Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Godkända och underkända röster

Startat av Elias Prenbo, 27 maj 2016 kl. 21:01:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Jag tänkte att ta upp lite saker om godkända och underkända röster.

Jag vet att Olli Markenros, Peter Wanngren, Jörgen Lantz och John Harryson spelade Nalle Puh, Tiger, Nasse och Ior senast i Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin och i samband med Tigers Film blev de underkända för rollerna. Guy De La Berg spelade Nalle Puh från 2000-2010, men olyckligtvis blev han sjuk 2011, när Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen skulle rollbesättas och då byttes han ut mot Jan Jönsson.

Jag har också för mig att Jan Modin var godkänd som Långben 1996-1999, men i samband med Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul blev han underkänd och då godkändes istället nuvarande Johan Lindqvist.

Och sen är ju varken Staffan Hallerstam eller Monica Forsberg längre godkända av Disney som Knattarna.

Sen kan det finnas röster som fortfarande är godkända, men inte velat fortsätta, haft förhinder eller liknande. En del skådespelare byts ut för att den tidigare är död, en del byts ut för att en tidigare är för dyr att anlita, en del byts ut för att de tidigare inte längre är aktiva osv.

Jag tog bara upp de som jag vet inte längre är godkända av Disney, vilka finns det mer?

Vissa har jag inte lyckats få reda på, jag misstänker att bara Disney själva och i vissa fall respektive dubbningsbolag kunna svara.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Elias Prenbo skrivet 27 maj 2016 kl. 21:01:46
Och sen är ju varken Staffan Hallerstam eller Monica Forsberg längre godkända av Disney som Knattarna.
Båda de är godkända så vitt jag vet Staffan blev utbytt eftersom att KM Studio tog över DuckTales Monica Forsberg slutade när Disney byte till Sun Studio

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 21 juli 2020 kl. 01:02:07
Båda de är godkända så vitt jag vet Staffan blev utbytt eftersom att KM Studio tog över DuckTales Monica Forsberg slutade när Disney byte till Sun Studio
Jag skulle nog också tro att de fortfarande är godkända 

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 21 juli 2020 kl. 01:02:07
Båda de är godkända så vitt jag vet Staffan blev utbytt eftersom att KM Studio tog över DuckTales Monica Forsberg slutade när Disney byte till Sun Studio
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 juli 2020 kl. 03:02:22
Jag skulle nog också tro att de fortfarande är godkända 

Är ni säkra? För enligt Daniel i tråden "DuckTales (2017)" är de inte längre godkända...

Dessutom så var vissa skådespelare från MediaDubb även med i KM Studios version; John Harryson, Lena Ericsson, Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder och Stig Grybe...

Monica Forsberg medverkade dessutom i Leroy och Stitch 2006 dubbad av Sun Studio Stockholm där hon spelade Höägsta Rådsdamen, precis som i Stitch Experiment 626 av KM Studio...

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juli 2020 kl. 08:11:28
Är ni säkra? För enligt Daniel i tråden "DuckTales (2017)" är de inte längre godkända...

Dessutom så var vissa skådespelare från MediaDubb även med i KM Studios version; John Harryson, Lena Ericsson, Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder och Stig Grybe...

Monica Forsberg medverkade dessutom i Leroy och Stitch 2006 dubbad av Sun Studio Stockholm där hon spelade Höägsta Rådsdamen, precis som i Stitch Experiment 626 av KM Studio...

Även som Piff i Musses klubbhus, men där känns det nog mer som att hon tackade nej efter första säsongen. Jag har svårt att tro att hon skulle bli underkänd.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 21 juli 2020 kl. 08:15:34
Även som Piff i Musses klubbhus, men där känns det nog mer som att hon tackade nej efter första säsongen. Jag har svårt att tro att hon skulle bli underkänd.

Tror att även Anna Norberg, Robert Dröse och Peter Kjellström kan ha tackat nej i efterhand...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juli 2020 kl. 08:11:28
Är ni säkra? För enligt Daniel i tråden "DuckTales (2017)" är de inte längre godkända...

Dessutom så var vissa skådespelare från MediaDubb även med i KM Studios version; John Harryson, Lena Ericsson, Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder och Stig Grybe...

Monica Forsberg medverkade dessutom i Leroy och Stitch 2006 dubbad av Sun Studio Stockholm där hon spelade Höägsta Rådsdamen, precis som i Stitch Experiment 626 av KM Studio...

Måste varit ända gång Monica Forsberg dubbat för Sun Studio :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Hur kom det säg att Annica Smedius/Anna Rydgren plötsligt  blev röst åt  Piff istället  för gamla goda Gunvor Pontén   :'(

Och   kommer Annica Smedius eller Anna Rydgren gör honom i framtiden ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2020 kl. 22:47:05
Hur kom det säg att Annica Smedius/Anna Rydgren plötsligt  blev röst åt  Piff istället  för gamla goda Gunvor Pontén   :'(

Och   kommer Annica Smedius eller Anna Rydgren gör honom i framtiden ?
Var har Gunvor spelat Piff?

Disneyfantasten


Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2020 kl. 22:47:05
Hur kom det säg att Annica Smedius/Anna Rydgren plötsligt  blev röst åt  Piff istället  för gamla goda Gunvor Pontén   :'(

Och   kommer Annica Smedius eller Anna Rydgren gör honom i framtiden ?

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juli 2020 kl. 22:59:38
I Musses Klubbhus!  ;)
Musses Klubbhus har jag aldrig sett men antagligen för att Annica Smedius är en veteran och kostar därför inte lika mycket att anlita

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 juli 2020 kl. 23:00:48

Musses Klubbhus har jag aldrig sett men antagligen för att Annica Smedius är en veteran och kostar därför inte lika mycket att anlita

Det är min gissning också...

Steffan Rudvall

Men jag tycker inte det spelar någon roll vem som gör rösten för när man har höjt pitchen låter dem alla likadant

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 juli 2020 kl. 23:03:57
Men jag tycker inte det spelar någon roll vem som gör rösten för när man har höjt pitchen låter dem alla likadant
Det stämmer Anders Öjebo hoppade in som Puff flera gånger i Räddningspatrullen men ingen hörde skillnad på honom och Bertil

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 21 juli 2020 kl. 23:17:55
Det stämmer Anders Öjebo hoppade in som Puff flera gånger i Räddningspatrullen men ingen hörde skillnad på honom och Bertil

Vad är det du säger? Har Anders Öjebo spelat Piff? I vilka avsnitt hände det?