Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sissel Kyrkjebø vs Celine Dion

Startat av Zebastian, 18 juli 2022 kl. 00:07:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem föredrar ni

Sissel Kyrkjebø
11 (73.3%)
Celine Dion
4 (26.7%)

Antal personer som röstat: 15

Marcusen

Citat från: Fred skrivet 30 juli 2022 kl. 03:19:20
Hon är från den fransktalande delstaten Quebec och har förmodligen franska som modersmål eftersom hennes första låtar var på franska.
Jag vet att hon är från Quebec men även där är de två språkiga så hon borde ha lärt sig flytande engelska redan som barn. Det förklarar inte heller hur hennes brytning bara kan försvinna helt när hon sjunger.

Fred

Citat från: Marcusen skrivet 30 juli 2022 kl. 03:21:43
Jag vet att hon är från Quebec men även där är de två språkiga så hon borde ha lärt sig flytande engelska redan som barn. Det förklarar inte heller hur hennes brytning bara kan försvinna helt när hon sjunger.

Det finns alltid en förklaring till saker, och förklaringen till brytningen torde rimligtvis vara att hon har franska som modersmål och inte exponerades tillräckligt för engelska som liten. Att nästan samtliga i Charlemagne talade franska torde tyda på det, det finns områden i Quebec där nästan ingen talar engelska och att lära sig engelska i skolan är ofta inte tillräckligt, det finns gott om svenskar som talar jättebra engelska men fortfarande har brytning. Att hon sjunger utan brytning torde ha att göra med hennes sångstil, många har en annan röst när de sjunger än när de talar.

moviefan

Gillar Sissel som Ariel, hennes sångröst är fantastisk. Hennes stämmor i filmmusiken till Titanic är också jättefint.  Celine sjunger fint med, hennes sånginsats i My heart will go on är jättebra.  Både Sissel och Celine har jobbat med min idol James Horner.  ;)

Lilla My

Sissel är bra men finns ju ingen sångare som kommer i närheten av Celine Dion.

Lilla My

Citat från: Marcusen skrivet 30 juli 2022 kl. 03:14:29
Är det någon som vet varför Celine Dion har brytning när hon pratar men inte när hon sjunger? Kan någon också förklara varför hon överhuvudtaget bryter på engelska när hon är från Kanada?

Är vanligt att man kan maskera sin dialekt när man sjunger, är svårare att göra det i tal.

Lilla My

Citat från: Zebastian skrivet 18 juli 2022 kl. 00:07:23
inget ont sagt mot Celine Dion men att hon blev världkändis på grund av Titanic

Haha fel, Celine var en stor kändis innan dess.

Elios

Hon blev känd redan på 80-talet.
Men borde hon inte, Dion då, ha spelat in fler soundtrack till många olika filmer!?  ??? ???

Zebastian

Hon var känd innan Titanic men man kan inte påstå att Titanic inte hjälpte hennes karriär väldigt mycket.

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 30 juli 2022 kl. 16:52:04
Men borde hon inte, Dion då, ha spelat in fler soundtrack till många olika filmer!?  ??? ???

Ens karriär går ju inte ut på att spela in så många film-scores som möjligt. Hon gjorde ju musik.

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 30 juli 2022 kl. 16:52:04Hon blev känd redan på 80-talet.
Men borde hon inte, Dion då, ha spelat in fler soundtrack till många olika filmer!?  ??? ???
Det har hon ju, hon är ju med på soundtracket till Skönheten och Odjuret där hon sjunger duett med Peabo Bryson.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2022 kl. 04:42:14Det har hon ju, hon är ju med på soundtracket till Skönheten och Odjuret där hon sjunger duett med Peabo Bryson.  :)
Inga fler? 

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2022 kl. 22:33:23Jag känner inte till några fler, tyvärr.
Det är ju lite synd för hon är ju en fantastiskt bra sångerska och många skulle nog få mer gåshud om dom fick höra i fler filmer.
Även om jag aldrig får gåshud och vet inte ens hur man får det. 

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  2 augusti 2022 kl. 18:44:54Det är ju lite synd för hon är ju en fantastiskt bra sångerska och många skulle nog få mer gåshud om dom fick höra i fler filmer.
Även om jag aldrig får gåshud och vet inte ens hur man får det.
Måste man höra en person i filmer för att uppskatta deras musik?

Lyssna på hennes cd-skivor eller musik på Spotify och liknande.


Elios

Citat från: Lilla My skrivet 15 augusti 2022 kl. 12:45:13Måste man höra en person i filmer för att uppskatta deras musik?

Lyssna på hennes cd-skivor eller musik på Spotify och liknande.


Menar ju att hon är en väldigt begåvad sångerska och hon verkar passa väldigt bra till att spela in Soundtracks till olika filmer. 

Visst kan jag lyssna på hennes Hits på Spotify.
Men jag lyssnar mestadels bara på Youtube nuförtiden.

Jo det var förresten en man som gick omkring med ett par hörlurar som gick omkring och spottade och loskade överallt. Då kom det fram en och frågade vad den höll på med varför spottar du överallt? Mannen med hörlurarna uppfattade inte frågan så han bad dom ta om det och dom svarade att varför går du bara runt och spottar för? Då uppfattade han denna gången och svarade: "Jaha! Jaja, du förstår. Jag lyssnar ju på Spotify!"  ;D ;D