Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Knattarnas Röst i Pluto och hans Kompisar

Startat av TonyTonka, 28 juni 2008 kl. 10:55:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nej, det har jag redan konstaterat för flera månader sedan. Ingen av kassetterna från den omgången, d.v.s. Pluto och hans kompisar, En dag med Kalle Anka och Långbens snurriga värld, har några som helst dubbcredits.

Intressant nog finns det dock angivna röster på VHS-filmen Musse Piggs julafton, som släpptes samtidigt som dessa tre - men där enbart för de nydubbade kortfilmerna, medan huvudfilmen Musse Piggs julsaga helt saknar credits.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2009 kl. 00:02:00


Intressant nog finns det dock angivna röster på VHS-filmen Musse Piggs julafton, som släpptes samtidigt som dessa tre - men där enbart för de nydubbade kortfilmerna, medan huvudfilmen Musse Piggs julsaga helt saknar credits.


Det är onekligen intressant!  Man kan undra varför det är så ?

Daniel Hofverberg

Den mest logiska förklaringen tycker jag är att dubbningarna på Pluto och hans kompisar, En dag med Kalle Anka och Långbens snurriga värld (liksom huvudfilmen i Musse Piggs julafton) är befintliga dubbningar från andra sammanhang, och att de därför inte haft tillgängligt några dubbcredits för dem. Då vi vet att merparten av filmerna i Långbens snurriga värld (och troligen alla) har sitt ursprung i olika biofilmer, så låter det logiskt att detsamma gäller de övriga två kassetterna.

Något som dock talar emot den teorin är att det ju verkar som att dubbningen av Grand CanyonscopeEn dag med Kalle Anka bör ha gjorts speciellt för den VHS-kassetten, i och med att alla trailers inför VHS-releasen använder sig av kortfilmens originaldubb med Hans Lindgren som Kalle Anka.

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen ordnat fram ett ljudklipp på Knattarnas röst i Lucky Number i Pluto och hans kompisar. Om någon lyckas att känna igen rösten, så vore jag mycket tacksam för era uppgifter.

Jag tycker att rösten låter lite smått bekant, men jag lyckas tyvärr inte att placera in den. Intressant att notera är att en av Knattarna har en replik i filmen utklädd till kvinna (ligger sist i ljudklippet), som jag tror görs av samma skådis men med mer "vanlig" röst. Chansen är nog stor att den rösten ligger närmare skådisens riktiga röst.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2009 kl. 11:08:06
Den mest logiska förklaringen tycker jag är att dubbningarna på Pluto och hans kompisar, En dag med Kalle Anka och Långbens snurriga värld (liksom huvudfilmen i Musse Piggs julafton) är befintliga dubbningar från andra sammanhang, och att de därför inte haft tillgängligt några dubbcredits för dem. Då vi vet att merparten av filmerna i Långbens snurriga värld (och troligen alla) har sitt ursprung i olika biofilmer, så låter det logiskt att detsamma gäller de övriga två kassetterna.

Något som dock talar emot den teorin är att det ju verkar som att dubbningen av Grand CanyonscopeEn dag med Kalle Anka bör ha gjorts speciellt för den VHS-kassetten, i och med att alla trailers inför VHS-releasen använder sig av kortfilmens originaldubb med Hans Lindgren som Kalle Anka.


Det låter som en klart logiskt förklaring , att man helt enkelt inte kunde få tag i credits för dem. Ja, det kan nog troligen vara likadant på de övriga två kassetterna .

Ja, isåfall borde man ju ha gjort credits åtminstone till den filmen, för det kan ju vara så att den var den enda om/nydubbade filmen på den kassetten. Men det är svårt att veta idag.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2009 kl. 15:10:43
Nu har jag äntligen ordnat fram ett ljudklipp på Knattarnas röst i Lucky Number i Pluto och hans kompisar. Om någon lyckas att känna igen rösten, så vore jag mycket tacksam för era uppgifter.

Jag tycker att rösten låter lite smått bekant, men jag lyckas tyvärr inte att placera in den. Intressant att notera är att en av Knattarna har en replik i filmen utklädd till kvinna (ligger sist i ljudklippet), som jag tror görs av samma skådis men med mer "vanlig" röst. Chansen är nog stor att den rösten ligger närmare skådisens riktiga röst.


Tack för klippet, ja rösten låter onekligen bekant, men inte heller jag kan placera den. Dock tycker jag att repliken med lite mer "vanlig röst" låter lite som Monica Forsberg.

TonyTonka

#36
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2009 kl. 11:08:06
Den mest logiska förklaringen tycker jag är att dubbningarna på Pluto och hans kompisar, En dag med Kalle Anka och Långbens snurriga värld (liksom huvudfilmen i Musse Piggs julafton) är befintliga dubbningar från andra sammanhang, och att de därför inte haft tillgängligt några dubbcredits för dem. Då vi vet att merparten av filmerna i Långbens snurriga värld (och troligen alla) har sitt ursprung i olika biofilmer, så låter det logiskt att detsamma gäller de övriga två kassetterna.

Något som dock talar emot den teorin är att det ju verkar som att dubbningen av Grand CanyonscopeEn dag med Kalle Anka bör ha gjorts speciellt för den VHS-kassetten, i och med att alla trailers inför VHS-releasen använder sig av kortfilmens originaldubb med Hans Lindgren som Kalle Anka.
Har Hans Lindgren gjort Kalle? Hur får jag höra Honom?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2009 kl. 15:10:43
Nu har jag äntligen ordnat fram ett ljudklipp på Knattarnas röst i Lucky Number i Pluto och hans kompisar. Om någon lyckas att känna igen rösten, så vore jag mycket tacksam för era uppgifter.

Jag tycker att rösten låter lite smått bekant, men jag lyckas tyvärr inte att placera in den. Intressant att notera är att en av Knattarna har en replik i filmen utklädd till kvinna (ligger sist i ljudklippet), som jag tror görs av samma skådis men med mer "vanlig" röst. Chansen är nog stor att den rösten ligger närmare skådisens riktiga röst.
När en av Knattarna säger: Vad GÖR du? då låter det som Vad GOR du? lite dialekt alltså. Jag tycker inte att rösten låter som Monica Forsberg. Men den låter bekant. Jag kan inte höra förställdhet i rösten.

Edit: Reparerat skadad citattagg, så att inlägget ser normalt ut. /Daniel
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet  5 maj 2009 kl. 17:46:11
Har Hans Lindgren gjort Kalle? Hur får jag höra Honom?
Vi har diskuterat det mycket i tråden Kalle Anka - läs i den tråden tråden fr.o.m. detta inlägg:
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=429.msg5645#msg5645

Citat från: ddubbning skrivet  5 maj 2009 kl. 15:15:12
Tack för klippet, ja rösten låter onekligen bekant, men inte heller jag kan placera den. Dock tycker jag att repliken med lite mer "vanlig röst" låter lite som Monica Forsberg.
Jag håller med att repliken med vanlig röst har en viss likhet med Monica Forsbergs röst, men jag tror inte att det är hon. Men rösten låter definitivt bekant, så kanske någon annan lyckas att placera in den?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 maj 2009 kl. 09:38:19

Jag håller med att repliken med vanlig röst har en viss likhet med Monica Forsbergs röst, men jag tror inte att det är hon. Men rösten låter definitivt bekant, så kanske någon annan lyckas att placera in den?


Nej, det är nog med största sannolikhet inte Monica Forsberg som gör Knattarna här, även om det som sagt låter lite som henne i den repliken.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 maj 2009 kl. 09:38:19
Vi har diskuterat det mycket i tråden Kalle Anka - läs i den tråden tråden fr.o.m. detta inlägg:
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=429.msg5645#msg5645
Jag håller med att repliken med vanlig röst har en viss likhet med Monica Forsbergs röst, men jag tror inte att det är hon. Men rösten låter definitivt bekant, så kanske någon annan lyckas att placera in den?


Jag hittar inte hur man hör Hans Lindgren som Kalle Anka i den tråden.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Eftersom man inte får låna hem material från Statens ljud- och bildarkiv utan enbart titta på bibliotek, så finns det inga ljudklipp. Men om du har någon av VHS-filmerna Långbens snurriga värld, En dag med Kalle Anka eller Pluto och hans kompisar, så kan du spola till trailerna direkt efter huvudfilmen - i trailern för En dag med Kalle Anka, så finns en replik (två ord) av Hans Lindgren som Kalle Anka i ett utdrag från Grand Canyonscope, där Kalle Anka nästan sticker huvudet i lejonets gap.

ddubbning

Har nu lyssnat på ljudklippet igen och tycker nu att åtminstone repliken med den "vanligare" rösten skulle kunna vara den i en annan tråd omnämnda Birgitta Fernström, det låter på något vis en aning som henne. Birgitta Fernström har förresten en webbsida http://www.birgittafernstrom.se/index.htm .

TonyTonka

Jag tycker det är en blanding mellan Lena Ericsson och Birgitta Fernström.

Kan det vara Birgitta Fernström eller Åsa Bjelkerot? Mig veterligen är dom dom ända tjejerna som medverkar  i sånna filmer?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jo, Dom kvinnliga skådisarna som medverkar i te.x Musse Pigg Superstjärnan, Kalle Anka Superstjärnan

Är ju Åsa Bjerkerot och Birgitta Fernström. Kan någon av dessa veta något ev. vara rösten till Knattarna?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Vi vet ju faktiskt inte med säkerhet att den här dubbningen är gjord av KM Studio, så därför är det ju inte alls säkert att det är någon sådan vanligt förekommande skådis som gör Knattarnas röst. Det är ju inte alls omöjligt att den här dubben (liksom filmerna i En dag med Kalle Anka, som också verkar vara unika och inte använts i andra sammanhang) är gjord av något helt annat bolag, exempelvis Media Dubb, i och med att de även i övrigt verkar ha andra röster än vi är vana vid - exempelvis görs ju skogvaktarens röst i En dag med Kalle Anka av John Harryson och inte av gamla vanliga Roger Storm.

Men jag ska ta och kontakta Birgitta Fernström, och höra om hon råkar veta något om det här. Åsa Bjerkerot har jag tyvärr inga kontaktuppgifter till.