jag.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Har också haft vissa problem med en del filer som inte går att föra över på en extern hårddisk jag har men som tur är har jag två stycken. Men jag tycker det är trist man inte kan göra på den andre. Måste varit nånting med datorn kanske!? Är från en Imac. Det är trist men får hoppas och se att man kan använda filerna iallafall och att allting funkar som det i själva verket ska. 

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 30 januari 2023 kl. 19:20:29Har också haft vissa problem med en del filer som inte går att föra över på en extern hårddisk jag har men som tur är har jag två stycken. Men jag tycker det är trist man inte kan göra på den andre. Måste varit nånting med datorn kanske!? Är från en Imac. Det är trist men får hoppas och se att man kan använda filerna iallafall och att allting funkar som det i själva verket ska.
Mina kom inte tillbaka, det som var borta var tyvärr borta.

Kom ihåg att göra backup, folks.