Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Brisby och NIMHs hemlighet (The Secret of NIMH, 1982)

Startat av Sailor Storm, 17 november 2004 kl. 08:57:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag håller med. Visst finns det fördelar med båda dubbningarna, men TV3s dubb är överlag bättre. Den har nog också gjorts med högre budget, och det märks ju att VHS-dubben inte visats på bio och därför fått en ganska låg budget.

Citat från: gstone skrivet 28 april 2022 kl. 19:53:15
Jag gillar den gamla dubbningen.
Har du sett hela TV3s dubbning? För jag anser att den håller en klart högre klass än originaldubben - och båda dubbningarna har väl ungefär lika många kändisar med, som du brukar uppskatta.

Historielektions Soveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2022 kl. 13:28:54Observera att jag har hört rykten om att Brisby och NIMHs hemlighet eventuellt ska släppas på DVD i Sverige. Om jag får bekräftat att så är fallet och ett releasedatum offentliggörs kommer jag förstås att ta bort videon från Archive.org, men i dagsläget vet jag inte om det faktiskt kommer bli verklighet eller inte...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2022 kl. 14:32:29Jag känner en person som i sin tur känner en person som jobbar för en distributör, och har hört att det fanns planer på att ge ut Brisby och NIMHs hemlighet på DVD - planen var då att erbjuda båda dubbningarna med valbara ljudspår, och att försöka få tillstånd från TV3 att få använda deras omdubb.

Jag är inte säker på om det här är hemliga uppgifter eller inte, och väljer därför att inte avslöja vilken distributör det gäller i dagsläget. Det här var dock för nästan tre år sedan, så jag har ingen aning om det fortfarande är aktuellt eller om de planerna sprack...

Jag ska höra med min kontakt, och försöka luska i om det här fortfarande är aktuellt eller om det inte blev av. :)
Fick du fram någon mer information om detta? Om det fortfarande är aktuellt?
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 20 maj 2023 kl. 21:20:21Fick du fram någon mer information om detta? Om det fortfarande är aktuellt?
Jag har försökt att få tag i min kontakt, men får tyvärr inget svar. Min kontakt svarar inte på mail eller Messenger, SMS verkar inte levereras (telefonen avstängd?) och när jag ringer mobiltelefonen kommer jag direkt till telefonsvarare. Så har det varit i två och en halv månad nu. Så just nu vet jag inte ens om han fortfarande är i livet... :(

Okej, förhoppningsvis ska det inte vara fullt så illa - det kan säkert finnas legitima förklaringar till det här - men det känns oroväckande att hans telefon verkar ha varit avstängd i månader...

Jag har tyvärr inte själv några kontaktuppgifter till distributören, så utan den här personen tar jag mig just nu inte vidare.

Historielektions Soveren

En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 10 juni 2023 kl. 19:33:57Svarade personen till slut?
Nej, min kontakt har fortfarande inte svarat. Jag har skickat e-post, meddelanden på Messenger och SMS, och inga svar alls; och SMS-meddelandena står som ej levererade. Jag har också ringt honom flera gånger, men kommer direkt till mobilsvar ("Du har kommit till XXX automatiska telefonsvarare. Lämna ett meddelande efter pipet"). Mobiltelefonen verkar alltså ha varit avstängd i flera månader, vilket helt klart är ett väldigt oroväckande tecken... :(

Steffan Rudvall

Mycket oroväckande angående din kontakt, men angående den där utgåvan så lär den väl inte komma nu när fysisk media inte sålt bra på flera år.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juli 2023 kl. 21:04:24Mycket oroväckande angående din kontakt, men angående den där utgåvan så lär den väl inte komma nu när fysisk media inte sålt bra på flera år.
Jag är tyvärr också misstänksam på det, även om den här distributören i och för sig satsar på smalare titlar och därför inte nödvändigtvis förväntar sig några stora succéer.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juli 2023 kl. 21:08:13Jag är tyvärr också misstänksam på det, även om den här distributören i och för sig satsar på smalare titlar och därför inte nödvändigtvis förväntar sig några stora succéer.
Har distributören givit ut något den senaste tiden?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juli 2023 kl. 21:21:26Har distributören givit ut något den senaste tiden?
Ja, distributören ifråga har senast gett ut 6 filmer på DVD och/eller Blu-Ray under maj månad nu i år, och två till inplanerade under juli månad; även om de också distribuerar en del som bara släpps som VoD (digital hyr- och köpfilm).

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 10 juni 2023 kl. 19:33:57Svarade personen till slut?
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juli 2023 kl. 21:04:24Mycket oroväckande angående din kontakt, men angående den där utgåvan så lär den väl inte komma nu när fysisk media inte sålt bra på flera år.
Som jag skrivit i en annan tråd har jag tyvärr fått det sorgliga beskedet att min kontakt har dött - han gick bort i april i år. :'(

Så jag kommer i alla fall inte få något besked om Brisby och NIMHs hemlighet via honom. Jag ska kolla igenom vår gamla mailkorrespondens, för att se om han någonsin nämnde namnet på personen han kände hos distributören - i så fall kanske det inte är för framfusigt att kontakta honom/henne direkt och fråga lite försiktigt vad som hände med de här planerna.

Personen ifråga borde i alla fall känna till mig, i och med att det var jag som bidrog med TV3-dubben till DVD-utgåvan (som jag skickade till min kontakt och som han i sin tur skickade vidare till distributören) - de ansåg nämligen att det var mycket lättare att bara få tillstånd från TV3 att använda dubben än att faktiskt få TV3 att gräva fram eventuella bevarade ljudband...
(De hade förstås i avsikt att restaurera ljudet med sin proffsutrustning, men i grund och botten skulle alltså ljudet till TV3-dubben komma från samma digitalisering som jag lagt upp på Archive.org för en tid sedan)

Marcusen

Är det en etablerad distributör? Låter väldigt konstigt att de ber någon om en digitalisering av ett gammalt VHS-band inspelat från TV. Är det kanske någon slags mindre amatör distributör? Typ som Oscar Isaksson håller på med?

Elios

Citat från: Marcusen skrivet  8 juli 2023 kl. 22:00:39Är det en etablerad distributör? Låter väldigt konstigt att de ber någon om en digitalisering av ett gammalt VHS-band inspelat från TV. Är det kanske någon slags mindre amatör distributör? Typ som Oscar Isaksson håller på med?
Hoppas kvaliteten är bra. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  8 juli 2023 kl. 22:00:39Är det en etablerad distributör? Låter väldigt konstigt att de ber någon om en digitalisering av ett gammalt VHS-band inspelat från TV. Är det kanske någon slags mindre amatör distributör? Typ som Oscar Isaksson håller på med?
Det är en etablerad distributör, som gett ut ett dussintal DVD- och Blu-Ray-utgåvor hittills i år, men inte någon av de största i landet - så inte i storleksordning som Disney, om man säger så...

Digitalisering av VHS-band var säkert inte deras förstahandsval, men de har säkert erfarenhet av att det är hopplöst att be TV3 att gräva fram deras ljudband; om de ens fortfarande finns bevarade.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juli 2023 kl. 21:56:20Personen ifråga borde i alla fall känna till mig, i och med att det var jag som bidrog med TV3-dubben till DVD-utgåvan (som jag skickade till min kontakt och som han i sin tur skickade vidare till distributören) - de ansåg nämligen att det var mycket lättare att bara få tillstånd från TV3 att använda dubben än att faktiskt få TV3 att gräva fram eventuella bevarade ljudband...
(De hade förstås i avsikt att restaurera ljudet med sin proffsutrustning, men i grund och botten skulle alltså ljudet till TV3-dubben komma från samma digitalisering som jag lagt upp på Archive.org för en tid sedan)
När hände detta? Är det många år sedan så kan man ju undra om det är nedlagt...

Oscar Isaksson

Citat från: Marcusen skrivet  8 juli 2023 kl. 22:00:39Är det en etablerad distributör? Låter väldigt konstigt att de ber någon om en digitalisering av ett gammalt VHS-band inspelat från TV. Är det kanske någon slags mindre amatör distributör? Typ som Oscar Isaksson håller på med?
Ursäkta om jag går ifrån ämnet.
Rätta mig om jag missuppfattar fel men "amatör" låter lite väl häftigt. Det är sant att jag och flera mindre distributörer och företagare har fortsatt haft det väldigt svårt sedan coronakrisen och det övriga som hänt och händer i värden. Konst och kulturbranschen har helt enkelt inte återhämtat sig på ett välmående sätt och ingen kan svara på när det kommer att gå uppåt, för just nu känns det som om luften lite har gått ur alla. Jag kan iallafall försäkra att det från min sida stretas på, men i ett mycket mer lugnare och aktsammare tempo, det kanske inte kommer bli så storslaget som tanken var när jag startade bolaget, utan bli i en lite mindre ödmjukare form av filmsläpp.

P.S. Jag söker just nu efter en eller flera personer som är duktiga på att äska projektpengar. Så känner ni att det är något ni vill hjälpa till med så är det väldigt välkommet. :)