Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Det var ju verkligen många men om jag förstått det rätt så tar du varken inte med Atlantis, Skattkammarplaneten, eller Kogänget eftersom du inte gillar dem eller?

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 31 januari 2019 kl. 18:41:36
Det var ju verkligen många men om jag förstått det rätt så tar du varken inte med Atlantis, Skattkammarplaneten, eller Kogänget eftersom du inte gillar dem eller?

Skärp dig nu! Jag har inte sagt att jag ogillar dem!

Atlantis är visserligen en av dem jag tycker minst om, men är överlag en hyfsad film...

Skattkammarplaneten och Kogänget är båda ganska bra, och den sistnämnda filmen såg jag faktiskt mycket som barn!

Men faktum kvarstår ändå att filmerna aldrig hart haft karaktärerna i andra medier och därmed har karaktärerna aldrig haft andra röster!
(då filmerna floppade)

Så tänk dig för en eller två gånger innan du postar ett sådant svar!  ;)

Disneyfantasten

Och så en sak till; Jag tyckte inte det var lönsamt att ta med Atlantis, Skattkammarplaneten, Kogänget och Den Gode Dinosaurien oavsett vad jag tycker om filmerna, eftersom de floppade på bio!
(likaså Lilla Kycklingen, Vilddjuren och Familjen Robinson, dessutom har inte Bolt några uppföljare överhuvudtaget)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 januari 2019 kl. 19:22:58
Och så en sak till; Jag tyckte inte det var lönsamt att ta med Atlantis, Skattkammarplaneten, Kogänget och Den Gode Dinosaurien oavsett vad jag tycker om filmerna, eftersom de floppade på bio!
(likaså Lilla Kycklingen, Vilddjuren och Familjen Robinson, dessutom har inte Bolt några uppföljare överhuvudtaget)

Det var inget illa menat hade bara för mig att jag tror det var i ämnet Disney skurkar du sa nånting att du inte tyckte dem var bra eller att du tog inte med dem för det var något speciellt med dem.  ???

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 31 januari 2019 kl. 19:48:50
Det var inget illa menat hade bara för mig att jag tror det var i ämnet Disney skurkar du sa nånting att du inte tyckte dem var bra eller att du tog inte med dem för det var något speciellt med dem.  ???

Om du hade läst mina inlägg noggrannare så hade du inte råkat ut för något missförstånd!  ;)

Elios

Men får man själv skriva vem man själv tycker är bäst och ta med några du inte tog med typ i Atlantis etc?

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 31 januari 2019 kl. 20:37:41
Men får man själv skriva vem man själv tycker är bäst och ta med några du inte tog med typ i Atlantis etc?

Andra personer får själva skriva i tråden vilka de tycker är bäst, men ni får vänta tills jag tagit upp karaktärerna, så ni kan börja med de som jag redan tagit upp i denna tråd och sedan vänta på resten!  ;)

Det är absolut tillåtet att ta med Skattkammarplaneten, Kogänget, Bolt och Den Gode Dinosaurien!  ;)

(även om jag inte räknar Atlantis, Lilla Kycklingen, Vilddjuren och Familjen Robinson till mina favoriter så får man ta med dessa också)

Disneyfantasten

Och så en sak till; motivera åsikterna också och måla med orden och kommentera sakligt!  ;) (och på ett artigt sätt också)

Disneyfantasten

Här kommer mer;

Alexander Lukas;

Nästa person blir Kalles snobbige och tölpige kusin Alexander Lukas, som dock ibland kan vara lite snällare...

Hasse Jonsson;

Den första röst jag kunnat hitta är Hasse Jonsson, som gjort rollen i "DuckTales" (och i samma serie också gjorde Doofus Drake), han fungerar bra i rollen och passar någorlunda bra, men det är ändå något som inte är helt hundra...

Roger Storm;

I PC-spelet "Quack Attack" är det KM Studio veteranen Roger Storm som gör Alexander Lukas röst, han fungerar bra och lyckas få till karaktärens snobbige och oförskämda personlighet, en ganska bra insats helt enkelt...

Anton Körberg;

I nya DuckTales-serien (start 2017) så är det Anton Körberg som gör rösten till Alexander Lukas, han fungerade ganska bra om jag minns rätt och matchar karaktären någorlunda bra, även om det är något med insatsen som saknas...

Såhär blir alltså min lista;
1. Roger Storm
2. Anton Körberg
3. Hasse Jonsson

Farmor Anka;

Nästa person blir Kalles Farmor!

Monica Forsberg;

Den enda svenska rösten jag kunnat hitta är Monica Forsberg, som gjort rollen i "Sportfånen Långben som Fotbollsstjärna", dubbad ca 1993-1994, där hon bara har en replik, men insatsen är iallafall fullt godkänd, men jag skulle inte tänka på henne som första röst till karaktären...

Om någon vet fler sammanhang där Farmor Anka framträtt med svensk röst så är det bara att hojta till...

Den som jag personligen tror skulle fungera allra bäst är Barbro "Lill-Babs" Svensson (RIP), tror också att Birgitta Andersson hade fått till karaktären ganska bra...

Mårten Gås;

Nästa person blir Kalles hungrige kusin Mårten Gås...

Nu har ju inte Mårten några repliker i "Hos Musse", men insatsen är iallafall dubbad då den inte alls är detsamma som originalrösten, detta är inte värt att kommentera...

Men om jag hade valt en svensk röst till Mårten så hade jag personligen valt Steve Kratz som gör ypperliga rollprestationer och är väldigt bra på att förställa rösten...

Clarice;

Nästa person blir jordekorren Clarice, som jag endast kommer ihåg har medverkat i kortfilmen "Två Ekorrar och En Miss", som dubbades i samband med VHS-filmen "Galen i Piff och Puff" 1999, men om någon person känner till fler sammanhang där karaktären framträtt är det bara att hojta till...

Åsa Bergfalk;

Den enda svenska röst jag kunnat hitta är Åsa Bergfalk (som vid på den tiden hette Åsa Jonsson, men bytte namn när hon gifte sig med KM Studio teknikern Daniel Bergfalk), som gör en bra insats och låter precis så pitchad som karaktären ska låta...

Om karaktären hade framträtt idag så skulle jag personligen välja Mikaela Tidermark som röst...

Klara Kluck;

Nästa person blir ingen mindre än den bruna hönan Klara Kluck (som jag först när jag fick höra talas om henne trott att hon var släkt med den vita hönan Lady Kluck ur Disneyklassikern "Robin Hood", men så var ju inte fallet)

Monica Forsberg;

Den enda svenska röst jag kunnat hitta är Monica Forsberg, som gjorde en liten replik i "Hos Musse", eller rättare sagt en kortfilm som visades i serien och att döma av repliken tycker jag att insatsen är ganska bra, men Monica brukar variera med vilka roller hon passar till, men jag tycker ändå att hon är bra här...

Jag tror inte att karaktären haft repliker i "Musse och Racergänget", där hon också framträtt, men jag vet iallafall att hon fått tvilling-kycklingar i ett och samma ägg, men det här är bara ett litet sidospår...

Hursomhaver, hade jag valt röst till karaktären idag så hade jag personligen placerat Sharon Dyall...

Skogsvaktaren;

Nästa person blir Skogsvaktaren, som medverkat i ett antal kortfilmer, framförallt de där Björnen Humpe förekommer...

John Harryson;

Den första svenska rösten jag kunnat hitta är skådespelaren John Harryson, som är en av mina favorit röstskådespelare, och därför kunde man inte förvänta sig något annat än en lysande insats till karaktären, han talar med bra inlevelse och bibehåller rätt röstkaraktär, för er som undrar gjorde han röster i några äldre dubbningar (gjorda på 1970 eller 1980-talet?) på VHS-filmen "En Dag med Kalle Anka" utgiven 1989...

Roger Storm;

Nästa svenska röst är Roger Storm, som gjort rollen i ett flertal kortfilmer dubbade på 1990-talet, samt "Hos Musse" och dess förekommande kortfilmer och då jag är uppväxt med Roger Storm via Hos Musse så tycker jag bäst om honom i rollen, inlevelsen är kanske lite skaplig, men i övrigt är det en bra insats...

Om någon känner till fler röster av Skogsvaktaren är det bara att hojta till...

Såhär blir alltså min lista;
1. Roger Storm
2. John Harryson

Björnen Humpe;

Nästa person blir Björnen Humpe, som ofta brukar ställa till det för Kalle Anka...

Sten Carlberg;

I VHS-filmen "En Dag med Kalle Anka" så är det Sten Carlberg (känd som Kekata i Pocahontas) som gör Björnen Humpes röst, hans insats vill jag minnas är ganska bra och fungerar väldigt bra med...

Roger Storm;

I TV-serien "Hos Musse" och möjligen en rad kortfilmer på 1990-talet så är det Roger Storm som gör Humpes röst, hans insats är ganska bra, men det är samtidigt något som inte är helt hundra med insatsen...

Personligen hade jag nog hellre valt Steve Kratz, då jag föreställer mig att karaktären har likheter med Scooby Doo...

Såhär blir alltså min lista;
1. Sten Carlberg
2. Roger Storm

Park-Björnar;

Nästa person blir ett helt gäng, nämligen Park-Björnarna, som medverkar i samma filmer där Björnen Humpe är med...

Sten Carlberg;

Den tidigaste svenska rösten jag kunnat hitta är Sten Carlberg, som gjorde rollen i VHS-filmen "En Dag med Kalle Anka", hans insats fungerar faktiskt ganska bra, jag minns inte riktigt hur insatsen lät, men han är iallafall fullt godkänd...

Dessutom så medverkar karaktärerna i "Hos Musse", där de också har repliker, nu minns jag inte riktigt vilka rösterna var, men de var iallafall fullt godkända...

Hade jag valt röster till karaktärerna hade jag personligen valt Hans Lindgren, Bert-Åke Varg, Peter Harryson, Johannes Brost och Charlie Elvegård...

Professor Uggla;

Nästa person blir Sing Along Ugglan, även kallad "Professor Uggla"...

John Harryson;

I VHS-filmerna med "Sing Along Songs" så är det ingen mindre än John Harryson som gör Ugglans röst och han passar mycket bra även om han inte är lik originalrösten men han gör ändå något eget med rollen, vilket jag uppskattar...

Den Kloka Lilla Hönan;

Nästa person blir "Den Kloka Lilla Hönan" ur kortfilmen med samma namn...

Birgitta Fernström;

I kortfilmen "Den Kloka Lilla Hönan", som bör ha dubbats 1991 (till VHS-filmen "Kalle Anka & Co") så görs Hönan av Birgitta Fernström (känd som Nanny i Pongo och De 101 Dalmatinerna, Nanna i Bumbibjörnarna och Pärlan i Räddningspatrullen), hennes insats är bra och passar karaktären, även om det kunde ha varit något bättre...

Peter Gris;

Nästa person blir Peter Gris, som medverkat i kortfilmen "Den Kloka Lilla Hönan"...

Jag tror inte att Peter haft några svenska röster, men jag hade personligen valt Steve Kratz som röst, då han brukar få till mycket bra röster...

Sköldpaddan;

Nästa person blir Sköldpaddan ur kortfilmen "Haren och Sköldpaddan"...

Roger Storm;

Den enda svenska röst till karaktären som jag känner till är Roger Storm, som gjorde rollen i såväl kortfilmen "Haren och Sköldpaddan", dubbad ca 1993-1994 (till VHS-filmen "Disneys Oscarskavalkad" 1994), samt "Sköldpaddan Slår Till Igen" (dubbad 1997 till VHS-filmen "Haren och Sköldpaddan"), han gör en bra insats och får till karaktärens trötta och långsamma personlighet...

Haren;

Nästa person blir Haren ur kortfilmen "Haren och Sköldpaddan"...

Bertil Engh;

Den enda svenska röst till karaktären som jag känner till är Bertil Engh, som gjorde rollen i såväl kortfilmen "Haren och Sköldpaddan", dubbad ca 1993-1994 (till VHS-filmen "Disneys Oscarskavalkad" 1994), samt "Sköldpaddan Slår Till Igen" (dubbad till VHS-filmen "Haren och Sköldpaddan" 1997), han gör en bra insatsen och får till karaktärens fräcka och vinngiriga personlighet...

Mera kommer senare...

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Disneyfantasten

#24
Här kommer mer;

Kaninen Oswald;

Nästa person blir den bortglömda karaktären Kaninen Oswald...

Faktiskt så har inte Oswald haft några svenska röster alls i och med att han aldrig framträtt i film...

Personligen hade jag dock valt Andreas Nilsson som röst ifall karaktären framträtt på film...

Katten Ortensia;

Nästa person blir Oswalds underbara flickvän Katten Ortensia...

Liksom sin pojkvän Oswald så jar inte Ortensia heller haft några svenska röster då inte heller hon har framträtt på film...

Personligen hade jag dock valt Annica Smedius som röst ifall karaktären framträtt på film...

Kommissarie Karlsson;

Nästa person blir den allvarsame polischefen Kommissarie Karlsson...

Pierre Lindstedt;

Den enda svenska röst jag känner till är Pierre Lindstedt, som gör rollen i Hos Musse, han gör en bra insats och lyckas få till såväl karaktärens allvarssamhet som karaktärens surhet...

(jag hade även kunnat tänka mig Peter Harryson som kandidat)

Inspektör Klovén;

Nästa person blir Kommissarie Karlssons kollega Inspektör Klovén...

Faktiskt så har karaktären aldrig framträtt på film och därmed aldrig haft några svenska röster, men personligen hade jag absolut kunnat tänka mig Johannes Brost alt. Jonas Bergström som stark kandidat...

(även Rolf Lassgård och Mikael Persbrandt skulle kunna fungera)

Ankan Dennis;

Nästa person blir den svartvita Ankan Dennis, som endast framträtt i Hos Musse...

Han är en rolig karaktär med det där uttrycket "Ta en macka!" (eller smörgås, som jag brukar säga, vi vet iallafall alla vad han menar), men detta är bara ett litet sidospår...

Jag har hittills inte lyckats lista ut vem som spelar Dennis, tycker det låter som Andreas Nilsson, men är inte helt säker...

I vilket fall som helst så kan jag absolut tänka mig Andreas Nilsson i denna roll och han är den bästa jag kan komma på...

Lille Hiawatha;

Nästa person blir indianen Lille Hiawatha, som faktiskt är en av de få människorna i Musse Piggs Universum...

Lille Hiawatha har faktiskt aldrig haft några svenska röster, men jag personligen hade gärna valt Maria Kihl som kandidat...

Tyra Trollpacka;

Nästa person blir häxan Tyra Trollpacka, som endast dyker upp i kortfilmen "Bus Eller Godis", som dubbades i samband med "Hos Skurkarna" 2003, även om det är möjligt att det finns en tidigare dubbning...

Monica Forsberg;

Den enda svenska röst jag känner till för karaktären är Monica Forsberg, vars insats är bra och matchar karaktären, även om man lätt känner igen Forsbergs röst...

Kikki, Pippi & Titti;

Nästa personer blir Kajsas systerdöttrar Kikki, Pippi & Titti!

Mig veterligen har de aldrig haft svenska röster, men jag personligen hade absolut kunna tänka mig Lena Ericsson i dessa roller! (precis som med Anki i DuckTales, som vi ska gå igenom senare...)

Även Cisela Björklund hade för min del varit ypperligt passande!

Prinsessan Umpa;

Nästa person blir Prinsessan Umpa, som dock aldrig framträtt på film, men jag personligen hade kunnat tänka mig Anna Engh som röst till henne...

Folke Fiskmås;

Nästa person blir Folke Fiskmås, som dock aldrig framträtt på film, men jag personligen hade kunnat tänka mig Dick Eriksson som röst till honom...

Korpus;

Nästa person blir Korpus, som dock aldrig framträtt på film, men jag personligen hade kunnat tänka mig Olli Markenros som röst till honom...

Professor Terbius;

Nästa person blir Professor Terbius, som dock aldrig framträtt på film, men jag personligen hade kunnat tänka mig Jan Koldenius som röst till honom...

Indiana Jöns;

Nästa person blir Långbens kusin Indiana Jöns...

Han har heller aldrig framträtt på film, men jag tror absolut att Hans Lindgren hade varit jättebra i rollen, då han var lysande som Långben!

Gilbert;

Nästa person blir Långbens brorson Gilbert, precis som flera andra nämnda i detta stycke har han aldrig framträtt på film, men jag tror personligen att Staffan Hallerstam hade varit jättebra i denna roll...

Gröngölingsledaren/Storemogulen;

Nästa person blir Gröngölingsledaren, som också kallas Storemogulen!

Jag tror inte att denna ledar-ankan har framträtt på film, men personligen tror jag absolut att Ingemar Carlehed hade varit bra som röst!

Moby Anka;

Nästa person blir sjömannen (eller rättare sagt, sjöankan) Moby Anka!

Denna karaktär har heller aldrig framträtt på film, men jag tycker absolut att Guy De La Berg hade passat jättebra!

Kusin Knase;

Nästa person blir Kusin Knase, jag minns inte hur han såg ut och mig veterligen har han heller aldrig framträtt på film, men jag tror personligen att Andreas Nilsson hade varit jättebra...

Klotterlund;

Nästa person blir Klotterlund, jag minns inte hur han såg ut och mig veterligen har han heller aldrig framträtt på film, men jag tror personligen att Ulf Källvik hade varit jättebra...

Grannen Olsson;

Nästa person blir Grannen Olsson, som heller aldrig framträtt på film, men som jag tror hade passat mycket bra ihop med Jan Åströms röst...

De Hemsökte Spökena (skurkar);

Nästa personer blir De Hemsökte Spökena ur kortfilmen "Spökjägarna"...

Bo Maniette & Niclas Ekholm;

I kortfilmen där de framträder så är det Bo Maniette och Niclas Ekholm som gör rösten till kvartetten! (dubbningen gjordes i samband med "Hos Skurkarna")

De gör rollen jättebra och lyckas också få till karaktärernas komiska sidor...

Von Pluring (skurk);

Nästa person blir Von Pluring, som heller aldrig framträtt på film, men jag tror absolut att Johannes Brost hade varit jättebra i rollen...

Snorre Snabel (skurk);

Nästa person blir Snorre Snabel, som jag inte minns hur han såg ut och så har han heller aldrig framträtt på film, men jag tror att Johan Hedenberg hade varit jättebra!

Emil Örn (skurk);

Nästa person blir Emil Örn, som dock aldrig framträtt på film, men jag tror personligen att Andreas Nilsson hade passat yppterligt...

Putte & Knölen (skurkar);

Jag minns inte hur dessa såg ut och de har aldrig framträtt på film, men tror att Ulf Peder Johansson och Hans Gustafsson hade varit jättebra!

Advokat Fusky (skurk);

Jag minns inte hur han såg ut och han har aldrig framträtt på film, men tror att Reine Brynolfson hade varit jättebra!

Borstis (skurk);

Jag minns inte hur han såg ut och han har aldrig framträtt på film, men jag tror att Per Sandborgh ahde varit jättebra!

Dum-Dum (skurk);

Jag minns inte hur han såg ut och han har aldrig framträtt på film, men jag tror att Anders Öjebo hade varit jättebra!

Ex, Dublex & Triplex (skurkar);

De har aldrig framträtt på film och jag minns inte hur de såg ut, men jag personligen tror att Andreas Nilsson hade passat hela trion!

(jag utesluter Pluto, Tjuren Ferdinand, Lejonet Lambert, Mamma Får, Elefanten Doloren, Sälen Saltis, Sälarna, Den Fula Ankungen, Ank-Mamman, Ank-Ungarna, Ank-Pappan, Svan-Mamman, Svan-Ungarna, Katten Milton, Herr Pettersson, Taxen Dinah, Biet Surr-Surr, Bulldoggen Butch (skurk), Prärievargen Kroksvans (skurk) och Puman Louie (skurk), som inte har några repliker alls, samt Lilla Vargen, Musses brorsöner Teddi & Freddi och Mimmis systerdöttrar Milli & Melodi, då de är barnkaraktärer)

Mera kommer senare... (nästa uppgång blir den sista i "Musse Piggs Universum" delen, då med karaktärer som Jose Carioca, Panchito, Jätten Ville, Herr Padda, Vattenråttan, Mullvaden, Den Fredliga Draken, Bror Kanin, Bror Räv, Bror Björn, osv.)

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Alexander

Oswald och Ortensia var med i TV-spelet Epic Mickey 2 från 2012. Där Oswald (Kalle Kanin) gjordes av Anders Beckman och Ortensia av Suzanna Dilber.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  4 februari 2019 kl. 19:19:18
Oswald och Ortensia var med i TV-spelet Epic Mickey 2 från 2012. Där Oswald (Kalle Kanin) gjordes av Anders Beckman och Ortensia av Suzanna Dilber.  :)

Kan man få höra hur de låter?

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 februari 2019 kl. 19:23:35
Kan man få höra hur de låter?

Gärna, men filformat jag har stöds inte på forumet, men kan skickas via vanligt e-post. :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  4 februari 2019 kl. 19:29:01
Gärna, men filformat jag har stöds inte på forumet, men kan skickas via vanligt e-post. :)

Tyvärr kan jag nog inte min epostadress utantill och dessutom så vågar jag inte vara inne på Facebook och liknande sidor...

Finns det ingen annan som kan fixa ljudklipp?

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet  4 februari 2019 kl. 19:29:01
Gärna, men filformat jag har stöds inte på forumet, men kan skickas via vanligt e-post. :)
Vilket filformat är det? Om det är något någorlunda vanligt format kan jag lägga till stöd för det på forumet.