Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Huckleberry Hound - Västerns tuffaste jycke

Startat av TonyTonka, 18 mars 2023 kl. 23:05:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Såg Huckleberry Hound - Västerns tuffaste jycke (eller The Good, the Bad and Huckleberry Hound som den heter på engelska) och jag undrar varför de klippt bort typ halva filmen? Enligt Wikipedia är filmen 95 minuter lång, medan den på VHS knappt ens når en timme i speltid. Bortklippet är inte heller särskilt snyggt, det är visserligen inte dålig rent tekniskt, men den klipper från att Daltonbröderna skickat Huckleberry upp i luften med en raket till en epilog som utspelar sig efter att filmen tagit slut där man får reda på vad som hände med karaktärerna efter filmen, vilket gör den totalt obegriplig, varför har de förstört filmen på detta sättet?  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Kan dock tillägga att dubbningen faktiskt var rätt så bra, diggar Mats Qviström som Huckleberry Hound skarpt.  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 18 mars 2023 kl. 23:05:43Såg Huckleberry Hound - Västerns tuffaste jycke (eller The Good, the Bad and Huckleberry Hound som den heter på engelska) och jag undrar varför de klippt bort typ halva filmen? Enligt Wikipedia är filmen 95 minuter lång, medan den på VHS knappt ens når en timme i speltid. Bortklippet är inte heller särskilt snyggt, det är visserligen inte dålig rent tekniskt, men den klipper från att Daltonbröderna skickat Huckleberry upp i luften med en raket till en epilog som utspelar sig efter att filmen tagit slut där man får reda på vad som hände med karaktärerna efter filmen, vilket gör den totalt obegriplig, varför har de förstört filmen på detta sättet?  :-\
Helkönstigt,Innehöll filmen nåt olämpligt heller?

TonyTonka

Citat från: MOA skrivet 19 mars 2023 kl. 21:51:50Helkönstigt,Innehöll filmen nåt olämpligt heller?
Det undrar jag med, men jag har tyvärr inte sett hela eftersom att bara halva är med på kassetten. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Någon som vet om Texas Jack i Vilda Västern, en annan VHS av Egmont också är dåligt klippt?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 20 mars 2023 kl. 02:06:15Någon som vet om Texas Jack i Vilda Västern, en annan VHS av Egmont också är dåligt klippt?
Texas Jack i Vilda Västern är en ren kortfilmssamling med nio fristående kortfilmer med Quick Draw McGraw, så det är ingen långfilm.

Speltiden ska vara 1 timme 4 minuter, vilket alltså bör innebära ett snitt på strax över 7 minuter per kortfilm. Det känns rimligt i mina ögon, så inget uppenbart som tyder på att kortfilmerna skulle vara nedklippta.

Citat från: TonyTonka skrivet 18 mars 2023 kl. 23:05:43Såg Huckleberry Hound - Västerns tuffaste jycke (eller The Good, the Bad and Huckleberry Hound som den heter på engelska) och jag undrar varför de klippt bort typ halva filmen? Enligt Wikipedia är filmen 95 minuter lång, medan den på VHS knappt ens når en timme i speltid. Bortklippet är inte heller särskilt snyggt, det är visserligen inte dålig rent tekniskt, men den klipper från att Daltonbröderna skickat Huckleberry upp i luften med en raket till en epilog som utspelar sig efter att filmen tagit slut där man får reda på vad som hände med karaktärerna efter filmen, vilket gör den totalt obegriplig, varför har de förstört filmen på detta sättet?  :-\
Jag har inte sett filmen annat än den släppta VHS-filmen, så jag har ingen aning hur originalet ser ut eller hur det är klippt. Den amerikanska DVD-utgåvan ska enligt omslaget vara på 1 timme 32 minuter, men jag har den inte i min ägo och har därför ingenting att jämföra med.

Möjligtvis kanske det är någon redigerad TV-version som har släppts i Sverige...? Det är ju inte helt ovanligt att det görs kraftigt nedklippta versioner av filmer för amerikansk TV.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 mars 2023 kl. 13:21:38Texas Jack i Vilda Västern är en ren kortfilmssamling med nio fristående kortfilmer med Quick Draw McGraw, så det är ingen långfilm.

Speltiden ska vara 1 timme 4 minuter, vilket alltså bör innebära ett snitt på strax över 7 minuter per kortfilm. Det känns rimligt i mina ögon, så inget uppenbart som tyder på att kortfilmerna skulle vara nedklippta.
Jag har inte sett filmen annat än den släppta VHS-filmen, så jag har ingen aning hur originalet ser ut eller hur det är klippt. Den amerikanska DVD-utgåvan ska enligt omslaget vara på 1 timme 32 minuter, men jag har den inte i min ägo och har därför ingenting att jämföra med.

Möjligtvis kanske det är någon redigerad TV-version som har släppts i Sverige...? Det är ju inte helt ovanligt att det görs kraftigt nedklippta versioner av filmer för amerikansk TV.

I så fall tycker jag att de klippte ner den så illa att den nästan blivit obegriplig. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 20 mars 2023 kl. 13:54:53I så fall tycker jag att de klippte ner den så illa att den nästan blivit obegriplig. :(
Jag har som sagt inte sett originalfilmen, så jag vet inte hur begriplig den är - så just nu kan jag varken säga bu eller bä...