Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:06:51I och för sig sant, men om nu ursprunget (som Svenska Filminstitutet uppger) är 16 mm-film från 1975, så är ju det uppenbarligen i 24 bilder per sekund - och det förefaller osannolikt att de skulle ha spelat in med avsiktligt för låg tonhöjd så att tonhöjden ska bli rätt vid 4-procentig PAL-speedup till 25 bilder per sekund...16mm film i 25 bilder/sek användes på sin tid väldigt mycket på TV, så att det är på !6mm film är inget bevis för att det måste vara 24.
Det här är alltså under förutsättning att utgångsmaterialet som anges vid restaureringsinformationen under eftertexterna stämmer, men rimligtvis bör ju inte SFI fara med osanning.
Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 10:00:03Hur vet vi egentligen vad som är "rätt" tonhöjd/bildhastighet? Det här är väl avsnitt som har visats både i TV och på bio, och då skulle vilket som helst kunna vara rätt.I och för sig sant, men om nu ursprunget (som Svenska Filminstitutet uppger) är 16 mm-film från 1975, så är ju det uppenbarligen i 24 bilder per sekund - och det förefaller osannolikt att de skulle ha spelat in med avsiktligt för låg tonhöjd så att tonhöjden ska bli rätt vid 4-procentig PAL-speedup till 25 bilder per sekund...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 08:54:20Så kort sagt: Att åka på semester, Att göra en uppfinning, Att handla skor och kläder och Vinter i stan låter alltså som på TV och DVD, med en högre tonhöjd än det egentligen ska vara, medan resterande fem avsnitt har rätt tonhöjd (som serien spelats in) med ett lite mörkare tonläge.Hur vet vi egentligen vad som är "rätt" tonhöjd/bildhastighet? Det här är väl avsnitt som har visats både i TV och på bio, och då skulle vilket som helst kunna vara rätt.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 08:54:20Nej, inte än - det fick räcka med de här 160 kronorna just nu, så jag får nog spara Farbrorn som inte vill va' stor tills jag får nästa lön...Farbrorn får vänta, ingen stress!
Nej, det är just det som är problemet - en av de tre "filmerna" (Kalles klätterträd) är i 25 bilder per sekund och är uppsnabbad, så att tonhöjden är högre på de fyra avsnitten än de övriga. Inte helt optimalt, då man (eller åtminstone jag) hör skillnad med blotta örat. Framförallt på musik hörs en ganska tydlig skillnad.
Så kort sagt: Att åka på semester, Att göra en uppfinning, Att handla skor och kläder och Vinter i stan låter alltså som på TV och DVD, med en högre tonhöjd än det egentligen ska vara, medan resterande fem avsnitt har rätt tonhöjd (som serien spelats in) med ett lite mörkare tonläge.
Det är ju ändå Kalle som är huvudfokus just nu.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 08:32:48@Daniel Hofverberg ursäkta många frågor i nuläget, men har du hyrt "Farbrorn" också?Nej, inte än - det fick räcka med de här 160 kronorna just nu, så jag får nog spara Farbrorn som inte vill va' stor tills jag får nästa lön...
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 08:30:12@Daniel Hofverberg Är tonhöjden lika mörka på alla tre? Dvs har alla tre (inkl. med Kalles klätterträd) mörkare pitch än tidigare?Nej, det är just det som är problemet - en av de tre "filmerna" (Kalles klätterträd) är i 25 bilder per sekund och är uppsnabbad, så att tonhöjden är högre på de fyra avsnitten än de övriga. Inte helt optimalt, då man (eller åtminstone jag) hör skillnad med blotta örat. Framförallt på musik hörs en ganska tydlig skillnad.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 00:26:33Jag har nu hyrt POJ Klassiska barnfilmer, Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd från SF Anytime, och de må vara restaurerade men är tyvärr inte helt konsekventa mellan varandra. Alla tre är i 1080p i 4:3-format, med inbrända svarta fält till vänster och höger. Ljudet är i AAC-format i stereo (egentligen mono) i 127 kbit/sek.@Daniel Hofverberg Är tonhöjden lika mörka på alla tre? Dvs har alla tre (inkl. med Kalles klätterträd) mörkare pitch än tidigare?
Men nu kommer vi till haken: POJ Klassiska barnfilmer och Nu kommer det mer Kalles klätterträd är i 24 bilder per sekund, medan Kalles klätterträd är i 25 bilder per sekund. Man hör också tydligt på ljudet att tonhöjden är annorlunda, och att Kalles klätterträd är uppsnabbad. Men såvitt jag kan se finns de här tre "filmerna" inte på någon annan digital tjänst än SF Anytime, så vi har tyvärr ingenting att välja på...
Alla tre avslutas med credits om Svenska Filminstitutets restaurering, i den här stilen:
Att både Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va' stor kommer från 16 mm är ju ett tydligt tecken på att den rätta hastigheten ska vara 24 bilder per sekund, och att serien alltså med största sannolikhet snabbades upp till 25 bilder per sekund (med förändrad pitch) när serierna sändes på SVT.
Förutom den varierande hastigheten är kvaliteten bra, och det ser ut som äkta HD; men däremot förekommer en del brus och smuts.
Alla tre hyrfilmerna återger avsnitten i sin helhet, med för- och eftertexter intakta - så på Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd får vi alltså se introt och eftertexterna fyra gånger. Därutöver finns en jättekort POJ-jingel i början på några sekunder och en slutskylt med information om restaureringen, men i övrigt spelas alla avsnitt upp i sin helhet en i taget.
Däremot har POJ Klassiska barnfilmer och Kalles klätterträd valbar svensk textning för hörselskadade, medan Nu kommer det mer Kalles klätterträd helt saknar textning. Märkligt då Folkets Bios trailer för den biofilmen har svensk text, varför jag bara kan anta att den var textad på bio (jag har inte själv sett den på bio) som av någon märklig anledning saknas på SF Anytime...
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 10:41:56Det är klart vi vill se det!Jag har nu hyrt POJ Klassiska barnfilmer, Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd från SF Anytime, och de må vara restaurerade men är tyvärr inte helt konsekventa mellan varandra. Alla tre är i 1080p i 4:3-format, med inbrända svarta fält till vänster och höger. Ljudet är i AAC-format i stereo (egentligen mono) i 127 kbit/sek.Jag har ju till och med pratat flera gånger på forumet om att vi borde rekonstruera avsnitten, både av denna serie och av Farbrorn som inte vill va stor (1979)!
Ja, det är samma intro och samma outro i alla avsnitt.
Avsnitten som dock kan rekonstrueras av restaurerat material från SF Anytime är avsnitt 1-2, 4-7 och 10-12. De resterande avsnitten (3, 8 och 9) får dessvärre bli från DVD-utgåvan, men men! Hellre att 9 avsnitt är restaurerade än inget alls![]()
SF Anytime-filmerna där avsnitten ligger heter följande:
1. POJ Klassiska Barnfilmer (avsnitt 5; Att ha födelsedag)
2. Kalles klätterträd (avsnitt 11, 4, 12 och 1)
3. Nu kommer det mer Kalles klätterträd (avsnitt 2, 10, 6-7)
Skulle det vara oklart ännu en gång vilka avsnitt som kommer i rätt ordning är detta rätt ordning:
1. Vinterfunderingar (Vinter i stan på bio)
2. Att köpa en diskborste
3. Att vara sjuk
4. Att göra en uppfinning
5. Att ha födelsedag
6. Att baka
7. Att ha djur
8. På stan med morfar
9. Om man kunde flyga
10. Att börja skolan
11. Att åka på semester
12. Att handla skor och kläder

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 15:01:48Monsieur borde skriva upp en lista på urusla DVD utgåvor som borde undvikas så mycket man bara kanSka väl bli någon gång i framtiden

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 14:08:11Den kan åka ner i röda soptunnan den också! På Farbrorn-DVD:n däremot finns det ju ändå ett plus - där är avsnittsordningen rätt. Annars är det också en usel DVD-utgåva!Monsieur borde skriva upp en lista på urusla DVD utgåvor som borde undvikas så mycket man bara kan
Citat från: MOA skrivet Igår kl. 14:01:43Jovisst, Monsieur är så pissed off att han vill kasta den i soptunnan, Farbrorn åker också ner där va?Den kan åka ner i röda soptunnan den också! På Farbrorn-DVD:n däremot finns det ju ändå ett plus - där är avsnittsordningen rätt. Annars är det också en usel DVD-utgåva!
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 12:31:10Glädjer mig ännu en gång att höra att min närvaro uppskattasJovisst, Monsieur är så pissed off att han vill kasta den i soptunnan, Farbrorn åker också ner där va?
Om @Ovanliga dubbningar är obekant med vad som hänt med Kalles klätterträd kan jag kort sagt säga att seriens eftermäle är mycket osmickrande på många sätt. DVD-utgåvan till serien är bland de värsta jag har stött på - utan att överdriva det minsta lilla.
Här finns en länk till min granskning av den.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11728.msg243212#msg243212
Citat från: MOA skrivet Igår kl. 11:02:22Åh Monsieur, vilken omtänksam manGlädjer mig ännu en gång att höra att min närvaro uppskattas

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 10:41:56Det är klart vi vill se det!Åh Monsieur, vilken omtänksam manJag har ju till och med pratat flera gånger på forumet om att vi borde rekonstruera avsnitten, både av denna serie och av Farbrorn som inte vill va stor (1979)!
Ja, det är samma intro och samma outro i alla avsnitt.
Avsnitten som dock kan rekonstrueras av restaurerat material från SF Anytime är avsnitt 1-2, 4-7 och 10-12. De resterande avsnitten (3, 8 och 9) får dessvärre bli från DVD-utgåvan, men men! Hellre att 9 avsnitt är restaurerade än inget alls![]()
SF Anytime-filmerna där avsnitten ligger heter följande:
1. POJ Klassiska Barnfilmer (avsnitt 5; Att ha födelsedag)
2. Kalles klätterträd (avsnitt 11, 4, 12 och 1)
3. Nu kommer det mer Kalles klätterträd (avsnitt 2, 10, 6-7)
Skulle det vara oklart ännu en gång vilka avsnitt som kommer i rätt ordning är detta rätt ordning:
1. Vinterfunderingar (Vinter i stan på bio)
2. Att köpa en diskborste
3. Att vara sjuk
4. Att göra en uppfinning
5. Att ha födelsedag
6. Att baka
7. Att ha djur
8. På stan med morfar
9. Om man kunde flyga
10. Att börja skolan
11. Att åka på semester
12. Att handla skor och kläder
Jag hoppas ännu en gång att du kan lyckas bygga upp din framtid på nytt! Ta hand om dig!!♥️
Avsnitt 4 av "Farbrorn" finns också med i POJ Klassiska Barnfilmer, medan resten i ett eget block på SF Anytime. Skulle det bli aktuellt med den serien också så vet du vart vi ska "klippa ut" avsnitt 4 någonstansDär är alla avsnitt restaurerade (men det är en helt annan historia)
