Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ducktales på SVT

Startat av Cadpig, 17 oktober 2007 kl. 14:20:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 29 juni 2022 kl. 20:29:37
Om Ducktales skulle ha visats på SVT idag, hade dom då fått använda den gamla dubbningen eller bara den nya?
Nu är det ju så att SVT främst brukar visa avsnitt från säsong 2...

Lillefot

Citat från: Elios skrivet 29 juni 2022 kl. 20:29:37
Om Ducktales skulle ha visats på SVT idag, hade dom då fått använda den gamla dubbningen eller bara den nya?
Det beror nog på hur det ser ut med master/ljudbanden som SVT har tillgång till.

Om jag inte minns fel heller så har SVT bara sänt säsong 2 av serien, och den finns bara en dubbning av. Skulle de börja sända säsong 1 av någon anledning så blir det dock säkert som på Disney+, Media Dubbs för de avsnitt som fått behålla den och omdubben för resten.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Elios skrivet 29 juni 2022 kl. 20:29:37
Om Ducktales skulle ha visats på SVT idag, hade dom då fått använda den gamla dubbningen eller bara den nya?
Är inte dubbningen på dom avsnitten som fick en ny dubbning i dålig kvalité? Är inte det därför Disney dubbade om dom avsnitten?

Lillefot

#33
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 juni 2022 kl. 09:08:26
Är inte dubbningen på dom avsnitten som fick en ny dubbning i dålig kvalité? Är inte det därför Disney dubbade om dom avsnitten?
Det må vara Disneys officiella förklaring, men det kan man ifrågasätta. Jag tror snarare att det är dålig ordning på deras ljudband, i och med att även Darkwing Duck tydligen har fått enstaka avsnitt omdubbade för Disney+ (och två avsnitt där de klantat sig och tagit danskt tal även vid svenskt val). Källa:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5503.msg133196#msg133196

Och det är inte första gången Disney skulle ha klantat sig gällande bevaring av ljud.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Det enda som är fel på ljudet i originaldubbningen är väl att Knattarna till viss del kan låta lite burkiga eftersom att Staffan Hallerstam röst är bearbetad. Men annars vet vi ju sedan tidigare att de inte har någon kontroll alls på ljudbanden i deras arkiv speciellt inte ljudband av dubbningar de inte beställt själva.