Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skriv svar

Meddelandet har följande fel som måste rättas till innan du kan fortsätta:
Varning - medan du läste inläggen, hann 3 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Begränsningar: 10 per inlägg (10 återstår), Maximal total storlek 13,67 MB, maximal storlek per fil 13,67 MB
Kryssa av de bifogade filer du inte längre vill bifoga
Klicka eller dra filer hit för att bifoga dem.
Andra tillval
Verifiering:
Lämna detta fält tomt:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Vad är 1 + 2? Skriv svaret med siffror:
Kortkommandon: ALT+S för att skicka/posta eller ALT+P för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av moviefan
 - Idag kl. 20:51:43
Har ni spelat anden i glaset ? 
Skrivet av Skokaka
 - Igår kl. 23:41:24
Citat från: MOA skrivet Igår kl. 23:33:45Borde jag nämna 10 av mina favorit VA över världen eller passar det bättre i ett annat ämne?
Fanns det något sånt om favorit röster? Jag tror det...
Skrivet av MOA
 - Igår kl. 23:33:45
Borde jag nämna 10 av mina favorit VA över världen eller passar det bättre i ett annat ämne?
Skrivet av Kasper Westergren
 - 19 juni 2026 kl. 15:54:22
Jag har faktiskt undrat i flera år på vem Joakim Jennefors spelar i Greta Gris, för att han var känd för typ i huvudrollen i Nalle har ett stort blått hus bland annat. Dessvärre så var han bara krediterad i säsong 1 till 4 eller något sånt. Verkar någon hört honom i serien och vet vilken roll han har där?
Skrivet av MOA
 - 18 juni 2026 kl. 18:00:06
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 13:32:51Han är inte lika radikal som Jonas men fortfarande jag ser alla som stödjer Trump som nazister.
Hade tänkt skriv ett långt meddelande om varför jag ogillar Trump men vill inte göra detta politiskt.

Yes det finns det väldigt många som gör i mitt tycke bland svenska röster, här är ett urval av röster som jag tycker är bättre på svenska.
Torsten Winge som Benjamin Syrsa i Pinocchio
Dan Ekborg som Hades i Herkules
John Harryson som Sheriffen i Robin Hood
Carla Abrahamsen som Vanilja i Röjar Ralf
Bert-Åke Varg som Asterix

Noteras bör att jag älskar alla röster i Robin Hood tycker det är en av de bästa dubbningarna som gjorts.

Jag tycker också att Roger Carel (Asterix originalröst) är helt fantastisk i flera roller däribland Roquefort i Aristocats, men som Asterix så är Bert-Åke snäppet bättre.
Däremot så bör det noteras att jag sett väldigt få Franska dubs, Aristocats, Djungelboken och Asterix – gallernas hjälte är typ de enda (tecknade) filmerna jag har sett på franska.
Finns en som alla amerikanare kommer hata mig för & det är Johan Hedenberg som Dr Robotnik i AOSTH. Ironiskt nog är Long John Baldry enda originalrösten jag ogillar i programmet
Skrivet av Disneyfantasten
 - 18 juni 2026 kl. 14:03:28
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 13:32:51Han är inte lika radikal som Jonas men fortfarande jag ser alla som stödjer Trump som nazister.
Hade tänkt skriv ett långt meddelande om varför jag ogillar Trump men vill inte göra detta politiskt.

Yes det finns det väldigt många som gör i mitt tycke bland svenska röster, här är ett urval av röster som jag tycker är bättre på svenska.
Torsten Winge som Benjamin Syrsa i Pinocchio
Dan Ekborg som Hades i Herkules
John Harryson som Sheriffen i Robin Hood
Carla Abrahamsen som Vanilja i Röjar Ralf
Bert-Åke Varg som Asterix

Noteras bör att jag älskar alla röster i Robin Hood tycker det är en av de bästa dubbningarna som gjorts.

Jag tycker också att Roger Carel (Asterix originalröst) är helt fantastisk i flera roller däribland Roquefort i Aristocats, men som Asterix så är Bert-Åke snäppet bättre.
Däremot så bör det noteras att jag sett väldigt få Franska dubs, Aristocats, Djungelboken och Asterix – gallernas hjälte är typ de enda (tecknade) filmerna jag har sett på franska.
Här är iallafall några exempel för mig;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14631.msg245919#msg245919
Skrivet av DingoPictures2005
 - 18 juni 2026 kl. 13:35:50
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 13:32:51Han är inte lika radikal som Jonas men fortfarande jag ser alla som stödjer Trump som nazister.
Hade tänkt skriv ett långt meddelande om varför jag ogillar Trump men vill inte göra detta politiskt.

Yes det finns det väldigt många som gör i mitt tycke bland svenska röster, här är ett urval av röster som jag tycker är bättre på svenska.
Torsten Winge som Benjamin Syrsa i Pinocchio
Dan Ekborg som Hades i Herkules
John Harryson som Sheriffen i Robin Hood
Carla Abrahamsen som Vanilja i Röjar Ralf
Bert-Åke Varg som Asterix

Noteras bör att jag älskar alla röster i Robin Hood tycker det är en av de bästa dubbningarna som gjorts.

Jag tycker också att Roger Carel (Asterix originalröst) är helt fantastisk i flera roller däribland Roquefort i Aristocats, men som Asterix så är Bert-Åke snäppet bättre.
Däremot så bör det noteras att jag sett väldigt få Franska dubs, Aristocats, Djungelboken och Asterix – gallernas hjälte är typ de enda (tecknade) filmerna jag har sett på franska.
Djungelboken såg jag på franska då jag verkligen älskar Claude Bertrands röst🤩.
Tycker att han överträffar både Beppe Wolgers och originalet.
Länk här.
Skrivet av DingoPictures2005
 - 18 juni 2026 kl. 13:32:51
Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juni 2026 kl. 13:00:14Det där med James Woods låter som samma situation som med Jonas Inde, som gjorde Pleakley i Lilo och Stitch på svenska, han gör bra ifrån sig i den rollen men han är nazist.

Sedan finns det röstinsatser som jag personligen tycker överträffar de engelska rösterna, men för att inte glida ur ämnet så fortsätter jag den diskussionen vidare i en mer passande tråd.

(edit: kom även på att jag älskar Chris Sanders Stitch, James Earl Jones Mufasa och Idina Menzels Elsa, och Andreas Nilsson, Johan Schinkler och Annika Herlitz gör dessa roller lika bra på svenska)
Han är inte lika radikal som Jonas men fortfarande jag ser alla som stödjer Trump som nazister.
Hade tänkt skriv ett långt meddelande om varför jag ogillar Trump men vill inte göra detta politiskt.

Yes det finns det väldigt många som gör i mitt tycke bland svenska röster, här är ett urval av röster som jag tycker är bättre på svenska.
Torsten Winge som Benjamin Syrsa i Pinocchio
Dan Ekborg som Hades i Herkules
John Harryson som Sheriffen i Robin Hood
Carla Abrahamsen som Vanilja i Röjar Ralf
Bert-Åke Varg som Asterix

Noteras bör att jag älskar alla röster i Robin Hood tycker det är en av de bästa dubbningarna som gjorts.

Jag tycker också att Roger Carel (Asterix originalröst) är helt fantastisk i flera roller däribland Roquefort i Aristocats, men som Asterix så är Bert-Åke snäppet bättre.
Däremot så bör det noteras att jag sett väldigt få Franska dubs, Aristocats, Djungelboken och Asterix – gallernas hjälte är typ de enda (tecknade) filmerna jag har sett på franska. 
Skrivet av Disneyfantasten
 - 18 juni 2026 kl. 13:00:14
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 12:23:50Håller med om de flesta.
Däremot (i mitt tycke)

Jag älskar Dan Ekborg som Hades och jag tycker han är omöjlig att slå.
Jag ogillar också James Woods som person, han har nazistiska värderingar och han stödjer Trump.

Själv så är min favorit bland Frollo röster den isländska rösten Helgi Skúlason tycker hans röst är väldigt mörk och elak och helt fantastisk.
Lägger ett klipp här.
Helgis röst ger mig verkligen gåshud.

Råttigan älskar jag på norska tycker att Helge Jordal verkligen är perfekt i rollen. Klipp här.
Han är ond, rolig och lite tramsig i rösten på samma gång vilket jag verkligen älskar med insatsen.

Detta är dock mina åsikter.
Håller med om Eddie Murphy älskar honom i alla roller han är verkligen en fantastisk skådis.
Det där med James Woods låter som samma situation som med Jonas Inde, som gjorde Pleakley i Lilo och Stitch på svenska, han gör bra ifrån sig i den rollen men han är nazist.

Sedan finns det röstinsatser som jag personligen tycker överträffar de engelska rösterna, men för att inte glida ur ämnet så fortsätter jag den diskussionen vidare i en mer passande tråd.

(edit: kom även på att jag älskar Chris Sanders Stitch, James Earl Jones Mufasa och Idina Menzels Elsa, och Andreas Nilsson, Johan Schinkler och Annika Herlitz gör dessa roller lika bra på svenska)
Skrivet av DingoPictures2005
 - 18 juni 2026 kl. 12:23:50
Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juni 2026 kl. 11:20:39Just det, tack för att du påminde mig om den, jag tycker även att han är fantastisk som Sulley i Monsters Inc, och Allan Svensson är lika bra i båda rollerna på svenska som Goodman är i originalet.

På tal om Monsters Inc, Billy Crystal tycker jag är suverän som Mike Wazowski och Robert Gustafsson i svenska versionen likaså.

Och utöver Eddie Murphy som Mushu som jag omnämner i det länkade inlägget så vill jag även tillägga honom som Åsnan i Shrek, en roll som Jonas Malmsjö även gör suveränt i svenska dubbningen.

Andra sådana jag vill tillägga;
- Vincent Price Råttigan (och hans favorit bland det han gjort i hans långa karriär)
- Pat Carrolls Ursula
- Richard Whites Gaston
- Jesse Cortis LeFou
- Tony Jays Frollo
- James Woods Hades (och enligt honom själv hans favorit bland allt han gjort, han gör gärna rollen gratis om det behövs)
- Jason Batemans Nick Wilde
- Idris Elbas Polischef Bogo
m.fl.

(men de svenska rösterna till karaktärerna är lika fantastiska enligt mig)
Håller med om de flesta.
Däremot (i mitt tycke)

Jag älskar Dan Ekborg som Hades och jag tycker han är omöjlig att slå.
Jag ogillar också James Woods som person, han har nazistiska värderingar och han stödjer Trump.

Själv så är min favorit bland Frollo röster den isländska rösten Helgi Skúlason tycker hans röst är väldigt mörk och elak och helt fantastisk.
Lägger ett klipp här.
Helgis röst ger mig verkligen gåshud.

Råttigan älskar jag på norska tycker att Helge Jordal verkligen är perfekt i rollen. Klipp här.
Han är ond, rolig och lite tramsig i rösten på samma gång vilket jag verkligen älskar med insatsen.

Detta är dock mina åsikter.
Håller med om Eddie Murphy älskar honom i alla roller han är verkligen en fantastisk skådis.
Skrivet av Disneyfantasten
 - 18 juni 2026 kl. 11:20:39
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 01:07:21John Goodman som Pacha i The Emperors New Groove.
Just det, tack för att du påminde mig om den, jag tycker även att han är fantastisk som Sulley i Monsters Inc, och Allan Svensson är lika bra i båda rollerna på svenska som Goodman är i originalet.

På tal om Monsters Inc, Billy Crystal tycker jag är suverän som Mike Wazowski och Robert Gustafsson i svenska versionen likaså.

Och utöver Eddie Murphy som Mushu som jag omnämner i det länkade inlägget så vill jag även tillägga honom som Åsnan i Shrek, en roll som Jonas Malmsjö även gör suveränt i svenska dubbningen.

Andra sådana jag vill tillägga;
- Vincent Price Råttigan (och hans favorit bland det han gjort i hans långa karriär)
- Pat Carrolls Ursula
- Richard Whites Gaston
- Jesse Cortis LeFou
- Tony Jays Frollo
- James Woods Hades (och enligt honom själv hans favorit bland allt han gjort, han gör gärna rollen gratis om det behövs)
- Jason Batemans Nick Wilde
- Idris Elbas Polischef Bogo
m.fl.

(men de svenska rösterna till karaktärerna är lika fantastiska enligt mig)
Skrivet av MOA
 - 18 juni 2026 kl. 11:03:03
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 01:05:13Förutom Tom Hanks som Woody.


John Hurt som The Horned King i The Black Cauldron
Jim Cummings som Pete i Goof Troop
Håller med om dom andra förutom att jag älskar Jim Cummings i en annan roll: Dr Robotnik i Sonic SatAM
Skrivet av DingoPictures2005
 - 18 juni 2026 kl. 01:07:21
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 juni 2026 kl. 01:05:13Förutom Tom Hanks som Woody.


John Hurt som The Horned King i The Black Cauldron
Jim Cummings som Pete i Goof Troop
Även

John Goodman som Pacha i The Emperors New Groove.
Gillbert Gottfried som Iago i Aladdin.
Skrivet av DingoPictures2005
 - 18 juni 2026 kl. 01:05:13
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2026 kl. 16:55:29Kom inte på någon bättre tråd att skriva detta i...

Är det några originalversion-röstskådespelerier som ni är extra förtjusta i?

Här har ni iallafall svaren på några av mina;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11860.msg242034#msg242034

(jag vet iallafall att ex vis @TonyTonka  är extra förtjust i Annie Potts Bo Peep samt att @DingoPictures2005  är extra förtjust i Tom Hanks Woody och Tim Allens Buzz Lightyear)
Förutom Tom Hanks som Woody.


John Hurt som The Horned King i The Black Cauldron
Jim Cummings som Pete i Goof Troop
Skrivet av Benkt
 - 16 juni 2026 kl. 21:17:33
Såg en kille på TikTok som varit på förhandsvisning och sa att den var bättre än fyran och han gillade den väldigt mycket. Storyn var mer intrikat än han trodde den skulle vara enligt trailern.