Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Rösterna i Disney Infinity?

Startat av TonyTonka, 21 september 2013 kl. 22:44:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 12 oktober 2018 kl. 17:38:01
Vilken trailer menar du?  :)

www.youtube.com/watch?v=_4Ox1jrUTAQ

Förresten så läste jag creditlistan på din blogg och blev förbryllad över hur lång tid det tog att dubba spelet...

Jag menar, när man dubbade filmer förut (på 1930-talet och fram till 1980-talet, samt även början av 1990-talet) så tog det ju längre tid att dubba, säkert flera månader! (sedan början av 1990-talet går det betydligt snabbare att dubba, säkert bara en, två tre månader!)...

Vid dataspel och TV-spel blir det oftast lägst budget och därför trodde jag inte att det tog så lång tid att dubba spelet...

Vid TV-serier är det inte alls lika säkert, då det beror på hur många avsnitt som dubbas samtidigt...

Jag är förbryllad förresten med vissa roller...

Jag trodde att Daniel Sjöberg gjorde Aladdin!

Jag trodde att Björn Bengtsson gjorde Blixten McQueen!

En sak till; jag trodde att det bara var KM Studio som hade tekniker (i det fallet Anders Öjebo, Thomas Banestål, Daniel Bergfalk och Lennart Olsson på 1990-talet, samt Stefan Berglund, Johan Wilhelmsson, osv. på 2000-talet) och Disney slutade ju som bekant att anlita KM Studio redan 2004 (deras sista Disney-dubbningar blev Mulan 2 och Musses Jul i Ankeborg, som båda släpptes på VHS & DVD november 2004)

Alexander

#31
Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 oktober 2018 kl. 17:55:06
www.youtube.com/watch?v=_4Ox1jrUTAQ

Förresten så läste jag creditlistan på din blogg och blev förbryllad över hur lång tid det tog att dubba spelet...

Jag menar, när man dubbade filmer förut (på 1930-talet och fram till 1980-talet, samt även början av 1990-talet) så tog det ju längre tid att dubba, säkert flera månader! (sedan början av 1990-talet går det betydligt snabbare att dubba, säkert bara en, två tre månader!)...

Vid dataspel och TV-spel blir det oftast lägst budget och därför trodde jag inte att det tog så lång tid att dubba spelet...

Vid TV-serier är det inte alls lika säkert, då det beror på hur många avsnitt som dubbas samtidigt...

Jag är förbryllad förresten med vissa roller...

Jag trodde att Daniel Sjöberg gjorde Aladdin!

Jag trodde att Björn Bengtsson gjorde Blixten McQueen!

En sak till; jag trodde att det bara var KM Studio som hade tekniker (i det fallet Anders Öjebo, Thomas Banestål, Daniel Bergfalk och Lennart Olsson på 1990-talet, samt Stefan Berglund, Johan Wilhelmsson, osv. på 2000-talet) och Disney slutade ju som bekant att anlita KM Studio redan 2004 (deras sista Disney-dubbningar blev Mulan 2 och Musses Jul i Ankeborg, som båda släpptes på VHS & DVD november 2004)

I trailern är det samma röst som i filmen, Hilda Henze.  ;)

Anledningen till att dubba spelen tog så lång tid var att de fick rollerna att göra i omgångar berättade Lotte Nyrop, det hade blivit för mycket annars förklarade hon eftersom varje skådespelare skulle spela in olika fraser och repliker samtidigt som spelet utvecklades i USA, direktiv om ändringar av repliker kunde hända. Till Disney Infinity 2.0 fick de ta hjälp av två dubbningsbolag. Hon berättar också att Disney Infinity spelen har varit bland de mest komplexa dubbningarna de gjort.

Alla dubbningsbolag har tekniker som sköter inspelningarna, skillnaden är väl oftast att teknikerna på KM oftast hoppar in som skådespelare vilket gör att de märks tydligare.

Alla uppgifter om rollerna är från Disney och jag håller med om att de stämmer när jag lyssnar på de röstprov jag har. Vill ge säkra källor till alla på bloggen.  :)

Disneyfantasten

#32
Citat från: Alexander skrivet 12 oktober 2018 kl. 18:07:56
I trailern är det samma röst som i filmen, Hilda Henze.  ;)

Anledningen till att dubba spelen tog så lång tid var att de fick rollerna att göra i omgångar berättade Lotte Nyrop, det hade blivit för mycket annars förklarade hon eftersom varje skådespelare skulle spela in olika fraser och repliker samtidigt som spelet utvecklades i USA, direktiv om ändringar av repliker kunde hända. Till Disney Infinity 2.0 fick de ta hjälp av två dubbningsbolag. Hon berättar också att Disney Infinity spelen har varit bland de mest komplexa dubbningarna de gjort.

Alla dubbningsbolag har tekniker som sköter inspelningarna, skillnaden är väl oftast att teknikerna på KM oftast hoppar in som skådespelare vilket gör att de märks tydligare.

Märkligt, replikerna är helt annorlunda från filmerna... (därför trodde jag att det var en annan röst än i filmen, liksom med övriga karaktärer utom Konstapel McHorn, även om det var längesedan jag såg hela den svenska dubbningen av filmen)

Då är jag rädd att jag inte har hört någon replik alls med Mikaela Tidermark som Judy Hopps, kan någon fixa ett ljudklipp med både henne och Jennie Jahns som Maleficent (och möjligen även andra som jag kanske kommer på senare...)

Jag har också ett problem; jag är inte särskilt förtjust i Tim Burton's "Alice i Underlandet", men jag är ändå nyfiken på hur en del av rösterna i den svenska dubbningen låter, i synnerhet hur Amanda Renberg låter som Alice, men jag vet ändå inte om jag skulle vilja se den svenska dubbningen av filmen... (kanske någon kan fixa ljudklipp med henne också...?)

TonyTonka

#33
Shit vad många fel jag hade, nu när jag kollar på listan du publicerat. xD
Fast en del uppenbara röster saknas också på din lista, till exempel Cecilia Forss som Avsky i Insidan ut. :)

Undrar dock fortfarande vem som gör rösten till Baloo.  ???

Av ren nyfikenhet, är skådespelarna som listas under övriga röster specefikt för Disney Infinity 3.0, eller är det för alla tre spelen? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Kollade just igenom listan!

Jag trodde att Niklas Engdahl var Röjar-Ralf!

Jag trodde att Vivian Cardinal var Vemod!

Alexander

#35
Citat från: TonyTonka skrivet 12 oktober 2018 kl. 19:43:32
Shit vad många fel jag hade, nu när jag kollar på listan du publicerat. xD
Fast en del uppenbara röster saknas också på din lista, till exempel Cecilia Forss som Avsky i Insidan ut. :)

Undrar dock fortfarande vem som gör rösten till Baloo.  ???

Av ren nyfikenhet, är skådespelarna som listas under övriga röster specefikt för Disney Infinity 3.0, eller är det för alla tre spelen? :)

Jag tycker du lyckades identifiera de flesta hur bra som helst, Tony och du har hjälpt mig mycket   ;D

Jo, vissa roller har jag aningar om att de kan vara samma som i filmen som med Avsky, men känner själv att jag inte har stor erfarenhet av hennes röst till att skriva det på listan utan att ha nåt att backa upp det på. Bara för mitt eget samvete, men jag ska försöka få svar ifrån henne om Infinity.

De skådespelare som listas under "övriga röster" i listan är specifikt för Disney Infinity 3.0.

TonyTonka

#36
Citat från: Alexander skrivet 12 oktober 2018 kl. 20:51:14
Jag tycker du lyckades identifiera de flesta hur bra som helst, Tony och du har hjälpt mig mycket   ;D


Tackar. :)

Synd att det inte fanns kompletta credits för Disney Infinity 3.0, jag var i synnerhet nyfiken på rösterna till karaktärerna i Zootropolis (förutom Judy), Darth Vader, Hitta Nemo-karaktärerna, Alice i Underlandet-karaktärerna, Merlin samt Baloo. Är det inte lite lustigt att det är det senaste av de tre spelen som det inte finns kompletta credits till?

Jag är för övrigt imponerad att så många av röstskådespelarna hjälpte till, då en hel del av skådespelarna inte ens verkade komma ihåg att de varit med i spelet.

Citat från: Alexander skrivet 12 oktober 2018 kl. 20:51:14


Jo, vissa roller har jag aningar om att de kan vara samma som i filmen som med Avsky, men känner själv att jag inte har stor erfarenhet av hennes röst till att skriva det på listan utan att ha nåt att backa upp det på. Bara för mitt eget samvete, men jag ska försöka få svar ifrån henne om Infinity.


Jag förstår dig!

Om det inte går att få svar från henne kan man ju dock alltid jämföra med rösten i filmen. På det sättet kan man ju i alla fall få klart för sig om det är samma röst i spelet som i filmen. :)

För övrigt är jag också 95% säker på att Björn Gedda är rösten till Ilska, då hans röst är praktiskt taget identisk med Bandis röst i Byggare Bob, som görs av Björn Gedda. ^^

Såg för övrigt att Kanins nya röst Daniel Goldmann har en liten roll i det andra spelet. Jag måste dock säga att jag inte är säker på vad TownMan är för karaktärer?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 12 oktober 2018 kl. 21:29:18
Tackar. :)

Synd att det inte fanns kompletta credits för Disney Infinity 3.0, jag var i synnerhet nyfiken på rösterna till karaktärerna i Zootropolis (förutom Judy), Darth Vader, Hitta Nemo-karaktärerna, Alice i Underlandet-karaktärerna, Merlin samt Baloo. Är det inte lite lustigt att det är det senaste av de tre spelen som det inte finns kompletta credits till?

Jag är för övrigt imponerad att så många av röstskådespelarna hjälpte till, då en hel del av skådespelarna inte ens verkade komma ihåg att de varit med i spelet.

Jag förstår dig!

Om det inte går att få svar från henne kan man ju dock alltid jämföra med rösten i filmen. På det sättet kan man ju i alla fall få klart för sig om det är samma röst i spelet som i filmen. :)

För övrigt är jag också 95% säker på att Björn Gedda är rösten till Ilska, då hans röst är praktiskt taget identisk med Bandis röst i Byggare Bob, som görs av Björn Gedda. ^^

Såg för övrigt att Kanins nya röst Daniel Goldmann har en liten roll i det andra spelet. Jag måste dock säga att jag inte är säker på vad TownMan är för karaktärer?  ???

Fast Kanin är väl inte med i spelet? Och de andra Nalle Puh karaktärerna är väl inte heller med i spelet? Eller har jag fel?

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 oktober 2018 kl. 21:46:25
Fast Kanin är väl inte med i spelet? Och de andra Nalle Puh karaktärerna är väl inte heller med i spelet? Eller har jag fel?

Nej, det är de inte, men jag syftar på att Daniel Goldmann (som ju gör Kanins röst i den nya Nalle Puh-filmen) är med i spelet som en annan karaktär. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Om jag har förstått det rätt ska TownMan A, B, C och TownWoman A, B, C vara små gubbar som man kan lägga till i sin Toy box i Disney Infinity 2.0

Alexander

#40
Vill även tillägga att figurerna i Tron Legacy blev fysiska leksaker till Disney Infinity 3.0.

Men var tillgängliga digitalt till Disney Infinity 2.0 på PC versionen och i iOS appen. Så de blev dubbade för det spelet och sen återanvändes till Disney Infinity 3.0 Vilket är varför de är med i tvåans lista.

Artiklar om det:
https://www.google.se/amp/s/kotaku.com/the-last-disney-infinity-2-0-characters-are-digital-onl-1683899635/amp

https://d23.com/tron-characters-now-available-disney-infinity-toy-box-2-0-ios-app/

http://moargeek.com/2015/02/05/tron-legacys-sam-quorra-digitally-joining-disney-infinity-2-0/

Jag har även kompletta uppgifter om de finska, danska och norska dubbningarna av de två första spelen, så slå en signal om någon hade varit intresserad av dem.  :)


TonyTonka

Jag har två frågor om listorna till Disney Infinity-spelen:

1. Kallas verkligen Tonto för Tomo i Disney Infinity, eller är det en felskrivning?

2. Varför nämns Captain America i både 2.0 och 3.0?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

#42
Citat från: TonyTonka skrivet 13 oktober 2018 kl. 20:46:48
Jag har två frågor om listorna till Disney Infinity-spelen:

1. Kallas verkligen Tonto för Tomo i Disney Infinity, eller är det en felskrivning?

2. Varför nämns Captain America i både 2.0 och 3.0?


:)
1. Felstavning, tack för du såg det. Självklart heter han Tonto. Fixar det.

2. Captain America fick två figurer till Disney Infinity, en till 2.0 och sen en med ett Play set "Marvel Battle Grounds" till 3.0.  Som jag har förstått har några olika repliker.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 12 oktober 2018 kl. 22:03:03
Nej, det är de inte, men jag syftar på att Daniel Goldmann (som ju gör Kanins röst i den nya Nalle Puh-filmen) är med i spelet som en annan karaktär. :)

Jag förstår, men jag skulle ändå inte förknippa Daniel Goldmann med just Kanin, dels har jag inte hört hans insats i just den rollen ännu, dels har han ju gjort en hel del andra roller och framförallt så kommer jag alltid att förknippa just Charlie Elvegård (och ingen annan!) med den karaktären (RIP)

Förresten, skulle någon kunna fixa ljudklipp med karaktärer som jag hittills inte har hört än men som jag är nyfiken på, t.ex. Mikaela Tidermark som Judy Hopps och Jennie Jahns som Maleficent?
(lite orelaterat kanske, men jag skulle också vilja höra ett ljudklipp med Amanda Renbergs insats som Alice Kingsleigh från Tim Burton's Alice i Underlandet)

TonyTonka

#44
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2018 kl. 16:14:36
Jag förstår, men jag skulle ändå inte förknippa Daniel Goldmann med just Kanin, dels har jag inte hört hans insats i just den rollen ännu, dels har han ju gjort en hel del andra roller och framförallt så kommer jag alltid att förknippa just Charlie Elvegård (och ingen annan!) med den karaktären (RIP)

Förresten, skulle någon kunna fixa ljudklipp med karaktärer som jag hittills inte har hört än men som jag är nyfiken på, t.ex. Mikaela Tidermark som Judy Hopps och Jennie Jahns som Maleficent?
(lite orelaterat kanske, men jag skulle också vilja höra ett ljudklipp med Amanda Renbergs insats som Alice Kingsleigh från Tim Burton's Alice i Underlandet)

Nja, egentligen förknippar jag inte Daniel Goldmann med Kanins röst, jag är mest intresserad av att höra hans röst så att jag kan bilda mig en uppfattning om han skulle kunna fungera som Kanin. Jag kommer också att alltid förknippa Charlie Elvegård med Kanins röst, han var lika bra i slutet av 1980-talet som i de nya moderna Nalle Puh-dubbningarna.  :)

Som sagt är jag glad att Rolf Lydahl fortfarande är kvar som Tigger, jag har börjat gilla hans röst mer och mer det senaste året. :D

Vilka figurer mer exakt är du intresserad av att höra rösten till förresten? Maleficent kan jag fixa ett röstprov på enkelt, Zootropolis-karaktärerna kan jag inte hjälpa till med just nu, men jag har beställt dem från internet och kommer att fixa röstprov på dem när de leverats. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D