Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Lånbens Fru i Kul Med Kalle och hans vänner ?

Startat av gstone, 4 januari 2021 kl. 19:19:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vem spelar röst åt Långbens fru på Vhs filmen Kul Med Kalle och hans vänner ?, Hon är med i Father's Weekend (1953)

Och även How to Dance (1953) !

Men undrar främst över  Father's Weekend (1953).
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Alla dubbningar på VHS-filmen Kom så skrattar vi och Kul med Kalle och hans vänner (samma film släpptes först 1983 av Select Video under titeln Kom så skrattar vi och gavs ut på nytt 1986 under titeln Kul med Kalle och hans vänner) har sitt ursprung från kortfilmsfestivalen Kom så skrattar vi, som visades på bio 1974 och därefter i nedklippt form på nytt 1982. Eventuellt kan någon/några av dubbningarna vara ännu äldre, och återanvändes i sin tur till 1974 års biofilm - tyvärr är det dåligt dokumenterat med kortfilmssamlingar på bio.

På VHS-filmen var det dock tydligen bara Father's Weekend, How to Dance och How to Sleep (plus det inledande segmentet Goofy, Back Thru the Ages) som har dubbats till svenska - i motsvarande kortfilmssamling på bio var även Grand Canyonscope och Tiger Trouble dubbade, men de återgavs enbart i originalversion på VHS-filmen. Dubbningen av Grand Canyonscope från biofilmen finns ju dock på Disney+ just nu (med Hans Lindgren som Kalle Anka och John Harryson som Parkvaktaren), så därför gör det inte så mycket att den dubbningen saknas på VHS-filmen.

Tyvärr hade biofilmen (åtminstone 1982 års nypremiär, och mest troligt även 1974 års version) inga som helst dubbcredits, och därmed förutsätter jag att VHS-filmen inte heller har det. Jag har heller inte kunnat hitta åt någon filmaffisch där det stått någonting alls om röster, utan de filmaffischer jag sett angav bara "Delvis svenskt tal" och inget annat. :(

Tyvärr har jag inte lyckats avgöra vem som spelar fru Långben i Father's Weekend. Jag kan tycka att rösten låter lite bekant, men jag lyckas inte placera in den. Jag bifogar ljudklipp på samtliga repliker som fru Långben har i den kortfilmen om någon annan lyckas att identifiera rösten. :)

Berättarrösten i både Father's Weekend och How to Sleep (plus inledande Goofy, Back Thru the Ages) är i alla fall utan tvekan Hans Lindgren, och han spelar givetvis även Långben. Jag är ganska säker på att Junior spelas av Bobo Håkansson. Långbens granne i Father's Weekend och Långbens chef i How to Sleep spelas båda av John Harryson.

Under förutsättning att inte någon av dubbningarna återanvänts från betydligt äldre sammanhang är det givetvis Doreen Denning som regisserat och översatt alla kortfilmerna från den biofilmen.

Elios


Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  5 januari 2021 kl. 10:27:00
Det råkar inte vara Monica Forsberg!?^^
Har du ens läst ämnet? Det här är en gammal biodubbning från 1974.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 januari 2021 kl. 10:30:15
Har du ens läst ämnet? Det här är en gammal biodubbning från 1974.

Klart att jag läst ämnet. Har du!? Tänkte om det var ett av hennes tidigaste uppdrag!?  :o

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  5 januari 2021 kl. 10:32:16
Klart att jag läst ämnet. Har du!? Tänkte om det var ett av hennes tidigaste uppdrag!?  :o
Jag har läst ämnet och lyssnat på klippet och det är inte Monica Forsberg. Förresten skulle det inte kunna vara hennes tidigaste uppdrag eftersom att hon började dubba i Karlskoga på mitten av 80-talet.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 januari 2021 kl. 10:34:40
Jag har läst ämnet och lyssnat på klippet och det är inte Monica Forsberg. Förresten skulle det inte kunna vara hennes tidigaste uppdrag eftersom att hon började dubba i Karlskoga på mitten av 80-talet.

Skulle funnits en Shazaam för dubbning. Ett ljudklipp sätts igång och Shazaam lyssnar och pang så får man reda på om det hade varit Monica Forsberg eller ej!?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  5 januari 2021 kl. 10:36:53
Skulle funnits en Shazaam för dubbning. Ett ljudklipp sätts igång och Shazaam lyssnar och pang så får man reda på om det hade varit Monica Forsberg eller ej!?  ???
Det låter inte som Monica Forsberg och Monica Forsberg har själv sagt att hon började dubbar på mitten av 80-talet.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 januari 2021 kl. 02:44:40
Tyvärr har jag inte lyckats avgöra vem som spelar fru Långben i Father's Weekend. Jag kan tycka att rösten låter lite bekant, men jag lyckas inte placera in den. Jag bifogar ljudklipp på samtliga repliker som fru Långben har i den kortfilmen om någon annan lyckas att identifiera rösten. :)

Berättarrösten i både Father's Weekend och How to Sleep (plus inledande Goofy, Back Thru the Ages) är i alla fall utan tvekan Hans Lindgren, och han spelar givetvis även Långben. Jag är ganska säker på att Junior spelas av Bobo Håkansson. Långbens granne i Father's Weekend och Långbens chef i How to Sleep spelas båda av John Harryson.

Under förutsättning att inte någon av dubbningarna återanvänts från betydligt äldre sammanhang är det givetvis Doreen Denning som regisserat och översatt alla kortfilmerna från den biofilmen.

Det är Doreen Denning som lånat sin rösten åt fru Långben, detta finns det även notis på i hennes arkiv.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 januari 2021 kl. 10:38:53
Det låter inte som Monica Forsberg och Monica Forsberg har själv sagt att hon började dubbar på mitten av 80-talet.

Men är du helt säker på det!?  ::)

Steffan Rudvall


Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 januari 2021 kl. 10:44:43
Ja för rösten tillhör Doreen Denning.

Vet inte alls hur hon lät. Har för mig att jag bara har hört henne i Hjälp! Jag är en Fisk! och det minns jag ingenting utav.  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 januari 2021 kl. 10:41:41
Det är Doreen Denning som lånat sin rösten åt fru Långben, detta finns det även notis på i hennes arkiv.
Verkligen...? Jag tycker inte att det låter som Doreen Dennings karaktäristiska röst...

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 januari 2021 kl. 10:58:06
Verkligen...? Jag tycker inte att det låter som Doreen Dennings karaktäristiska röst...


Du får väl ta mig på mig orden, man kan även höra att det är hon på hennes karaktäristiska frasering.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 januari 2021 kl. 11:08:35
Du får väl ta mig på mig orden, man kan även höra att det är hon på hennes karaktäristiska frasering.
Jag litar på dig, men jag måste medge att jag fortfarande inte tycker att det är jättelikt hennes röst.

Men hon kanske förställde rösten lite...?