Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Göteborgs filmfestival

Startat av Daniel Hofverberg, 3 februari 2022 kl. 16:44:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Som ni säkert märkt har Dubbningshemsidan den senaste veckan publicerat ett flertal recensioner från Göteborgs filmfestival - detta via det så kallade Onlinepasset, där 50 av de 200 premiärvisade filmerna finns att streama via Draken Film för en avgift (350 kr för de 10 dagarna som festivalen pågår). Därigenom har jag kunnat publicera hela 8 nya recensioner och 8 uppdateringar av sajten under 6 dagars tid, vilket är nytt rekord för Dubbningshemsidan. :)

Det här är de recensioner som publicerats hittills:
Kupé nr. 6
Så jävla easy going
Playground
Excess Will Save Us
Brighton 4th
De oskyldiga
Pakten
Private Desert

Nackdelen är att jag därmed inte har så mycket övrig tid tills dess att filmfestivalen avslutas på söndag, så jag har begränsad möjlighet att hinna svara på e-post och PM - och mer avancerade frågor hinner jag inte svara på alls förrän nästa vecka. Möjligheterna att kunna göra andra uppdateringar av sajten än just recensioner, bland annat creditlistor, är också begränsade; men ett par creditlistor kanske jag ändå hinner smyga ut under veckans gång.

Det här beror på att Onlinepasset är tämligen dyrt (350 kr för 10 dagar), plus att varje film bara finns tillgänglig i 24 timmar från det att den fått premiär. Ska jag kunna få någon slags valuta för pengarna måste jag alltså se och recensera väldigt mycket filmer - minst en film per dag, och helst två filmer per dag. Ska man dessutom hinna med sitt ordinarie jobb, så blir det inte så mycket tid över... :(


Summa summarum ber jag alltså om överseende om ni den här veckan inte får svar på e-post eller PM, eller om jag i övrigt är frånvarande mer än vanligt. Plus då att jag inte har tid att undersöka röster eller annat som kan efterfrågas på forumet den här veckan.

Jag skulle också uppskatta om ni som har möjlighet vill bidra med en liten slant för att täcka kostnaderna för alla dessa recensioner. Kostnaden för Onlinepasset i kombination med Dubbningshemsidans ordinarie utgifter (server, domännamn, o.s.v.) överstiger nämligen reklamintäkterna, varför jag oundvikligen kommer att gå med förlust... Jag är inte jätteförtjust i att betala utgifter ur egen ficka, utan föredrar om annonsintäkter kan täcka in merparten av kostnaderna, varför jag gärna ser att ni som har möjlighet bidrar med en liten slant. Även en liten symbolisk summa på några tior är mycket värdefullt för att minska mängden pengar jag själv måste punga ut med. :)

gstone

Jag vill jätte gärna att du lägger ut credits till När Marnie var dä snart !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 februari 2022 kl. 22:58:03
Jag vill jätte gärna att du lägger ut credits till När Marnie var dä snart !
Om jag hinner ska jag som sagt försöka smyga ut ett par creditlistor under den här veckan, samtidigt som någon av de kommande recensionerna. I så fall är När Marnie var där en av dem, om jag hinner sammanställa och få den klar i tid. :)

Men just nu har jag två recensioner oskrivna, för filmer jag precis har sett, så jag har väldigt fullt upp och vet inte riktigt när jag kommer hinna med att göra klar någon creditlista... :(

Det här är inte optimalt, men när filmer bara finns tillgängliga i 24 timmar - så att man därför inte kan se filmerna när man själv vill - så blir det tyvärr väldigt tajt om tid att hinna med när det ibland är två intressanta filmer som släpps samma dygn...

Anders M Olsson

Till avdelningen för "värdelöst vetande" kan fogas att biografen Draken i Göteborg, som numera är huvudbiograf för Göteborgs filmfestival, var en av bara tre biografer i Sverige som på sin tid kunde visa det storslagna filmformatet Cinerama. (De andra två var Vinterpalatset i Stockholm och Royal i Malmö.)

Bröderna Grimms underbara värld, som inom kort kommer på Blu-ray, var en av Cinerama-filmerna som visades just där.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 februari 2022 kl. 09:45:40
Till avdelningen för "värdelöst vetande" kan fogas att biografen Draken i Göteborg, som numera är huvudbiograf för Göteborgs filmfestival, var en av bara tre biografer i Sverige som på sin tid kunde visa det storslagna filmformatet Cinerama. (De andra två var Vinterpalatset i Stockholm och Royal i Malmö.)
Intressant. Jag har aldrig varit på biograf Draken rent fysiskt, men från Göteborgs filmfestival har jag sett många interiörer därifrån. Före varje film som ingått i Onlinepasset på filmfestivalen visas nämligen en introduktion med någon programansvarig för filmfestivalen inspelat från en av tre olika biografer (där Draken är en av dem); följt av en introduktion av respektive films regissör. Ganska trevliga introduktioner de första gångerna, men när man sett snarlika introduktioner för femtonde gången börjar man bli lite less...

Nu har jag i alla fall till sist publicerat recensioner av samtliga filmer jag såg under Göteborgs filmfestival. Summa summarum blev det 22 filmer och recensioner, vilket får ses som ganska mycket att hinna se under 10 dagars tid. Jag tycker fortfarande att 350 kr är i saftigaste laget för Onlinepasset, då man ju i praktiken omöjligen kan hinna se ens i närheten av alla de 50 filmer som ingår, men jag har i alla fall utnyttjat det till fullo och sett så många filmer jag bara fysiskt har orkat med. :)
(därav att några recensioner dröjt flertalet dagar efter att festivalen avslutades, då alla filmer bara funnits tillgängliga i 24 timmar från premiärtidpunkten så att jag därför har fått prioritera att se så många filmer som möjligt och bara skriva kortfattade stödanteckningar, för att sen skriva klart recensionerna efter att filmerna försvunnit. Inte optimalt, men annars hade jag nog inte hunnit se mer än hälften så många filmer under den här tiden...)


Det var i alla fall ganska många bra filmer under Göteborgs filmfestival, även fast jag tycker det var tråkigt att flertalet intressanta filmer bara visades fysiskt och inte via Onlinepasset - jag hade exempelvis verkligen velat se Islands Oscarsbidrag Lamm, men det visades tyvärr bara fysiskt under festivalen.

Dock var runt 70% av de filmer jag såg endast med engelsk text, vilket inte direkt är optimalt men ändå oftast funkade helt okej. Enda gången jag upplevde problem var med svensk-franska Excess Will Save Us, då den franska dialogen var oerhört rapp som gjorde att varje textremsa låg ute under kort tid - och korta och snabba textremsor på engelska blev lite för mycket t.o.m. för mig för att hinna läsa och uppfatta allt... :(


På tal om biografen Draken - vågar man gissa att det är från den biografen som streamingtjänsten Draken Film (som ju Göteborgs filmfestival äger och driver) har fått sitt namn...?

Daniel Hofverberg

Nu är det snart dags för Göteborgs filmfestival igen - den 27 januari bär det av, och sen håller festivalen på fram till den 5 februari. Om ekonomin så tillåter är min ambition att även i år införskaffa Onlinepasset, och se och recensera så många filmer jag hinner med under de 10 dagar som filmfestivalen pågår. Då varje film ligger ute i 24 timmar och de släpper mellan 3 och 4 filmer per dag, så bör det troligtvis innebära någonstans mellan 10 och 20 nya recensioner under den perioden. :)
(Det är svårt att hinna med att se och skriva recension på mer än två filmer per dygn, när man dessutom har ett ordinarie jobb att tänka på under dagtid, så det blir att välja och prioritera bland de 3 - 4 filmer som erbjuds varje dygn)

Men jag kan inte lova att jag kommer ha råd med det, i synnerhet nu när allting börjar bli dyrare och elen också börjar skena iväg. Nu är förvisso 350 kr inget hemmansköp direkt, men då reklamintäkterna redan nu inte täcker in sajtens utgifter och serveravgiften för Dubbningshemsidan kommer öka fr.o.m. den här månaden på grund av högre elkostnader i Finland; så många bäckar små...

Daniel Hofverberg

Nu har Göteborgs filmfestival för i år inletts - med smygpremiär igår, och "riktig" invigning idag. Trots skenande priser på el, livsmedel, Dubbningshemsidans server och det mesta annat har jag ändå valt att lägga ner de 350 kronorna som krävs för Onlinepasset, och kommer försöka hinna se och recensera så många filmer som bara möjligt fram tills nästa söndag. :)

Nu har jag recenserat den franska filmen Passagerare i natten, som var det enda som erbjöds under smygpremiären igår varför det inte fanns så mycket att välja på:
https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/Passagerare_i_natten/

Det närmaste dygnet (med start nu i afton) finns tre filmer att välja på online, varför jag kommer försöka hinna se och recensera två av dem (nu när det blir helg och man inte behöver tänka på jobbet blir det ju lite lättare att hinna med att se två filmer på ett dygn) - alla tre är nästan omöjligt att hinna, men vilken jag väljer bort har jag inte bestämt än...

Men om någon eller några vill bidra med en liten slant för att hjälpa till att täcka kostnaden för dessa recensioner vore det mycket uppskattat. Nu är som sagt 350 kr ingen förmögenhet direkt, men när allt börjar bli dyrare och reklamintäkterna på Dubbningshemsidan inte ens täcker in sajtens övriga utgifter - så att jag måste stå för hela summan ur egen plånbok - så blir det ändå märkbart. Så vill någon bidra med även en liten symbolisk summa vore det uppskattat. :)

(Några av de kanske mest intressanta filmerna finns dock tyvärr inte tillgängliga online utan bara fysiskt i Göteborg, och dessa går bort för min del p.g.a. alltför stort avstånd - det rör sig bl.a. om Oscarsnominerade Women Talking och Close. Men trots det finns ju ändå mycket annat, och av 47 filmer borde rimligtvis åtminstone en del vara riktigt bra...)

Daniel Hofverberg

Nu är Göteborgs filmfestival över för i år, men då det varit så väldigt mycket att se har jag inte hunnit recensera riktigt allt än - så några eftersläntrare återstår fortfarande. Än så länge är jag uppe i 19 publicerade recensioner, och med de som ännu inte är publicerade kommer det nog bli 21 eller 22. Inte så illa pinkat, om jag får säga det själv. :)

Några observationer som inte har med specifika filmer att göra:

De två svenskspråkiga filmer som fanns tillgängliga online hade engelsk text, och den ena hade även svensk text. De två amerikanska filmer som visades hade ingen som helst text, medan den enda australiensiska film som fanns var på engelska med svensk text. Totalt var det ungefär 25 - 30% av filmerna som hade svensk text, och resten som hade engelsk text (eller ingen text). Merparten av filmerna (alla svensktextade och merparten av de engelsktextade) hade valbar textning; som märkligt nog var olika stor beroende på hur man såg - i webbläsaren hade dessa filmer en pytteliten text allra längst ned, medan det via Chromecast var en enorm text som måste vara minst dubbelt så stor som texten på exempelvis Disney+. Resten hade inbränd engelsk text, och dessa hade en pytteliten text nästan helt utan kantlinjer - vit text på vit bakgrund är ingen höjdare, så vid ljusa bakgrunder var det nästan omöjligt att läsa den texten...

Märkligt nog var det heller inte helt ovanligt med textremsor som sträckte sig över tre rader på filmfestivalen (istället för det normala max två) - minst en handfull sådana textremsor förekom i varenda film; något som ju aldrig förekommer på bio och nästan aldrig förekommer på TV. Svårt att säga om det berodde på den jättestora texten, så att det som skulle ha rymts på en textrad drogs ut till två, eller om det var ett medvetet val.

Jag har också observerat en ovanligt hög andel franska filmer på årets festival. Av de 47 filmer som fanns tillgängliga online var det mellan en och två filmer vardera från Danmark, USA, Mexiko, Chile, Bolivia, Australien, Tyskland, Österrike, Italien, Polen, Ukraina (!), Turkiet, Marocko, Nordmakedonien, Palestina och Iran, tre svenska filmer (varav två på svenska) - men hela 6 franska filmer, plus ytterligare minst sex filmer som huvudsakligen kom från andra länder men som var franska samproduktioner. Svårt att säga om det var övervikt på Frankrike på hela festivalen, eller om det bara berodde på vilka filmer som de hade rättigheter att visa online...

Daniel Hofverberg

22 recensioner publicerade, men fortfarande är det en eller två filmer som återstår - jag har tyvärr underskattat tiden det tar att skriva och lägga ut recensioner, så därför är det någon enstaka film där jag påbörjat recension men sedan lagt den åt sidan när det blev för tajt om tid med nästa... :(
(Då Göteborgs filmfestival släpper mellan 3 och 4 filmer per dag, som sedan bara finns tillgängliga i ett dygn innan de tas bort, så måste jag alltså prioritera att se så mycket som möjligt; varför det inte alltid är möjligt att lägga ut recensioner i samma höga tempo - då blir det att jag ibland påbörjar recensioner, men inte hinner få klart dem innan det är hög tid att se nästa film)

Men min ambition är att få klart och lägga ut det som återstår idag eller imorgon, så att jag därefter kan återgå till "normala" uppdateringar av sajten igen - d.v.s. nya creditlistor och lite annat, och inte "bara" filmrecensioner. :)

Daniel Hofverberg

Imorgon är det dags igen för Göteborgs filmfestival. Även om jag egentligen tycker att 350 kr (*) är för mycket pengar, så kan jag ändå inte motstå att betala för Onlinepasset i år också för att kunna se så mycket filmer som möjligt - det är helt enkelt en fin möjlighet att kunna se smalare filmer som sällan kommer på bio till Skellefteå eller ens utanför storstäderna överhuvudtaget, då alltför många biografer här i landet har en förkärlek att fokusera på amerikanska och svenska filmer...

(*): Vissa år brukar Filmstaden erbjuda 20% rabatt på Onlinepasset på festivalen, men något sådant mail har jag inte sett till i år; kanske på grund av deras problem med hackerangreppet nu i helgen...


På Göteborgs filmfestival brukar ju bland annat ganska många Oscarsbidrag från olika länder visas, vilket är mycket intressant och värdefullt; och sådant som relativt sällan ens kommer på "vanlig" bio i Sverige.

Så från och med imorgon kväll och tills nästa söndag kommer jag alltså försöka hinna se så många filmer som möjligt av de som onlinevisas på festivalen, vilket brukar bli runt 1 - 2 filmer per dag; och enstaka dagar kan man kanske hinna med en tredje film också. Det är ju lite besvärligt då alla filmer bara finns tillgängliga i ett dygn, men jag kommer göra mitt bästa - vilket innebär att övriga uppdateringar av sajten kommer hållas på sparlåga, med få nya creditlistor och annat under den dryga veckan; det är helt enkelt enda sättet att hinna skriva så många recensioner.

Och som vanligt vore det uppskattat om någon/några har möjlighet att bidra med en liten symbolisk summa, för att hjälpa till att täcka kostnaden för Onlinepasset - 350 kr är förvisso ingen förmögenhet direkt, men när jag redan går med förlust på Dubbningshemsidan varje månad och måste stå för delar av sajtens utgifter ur egen ficka, så gör det ändå sitt till...

gstone

Det är crazy att man kan se filmfestivaler online nu för tiden.

Vilket makalös värld vi lever i !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2024 kl. 14:56:35Det är crazy att man kan se filmfestivaler online nu för tiden.

Vilket makalös värld vi lever i !
Fast det är tyvärr långt ifrån hela filmfestivalen som visas online, utan bara en liten del av den. I år är det 240 filmer som visas på plats i Göteborg, men "bara" 45 filmer som finns tillgänglig online.

Det är förstås mycket även det, i synnerhet som varje film bara går att se i 24 timmar från det att de släpps (som gör att man i praktiken aldrig kan hinna se alla 45 filmerna), men några av de mer intressanta filmerna finns tyvärr inte online - däribland Oscarsnominerade The Zone of Interest (bl.a. bästa film och bästa utländska film).

Onlineutbudet började de med 2021, och var förstås snarast en nödvändighet i och med pandemin då inte många kunde gå på bio - men jag är tacksam över att de har fortsatt med det även efter att pandemin officiellt tog slut.

Daniel Hofverberg

Nu är filmfestivalen över för i år, men alla recensioner är inte riktigt klara än - till dags dato har 19 recensioner publicerats från Göteborgs filmfestival, men då det blivit oerhört stressigt är det några recensioner som inte är riktigt klara än; så det kommer bli några eftersläntrare som kommer inom de närmaste dagarna. :)

För att sammanfatta årets filmfestival bestod onlinesektionen av 37 filmer, varav ungefär en tredjedel hade svensk text och resterande engelsk text. I år fanns det med 4 filmer från Frankrike, 3 filmer från Mexiko, 2 filmer från USA, 2 filmer från Tyskland, 2 filmer från Danmark, 2 filmer från Italien, 2 från Japan, 2 från Turkiet samt en film vardera från Sverige, Norge, Island, Polen, Grekland, Österrike, Estland, Bulgarien, Argentina, Kanada, Indien, Burkina Faso, Senegal, Nigeria, Vietnam, Singapore och Sydkorea. Men då alla filmer bara funnits tillgängliga i ett dygn, och ungefär 3 - 4 filmer har funnits tillgängliga per dygn, har jag av förståeliga skäl inte hunnit se alla dessa.

I år var det fyra filmer som huvudsakligen var på engelska - två från USA, en från Indien och en europeisk samproduktion som huvudsakligen är österrikisk (om än med delvis brittiska finansiärer). Resterande 33 filmer var på diverse andra språk, varav en film på svenska och en film på norska med ett mindre antal svenskspråkiga repliker.

I vanlig ordning har det också varit en enda röra med textning, där alla svensktextade filmer och vissa engelsktextade filmer haft valbar textning; medan resten haft inbränd engelsk text. Av de med inbränd text har både typsnitt och storlek varierat kraftigt, allt från någorlunda normal textstorlek till en pytteliten och knappt läsbar text som var ännu mindre än Blu-Ray-utgåvan av Tár...

Och för att riktigt krångla till det varierar dessutom den valbara texten i storlek mellan olika enheter, som jag inte är riktigt säker på varför:
I webbläsare på datorn är texten liten och med väldigt tunna kantlinjer, som gör det svårt att läsa texten vid ljusare bakgrunder
Med smart-TV-appen på TV:n kan man välja mellan tre olika textstorlekar, men alla tre medför tunna kantlinjer som gör det lite svårt att läsa texten vid ljusare bakgrunder
När man castar till Chromecast blir texten enormt stor, och bortom all rim och reson, som tar upp ungefär en fjärdedel av hela skärmytan - texten får en svart ogenomskinlig bakgrundsplatta
När man spelar upp via appen på Chromecast med Google TV blir texten något större än "normalt", men fortfarande en rimlig storlek, och får en svart ogenomskinlig bakgrundsplatta

(Det här är i alla fall mina erfarenheter; jag kan förstås inte garantera att det blir likadant för alla)