Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rysk Pinnochio Film

Startat av MOA, 5 september 2021 kl. 20:24:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Detta e en könstig film,den e tydligen rysk men den har arabiska undertexter av nån anledning.De kan jag verkligen int läsa.Jag har int identifierat rösterna,kan nån annan göra de?

https://www.youtube.com/watch?v=xZuUXLawVqk

Sabelöga

Citat från: MOA skrivet  5 september 2021 kl. 20:24:56
Detta e en könstig film,den e tydligen rysk men den har arabiska undertexter av nån anledning.De kan jag verkligen int läsa.Jag har int identifierat rösterna,kan nån annan göra de?

https://www.youtube.com/watch?v=xZuUXLawVqk
Ofan, dubbades den till svenska? Vore intressant att se den då :)
Houba !

JRL

Första inlägget här som registrerad medlem!

Rösterna i den filmen är Anita Wall, Tomas Bolme, Åke Lindström och Bert-Åke Varg. Kan inte minnas att det var fler än dem. Anita Wall var oerhört duktig på att föreställa sin röst.

Det var Wendros som dubbade den och BP (bensinbolaget!) som gav ut den. De gav även ut den betydligt mer kända Starzinger, med exakt samma skådespelare.

Goliat

#3
Är lite fel information om den. Årtalet för den är 1959, och så heter den "Приключения Буратино" på ryska. den engelska titeln är The Adventures of Buratino. :)

MOA

Citat från: King Owl skrivet  6 september 2021 kl. 21:10:00
Är lite fel information om den. Årtalet för den är 1959, och så heter den "Приключения Буратино" på ryska. den engelska titeln är The Adventures of Buratino. :)
Jaha då e de int Pinocchio

Goliat

#5
Den är från boken Buratinos äventyr skriven av Aleksej Tolstoj. Läste den som liten. Men den har massa inslag av Carlo Collodis bok om Pinnochio fast med lite nyare äventyr och känns som fritt tolkad fortsättning. Skulle jag nog påstå.
Citat från: MOA skrivet  6 september 2021 kl. 21:32:36
Jaha då e de int Pinocchio
Både ja o nej, inte från Carlo utan Aleksejs version.

EDIT: Det jag minns av den är att det var något med en ond dockteatermästare. Minns inte till 100% men tror inte näsan växer utan att han hade bara en "lång näsa"

Steffan Rudvall

Även fast det inte är Pinocchio verkar det som att den svenska titeln är Pinocchios äventyr...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2021 kl. 21:43:53
Även fast det inte är Pinocchio verkar det som att den svenska titeln är Pinocchios äventyr...

Kan nog stämma. Ska söka lite efter den i morgon. Tror det borde finnas lite mer information om den.

Gjorde snabb sökning på SMDB o som du skriver heter den märkligt nog Pinnochio i Sverige.

https://smdb.kb.se/catalog/id/001413111

JRL

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 september 2021 kl. 21:43:53
Även fast det inte är Pinocchio verkar det som att den svenska titeln är Pinocchios äventyr...

Stämmer utmärkt. Och som barn hade jag lite svårt att förstå hur den kunde skilja sig så mycket från Disneys Pinocchio om det byggde på samma historia.

Vad är intressant är att den här filmen innehåller flera inslag från Carlo Collodis bok (som exempelvis att Geppetto skapar Pinocchio från ett förtrollat trästycke) som inte finns med i Disneys film! Så det känns väldigt utstuderat alltihop.

Goliat

Är det någon som har bildomslaget på svenska till denna film?

Steffan Rudvall

Citat från: King Owl skrivet 16 september 2021 kl. 18:09:57
Är det någon som har bildomslaget på svenska till denna film?
[delete this bit 66052610a76a2][insert an at symbol here]boavideo[insert a dot here]com_20190115_132605_019_resize.jpg" alt="" class="bbc_img" loading="lazy">

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 september 2021 kl. 18:17:14
[delete this bit 66052610a76cd][insert an at symbol here]boavideo[insert a dot here]com_20190115_132605_019_resize.jpg" alt="" class="bbc_img" loading="lazy">
Ja detta var könstigt

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 september 2021 kl. 18:17:14
[delete this bit 66052610a76f4][insert an at symbol here]boavideo[insert a dot here]com_20190115_132605_019_resize.jpg" alt="" class="bbc_img" loading="lazy">

Tackar. Glömde nästan bort boavideo som har det mesta.:)

Sven Ruotsi

Vad kul att denna nu finns på svenska på youtube! :)
Jag hade den på köpfilm från BP som barn.

MOA

Citat från: Sven Ruotsi skrivet 21 december 2023 kl. 23:07:56Vad kul att denna nu finns på svenska på youtube! :)
Jag hade den på köpfilm från BP som barn.
Glömde bort att jag skrev detta men har nu glömt vad de hela handlar om,tror bara jag hitta filmen när jag såg Nattens Furste. Minns ingeting längre