Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tjejer får mindre uppmärksamhet i Idol/Melodifestivalen mfl

Startat av E, 11 december 2019 kl. 16:16:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 11 december 2019 kl. 16:16:13
Med anledning av att en kille vann Idol igen så måste jag säga min åsikt om det här

Jag förstår överhuvudtaget inte varför det måste vara så mansdominerat i massor av tv-program som till exempel Idol, Melodifestivalen och många fler program >:(



Tja, i år blir det en kvinnlig vinnare i Idol, och tre kvinnor vann Melodifestivalen i år, så 2020 blev i alla fall något mindre mansdominerat i underhållningsbranschen, om än bara lite. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 28 november 2020 kl. 16:37:25
Tja, i år blir det en kvinnlig vinnare i Idol, och tre kvinnor vann Melodifestivalen i år, så 2020 blev i alla fall något mindre mansdominerat i underhållningsbranschen, om än bara lite. ^^

Det tycker jag låter fint. Även fast jag inte alls sätt Idol i år.  :o

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

KalleRussin

Nu är det här en äldre tråd som uppdaterats ser jag, men jag ville bara flika in och säga att jag tror största anledningen till varför det har gått så bra för killar i just Idol är på grund av att majoriteten av tittarna är unga tjejer i tonåren - och unga tjejer i tonåren brukar generellt rösta på söta killar/attraktiva män om det finns med i tävlingen. Herregud, minns själv när jag gick i mellanstadiet och det var "krig" mellan tjejgrupperna om vem som var bäst - Daniel eller Darin. Sen är ju detta ofta ett problem av att det i media och samhället idoliseras män oftare än kvinnor (även fast denna trend gått ner en del med åren), och det kan helt omedvetet påverka ens tycke och smak just för att man exponeras för denna samhällsbild så ofta.

För övrigt så tycker jag att program där tittarna får sista ordet till skillnad från en jury är betydligt bättre, och även fast Idol haft fler män än kvinnor som vunnit (troligtvis på grund av, som jag nämnde, tittarbasen för programmet) så brukar Melodifestivalen och liknande vara bättre på jämställdheten. Det kommer förmodligen ta lång tid innan vi får ett 50/50 i princip, och det är något som måste jobbas på i allmänhet och i samhället snarare än bara i programmet - ett tv-program kan inte ensamt förändra folks omedvetna inbetade åsikter som resten av världen och ens omgivning fortsätter att ge en. Risken är då (som tidigare nämnts i tråden) att man skapar ytterligare klyftor och orättvisa om kvinnor t.ex. får en plats som tävlande enbart för det faktum att personen är kvinna - det är inte rättvist för något av könen. Sen tycker jag definitivt att kvinnor bör få mer utrymme i sådana sammanhang då media ofta vänder sig till männen, och där kan man göra en förändring genom att verkligen ta sig tid att hitta kvinnor som är exceptionella på sitt arbete, vilket inte är svårt då det finns många.

Något jag faktiskt gärna skulle velat se i just Melodifestivalen där emot är att antalet bidrag skriva av samma låtskrivare (t.ex. Thomas G, Jimmy Jansson eller Kempe) förminskas oerhört. Sätt ett lågt maxantal, typ 1-2 låtar, och ta in andra låtskrivare på resterande platser. Då hade vi kanske fått se mer variation.
Fascinating