Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skriv svar

Meddelandet har följande fel som måste rättas till innan du kan fortsätta:
Varning - medan du läste inläggen, hann 33 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Begränsningar: 10 per inlägg (10 återstår), Maximal total storlek 13,67 MB, maximal storlek per fil 13,67 MB
Kryssa av de bifogade filer du inte längre vill bifoga
Klicka eller dra filer hit för att bifoga dem.
Andra tillval
Verifiering:
Lämna detta fält tomt:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Vad heter dubbningsbolaget Eurotroll?:
Kortkommandon: ALT+S för att skicka/posta eller ALT+P för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av Anders M Olsson
 - Idag kl. 11:20:14
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:06:51I och för sig sant, men om nu ursprunget (som Svenska Filminstitutet uppger) är 16 mm-film från 1975, så är ju det uppenbarligen i 24 bilder per sekund - och det förefaller osannolikt att de skulle ha spelat in med avsiktligt för låg tonhöjd så att tonhöjden ska bli rätt vid 4-procentig PAL-speedup till 25 bilder per sekund...

Det här är alltså under förutsättning att utgångsmaterialet som anges vid restaureringsinformationen under eftertexterna stämmer, men rimligtvis bör ju inte SFI fara med osanning.
16mm film i 25 bilder/sek användes på sin tid väldigt mycket på TV, så att det är på !6mm film är inget bevis för att det måste vara 24.

Tillägg: Så tidigt som som 1975 kunde man dessutom inte göra enbildstagning på video, i alla fall inte om resultatet skulle bli någorlunda användbart. Så all tecknad film måste av nödvändighet göras på fysisk film (16 eller 35mm), inte på video, oavsett om det skulle användas för tv-visning eller på bio.
Skrivet av Daniel Hofverberg
 - Idag kl. 11:06:51
Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 10:00:03Hur vet vi egentligen vad som är "rätt" tonhöjd/bildhastighet? Det här är väl avsnitt som har visats både i TV och på bio, och då skulle vilket som helst kunna vara rätt.
I och för sig sant, men om nu ursprunget (som Svenska Filminstitutet uppger) är 16 mm-film från 1975, så är ju det uppenbarligen i 24 bilder per sekund - och det förefaller osannolikt att de skulle ha spelat in med avsiktligt för låg tonhöjd så att tonhöjden ska bli rätt vid 4-procentig PAL-speedup till 25 bilder per sekund...

Det här är alltså under förutsättning att utgångsmaterialet som anges vid restaureringsinformationen under eftertexterna stämmer, men rimligtvis bör ju inte SFI fara med osanning.
Skrivet av Anders M Olsson
 - Idag kl. 10:00:03
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 08:54:20Så kort sagt: Att åka på semester, Att göra en uppfinning, Att handla skor och kläder och Vinter i stan låter alltså som på TV och DVD, med en högre tonhöjd än det egentligen ska vara, medan resterande fem avsnitt har rätt tonhöjd (som serien spelats in) med ett lite mörkare tonläge.
Hur vet vi egentligen vad som är "rätt" tonhöjd/bildhastighet? Det här är väl avsnitt som har visats både i TV och på bio, och då skulle vilket som helst kunna vara rätt.
Skrivet av Monsieur Hulot
 - Idag kl. 09:01:33
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 08:54:20Nej, inte än - det fick räcka med de här 160 kronorna just nu, så jag får nog spara Farbrorn som inte vill va' stor tills jag får nästa lön...
Nej, det är just det som är problemet - en av de tre "filmerna" (Kalles klätterträd) är i 25 bilder per sekund och är uppsnabbad, så att tonhöjden är högre på de fyra avsnitten än de övriga. Inte helt optimalt, då man (eller åtminstone jag) hör skillnad med blotta örat. Framförallt på musik hörs en ganska tydlig skillnad.

Så kort sagt: Att åka på semester, Att göra en uppfinning, Att handla skor och kläder och Vinter i stan låter alltså som på TV och DVD, med en högre tonhöjd än det egentligen ska vara, medan resterande fem avsnitt har rätt tonhöjd (som serien spelats in) med ett lite mörkare tonläge.
Farbrorn får vänta, ingen stress! ;) Det är ju ändå Kalle som är huvudfokus just nu.

Går det inte att "pitcha upp" ljudet eller snabba upp videohastigheten på de fem resterande avsnitten så att de överensstämmer med de fyra uppsnabbade avsnitten?

Annars tycker jag att det inte spelar någon större roll. Huvudsaken är att avsnitten är hela och i restaurerad form :)
Skrivet av Daniel Hofverberg
 - Idag kl. 08:54:20
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 08:32:48@Daniel Hofverberg ursäkta många frågor i nuläget, men har du hyrt "Farbrorn" också?
Nej, inte än - det fick räcka med de här 160 kronorna just nu, så jag får nog spara Farbrorn som inte vill va' stor tills jag får nästa lön...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 08:30:12@Daniel Hofverberg Är tonhöjden lika mörka på alla tre? Dvs har alla tre (inkl. med Kalles klätterträd) mörkare pitch än tidigare?
Nej, det är just det som är problemet - en av de tre "filmerna" (Kalles klätterträd) är i 25 bilder per sekund och är uppsnabbad, så att tonhöjden är högre på de fyra avsnitten än de övriga. Inte helt optimalt, då man (eller åtminstone jag) hör skillnad med blotta örat. Framförallt på musik hörs en ganska tydlig skillnad.

Så kort sagt: Att åka på semester, Att göra en uppfinning, Att handla skor och kläder och Vinter i stan låter alltså som på TV och DVD, med en högre tonhöjd än det egentligen ska vara, medan resterande fem avsnitt har rätt tonhöjd (som serien spelats in) med ett lite mörkare tonläge.
Skrivet av Monsieur Hulot
 - Idag kl. 08:46:45
Kan ge lite mer fakta nu när vi ändå pratar om Kalles och Farbrorn som inte vill va stor.

Avsnitt 4 av "Farbrorn" (Sovmorgon) ingår i kortfilmspaketet POJ Klassiska Barnfilmer som finns på SF Anytime, men där är tonhöjden och pitchen annorlunda. Dock är avsnittet digitalt restaurerat och i helhet.

Resten av seriens avsnitt ingår i ett eget kortfilmspaket på Anytime, även där ska det vara mörkare tonhöjd och pitch. Om avsnitten där är kompletta vet inte jag, men det jag vet är att även innehållet är digitalt restaurerat.
Skrivet av Monsieur Hulot
 - Idag kl. 08:32:48
@Daniel Hofverberg ursäkta många frågor i nuläget, men har du hyrt "Farbrorn" också?
Skrivet av Monsieur Hulot
 - Idag kl. 08:30:12
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 00:26:33Jag har nu hyrt POJ Klassiska barnfilmer, Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd från SF Anytime, och de må vara restaurerade men är tyvärr inte helt konsekventa mellan varandra. Alla tre är i 1080p i 4:3-format, med inbrända svarta fält till vänster och höger. Ljudet är i AAC-format i stereo (egentligen mono) i 127 kbit/sek.

Men nu kommer vi till haken: POJ Klassiska barnfilmer och Nu kommer det mer Kalles klätterträd är i 24 bilder per sekund, medan Kalles klätterträd är i 25 bilder per sekund. Man hör också tydligt på ljudet att tonhöjden är annorlunda, och att Kalles klätterträd är uppsnabbad. Men såvitt jag kan se finns de här tre "filmerna" inte på någon annan digital tjänst än SF Anytime, så vi har tyvärr ingenting att välja på...

Alla tre avslutas med credits om Svenska Filminstitutets restaurering, i den här stilen:
vlcsnap-2026-06-21-23h21m10s949.png
vlcsnap-2026-06-21-23h34m53s169.png

Att både Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va' stor kommer från 16 mm är ju ett tydligt tecken på att den rätta hastigheten ska vara 24 bilder per sekund, och att serien alltså med största sannolikhet snabbades upp till 25 bilder per sekund (med förändrad pitch) när serierna sändes på SVT.

Förutom den varierande hastigheten är kvaliteten bra, och det ser ut som äkta HD; men däremot förekommer en del brus och smuts.
vlcsnap-2026-06-21-23h13m53s940.png

Alla tre hyrfilmerna återger avsnitten i sin helhet, med för- och eftertexter intakta - så på Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd får vi alltså se introt och eftertexterna fyra gånger. Därutöver finns en jättekort POJ-jingel i början på några sekunder och en slutskylt med information om restaureringen, men i övrigt spelas alla avsnitt upp i sin helhet en i taget.

Däremot har POJ Klassiska barnfilmer och Kalles klätterträd valbar svensk textning för hörselskadade, medan Nu kommer det mer Kalles klätterträd helt saknar textning. Märkligt då Folkets Bios trailer för den biofilmen har svensk text, varför jag bara kan anta att den var textad på bio (jag har inte själv sett den på bio) som av någon märklig anledning saknas på SF Anytime... :(
@Daniel Hofverberg Är tonhöjden lika mörka på alla tre? Dvs har alla tre (inkl. med Kalles klätterträd) mörkare pitch än tidigare?

Bildhastigheten tycker jag inte spelar någon roll i nuläget, huvudsaken är att alla avsnitten är i helhet! Då är det ju bara att "klippa ut"! :D 

Hoppas avsnitten är kompletta med resten av avsnitten med Farbrorn som inte vill va stor när det blir aktuellt med den serien också!
Skrivet av Daniel Hofverberg
 - Idag kl. 00:26:33
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 10:41:56Det är klart vi vill se det! :D Jag har ju till och med pratat flera gånger på forumet om att vi borde rekonstruera avsnitten, både av denna serie och av Farbrorn som inte vill va stor (1979)!

Ja, det är samma intro och samma outro i alla avsnitt.

Avsnitten som dock kan rekonstrueras av restaurerat material från SF Anytime är avsnitt 1-2, 4-7 och 10-12. De resterande avsnitten (3, 8 och 9) får dessvärre bli från DVD-utgåvan, men men! Hellre att 9 avsnitt är restaurerade än inget alls ;)

SF Anytime-filmerna där avsnitten ligger heter följande:

1. POJ Klassiska Barnfilmer (avsnitt 5; Att ha födelsedag)
2. Kalles klätterträd (avsnitt 11, 4, 12 och 1)
3. Nu kommer det mer Kalles klätterträd (avsnitt 2, 10, 6-7)

Skulle det vara oklart ännu en gång vilka avsnitt som kommer i rätt ordning är detta rätt ordning:

1. Vinterfunderingar (Vinter i stan på bio)
2. Att köpa en diskborste
3. Att vara sjuk
4. Att göra en uppfinning
5. Att ha födelsedag
6. Att baka
7. Att ha djur
8. På stan med morfar
9. Om man kunde flyga
10. Att börja skolan
11. Att åka på semester
12. Att handla skor och kläder
Jag har nu hyrt POJ Klassiska barnfilmer, Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd från SF Anytime, och de må vara restaurerade men är tyvärr inte helt konsekventa mellan varandra. Alla tre är i 1080p i 4:3-format, med inbrända svarta fält till vänster och höger. Ljudet är i AAC-format i stereo (egentligen mono) i 127 kbit/sek.

Men nu kommer vi till haken: POJ Klassiska barnfilmer och Nu kommer det mer Kalles klätterträd är i 24 bilder per sekund, medan Kalles klätterträd är i 25 bilder per sekund. Man hör också tydligt på ljudet att tonhöjden är annorlunda, och att Kalles klätterträd är uppsnabbad. Men såvitt jag kan se finns de här tre "filmerna" inte på någon annan digital tjänst än SF Anytime, så vi har tyvärr ingenting att välja på...

Alla tre avslutas med credits om Svenska Filminstitutets restaurering, i den här stilen:
vlcsnap-2026-06-21-23h21m10s949.png
vlcsnap-2026-06-21-23h34m53s169.png

Att både Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va' stor kommer från 16 mm är ju ett tydligt tecken på att den rätta hastigheten ska vara 24 bilder per sekund, och att serien alltså med största sannolikhet snabbades upp till 25 bilder per sekund (med förändrad pitch) när serierna sändes på SVT.

Förutom den varierande hastigheten är kvaliteten bra, och det ser ut som äkta HD; men däremot förekommer en del brus och smuts.
vlcsnap-2026-06-21-23h13m53s940.png

Alla tre hyrfilmerna återger avsnitten i sin helhet, med för- och eftertexter intakta - så på Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd får vi alltså se introt och eftertexterna fyra gånger. Därutöver finns en jättekort POJ-jingel i början på några sekunder och en slutskylt med information om restaureringen, men i övrigt spelas alla avsnitt upp i sin helhet en i taget.

Däremot har POJ Klassiska barnfilmer och Kalles klätterträd valbar svensk textning för hörselskadade, medan Nu kommer det mer Kalles klätterträd helt saknar textning. Märkligt då Folkets Bios trailer för den biofilmen har svensk text, varför jag bara kan anta att den var textad på bio (jag har inte själv sett den på bio) som av någon märklig anledning saknas på SF Anytime... :(
Skrivet av Monsieur Hulot
 - Igår kl. 17:25:50
Citat från: MOA skrivet Igår kl. 15:01:48Monsieur borde skriva upp en lista på urusla DVD utgåvor som borde undvikas så mycket man bara kan
Ska väl bli någon gång i framtiden ;)
Skrivet av MOA
 - Igår kl. 15:01:48
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 14:08:11Den kan åka ner i röda soptunnan den också! På Farbrorn-DVD:n däremot finns det ju ändå ett plus - där är avsnittsordningen rätt. Annars är det också en usel DVD-utgåva!
Monsieur borde skriva upp en lista på urusla DVD utgåvor som borde undvikas så mycket man bara kan
Skrivet av Monsieur Hulot
 - Igår kl. 14:08:11
Citat från: MOA skrivet Igår kl. 14:01:43Jovisst, Monsieur är så pissed off att han vill kasta den i soptunnan, Farbrorn åker också ner där va?
Den kan åka ner i röda soptunnan den också! På Farbrorn-DVD:n däremot finns det ju ändå ett plus - där är avsnittsordningen rätt. Annars är det också en usel DVD-utgåva!
Skrivet av MOA
 - Igår kl. 14:01:43
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 12:31:10Glädjer mig ännu en gång att höra att min närvaro uppskattas :)

Om @Ovanliga dubbningar är obekant med vad som hänt med Kalles klätterträd kan jag kort sagt säga att seriens eftermäle är mycket osmickrande på många sätt. DVD-utgåvan till serien är bland de värsta jag har stött på - utan att överdriva det minsta lilla.

Här finns en länk till min granskning av den.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11728.msg243212#msg243212
Jovisst, Monsieur är så pissed off att han vill kasta den i soptunnan, Farbrorn åker också ner där va?
Skrivet av Monsieur Hulot
 - Igår kl. 12:31:10
Citat från: MOA skrivet Igår kl. 11:02:22Åh Monsieur, vilken omtänksam man :D
Glädjer mig ännu en gång att höra att min närvaro uppskattas :)

Om @Ovanliga dubbningar är obekant med vad som hänt med Kalles klätterträd kan jag kort sagt säga att seriens eftermäle är mycket osmickrande på många sätt. DVD-utgåvan till serien är bland de värsta jag har stött på - utan att överdriva det minsta lilla.

Här finns en länk till min granskning av den.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11728.msg243212#msg243212
Skrivet av MOA
 - Igår kl. 11:02:22
Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 10:41:56Det är klart vi vill se det! :D Jag har ju till och med pratat flera gånger på forumet om att vi borde rekonstruera avsnitten, både av denna serie och av Farbrorn som inte vill va stor (1979)!

Ja, det är samma intro och samma outro i alla avsnitt.

Avsnitten som dock kan rekonstrueras av restaurerat material från SF Anytime är avsnitt 1-2, 4-7 och 10-12. De resterande avsnitten (3, 8 och 9) får dessvärre bli från DVD-utgåvan, men men! Hellre att 9 avsnitt är restaurerade än inget alls ;)

SF Anytime-filmerna där avsnitten ligger heter följande:

1. POJ Klassiska Barnfilmer (avsnitt 5; Att ha födelsedag)
2. Kalles klätterträd (avsnitt 11, 4, 12 och 1)
3. Nu kommer det mer Kalles klätterträd (avsnitt 2, 10, 6-7)

Skulle det vara oklart ännu en gång vilka avsnitt som kommer i rätt ordning är detta rätt ordning:

1. Vinterfunderingar (Vinter i stan på bio)
2. Att köpa en diskborste
3. Att vara sjuk
4. Att göra en uppfinning
5. Att ha födelsedag
6. Att baka
7. Att ha djur
8. På stan med morfar
9. Om man kunde flyga
10. Att börja skolan
11. Att åka på semester
12. Att handla skor och kläder

Jag hoppas ännu en gång att du kan lyckas bygga upp din framtid på nytt! Ta hand om dig!!♥️

Avsnitt 4 av "Farbrorn" finns också med i POJ Klassiska Barnfilmer, medan resten i ett eget block på SF Anytime. Skulle det bli aktuellt med den serien också så vet du vart vi ska "klippa ut" avsnitt 4 någonstans :) Där är alla avsnitt restaurerade (men det är en helt annan historia) ;)
Åh Monsieur, vilken omtänksam man :D