Dubbningshemsidans forum

Dubbningar => Dubbningar och röster => Ämnet startat av: Beck skrivet 21 maj 2025 kl. 22:03:46

Titel: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Beck skrivet 21 maj 2025 kl. 22:03:46
Hej!

Är det någon som har filmen Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956) inspelad från SVT (före 1996) med text - och kan lägga ut den på archive.org?

(https://i.ytimg.com/vi/Zzv5yaCeH8A/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEmCOADEOgC8quKqQMa8AEB-AGeBIACgAOKAgwIABABGHIgYSg_MA8=&rs=AOn4CLCTaShYTHx1gaC3JP1_AGL6gu1T4w)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: DingoPictures2005 skrivet 21 maj 2025 kl. 22:13:41
Citat från: Beck skrivet 21 maj 2025 kl. 22:03:46Hej!

Är det någon som har filmen Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956) inspelad från SVT (före 1996) med text - och kan lägga ut den på archive.org?

(https://i.ytimg.com/vi/Zzv5yaCeH8A/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEmCOADEOgC8quKqQMa8AEB-AGeBIACgAOKAgwIABABGHIgYSg_MA8=&rs=AOn4CLCTaShYTHx1gaC3JP1_AGL6gu1T4w)
Jag har den på vhs.
Kan digitalisera under veckan och be BPS lägga ut den🙂.
Jag kommer dock vattenstämpla uppladdning då en viss person på forum snor andras material.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Beck skrivet 21 maj 2025 kl. 22:19:52
Oj, verkligen?
Ja tack!  :D
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 21 maj 2025 kl. 23:34:00
Citat från: Beck skrivet 21 maj 2025 kl. 22:03:46Hej!

Är det någon som har filmen Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956) inspelad från SVT (före 1996) med text - och kan lägga ut den på archive.org?

(https://i.ytimg.com/vi/Zzv5yaCeH8A/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEmCOADEOgC8quKqQMa8AEB-AGeBIACgAOKAgwIABABGHIgYSg_MA8=&rs=AOn4CLCTaShYTHx1gaC3JP1_AGL6gu1T4w)
Tur att jag bara såg dom tecknade filmerna när jag var barn, så fruktansvärt fult & obehagligt
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: DingoPictures2005 skrivet 22 maj 2025 kl. 00:04:46
Citat från: MOA skrivet 21 maj 2025 kl. 23:34:00Tur att jag bara såg dom tecknade filmerna när jag var barn, så fruktansvärt fult & obehagligt
Lol, hade den otecknade på vhs som barn, faktiskt min barndoms vhs jag har kvar.

Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 00:17:16
Citat från: Beck skrivet 21 maj 2025 kl. 22:03:46Hej!

Är det någon som har filmen Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956) inspelad från SVT (före 1996) med text - och kan lägga ut den på archive.org?
Av ren nyfikenhet: varför just före 1996...? Hände något med filmen just det året, så att nyare versioner är omklippta, censurerade eller dylikt? Kalle Stropp, grodan Boll och deras vänner har ju trots allt sänts på TV även långt efter 1996 - senast 2021 på SF-kanalen (på SVT verkar den ha sänts sista gången 1999).

Jag har ett svagt minne av att jag kan ha spelat in filmen digitalt från SF-kanalen runt 2020 - 2021, som bör ha haft valbar svensk textning; om det är av intresse. Eller åtminstone vill jag minnas att jag spelat in någonting med Kalle Stropp från SF-kanalen, vet inte om de sänt något annat med de karaktärerna...?
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 06:42:49
Intressant. Den filmen har jag länge velat se, men aldrig lyckats få tag på.

Jag har en EP-skiva som jag fick som barn med sånger som eventuellt skulle kunna vara ur filmen, men det är jag inte säker på. Det kan också vara en helt fristående musiksaga. Bilden på omslaget skulle kunna vara från filmen, lobbykort eller dylikt.

Det känns väl inte troligt att de skulle ha samlat ihop en massa skådespelare, sminkat och klätt ut dem bara för att fotografera ett skivomslag... ?!

Grodan_Boll_framsida.jpgGrodan_Boll_baksida.jpg
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 07:13:47
Ser väldigt fruktansvärt fult & obehagligt ut

Kommer aldrig att se.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Tintin skrivet 22 maj 2025 kl. 08:44:03
Jag har ett vagt minne att filmen fanns att köpa på DVD tidigt 2000-tal (när många köpte sina första DVD-spelare). På Siba brukade de ha en hel vägg med lågprisfilmer från Atlantic Film (bl a Tintin i hajsjön). Jag har tyvärr inte kunnat hitta någon mer information om detta. Hade varit kul med bildbevis.

Filmen finns att se på Vimeo.

https://vimeo.com/208458948
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 09:30:52
Citat från: Tintin skrivet 22 maj 2025 kl. 08:44:03Filmen finns att se på Vimeo.

https://vimeo.com/208458948
Men kvaliteten var verkligen inte bra, knappt ens sebart... :(

Dessutom verkar Vimeo för mig beskära bilden upp- och nedtill, så att jag inte kan se hela bilden; ser ut som ganska mycket som saknas. Blir det samma för dig?
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 10:43:59
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 09:30:52Men kvaliteten var verkligen inte bra, knappt ens sebart... :(

Dessutom verkar Vimeo för mig beskära bilden upp- och nedtill, så att jag inte kan se hela bilden; ser ut som ganska mycket som saknas. Blir det samma för dig?
Det verkar vara något som blir konstigt när man spelar filmen i en webbläsare. Jag testade att ladda hem den med yt-dlp och då blev den "normal".

Men det finns även en annan version på Vimeo här:
https://vimeo.com/156378373
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 22 maj 2025 kl. 11:03:03
Skådespelarna pratar inte, Thomas Funck dubbade över med sin röst
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Beck skrivet 22 maj 2025 kl. 13:13:28
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 00:17:16Av ren nyfikenhet: varför just före 1996...? Hände något med filmen just det året, så att nyare versioner är omklippta, censurerade eller dylikt? Kalle Stropp, grodan Boll och deras vänner har ju trots allt sänts på TV även långt efter 1996 - senast 2021 på SF-kanalen (på SVT verkar den ha sänts sista gången 1999).

Jag har ett svagt minne av att jag kan ha spelat in filmen digitalt från SF-kanalen runt 2020 - 2021, som bör ha haft valbar svensk textning; om det är av intresse. Eller åtminstone vill jag minnas att jag spelat in någonting med Kalle Stropp från SF-kanalen, vet inte om de sänt något annat med de karaktärerna...?
Jo, för jag hade filmen på VHS (inspelad från SVT) under 90-talet med text, det är mycket nostalgi kring den sändningen, för det var så jag såg filmen första gången. 
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Erika skrivet 22 maj 2025 kl. 14:15:06
Citat från: MOA skrivet 21 maj 2025 kl. 23:34:00Tur att jag bara såg dom tecknade filmerna när jag var barn, så fruktansvärt fult & obehagligt
Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 07:13:47Ser väldigt fruktansvärt fult & obehagligt ut

Kommer aldrig att se.
Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner tillhörde visserligen inte bland favoriterna, men tyckte som barn ändå att det var en underhållande film och såg den flera gånger. Har aldrig heller tyckt filmen är obehaglig eller ens ful, men var väl ett konstigt barn antar jag... ;)

Med det sagt (skrivet) så går det inte komma ifrån de animerade filmerna är nog lite mer tidlösa. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 06:42:49Intressant. Den filmen har jag länge velat se, men aldrig lyckats få tag på.

Jag har en EP-skiva som jag fick som barn med sånger som eventuellt skulle kunna vara ur filmen, men det är jag inte säker på. Det kan också vara en helt fristående musiksaga. Bilden på omslaget skulle kunna vara från filmen, lobbykort eller dylikt.

Det känns väl inte troligt att de skulle ha samlat ihop en massa skådespelare, sminkat och klätt ut dem bara för att fotografera ett skivomslag... ?!
Det är ett tag sedan jag såg filmen senast, men vill minnas det finns en scen där de befinner sig i en u-båt, inte alls omöjligt EP-skivan är baserad på just den scenen.

Vid närmare eftertanke, så tror inte jag bilden är från filmen, vill minnas Plåt-Niklas ser helt annorlunda ut i filmen.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 14:39:46
@Daniel Hofverberg vet du om filmen visades i digitalt restaurerad form på SF-kanalen? Det skulle i så fall vara kul att se filmen i bra bild för första gången! :) Svenska Filminstitutet restaurerar ju film för fullt just nu, så då kanske det finns en fin version av denna film också. 🤔

Dessutom undrar jag om filmen verkligen var i 4:3 från början med tanke på att det på affischen lär ha stått "vidfilm", dvs 16:9.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Oscar Isaksson skrivet 22 maj 2025 kl. 14:44:35
Kan man kanske tro att omslagsbilden hör ihop med någon av de teaterföreställningar som sattes upp?
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 14:49:27
Citat från: MOA skrivet 22 maj 2025 kl. 11:03:03Skådespelarna pratar inte, Thomas Funck dubbade över med sin röst
De pratar ju på sätt och vis, men det är ju inte deras egna röster som används utan dubbas allihop av Thomas Funck. Det jag dock undrar är om han imiterade någon av skådespelarna med tanke på att han använde sig av flera olika röstmodeller.

Det är ganska förståeligt att han gjorde alla röster själv med tanke på att Kalle Stropp-känslan förmodligen skulle finnas med, men det är ju också lite synd med tanke på att flera av skådespelarnas egna insatser går förlorade. Jag tänker då på rösterna.

Ewert Ellman (Sot) syntes ju i några äldre svenska filmer, men jag vet inte om dessa går att få tag i längre. En som vi nog aldrig lär veta hur hon lät är Tyyne Talvo Cramér (Papegojan) då detta verkar vara hennes enda långfilm.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 22 maj 2025 kl. 15:01:47
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 14:49:27De pratar ju på sätt och vis, men det är ju inte deras egna röster som används utan dubbas allihop av Thomas Funck. Det jag dock undrar är om han imiterade någon av skådespelarna med tanke på att han använde sig av flera olika röstmodeller.

Det är ganska förståeligt att han gjorde alla röster själv med tanke på att Kalle Stropp-känslan förmodligen skulle finnas med, men det är ju också lite synd med tanke på att flera av skådespelarnas egna insatser går förlorade. Jag tänker då på rösterna.

Ewert Ellman (Sot) syntes ju i några äldre svenska filmer, men jag vet inte om dessa går att få tag i längre. En som vi nog aldrig lär veta hur hon lät är Tyyne Talvo Cramér (Papegojan) då detta verkar vara hennes enda långfilm.
Enda roll? Hade nog blivit könstig om dom pratat med sina egna röster så fattar varför Thomas dubbade över dom. Hur vanligt är det att man dubbar karaktärer i live action? Måste inträffa extremt sällan
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:03:51
Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 10:43:59Det verkar vara något som blir konstigt när man spelar filmen i en webbläsare. Jag testade att ladda hem den med yt-dlp och då blev den "normal".

Men det finns även en annan version på Vimeo här:
https://vimeo.com/156378373
Utan att vara alltför negativ tycker jag att alla versioner som finns av filmen på är i mycket dålig bild. 35-millimeters film har tendens att bli riktigt fin, men också i riktigt risigt skick. Detta är ett sådant exempel. Dessutom försvinner det millisekunder av materialet ibland, varpå det sedan blir ett "hack" i ljudet (vilket förekommer i flera äldre filmer, varför är det så?).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:08:05
Citat från: MOA skrivet 22 maj 2025 kl. 15:01:47Enda roll? Hade nog blivit könstig om dom pratat med sina egna röster så fattar varför Thomas dubbade över dom. Hur vanligt är det att man dubbar karaktärer i live action? Måste inträffa extremt sällan
Hm, menar du hur ofta det är som skådespelare i spelfilmer dubbas?

Tja, det hör ju inte till vanligheterna, men ibland har ju det skett. I Astrid Lindgrens filmer med överdubbade tyskar förekommer det, men ett till exempel är i "The Stig-Helmer Story" från 2011. Lasse Åberg spelar ju Stig-Helmer Olsson, men sedan är det ju en kille som spelar Stig-Helmer som ung. Där är det inte hans egen röst som används, utan dubbas av Åberg. Även där förståeligt, för vill man egentligen se eller höra någon annan som Stig-Helmer?
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:14:51
Citat från: Erika skrivet 22 maj 2025 kl. 14:15:06Med det sagt (skrivet) så går det inte komma ifrån de animerade filmerna är nog lite mer tidlösa. :)
ja helt klart
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:16:35
Citat från: Erika skrivet 22 maj 2025 kl. 14:15:06Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner tillhörde visserligen inte bland favoriterna, men tyckte som barn ändå att det var en underhållande film och såg den flera gånger. Har aldrig heller tyckt filmen är obehaglig eller ens ful, men var väl ett konstigt barn antar jag... ;)

Med det sagt (skrivet) så går det inte komma ifrån de animerade filmerna är nog lite mer tidlösa. :)
det beror väl på om man vuxit upp med den.

om jag sett den som barn skulle jag kankse också gilla den :) :)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:17:34
Är den färglade efterhand ?

Något med färgerna ser lite onaturligt ut ???
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:20:09
Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:17:34Är den färglade efterhand ?

Något med färgerna ser lite onaturligt ut ???
färgerna ser övermättade it
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:28:00
Citat från: Erika skrivet 22 maj 2025 kl. 14:15:06men var väl ett konstigt barn antar jag... ;)
Näh ,Du var nog ett härligt barn :)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:32:44
Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:17:34Är den färglade efterhand ?

Något med färgerna ser lite onaturligt ut ???
Nja, färglagd har jag svårt att tro. Precis som jag tidigare nämnt är filmen inte remastrad, vilket spelar tittaren ett stort spratt. Ett annat exempel på remasterversioner är första gången jag såg Hans Alfredsons film P&B (1983) för flera år sedan. Då var den inte remastrad och såg ut som om någon hällt jordgubbssaft på bilden. När den senare visades på TV 2019 i en nyrestaurerad version var den i mycket fint bild.

Det är nog snarare den orestaurerade videokopian som gör att färgerna ser trötta och ledsna ut.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2025 kl. 15:35:30
Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 15:17:34Är den färglade efterhand ?

Något med färgerna ser lite onaturligt ut ???
Den är gjord i färg men inte Technicolor utan något som ser ut mer som Cinecolor.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 15:38:31
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 14:39:46@Daniel Hofverberg vet du om filmen visades i digitalt restaurerad form på SF-kanalen? Det skulle i så fall vara kul att se filmen i bra bild för första gången! :) Svenska Filminstitutet restaurerar ju film för fullt just nu, så då kanske det finns en fin version av denna film också. 🤔

Dessutom undrar jag om filmen verkligen var i 4:3 från början med tanke på att det på affischen lär ha stått "vidfilm", dvs 16:9.
Det vet jag tyvärr inte, men jag ska se om jag har kvar den digitala inspelningen från SF-kanalen på någon hårddisk, så kan jag i så fall lägga upp den på Archive. Jag kan dock inte lova något, då det inte är omöjligt att filen kan finnas på den havererade disken; men ska leta och se vad jag hittar. :)

Det borde ju i alla fall ha varit bättre bild på SF-kanalen än VHS i alla fall...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 10:43:59Men det finns även en annan version på Vimeo här:
https://vimeo.com/156378373
Tack för länken, men även den versionen hade tyvärr allt annat än bra bild - och verkar bara vara 360p. Under förtexterna är det exempelvis åtminstone för mig helt omöjligt att läsa namnen på skådespelarna...
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:46:56
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2025 kl. 15:35:30Den är gjord i färg men inte Technicolor utan något som ser ut mer som Cinecolor.
Gjordes i Eastman Color. Är det ett vanligt färgformat som använts i fler filmer?
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:53:35
Förutom Thomas Funck och brodern Hasse Funck finns det flera stora namn med i filmteamet. Ljudmixningen i filmen sköttes av den legendariske Sven Fahlén (som avled förra året).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2025 kl. 15:58:25
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:46:56Gjordes i Eastman Color. Är det ett vanligt färgformat som använts i fler filmer?
Det förklarar saken Eastmancolor film är ökänd för att färgerna bleknar och bilden till slut bara blir helt röd.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 16:02:04
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2025 kl. 15:35:30Den är gjord i färg men inte Technicolor utan något som ser ut mer som Cinecolor.
tack, tänkte faktiskt  fråga om det var Technicolor

Vilken tankeläsare du är ;D ;D
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 22 maj 2025 kl. 16:02:47
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2025 kl. 15:58:25Det förklarar saken Eastmancolor film är ökänd för att färgerna bleknar och bilden till slut bara blir helt röd.
Tur att färgerna bevarats så bra
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 16:02:52
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:53:35Förutom Thomas Funck och brodern Hasse Funck finns det flera stora namn med i filmteamet. Ljudmixningen i filmen sköttes av den legendariske Sven Fahlén (som avled förra året).
kul att veta
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 16:14:39
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2025 kl. 15:58:25Det förklarar saken Eastmancolor film är ökänd för att färgerna bleknar och bilden till slut bara blir helt röd.
Jag hoppas verkligen att det ändå finns en remastrad version av filmen i fin bild, med tanke på att det på Svensk Filmdatabas står "digitaliserad film". Det innebär ju att det måste finnas en remasterversion med tanke på att det också finns en text om filmen författad av Nina Widerberg (Bo Widerbergs dotter!).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 16:25:38
@Steffan Rudvall, en sak till. Blir det alltid illa med Eastman Color? 2001 - A Space Odyssey (1968) av Stanley Kubrick producerades i Eastman Color och där är ju bilden fin ??? (såg den på Blu-Ray), så blir det illa med innehållet när filmrullen bara ligger och skräpar som denna verkar ha gjort?

(För övrigt mycket kul att det finns en släktskap mellan Kalle Stropp från 1956 och 2001 från 1968! Två olika filmer, två olika länder, två helt olika filmteam!)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Steffan Rudvall skrivet 22 maj 2025 kl. 16:42:08
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 16:25:38@Steffan Rudvall, en sak till. Blir det alltid illa med Eastman Color? 2001 - A Space Odyssey (1968) av Stanley Kubrick producerades i Eastman Color och där är ju bilden fin ??? (såg den på Blu-Ray), så blir det illa med innehållet när filmrullen bara ligger och skräpar som denna verkar ha gjort?

(För övrigt mycket kul att det finns en släktskap mellan Kalle Stropp från 1956 och 2001 från 1968! Två olika filmer, två olika länder, två helt olika filmteam!)
Eastmancolor började användas för att det var billigare en Technicolor då man inte behövde tre separata versioner. Men senare har det visat sig att speciellt de tidiga Eastmancolor filmerna från framförallt 50-talet har blivit så här. Det är så att magenta bleknar långsammare än gult och cyan vilket då gör att magenta lagret tar över. Processen förbättrades dock så senare filmer om de förvarats väl klarar sig undan den här nivån även om de självklart kan blekna lite.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Tintin skrivet 22 maj 2025 kl. 18:34:29
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 16:14:39Jag hoppas verkligen att det ändå finns en remastrad version av filmen i fin bild, med tanke på att det på Svensk Filmdatabas står "digitaliserad film". Det innebär ju att det måste finnas en remasterversion med tanke på att det också finns en text om filmen författad av Nina Widerberg (Bo Widerbergs dotter!).
I det vidare sökandet hamnade jag på sidan Vodeville där det står att "Filmen fanns, vad vi vet, senast för 1 år sedan på Draken Film". Dock ingen ytterligare information huruvida filmen är remastrad eller inte (men det borde gå att ta reda på genom att ringa eller maila).

Streamingtjänsten Draken film drivs av Göteborg Film Festival och verkar vara ett mindre alternativ till de större. 

https://vodeville.se/film/kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner-133596
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 19:44:30
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:46:56Gjordes i Eastman Color. Är det ett vanligt färgformat som använts i fler filmer?
Eastman är helt enkelt bara Kodaks varumärke för professionell film. Mannen som grundade Kodak hette George Eastman, därav namnet.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 20:21:11
Såg också på Sfdb att det finns en spalt där det står "boka filmen". Detta kombinerat med "digitaliserad film" måste väl betyda att filmen finns digitalt restaurerad. Eller? Visst, detta är väl knappast en film med stor efterfrågan om att visas, men det måste ju innebära att en remasterversion finns.

Filmen hade dessutom nypremiär den 2 april 2017 på Filmhuset i Stockholm och jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara denna skadade kopia man visade då.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 23 maj 2025 kl. 10:23:35
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 20:21:11Såg också på Sfdb att det finns en spalt där det står "boka filmen". Detta kombinerat med "digitaliserad film" måste väl betyda att filmen finns digitalt restaurerad. Eller? Visst, detta är väl knappast en film med stor efterfrågan om att visas, men det måste ju innebära att en remasterversion finns.

Filmen hade dessutom nypremiär den 2 april 2017 på Filmhuset i Stockholm och jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara denna skadade kopia man visade då.
Att en film är digitaliserad behöver inte nödvändigtvis betyda att den även är restaurerad. Men om SFI har digitaliserat filmen från 35mm är det säkert i mycket högre upplösning än de lågupplösta versionerna på Vimeo som har gått omvägen över VHS.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 23 maj 2025 kl. 10:57:14
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 maj 2025 kl. 15:03:51Dessutom försvinner det millisekunder av materialet ibland, varpå det sedan blir ett "hack" i ljudet (vilket förekommer i flera äldre filmer, varför är det så?).
Optiskt ljud på 35mm-film ligger 21 bildrutor före bilden. Det betyder att om det finns en skada eller klipp i filmen ser man det först i bild, därefter 0,875 sekund senare kommer den tillhörande ljudstörningen. Att det måste bli så förstår man om man tittar på hur en projektor är konstruerad. Tontillsatsen finns nederst på projektorn, så att film först passerar bildfönstret där bilden projiceras på duken, sen går filmen vidare ner till tontillsatsen där ljudet avläses.

Det skulle inte gå att lägga bild och tillhörande ljud exakt bredvid varandra eftersom filmen matas fram ryckvis, en bildruta i taget vid bildfönstret, men måste gå i en absolut jämn hastighet när ljudet avläses.

(På magnetljud ligger ljudet istället efter bilden eftersom den tontillsatsen sitter överst på projektorn så att filmen först passerar där.)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2025 kl. 11:21:16
Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 maj 2025 kl. 10:23:35Att en film är digitaliserad behöver inte nödvändigtvis betyda att den även är restaurerad. Men om SFI har digitaliserat filmen från 35mm är det säkert i mycket högre upplösning än de lågupplösta versionerna på Vimeo som har gått omvägen över VHS.
Ja, garanterat. Jag ser att filmen finns tillgänglig som DCP, som biografer kan hyra in från Svenska Filminstitutet - en sådan måste väl rimligtvis vara i minst 1080p...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 maj 2025 kl. 10:57:14Optiskt ljud på 35mm-film ligger 21 bildrutor före bilden. Det betyder att om det finns en skada eller klipp i filmen ser man det först i bild, därefter 0,875 sekund senare kommer den tillhörande ljudstörningen. Att det måste bli så förstår man om man tittar på hur en projektor är konstruerad. Tontillsatsen finns nederst på projektorn, så att film först passerar bildfönstret där bilden projiceras på duken, sen går filmen vidare ner till tontillsatsen där ljudet avläses.
Tack för informationen, mycket intressant. Det förklarar varför filmcensurens censurklipp av My Little Pony - Ett äventyr inte hade bild och ljud klippt vid exakt samma ställe, vilket jag blev konfunderad över när jag synkade filmen till DVD-bild utifrån VHS-ljud kombinerat med Statens Biografbyrås censurklipp för flertalet år sedan...

Där vill jag minnas att det utöver att ljud och bild inte riktigt följdes åt vid klippen blev tyst ungefär en halv sekund vid varje nytt censurklipp (så att det ibland saknades något halvt ord och liknande).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 23 maj 2025 kl. 14:17:36
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2025 kl. 11:21:16Ja, garanterat. Jag ser att filmen finns tillgänglig som DCP, som biografer kan hyra in från Svenska Filminstitutet - en sådan måste väl rimligtvis vara i minst 1080p...?
Det blir nog att kontakta Svenska Filminstitutet i närtid och fråga (har själv haft kontakt med dem för länge sedan) om det finns en version i restaurerad form. Det är nog inte helt osannolikt att en remasterversion kan finnas med tanke på att Svenska Filminstitutet restaurerar film för fullt just nu. Bland annat gavs ett helt gäng Hasse och Tage-filmer ut Blu-Ray i vintras av Studio S, som också gett ut en remastrad version av Mannekäng i rött från 1958 (dock på DVD).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2025 kl. 15:17:52
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 maj 2025 kl. 14:17:36Det blir nog att kontakta Svenska Filminstitutet i närtid och fråga (har själv haft kontakt med dem för länge sedan) om det finns en version i restaurerad form. Det är nog inte helt osannolikt att en remasterversion kan finnas med tanke på att Svenska Filminstitutet restaurerar film för fullt just nu. Bland annat gavs ett helt gäng Hasse och Tage-filmer ut Blu-Ray i vintras av Studio S, som också gett ut en remastrad version av Mannekäng i rött från 1958 (dock på DVD).
Det är inte alls säkert att SFI faktiskt har restaurerat filmen, men rimligtvis måste de åtminstone ha scannat in filmen på nytt från 35 mm-rullarna i HD-upplösning - även det bör ju ge ett enormt lyft jämfört med VHS-utgåvor...

Har vi tur kanske även SF-kanalens sändningar var i äkta HD-upplösning (d.v.s. inte uppskalad) - det har jag inte hunnit leta och undersöka än.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 maj 2025 kl. 13:07:22
Har varit i kontakt med Svenska Filminstitutet om huruvida det ligger till med remasterversion. Så här skrev dem:

"När filmen är flaggad som digitaliserad film i Svensk Filmdatabas betyder det att vår enhet för digitalisering här på Svenska Filminstitutet har scannat in och gjort en digital version i så hög kvalitet att den kan visas i biograf. Filminstitutet hyr också ut dessa filmer i DCP-format till den som vill hyra (och har tillgång till en biograf).

I digitaliseringsarbetet ingår vanligtvis restaurering då gamla filmkopior / negativ ofta fått skador eller blivit blekta etc. Även eventuellt ljudspår ses över."

Så det måste betyda att filmen är remastrad.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 28 maj 2025 kl. 14:15:02
Citat från: Erika skrivet 22 maj 2025 kl. 14:15:06Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner tillhörde visserligen inte bland favoriterna, men tyckte som barn ändå att det var en underhållande film och såg den flera gånger. Har aldrig heller tyckt filmen är obehaglig eller ens ful, men var väl ett konstigt barn antar jag... ;)

du var säker ett jättebra härligt barn :)
du är ju en bra tjej
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 maj 2025 kl. 16:02:34
Jag glömde fråga SFI om filmen var återställd till sin ursprungliga vidfilms-bredd (1.66:1), men förhoppningsvis är det väl det med tanke på att de brukar utgå efter originalen när de finns.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 maj 2025 kl. 17:19:05
En annan sak som är väldigt rolig med filmen är att sju av skådespelarna har medverkat i ett flertal filmer av den store regissören Hasse Ekman! Här är en lista på vilka det är;

Sten Ardenstam (Plåt-Niklas): Egen ingång (1956), Ratataa (1956), På en bänk i en park (1960), Stöten (1961)

John Starck (Bagaren): Sjätte skottet (1943), Vi tre debutera (1953), Egen ingång (1956)

Erik Sjögren (Kalle Stropp): Den store amatören (1958)

Thor Zachrisson (Grodan Boll): Jazzgossen (1958)

Ewert Ellman (Sot): Jazzgossen (1958)

Stig Grybe (Tos): Äktenskapsbrottaren (1964)

Sten Mattsson (Kaptenen): Vi tre debutera (1953)

Thore Segelström (Räven) och Rutger Nygren (Gubben Glömsk) fick äran att medverka i en film av en annan legendar; Släpp fångarne loss, det är vår! (1975) av Tage Danielsson (som precis som Thomas Funck kom från Linköping).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 28 maj 2025 kl. 19:01:10
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 maj 2025 kl. 17:19:05En annan sak som är väldigt rolig med filmen är att sju av skådespelarna har medverkat i ett flertal filmer av den store regissören Hasse Ekman! Här är en lista på vilka det är;

Sten Ardenstam (Plåt-Niklas): Egen ingång (1956), Ratataa (1956), På en bänk i en park (1960), Stöten (1961)

John Starck (Bagaren): Sjätte skottet (1943), Vi tre debutera (1953), Egen ingång (1956)

Erik Sjögren (Kalle Stropp): Den store amatören (1958)

Thor Zachrisson (Grodan Boll): Jazzgossen (1958)

Ewert Ellman (Sot): Jazzgossen (1958)

Stig Grybe (Tos): Äktenskapsbrottaren (1964)

Sten Mattsson (Kaptenen): Vi tre debutera (1953)

Thore Segelström (Räven) och Rutger Nygren (Gubben Glömsk) fick äran att medverka i en film av en annan legendar; Släpp fångarne loss, det är vår! (1975) av Tage Danielsson (som precis som Thomas Funck kom från Linköping).
Så Thor & Ewert medverkar också i en annan film & jag antar att dom pratar i den
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 maj 2025 kl. 20:33:10
Citat från: MOA skrivet 28 maj 2025 kl. 19:01:10Så Thor & Ewert medverkar också i en annan film & jag antar att dom pratar i den
Nu var det så pass länge sedan jag såg den så jag minns inte om de hade repliker, men om så är fallet är det definitivt deras röster som hörs. Thor Zachrisson medverkar i Albert & Herbert-avsnittet "Får jag lov?" 1976 och där pratar han - med sin röst! Lite konstigt blir det när man tänker på hur han låter där och sedan tittar på honom i Grodan Boll-kostymen.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 28 maj 2025 kl. 21:01:16
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 maj 2025 kl. 20:33:10Nu var det så pass länge sedan jag såg den så jag minns inte om de hade repliker, men om så är fallet är det definitivt deras röster som hörs. Thor Zachrisson medverkar i Albert & Herbert-avsnittet "Får jag lov?" 1976 och där pratar han - med sin röst! Lite konstigt blir det när man tänker på hur han låter där och sedan tittar på honom i Grodan Boll-kostymen.
Får nog se om avsnittet för jag minns ingenting om det
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 29 maj 2025 kl. 14:18:28
Citat från: MOA skrivet 28 maj 2025 kl. 21:01:16Får nog se om avsnittet för jag minns ingenting om det
Efter att ha sett om avsnittet så kommer en efterlängtad fråga: Har Thor Zachrisson dubbat?
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 29 maj 2025 kl. 22:05:27
Citat från: MOA skrivet 29 maj 2025 kl. 14:18:28Efter att ha sett om avsnittet så kommer en efterlängtad fråga: Har Thor Zachrisson dubbat?
Nej, han har inte dubbat. Däremot dubbas han (liksom alla andra skådespelare) i "Kalle Stropp..." från -56.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 30 maj 2025 kl. 11:03:39
Frågar nu om Sten Ardenstam dubbat, tror att Stig Gryende Fax har dubbat lite vad jag läst
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2025 kl. 12:25:43
Citat från: MOA skrivet 30 maj 2025 kl. 11:03:39Frågar nu om Sten Ardenstam dubbat, tror att Stig Gryende Fax har dubbat lite vad jag läst
Sten Ardenstam var dubbningsröst i Disneys Djungelboken (1967), som vargen Akela. Mycket riktigt har Stig Grybe dubbat också. Han medverkade i Disney-filmer som Pongo och de 101 dalmatinerna (1961, den äkta och oförfalskade versionen), Peter och draken Elliott (1977) och likaså han Djungelboken. Samt den legendariska TV-serien Ducktales (1987-1990) som Oppfinnar-Jocke.

I övrigt skulle jag säga att denna film (vi diskuterar i tråden) känns som en blandning av Trollkarlen från Oz (1939) och Hasse Ekmans filmuniversum (Sjunde himlen till exempel).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2025 kl. 12:31:58
När vi ändå pratar om Hasse Ekman så heter regissören till denna film också Hasse (eller Hans) - Hasse Funck, storebror till Thomas.

Hasse Funck gjorde även svensk röst till Stora Stygga Vargen i den svenska originalversionen av Disneys Tre små grisar (1933, svenskdubbad på 60-talet) - och prata om obehaglig (men rolig) insats!
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Disneyfantasten skrivet 30 maj 2025 kl. 12:45:38
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2025 kl. 12:25:43Sten Ardenstam var dubbningsröst i Disneys Djungelboken (1967), som vargen Akela. Mycket riktigt har Stig Grybe dubbat också. Han medverkade i Disney-filmer som Pongo och de 101 dalmatinerna (1961, den äkta och oförfalskade versionen), Peter och draken Elliott (1977) och likaså han Djungelboken. Samt den legendariska TV-serien Ducktales (1987-1990) som Oppfinnar-Jocke.

I övrigt skulle jag säga att denna film (vi diskuterar i tråden) känns som en blandning av Trollkarlen från Oz (1939) och Hasse Ekmans filmuniversum (Sjunde himlen till exempel).
Det är väl en smaksak, jag tycker definitivt inte att omdubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna är förfalskad, tycker i ärlighetens namn att båda svenska dubbningarna har sina tydliga för och nackdelar.

Den enda "förfalskade" omdubbningen av en Disneyklassiker skulle jag säga är 1996-års andra omdubbning av Dumbo, främst tack vare sångtexterna.

Förresten så har Stig Grybe även varit med i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna (1937), Den Otroliga Vandringen (båda filmerna), Janne Långben The Movie (1995; svenskdubbad 1996), Ett Småkryps Liv (1998), med flera.

(värt att tillägga förresten att Djungelboken hade Sverigepremiär 1968 och att Peter och Draken hade Sverigepremiär 1978, så de svenska dubbningarna var alltså inspelade just dessa åren)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2025 kl. 12:50:11
Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 maj 2025 kl. 12:45:38Förresten så har Stig Grybe även varit med i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna (1937), Den Otroliga Vandringen (båda filmerna), Janne Långben The Movie (1995; svenskdubbad 1996), Ett Småkryps Liv (1998), med flera.

(värt att tillägga förresten att Djungelboken hade Sverigepremiär 1968 och att Peter och Draken hade Sverigepremiär 1978, så de svenska dubbningarna var alltså inspelade just dessa åren)
Det var ett urval av filmer som Grybe dubbat, och årtalen avser de ursprungliga premiärerna.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 30 maj 2025 kl. 14:02:42
Hur står det till med Erik Sjögren & Thore Segelström? Frågar inte om Tyyne Talvo Cramér & Elsie Stålberg för dom har antagligen aldrig dubbat
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2025 kl. 17:04:38
Citat från: MOA skrivet 30 maj 2025 kl. 14:02:42Hur står det till med Erik Sjögren & Thore Segelström? Frågar inte om Tyyne Talvo Cramér & Elsie Stålberg för dom har antagligen aldrig dubbat
Nej, ingen av dem har dubbat. Däremot har Thore medverkat i ett stort antal filmer, Släpp fångarne loss, det är vår! (1975) som jag tidigare nämnt, men om han hade repliker kommer jag tyvärr inte ihåg.

Jag glömde notera förra gången att Sten Mattsson (kaptenen) gjort en dubbinsats; Djungelboken (1967).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 31 maj 2025 kl. 12:59:13
En till sak som gör mig förbryllad är vilket bildformat som är det rätta. På bioaffischen stod det att filmen visades i vidfilm, samt anger Svensk Filmdatabas att filmens bredd är den klassiska vidfilmsbredden 1.66:1. Videofilen som dock figurerat på TV och VHS (och som senare lagts ut på internet) är i vanlig 4:3-bild (alternativt normalbild).

Om det nu är så att filmen mycket riktigt visades i vidfilm så har ju bilden krympts till normalbild (4:3), varför görs så med filmer? Dvs att vidfilm (alternativt CinemaScope) krymps till 4:3.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: BPS skrivet 31 maj 2025 kl. 13:05:45
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 31 maj 2025 kl. 12:59:13En till sak som gör mig förbryllad är vilket bildformat som är det rätta. På bioaffischen stod det att filmen visades i vidfilm, samt anger Svensk Filmdatabas att filmens bredd är den klassiska vidfilmsbredden 1.66:1. Videofilen som dock figurerat på TV och VHS (och som senare lagts ut på internet) är i vanlig 4:3-bild (alternativt normalbild).

Om det nu är så att filmen mycket riktigt visades i vidfilm så har ju bilden krympts till normalbild (4:3), varför görs så med filmer? Dvs att vidfilm (alternativt CinemaScope) krymps till 4:3.
Den behöver inte ha "krympts" den kan ju vara gjord i Open Matte.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 31 maj 2025 kl. 17:02:34
Citat från: BPS skrivet 31 maj 2025 kl. 13:05:45Den behöver inte ha "krympts" den kan ju vara gjord i Open Matte.
Det förklarar en del. Vidfilm var ju ganska nytt på den tiden också får man ju tänka på.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: gstone skrivet 31 maj 2025 kl. 18:40:21
Filmen ser lite psykedelisk ut  ???  
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 1 juni 2025 kl. 00:33:31
Citat från: BPS skrivet 31 maj 2025 kl. 13:05:45Den behöver inte ha "krympts" den kan ju vara gjord i Open Matte.
Själv tycker jag att 1956 känns aningen tidigt för Open Matte, men jag måste medge att jag inte är säker på när det började användas i bred skala. Rent tekniskt sett kan det väl användas jämt när man spelat in på 35 mm, så möjligt är det ju i alla fall.

För att med säkerhet avgöra om 4:3-versionerna är i Open Matte eller i Pan & Scan (beskuret i sidled) skulle man ju dock behöva jämföra sida vid sida med den biovisade versionen i 1,66:1, för att se om 4:3-versionen är beskuren i sidled eller om mer bild tillkommer i höjdled. Det lär ju bli lättare sagt än gjort, såvida ingen TV-sändning varit i 1,66:1...
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 1 juni 2025 kl. 07:27:04
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2025 kl. 00:33:31Själv tycker jag att 1956 känns aningen tidigt för Open Matte, men jag måste medge att jag inte är säker på när det började användas i bred skala. Rent tekniskt sett kan det väl användas jämt när man spelat in på 35 mm, så möjligt är det ju i alla fall.
Open Matte har använts ända sen man började med bredbild på bio. Bortsett från några tidiga, men misslyckade, försök omkring 1930 gick "startskottet" den 30 september 1952 när This is Cinerama hade premiär.

Då vaknade alla de andra filmbolagen och hela branschen ställde om till bredbild på bara 1-2 år. Bl.a. utvecklade och rullade Fox ut Cinemascope på mindre än ett år.

Andra filmbolag använde helt enkelt befintliga och omodifierade filmkameror, men tog bara höjd för att bilden skulle maskas till bredbild på biograferna. Det är vad vi idag skulle kalla "Open Matte", men det är möjligt att begreppet inte myntades förrän senare.

Flera filmer som var under inspelning 1952-1953 kunde lanseras som vidfilm trots att de inte var tänkta så från början. I vissa fall tog man om scener som inte skulle ha gjort sig så bra med beskärning i höjdled.

Ett förhållandevis tidigt och väldigt tydligt exempel på avsiktlig Open Matte är Sommarens dårskap från 1955. Där finns det massor av dokumentation från året då den gjordes som bekräftar att det hela tiden var meningen att visa den på bio i bredbild. Trots det valde Criterion att ge ut 2022 års restaurerade utgåva på Blu-ray i 1:1,37, vilket skapade en del rabalder i forum på nätet.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 1 juni 2025 kl. 10:40:23
Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juni 2025 kl. 07:27:04Open Matte har använts ända sen man började med bredbild på bio. Bortsett från några tidiga, men misslyckade, försök omkring 1930 gick "startskottet" den 30 september 1952 när This is Cinerama hade premiär.

Då vaknade alla de andra filmbolagen och hela branschen ställde om till bredbild på bara 1-2 år. Bl.a. utvecklade och rullade Fox ut Cinemascope på mindre än ett år.

Andra filmbolag använde helt enkelt befintliga och omodifierade filmkameror, men tog bara höjd för att bilden skulle maskas till bredbild på biograferna. Det är vad vi idag skulle kalla "Open Matte", men det är möjligt att begreppet inte myntades förrän senare.
Tack för ditt expertutlåtande. I så fall är det ju mycket tänkbart, och kanske rentav troligt, att Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner är i Open Matte.

Men som sagt, utan något att jämföra med är det ju inte möjligt att avgöra med någon form av visshet.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juni 2025 kl. 23:38:31
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2025 kl. 10:40:23Tack för ditt expertutlåtande. I så fall är det ju mycket tänkbart, och kanske rentav troligt, att Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner är i Open Matte.

Men som sagt, utan något att jämföra med är det ju inte möjligt att avgöra med någon form av visshet.
Efter att ha läst de senaste inläggen känns det sannolikt att filmen kan ha gjorts i Open Matte. Det jag dock kom att tänka på är att du (om inte jag minns fel) hade filmen inspelad från SF-Kanalen på en hårddisk, har du hittat filmfilen?
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 2 juni 2025 kl. 02:38:59
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 juni 2025 kl. 23:38:31Det jag dock kom att tänka på är att du (om inte jag minns fel) hade filmen inspelad från SF-Kanalen på en hårddisk, har du hittat filmfilen?
Ja och nej. Jag har letat på hårddiskarna, och har tyvärr inte hittat inspelningen från SF-kanalen, men har däremot hittat en nedladdad fil från dåvarande C More (alltså streamingtjänsten och inte den linjära kanalen, d.v.s. i princip det som nu är TV4 Play). Versionen från C More är i 1080p, men har tyvärr ingen textning alls - om det beror på att det inte fanns på C More eller om jag missat att ladda hem den/dem låter jag vara osagt...

Inspelningen från SF-kanalen finns därmed gissningsvis på den havererade hårddisken, som är oklart om jag kommer kunna få liv i eller inte. Det enda jag hittar på hårddiskarna som är inspelat från SF-kanalen är den svenska familjefilmen Niklas och Figuren från 1971, som till skillnad från den digitala köpfilmen på bl.a. SF Anytime har svensk, norsk, dansk och finsk text (den digital köpfilmen verkar inte ha någon textning alls).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juni 2025 kl. 09:18:48
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 02:38:59Ja och nej. Jag har letat på hårddiskarna, och har tyvärr inte hittat inspelningen från SF-kanalen, men har däremot hittat en nedladdad fil från dåvarande C More (alltså streamingtjänsten och inte den linjära kanalen, d.v.s. i princip det som nu är TV4 Play). Versionen från C More är i 1080p, men har tyvärr ingen textning alls - om det beror på att det inte fanns på C More eller om jag missat att ladda hem den/dem låter jag vara osagt...

Inspelningen från SF-kanalen finns därmed gissningsvis på den havererade hårddisken, som är oklart om jag kommer kunna få liv i eller inte. Det enda jag hittar på hårddiskarna som är inspelat från SF-kanalen är den svenska familjefilmen Niklas och Figuren från 1971, som till skillnad från den digitala köpfilmen på bl.a. SF Anytime har svensk, norsk, dansk och finsk text (den digital köpfilmen verkar inte ha någon textning alls).
Då är det två saker jag tänker på (igen):

1) Var filmen restaurerad på C More?

2) (egentligen ett helt annat ämne) låg den ovanliga versionen av "myror" vi i en annan tråd diskuterat på den havererade hårddisken?

Hoppas det i vilket fall som helst går att få liv i hårddisken!
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 2 juni 2025 kl. 11:18:30
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juni 2025 kl. 09:18:48Då är det två saker jag tänker på (igen):

1) Var filmen restaurerad på C More?

2) (egentligen ett helt annat ämne) låg den ovanliga versionen av "myror" vi i en annan tråd diskuterat på den havererade hårddisken?

Hoppas det i vilket fall som helst går att få liv i hårddisken!
Om den var restaurerad är jag inte säker på, men spontant tyckte jag att det såg ut som äkta HD-upplösning - jag såg i alla fall inga uppenbara tecken till uppskalning från SD-upplösning, och förtexterna var skarpa och tydliga. Oerhört mycket bättre kvalitet än versionerna som finns på nätet i alla fall, där man ju knappt kan läsa förtexterna. Dock lite brus i bilden, men det kan tänkas vara ett tecken på inspelningstekniken och inte nödvändigtvis något fel med.

Dock med reservation för att jag inte kollat igenom så noga, utan bara kollat början, slutet och någon minut under filmens gång. Jag kollade bara som hastigast innan jag gick och lade mig, så jag får kolla mer ordentligt senare.

Filmen såg ut att vara i 1,33:1 eller möjligen 1,37:1, i en 16:9-ram (d.v.s. med svarta fält till vänster och höger inbakad i bilden). I vanlig ordning när det gäller TV4 Play/C More är ljudet i tvåkanaligt AAC-ljud.

Men som sagt, väldigt synd att det inte fanns någon textning alls; jag hade verkligen föredragit att få valbar svensk text för hörselskadade - inte minst som det inte alltid är så jättelätt att uppfatta all dialog vid äldre filmer. :(

Jag tror att Fem myror är fler än fyra elefanter ska ligga på en hårddisk som fortfarande fungerar, men jag måste kolla när jag kommer hem från jobbet. :)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 2 juni 2025 kl. 12:17:22
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 11:18:30Men som sagt, väldigt synd att det inte fanns någon textning alls; jag hade verkligen föredragit att få valbar svensk text för hörselskadade - inte minst som det inte alltid är så jättelätt att uppfatta all dialog vid äldre filmer. :(
Om du lägger upp den någonstans skulle jag kunna texta upp den. Det finns inbrända texter i den första versionen som länkades till här:
https://vimeo.com/208458948

Dem kan jag skriva av.

Notera att den versionen av filmen inte blir så bra om man försöker se den i en webbläsare, men om man tankar hem den med yt-dlp blir den helt OK att titta på, dock fortfarande i låg upplösning (510x360).
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 2 juni 2025 kl. 14:44:06
Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 juni 2025 kl. 12:17:22Om du lägger upp den någonstans skulle jag kunna texta upp den. Det finns inbrända texter i den första versionen som länkades till här:
https://vimeo.com/208458948

Dem kan jag skriva av.

Notera att den versionen av filmen inte blir så bra om man försöker se den i en webbläsare, men om man tankar hem den med yt-dlp blir den helt OK att titta på, dock fortfarande i låg upplösning (510x360).
Självklart, jag lägger upp den på Archive idag eller imorgon. :)

Jag förstår verkligen inte varför just den där videon blir helskum i webbläsaren, då man knappt kan se någonting alls...? Är det någon galen inställning de valt när de laddat upp videon, eller vad beror det egentligen på...? Jag har inte varit med om något liknande på något annat på Vimeo.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Beck skrivet 2 juni 2025 kl. 14:54:55
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 14:44:06Självklart, jag lägger upp den på Archive idag eller imorgon. :)

Jag förstår verkligen inte varför just den där videon blir helskum i webbläsaren, då man knappt kan se någonting alls...? Är det någon galen inställning de valt när de laddat upp videon, eller vad beror det egentligen på...? Jag har inte varit med om något liknande på något annat på Vimeo.
Ja, det är den versionen med text jag söker!  (https://www.dubbningshemsidan.se/forum/Smileys/default/cheesy.gif)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juni 2025 kl. 16:35:07
Jag ser att filmen ligger uppe på Archive nu, och vilken överraskning😃 Ljudet är skarpt och bilden mycket vacker! Det är definitivt den restaurerade versionen jag tidigare nämnt som ligger uppe där nu.

(Vad gäller bildformat så kvittar det helt, nu får man ju äntligen se filmen i fint skick!)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 2 juni 2025 kl. 17:00:34
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juni 2025 kl. 16:35:07Jag ser att filmen ligger uppe på Archive nu, och vilken överraskning😃 Ljudet är skarpt och bilden mycket vacker! Det är definitivt den restaurerade versionen jag tidigare nämnt som ligger uppe där nu.

(Vad gäller bildformat så kvittar det helt, nu får man ju äntligen se filmen i fint skick!)
Länk?
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Erika skrivet 2 juni 2025 kl. 17:45:33
Citat från: MOA skrivet  2 juni 2025 kl. 17:00:34Länk?
https://archive.org/details/kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner (https://archive.org/details/kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 2 juni 2025 kl. 22:42:07
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juni 2025 kl. 16:35:07Jag ser att filmen ligger uppe på Archive nu, och vilken överraskning😃 Ljudet är skarpt och bilden mycket vacker! Det är definitivt den restaurerade versionen jag tidigare nämnt som ligger uppe där nu.

(Vad gäller bildformat så kvittar det helt, nu får man ju äntligen se filmen i fint skick!)
Varsågoda - jag satte på uppladdning i eftermiddags efter jobbet, så jag är förvånad över att det har gått så fort. Kanske Archive har förbättrat något på sistone, eller så är det bara en slump...? :)

Jag tycker också bilden är bra, och oerhört mycket bättre än VHS-ripparna som finns på Vimeo. Kan du avgöra om det är äkta HD eller uppskalat? Jag tycker spontant att det ser ut som äkta HD, men kan inte avgöra med 100% säkerhet.

Däremot är det ganska mycket brus i en del scener, men jag vet inte vilka kameror som användes vid inspelningen så det är inte alls omöjligt att det var så från första början...? I så fall bör man ju vid eventuell restaurering försöka få tillbaka allt till ursprungligt skick, såsom det såg ut på bio när det begav sig (om man nu inte är Disney och vill försöka få bort alla tillstymmelser till brus till varje pris...).

Citat från: Beck skrivet  2 juni 2025 kl. 14:54:55Ja, det är den versionen med text jag söker!  (https://www.dubbningshemsidan.se/forum/Smileys/default/cheesy.gif)
Förutom då att min version, som du ser, är utan text; tyvärr.

Men jag hoppas att @Anders M Olsson kan ordna textning till den här HD-versionen - det vore som sagt mycket värdefullt, då åtminstone jag har svårt att uppfatta en del dialog här och var. :)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juni 2025 kl. 23:18:11
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 22:42:07Jag tycker också bilden är bra, och oerhört mycket bättre än VHS-ripparna som finns på Vimeo. Kan du avgöra om det är äkta HD eller uppskalat? Jag tycker spontant att det ser ut som äkta HD, men kan inte avgöra med 100% säkerhet.
Det är definitivt HD-version. Svenska Filminstitutet brukar restaurera äldre filmer när de ska visas på nytt (biografer etc.) eftersom kopiorna ofta är skadade och då brukar de satsa på sina restaureringar så att filmerna blir bättre än någonsin. Mannekäng i rött (1958), en annan film filmad med Eastman Color förresten, blev i restaurerad version mycket vacker och det är tack vare den digitala restaureringen.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 3 juni 2025 kl. 10:32:59
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 22:42:07Men jag hoppas att @Anders M Olsson kan ordna textning till den här HD-versionen - det vore som sagt mycket värdefullt, då åtminstone jag har svårt att uppfatta en del dialog här och var. :)
Texter kommer, men det kommer att ta minst några dagar!

Jag instämmer med @Monsieur Hulot att det här måste vara en riktig HD-version. Dock kan man ifrågasätta i vilken grad den är restaurerad. Bilden är någorlunda fri från smuts och repor, men färger och kontrast skulle kanske kunna göras bättre. Men det handlar förstås om vilken budget man har, hur mycket arbete man är beredd att lägga ner och skicket på utgångsmaterialet.

Upplösningen på den effektiva bilden är 1486x1080, d.v.s. mycket nära 1:1,37 som är standarden för normalbild på 35mm film.

Om man tittar på bildkompositionen är det ganska tydligt att filmen är avsedd att visas i bredbild genom att beskära den i höjdled, d.v.s. open matte. I de flesta scenerna finns ganska mycket luft över skådespelarnas huvuden, så man "skalperar" ingen genom att maska bilden.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Will Siv skrivet 2 september 2025 kl. 20:55:04
Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juni 2025 kl. 07:27:04Andra filmbolag använde helt enkelt befintliga och omodifierade filmkameror, men tog bara höjd för att bilden skulle maskas till bredbild på biograferna. Det är vad vi idag skulle kalla "Open Matte", men det är möjligt att begreppet inte myntades förrän senare.

Flera filmer som var under inspelning 1952-1953 kunde lanseras som vidfilm trots att de inte var tänkta så från början. I vissa fall tog man om scener som inte skulle ha gjort sig så bra med beskärning i höjdled.

Ett förhållandevis tidigt och väldigt tydligt exempel på avsiktlig Open Matte är Sommarens dårskap från 1955. Där finns det massor av dokumentation från året då den gjordes som bekräftar att det hela tiden var meningen att visa den på bio i bredbild. Trots det valde Criterion att ge ut 2022 års restaurerade utgåva på Blu-ray i 1:1,37, vilket skapade en del rabalder i forum på nätet.
Märkligt med tanke på att dom löste det problemet förut

Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 2 september 2025 kl. 23:50:02
Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 juni 2025 kl. 10:32:59Texter kommer, men det kommer att ta minst några dagar!
Hur går det med textningen till Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner? Även om du skrev "minst några dagar", så börjar vi vara uppe i närmare 90 dagar nu...

Det är absolut ingen brådska, men jag skulle gärna vilja se filmen. :)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 3 september 2025 kl. 07:04:45
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2025 kl. 23:50:02Hur går det med textningen till Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner? Även om du skrev "minst några dagar", så börjar vi vara uppe i närmare 90 dagar nu...

Det är absolut ingen brådska, men jag skulle gärna vilja se filmen. :)
Jo, jag vet. Jag har lite dåligt samvete för det. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt. Den ursprungliga planen var att jag bara skulle skriva av de befintliga inbrända texterna, men efter att ha testat lite insåg jag ganska snabbt att de inte höll måttet. Dels var de onödigt kortfattade, dels innehöll de en del fel.

Istället påbörjade jag en egen transkribering, vilket förstås tog betydligt längre tid. När jag kommit halvvägs var det en massa andra saker som kom emellan, så jag fick lägga projektet åt sidan.

Men jag hoppas och tror att jag ska få tid att återuppta, och förhoppningsvis slutföra, arbetet nästa vecka.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 9 september 2025 kl. 22:08:39
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2025 kl. 23:50:02Hur går det med textningen till Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner? Även om du skrev "minst några dagar", så börjar vi vara uppe i närmare 90 dagar nu...

Det är absolut ingen brådska, men jag skulle gärna vilja se filmen. :)
Här kommer ett första utkast. Jag kan inte garantera att allt är 100% rätt. Det är tidvis svårt att höra vad som sägs med Thomas Funcks förställda röster, så jag ser gärna att ni kommer med rättelser om ni har lättare än jag att urskilja replikerna.

Det bör i alla fall vara mera komplett och korrekt än den gamla inbrända textningen.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 00:48:51
Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 september 2025 kl. 22:08:39Här kommer ett första utkast. Jag kan inte garantera att allt är 100% rätt. Det är tidvis svårt att höra vad som sägs med Thomas Funcks förställda röster, så jag ser gärna att ni kommer med rättelser om ni har lättare än jag att urskilja replikerna.

Det bör i alla fall vara mera komplett och korrekt än den gamla inbrända textningen.
Tack så mycket. Går det bra om jag lägger till textningen till videon på Archive.org, så att den blir mer lättillgänglig? Även om den inte är 100% korrekt, så måste det hursomhelst vara bättre än ingen textning alls. :)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 10 september 2025 kl. 07:39:01
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 00:48:51Tack så mycket. Går det bra om jag lägger till textningen till videon på Archive.org, så att den blir mer lättillgänglig? Även om den inte är 100% korrekt, så måste det hursomhelst vara bättre än ingen textning alls. :)
Visst, gör så, bara det går att skicka upp en ny version senare om det skulle bli tillägg och/eller korrigeringar.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 09:07:12
Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 september 2025 kl. 07:39:01Visst, gör så, bara det går att skicka upp en ny version senare om det skulle bli tillägg och/eller korrigeringar.
Absolut, det är inga svårigheter att ladda upp nya versioner, då jag kan gå in i "Edit" närsomhelst. :)
(Och textningsfiler är ju så små, så att de går blixtsnabbt att ladda upp även till sega servrar; till skillnad från ändringar i videor)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 10 september 2025 kl. 10:19:42
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 09:07:12Absolut, det är inga svårigheter att ladda upp nya versioner, då jag kan gå in i "Edit" närsomhelst. :)
(Och textningsfiler är ju så små, så att de går blixtsnabbt att ladda upp även till sega servrar; till skillnad från ändringar i videor)
Glöm inte att även ändra beskrivningen, där det nu står "svenskt tal utan text"! :)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 11:00:04
Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 september 2025 kl. 10:19:42Glöm inte att även ändra beskrivningen, där det nu står "svenskt tal utan text"! :)
Det har du så rätt i, tack för påminnelsen. Fixar det när jag kommer hem från jobbet. :)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 15:13:42
Okej, nu ligger textningen ute som del av videon. Jag har testat, och den fungerar att välja i Archives webbspelare; och texten ser ut att vara rättsynkad och med korrekta svenska tecken (annars är det ju inte alltid givet om man ska välja UTF-8 eller Latin1 som teckenkodning i sådana här sammanhang, där man inte själv har kontroll över servern och koden). :)
https://archive.org/details/kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner

För er som laddar hem videon för att spela den offline, kom ihåg att även ladda hem .SRT-filen, då texten alltså inte är inmuxad i videofilen.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Beck skrivet 9 maj 2026 kl. 12:44:03
Jag hittade filmen med text, som jag minns den från 90-talet! :D 
https://www.castre.net/video/457/tecknat-barn-svenska-kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner-1956-vhsrippen-svenska-hela-filmen-3d (https://www.castre.net/video/457/tecknat-barn-svenska-kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner-1956-vhsrippen-svenska-hela-filmen-3d)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 9 maj 2026 kl. 14:00:53
Citat från: Beck skrivet  9 maj 2026 kl. 12:44:03Jag hittade filmen med text, som jag minns den från 90-talet! :D
https://www.castre.net/video/457/tecknat-barn-svenska-kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner-1956-vhsrippen-svenska-hela-filmen-3d (https://www.castre.net/video/457/tecknat-barn-svenska-kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner-1956-vhsrippen-svenska-hela-filmen-3d)
We'll be back soon
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: MOA skrivet 9 maj 2026 kl. 19:23:39
Citat från: MOA skrivet  9 maj 2026 kl. 14:00:53We'll be back soon
Enbart tillfälligt fel, könstigt att kanalen även laddat upp 5 videor av samma filmer. Orkar inte titta igenom alla för att reda på om skillnader förekommer, kan bli nostalgi i framtiden
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 12 maj 2026 kl. 21:35:59
Citat från: Beck skrivet  9 maj 2026 kl. 12:44:03Jag hittade filmen med text, som jag minns den från 90-talet! :D
https://www.castre.net/video/457/tecknat-barn-svenska-kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner-1956-vhsrippen-svenska-hela-filmen-3d (https://www.castre.net/video/457/tecknat-barn-svenska-kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner-1956-vhsrippen-svenska-hela-filmen-3d)
Är det någon speciell nostalgi i att se filmen i suddigt skick och med bristfällig textning? :)

Annars kan du bara titta i inlägget före ditt, så hittar du filmen i betydligt bättre kvalité, både vad gäller bildkvalité och textning. Jag vill inte påstå att textningen (som jag har gjort) är felfri, men den bör i alla fall vara bättre än i ovanstående version. Rapportera gärna eventuella fel i textningen till mig.
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Beck skrivet 12 maj 2026 kl. 21:58:04
Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 maj 2026 kl. 21:35:59Är det någon speciell nostalgi i att se filmen i suddigt skick och med bristfällig textning? :)

Annars kan du bara titta i inlägget före ditt, så hittar du filmen i betydligt bättre kvalité, både vad gäller bildkvalité och textning. Jag vill inte påstå att textningen (som jag har gjort) är felfri, men den bör i alla fall vara bättre än i ovanstående version. Rapportera gärna eventuella fel i textningen till mig.
Ja, för mig är det nostalgi, så som jag såg filmen första gångerna.  :)
Skillnaden mellan de två versionerna är att det fattas vissa repliker i den suddiga, men på archive.org finns de saknade bitarna.  :)  

https://archive.org/details/kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner (https://archive.org/details/kalle-stropp-grodan-boll-och-deras-vanner)
Titel: SV: Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2026 kl. 00:39:02
Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 maj 2026 kl. 21:35:59Är det någon speciell nostalgi i att se filmen i suddigt skick och med bristfällig textning? :)

Annars kan du bara titta i inlägget före ditt, så hittar du filmen i betydligt bättre kvalité, både vad gäller bildkvalité och textning. Jag vill inte påstå att textningen (som jag har gjort) är felfri, men den bör i alla fall vara bättre än i ovanstående version. Rapportera gärna eventuella fel i textningen till mig.
Precis min tanke. Det här är väl kanske den film där restaureringen har gjort störst effekt, då alla versioner som cirkulerat runt är i så usel bildkvalitet att man inte ens kan läsa förtexterna... Det här är första gången jag kunnat se vad som står under förtexterna, och det säger ju en del om tidigare kvaliteter.