Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

I Mumindalen

Startat av Cadpig, 3 juni 2010 kl. 23:29:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 26 november 2019 kl. 11:35:21
Den stora frågan är väl mest. Varför har dem som dubbat i serien inte fått så mycket uppmärksamhet sen den?

De kanske inte ville det? Inte alla som dubbar och skådespelar gör det för att bli kända, vissa gör det för lön och vissa för att de tycker det är kul och fick förfrågan och slog till. Finlandsvenskar är väl generellt inte så hypeade eller kända i Sverige dessutom så är inte så konstigt att de inte uppmärksammas mer här.

Alexander

Någon som vet när 2019 versionen av Mumindalen visas i Sverige? Eftersom det finns en svensk dubbning kan man tycka att den ska komma till Sverige.

Jag är så glad att Sixten Lundberg är med i den nya serien också, även om det är i en annan roll.  :)

Steffan Rudvall

Det är faktiskt en fin serie dock tycker jag själv att serien från 91 är bättre. De svenska rösterna är bra men även där föredrar jag nog rösterna från 1991 serien.
Citat från: Alexander skrivet  7 april 2020 kl. 17:33:09
Någon som vet när 2019 versionen av Mumindalen visas i Sverige? Eftersom det finns en svensk dubbning kan man tycka att den ska komma till Sverige.

Jag är så glad att Sixten Lundberg är med i den nya serien också, även om det är i en annan roll.  :)
Jag tycker också att det är konstigt att det finns en svensk dubbning som inte visas i Sverige och man måste använda VPN för att kunna ses serien med den svenska dubbningen.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 april 2020 kl. 17:52:18
Det är faktiskt en fin serie dock tycker jag själv att serien från 91 är bättre. De svenska rösterna är bra men även där föredrar jag nog rösterna från 1991 serien. Jag tycker också att det är konstigt att det finns en svensk dubbning som inte visas i Sverige och man måste använda VPN för att kunna ses serien med den svenska dubbningen.

Talar dom då bara vanlig svenska eller finlandssvenska?^^

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  8 april 2020 kl. 20:55:07
Talar dom då bara vanlig svenska eller finlandssvenska?^^

I den svenska dubben? Finlandsvenska. Tycker dubben är helt fantastisk <3

Daniel Hofverberg

Fattas bara annat, ärligt talat... Det skulle ju låta förfärligt märkligt om Mumintrollen inte talade finlandssvenska...

Givetvis är den svenska dubben av 2019 års Mumindalen på finlandssvenska, precis som 1990-talsserien. Dubben är gjord av BTI Studios i Finland, och gjordes parallellt med den finska dubbningen i samma studio. Den nya serien har alltså engelska som originalspråk, och är en brittisk-finsk-malaysisk samproduktion.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  8 april 2020 kl. 21:19:57
I den svenska dubben? Finlandsvenska. Tycker dubben är helt fantastisk <3

Tycker jag med. Men den finns ju på gamla kassetter men ja det är ju verkligen trist om man inte har dem dock.  :-[

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2020 kl. 01:12:22
Fattas bara annat, ärligt talat... Det skulle ju låta förfärligt märkligt om Mumintrollen inte talade finlandssvenska...

Givetvis är den svenska dubben av 2019 års Mumindalen på finlandssvenska, precis som 1990-talsserien. Dubben är gjord av BTI Studios i Finland, och gjordes parallellt med den finska dubbningen i samma studio. Den nya serien har alltså engelska som originalspråk, och är en brittisk-finsk-malaysisk samproduktion.

Men hur är den med Alicia Vikander då? Talar hon också finlandssvenska i den. Har för övrigt alltid velat se den.  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  9 april 2020 kl. 01:15:05
Men hur är den med Alicia Vikander då? Talar hon också finlandssvenska i den. Har för övrigt alltid velat se den.  ;D
Nej, långfilmen Trollvinter i Mumindalen är faktiskt undantaget till regeln - där finns ett fåtal finlandssvenska skådespelare, men de flesta talar rikssvenska. Och det känns ärligt talat skumt och onaturligt, då Mumintrollen "ska" tala finlandssvenska...

Vill du se filmen, så är den inte svår att få tag i - bland annat har filmen släppts på både DVD och Blu-Ray:
https://www.discshop.se/filmer/bluray/trollvinter_i_mumindalen_blu_ray/P155713

Faktum är att både DVD- och Blu-Ray-utgåvan t.o.m. har nordsamisk dubbning som valbart ljudspår (utöver svenska och finska), vilket nog är första gången det har hänt...

Och så finns filmen på diverse digitala hyr- och köptjänster, men de flesta av dessa verkar endast ha svenskt tal.

Lilla My

Julkalendern från -73 har inte heller finlandsvensk dubb (eller, ja, tal). Fungerar förvånansvärt bra dock, men kanske är för att den har så många bra röstskådespelare och är allmänt mysig ;)


https://youtu.be/RN3QdU93SeE

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet  9 april 2020 kl. 18:39:26
Julkalendern från -73 har inte heller finlandsvensk dubb (eller, ja, tal). Fungerar förvånansvärt bra dock, men kanske är för att den har så många bra röstskådespelare och är allmänt mysig ;)


https://youtu.be/RN3QdU93SeE

Jadå, jag såg den som barn, jag älskar den fortfarande, gillar den faktiskt mycket bättre än den japanska tecknade serien!  :)

Fast den japanska tecknade serien är faktiskt ganska bra och att de talar finlandssvenska i den känns naturligt då böckerna trots allt skrevs i Finland!  :)

Förresten lite roligt att du döpt ditt användarnamn efter en karaktär ur serien!  ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 april 2020 kl. 18:58:03
Jadå, jag såg den som barn, jag älskar den fortfarande, gillar den faktiskt mycket bättre än den japanska tecknade serien!  :)

Fast den japanska tecknade serien är faktiskt ganska bra och att de talar finlandssvenska i den känns naturligt då böckerna trots allt skrevs i Finland!  :)

Förresten lite roligt att du döpt ditt användarnamn efter en karaktär ur serien!  ;D
Jag tycker att du är Mumin måste vara på finlandssvenska eftersom det var så som Tove Jansson skrev de

Alexander

Det var väl från 90-tals serien och framåt som traditionen om finlandssvenska blev kopplat till Mumintrollen?

För jag har inte stött på något med Mumintrollen (1945-1989) som har varit på finlandssvenska innan dubbningen av serien från 90-talet.

Steffan Rudvall

Citat från: Alexander skrivet  9 april 2020 kl. 19:38:12
Det var väl från 90-tals serien och framåt som traditionen om finlandssvenska blev kopplat till Mumintrollen?

För jag har inte stött på något med Mumintrollen (1945-1989) som har varit på finlandssvenska innan dubbningen av serien från 90-talet.
Mumintrollet 1969 talar bara finlandssvenska
https://www.oppetarkiv.se/video/2224441/mumintrollet-avsnitt-1-av-13