Övrigt => Filmer och TV-serier => Ämnet startat av: TonyTonka skrivet 15 januari 2012 kl. 02:43:21
Titel: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: TonyTonka skrivet 15 januari 2012 kl. 02:43:21
Vad tycker ni om Fem Myror är fler än fyra elefanter? Själv så älskar jag faktist den serien ;D speciellt sketchen där Brasse ska köpa skämtsaker för en fest.
Där är den sketchen. Annars gillar jag Det finaste granen i stan (bokstaven F).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Eriksson skrivet 15 januari 2012 kl. 15:47:02
Å, jag älskar Fem myror. Har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det fina med den är att den fungerar lika bra för vuxna som för barn. Det är utmärkt för barn som skall lära sig, dessutom är det fullt av humor som även vuxna kan uppskatta.
Den sketchen med skämtaffären är rolig, annars är ju Brasses Lattjolajbanlåda en klassiker.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Soscla skrivet 15 januari 2012 kl. 19:40:46
Hahahaha Magnus skratt är ju helt obetalbart!! xD Jag har inte sett Fem myror på hur länge som helst, man kanske ska sitta och ta igen lite grann nu med detsamma då! ;D
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Lilla My skrivet 16 januari 2012 kl. 02:04:43
Växt upp med det, lärde mig räkna läsa och skriva tack vare det och kan vartenda scen och vartenda sång utantill. Hur är det som svar? ;)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Elios skrivet 16 januari 2012 kl. 13:41:34
Fullkomligt magiskt program. Älskade det när man var liten fortfarande underbart med så fina gamla minnen. ;D
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2012 kl. 14:24:25
Jag minns att jag tyckte mycket om Fem myror är fler än fyra elefanter som barn, men jag har inte sett någonting av det på minst 15 år så jag har ingen aning vad man skulle tycka i dagens läge...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Lilla My skrivet 16 januari 2012 kl. 18:45:03
Det går fortfarande på TV då och då, och DVD'erna säljs fortfarande. O-utdöende program helt enkelt, jag blev faktiskt paff när jag fick reda på att det var från 70-talet första gången ;D
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: TonyTonka skrivet 17 januari 2012 kl. 00:22:46
Är det förresten någon som vet varför somliga sketcher som fanns med på de tidiga vhs-erna (dom där del 1 hade grön framsida, del 2 hade blå framsida och del 3 hade röd framsida) som te.x P-önskebrunnen, När Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3) och När dom ska sova (och brasse antingen vill ligga högst upp eller längst ner) inte finns på dom nyaste utgåvorna där del 1 är blå del 2 är rosa och del 3 är gul ?
Innehöll dom något olämpligt eller?
Hoppas att ni fattade
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2012 kl. 09:16:34
Det låter märkligt om sketcher tagits bort. Gäller det även DVD-boxen, eller är det bara VHS där vissa delar saknas?
Ofta när delar av TV-program tas bort för VHS eller DVD, så beror det på rättighetsproblem; oftast musikrättigheter i de fall som scenerna innehåller inköpt populärmusik som är svåra att få tillstånd att använda för VHS/DVD. Men Fem myror är fler än fyra elefanter hade väl såvitt jag kan minnas i stort sett ingen inköpt musik alls (bara egenkomponerade musiksnuttar), så jag har svårt att tro att det kan gälla i det här fallet.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: TonyTonka skrivet 17 januari 2012 kl. 14:51:11
Sketcherna som försvunnit finns bara på dom riktigt gamla vhs-erna, jag har även en annan uppsättning med vhs-er som är likadana som dvd-erna och som jag fick runt 2000-2002. Dom saknar dom sketcherna jag nämnde samt några till. Det gäller alltså vhs-utgåvorna som har likadant omslag som dvd-erna. Dvd-erna saknar också dom sketcherna.
För övrigt användes 2001: Ett rymdäventys signaturmelodi (Also Space Zarathusta) i en sketch med Magnus och Eva i rymden (siffran 4) Den rymdsketchen finns med i DVD-Boxen samt vhs-utgåvorna som jag har i min ägo. Jag har för mig att Rock-A-Bye-Baby var med som instrumental i P-Önskebrunnen.
Sketcherna som är borta (dom jag kommer ihåg) är: Magnus och Eva spelar Golf Magnus skojar med Brasse på hans födelsedag P-önskebrunnen (Bokstaven P) Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3) Brasse vill sova underst eller överst Magnus går in i en djurhylla (Siffran 9) Brasse ska flyga upp och ner Brasse försöker hitta rätt glass (Bokstaven J)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Lilla My skrivet 17 januari 2012 kl. 17:23:41
Citat från: Tonytonka skrivet 17 januari 2012 kl. 00:22:46 Är det förresten någon som vet varför somliga sketcher som fanns med på de tidiga vhs-erna (dom där del 1 hade grön framsida, del 2 hade blå framsida och del 3 hade röd framsida) som te.x P-önskebrunnen, När Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3) och När dom ska sova (och brasse antingen vill ligga högst upp eller längst ner) inte finns på dom nyaste utgåvorna där del 1 är blå del 2 är rosa och del 3 är gul ?
Innehöll dom något olämpligt eller?
Hoppas att ni fattade
Då är det inte bara jag som märkt det. Köpte samlingsboxen för ungefär ett år sedan och märkte att många scener var borta, och den boxen innerhöll t.o.m. lucköppningarna ur julkalendern.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Eriksson skrivet 17 januari 2012 kl. 22:59:46
Oj, det var ju oroväckande att så många sketcher försvunnit. Jag har DVD-boxen men jag har inte sett igenom hela, så jag har inte lagt märke till det. Det var dock trevligt att lucköppningarna ur julkalendern var med.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Ariel skrivet 16 februari 2012 kl. 12:49:38
Tror faktiskt att jag har en DVD-box hemma med alla avsnitten, eller så är det VHS.. Minns inte riktigt! Om det är DVD så skall det definitivt läggas upp några klipp på youtube från min sida.
Uppdatering: Det var antagligen en VHS-box, kan dock inte hitta den.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: E skrivet 28 november 2018 kl. 21:42:45
Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2012 kl. 14:51:11 Sketcherna som försvunnit finns bara på dom riktigt gamla vhs-erna, jag har även en annan uppsättning med vhs-er som är likadana som dvd-erna och som jag fick runt 2000-2002. Dom saknar dom sketcherna jag nämnde samt några till. Det gäller alltså vhs-utgåvorna som har likadant omslag som dvd-erna. Dvd-erna saknar också dom sketcherna. För övrigt användes 2001: Ett rymdäventys signaturmelodi (Also Space Zarathusta) i en sketch med Magnus och Eva i rymden (siffran 4) Den rymdsketchen finns med i DVD-Boxen samt vhs-utgåvorna som jag har i min ägo. Jag har för mig att Rock-A-Bye-Baby var med som instrumental i P-Önskebrunnen.
Sketcherna som är borta (dom jag kommer ihåg) är: Magnus och Eva spelar Golf Magnus skojar med Brasse på hans födelsedag P-önskebrunnen (Bokstaven P) Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3) Brasse vill sova underst eller överst Magnus går in i en djurhylla (Siffran 9) Brasse ska flyga upp och ner Brasse försöker hitta rätt glass (Bokstaven J)
Vet att detta är ett gammalt ämne men jag vill bara säga en sak. Förra året fanns hela serien tillgängligt på Barnplay och då fanns alla dom sketcherna med. Jag tror att dom inte var med DVD:erna för att dom inte kunde ha med alla helt enkelt ;)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Svingo skrivet 7 december 2018 kl. 21:34:05
Ja, gammalt ämne, men sådant här bör ju bevaras åt eftervärlden. På barnplay låg 40 avsnitt förra året, verkar det som, jag sparade ner alla, _trodde jag_, men missade visst avsnitt 19 och 20, vilket grämer mig. Men de kanske dyker upp igen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Disneyfantasten skrivet 1 januari 2019 kl. 21:52:03
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: E skrivet 1 januari 2019 kl. 22:04:46
Daniel: borde inte detta ämne vara i Filmer och TV-serier eftersom Fem Myror är en TV-serie ???
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 1 januari 2019 kl. 22:38:26
Så sant; sagt och gjort. :)
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 1 januari 2019 kl. 21:51:10 Det finns ju över 100 SKETCHER i programmet. Jag tror att allihop INTE fick plats på DVD och VHS-utgåvorna. Och dom har INTE försvunnit helt och hållet. Då och Då dyker programmet upp på Barnplay ibland ;)
"Inte fick plats"...? Jag skulle snarare förmoda att det finns någon form av rättighetsproblem med vissa sketcher och inslag - så brukar det vanligtvis vara om någonting tas bort till DVD-utgåvor, gentemot TV-sändningar. Vad det kan röra sig om för rättighetsproblem vet jag inte, men det skulle ju exempelvis kunna vara att vissa sångnummer/musikstycken inte får ges ut på DVD enligt kontrakten med rättighetsinnehavarna, o.s.v.
Jag håller med att det är olyckligt att DVD-utgåvorna är nedklippta och inte har med allt. Förhoppningsvis sänds serien i sin helhet snart på Barnkanalen i repris, eller av annan anledning läggs upp på SVT Play.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 14 januari 2019 kl. 22:14:35
Jag hade forskat kring barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter och hade hittat något intressant. Programmet hade från början premiär den 19 november 1973 på TV2. Hur många antal avsnitt och vilka datum de sändes fram till innan 1977 års julkalender, är svårt att hitta. 1983 redigerades programmet till sammanlagt fyrtio avsnitt och är den nuvarande versionen som många är bekanta med.
Då undrar man om den ursprungliga versionen från 1973 såg annorlunda ut och skiljer sig från den nuvarande, om det visades en annan ordning av sketcherna eller om det innehöll något annat som togs bort. Det hade stått några sidor om att Fem myror, från första omgångarna runt 1973-74, hade medverkats av två dockor, som hette Knysten och Fräs. Rösten till Knysten gjordes av John Harryson och Fräs av Helena Brodin. Jag hittade några bilder. http://bilderisyd.se/wp-content/uploads/2017/06/eva3fri.jpg http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/wp-content/uploads/sites/9/2014/01/Knysten-och-Fr%C3%A4s.png Eftersom Fem myror var skapade efter inspirationen av amerikanska Sesame Street (Sesam), kanske produktionen ville ha någonting liknande med att ha sketcher med dockorna och inte bara med levande människor.
Jag hade läst Magnus Härenstams biografibok "Morsning & Goodbye" att de skulle göra och skriva antal sketcher som nådde upp till trehundra och att de gjorde femton program, som var först menad tills de gjorde upp till trettio. Det nämndes ingenting om dockorna Knysten och Fräs, men en annan intressant sak nämndes att Lasse Åberg och Ardy Strüwer var från början valda för programmet och fick uppdraget att göra ett pilotavsnitt. De underkändes och tog istället över av Magnus och Brasse.
Jag hade kontaktat SVT som skulle sätta igång med uppgiften att hitta all material, som kan ta en och en halv månad, och hör av till mig slutet av februari. Jag har deras meddelande.
CitatHej Erik!
Denna fråga är inte helt lätt att svara på, men även jag skulle vara intresserad av svaret. Det jag hittar i vår databas över gamla program är att det gjordes fem program som visades i november 1973 (19, 20, 21, 22 och 23 november) och därefter tio, som visades i januari och februari 1974 (7, 8, 9, 21, 23 och 25 januari samt 5, 6, 7 och 8 februari). Sedan gör databasen något märkligt. Istället för att, som den brukar, lista resterande program anger den att resterande inslag hade sändningsdatum 1975-01-01, vilket dock inte stämmer. Det står dock som en anmärkning: "Sändningsanmärkning: 1975-02-15 - 1975-05-24". Det bör alltså ha varit mellan dessa datum som de återstående avsnitten sändes, men med tanke på hur oregelbundet de sändes våren 1974 vågar jag inte ens gissa exakt när de sändes våren 1975 och därmed inte heller hur många avsnitt som sändes då. Detta har jag dock möjlighet att kolla upp om ungefär en och en halv månad, så om du har möjlighet att ge dig till tåls till slutet av februari kan jag svara noggrannare då.
Jag kan dock bekräfta så mycket som att det i de första omgångarna (1973 och 1974) fanns med två dockor som hette Knysten (röst av John Harryson) och Fräs (röst av Helena Brodin). Än vet jag inte om dessa var med 1975, men förhoppningsvis kan jag hitta svaret i februari, när jag får möjlighet att gräva i de gamla pappersarkiven.
När julkalendern gjordes 1977 var lucköppningarna det enda "nya" som spelades in. Övrigt material hämtades från 1973, 1974 och 1975 års avsnitt.
Utöver att Knysten och Fräs är bortklippta från den version som har visats sedan 1983 är det dock svårt att säga hur avsnitten skiljer sig, innan jag har all information. Jag vet inte om det är ännu mer som är bortklippt eller om avsnitten så att säga är "omstuvade" mot hur de såg ut på 70-talet. Förhoppningsvis vet jag mer i slutet av februari.
Tyvärr kan vi inte tillhandahålla detta ursprungsmaterial (inklusive Knysten och Fräs). Eftersom julkalendern finns på Öppet arkiv är det den versionen som allmänheten får nöja sig med, så att säga.
Men, som sagt, i slutet av februari har jag förhoppningsvis mer information.
Hälsningar Anders
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: TonyTonka skrivet 14 januari 2019 kl. 22:29:21
Citat från: Erik Friman skrivet 14 januari 2019 kl. 22:14:35 Jag hade forskat kring barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter och hade hittat något intressant. Programmet hade från början premiär den 19 november 1973 på TV2. Hur många antal avsnitt och vilka datum de sändes fram till innan 1977 års julkalender, är svårt att hitta. 1983 redigerades programmet till sammanlagt fyrtio avsnitt och är den nuvarande versionen som många är bekanta med.
Då undrar man om den ursprungliga versionen från 1973 såg annorlunda ut och skiljer sig från den nuvarande, om det visades en annan ordning av sketcherna eller om det innehöll något annat som togs bort. Det hade stått några sidor om att Fem myror, från första omgångarna runt 1973-74, hade medverkats av två dockor, som hette Knysten och Fräs. Rösten till Knysten gjordes av John Harryson och Fräs av Helena Brodin. Jag hittade några bilder. http://bilderisyd.se/wp-content/uploads/2017/06/eva3fri.jpg http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/wp-content/uploads/sites/9/2014/01/Knysten-och-Fr%C3%A4s.png Eftersom Fem myror var skapade efter inspirationen av amerikanska Sesame Street (Sesam), kanske produktionen ville ha någonting liknande med att ha sketcher med dockorna och inte bara med levande människor.
Jag hade läst Magnus Härenstams biografibok "Morsning & Goodbye" att de skulle göra och skriva antal sketcher som nådde upp till trehundra och att de gjorde femton program, som var först menad tills de gjorde upp till trettio. Det nämndes ingenting om dockorna Knysten och Fräs, men en annan intressant sak nämndes att Lasse Åberg och Ardy Strüwer var från början valda för programmet och fick uppdraget att göra ett pilotavsnitt. De underkändes och tog istället över av Magnus och Brasse.
Jag hade kontaktat SVT som skulle sätta igång med uppgiften att hitta all material, som kan ta en och en halv månad, och hör av till mig slutet av februari. Jag har deras meddelande.
Mycket intressant, inte visste jag att Fem myror är fler än fyra elefanter haft inslag med dockor. :o
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2019 kl. 22:44:28
Jag läste faktiskt på om det här för ett par år sedan, och om jag inte minns fel vill jag minnas att jag kom fram till att Fem myror är fler än fyra elefanter såg helt annorlunda ut 1973 - 1974 - det hade en annan struktur där sketcher hade bytt plats och/eller i andra avsnitt än den version vi känner till idag.
Till nästa visningsomgång 1975 - 1977 (sändes även i repris 1978) verkar det som att man har stuvat om och redigerat om programmet, så att saker och ting bytt plats, och förmodligen var det i samband med det som dockorna av någon anledning togs bort.
Sen verkar det ha stuvats om igen och klippts om 1983 till den version som använts vid alla TV-sändningar sedan dess. Senast sändes det väl på Barnkanalen 2013, men jag hoppas att det kommer igen snart.
Sen stuvades och redigerades ju programmet om igen till DVD-utgåvorna, där även en massa material (tyvärr) klippts bort.
Jag vet dock inte om 1973 - 1974 års version innehöll fler inslag/sketcher som klippts bort efter det utöver dockorna, och inte heller vet jag om 1975 - 1977 års version innehöll mer eller mindre än 1983 års version. Jag har tyvärr aldrig sett den ursprungliga versionen från 1973 - 1974, då det var innan jag föddes...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 16 januari 2019 kl. 11:26:52
Jag har alla tre senaste VHS-utgåvor distribuerad av Independent Video från 2000. Om inget skiljer så mycket på minuterna och ordningen så bör det vara identiska med DVD-utgåvorna. Det skiljer sig från de äldre VHS-utgåvorna som från början består sammanlagt åtta med speltid över en timme i varje, distribuerad av Warner Home Video 1982-83 och Kanal 10 1990, och de tre VHS-er som lades tillsammans med alla åtta, distribuerad av Pickwick Video och Carlton Video runt 90-talet.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2019 kl. 21:25:02
Intressant; tyvärr var jag inte efterklok nog att spara ner det från SVT Play när det väl fanns...
Enligt Svensk Mediedatabas sändes Fem myror är fler än fyra elefanter senast 2013-04-14 på Barnkanalen; förutom att två avsnitt sändes 2015 i samband med Magnus Härenstams bortgång.
Citat från: Erik Friman skrivet 16 januari 2019 kl. 11:26:52 Jag har alla tre senaste VHS-utgåvor distribuerad av Independent Video från 2000. Om inget skiljer så mycket på minuterna och ordningen så bör det vara identiska med DVD-utgåvorna. Det skiljer sig från de äldre VHS-utgåvorna som från början består sammanlagt åtta med speltid över en timme i varje, distribuerad av Warner Home Video 1982-83 och Kanal 10 1990, och de tre VHS-er som lades tillsammans med alla åtta, distribuerad av Pickwick Video och Carlton Video runt 90-talet.
Jag tror också att de senaste VHS-utgåvorna är 100% identiska med DVD-utgåvorna.
De äldre VHS-utgåvorna har jag aldrig sett, så jag har ingen aning hur de såg ut, men det är mycket möjligt att dessa kan ha varit "omstuvade" ännu en gång...
Det är förvånansvärt varför just den här serien har behandlats så pass styvmoderligt, som trots att den sänts ofta och väl, verkar finnas i hur många omredigerade versioner som helst...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 26 februari 2019 kl. 11:12:35
Jag har fått svaret från SVT:
CitatHej igen, Erik!
Nu har jag kunnat göra en del efterforskningar och har funnit följande:
De första fem avsnitten av "Fem myror är fler än fyra elefanter" visades från den 19 till den 23 november 1973. Då var mycket riktigt Knysten och Fräs med och i "Röster i Radio-TV:s" artikel lyftes de fram ordentligt.
Från den 7 till den 11 januari och från den 21 till den 25 januari samt från den 4 till den 8 februari 1974 visades tio nya avsnitt, blandade med de fem från november 1973. Här kom man alltså upp i 15 avsnitt totalt och här var fortfarande Knysten och Fräs med.
Sedan dröjde det ett år, till den 15 februari 1975. Då kom 15 nya avsnitt, men istället för fem avsnitt från måndag till fredag visades nu ett avsnitt i veckan på lördagar. Detta ledde till att dessa tog hela våren att visa - sista avsnittet visades den 24 maj. Här verkar dock Knysten och Fräs ha varit bortrensade, men nu hade man alltså kommit upp i totalt 30 avsnitt.
Till julkalendern 1977 spelade man in nya scener enbart med lucköppningen, men i övrigt tog man material från de 30 avsnitten som hade visats 1973, 1974 och 1975. Här hade man dock bara klippt ut de delar man ville ha till julkalendern och Knysten och Fräs förekom inte här.
Från den 10 september 1978 till den 1 april 1979 visades de 30 "originalavsnitten" i repris och var, enligt vad jag har kunnat finna, var de oklippta, d.v.s. utan ändringar från originalvisningarna.
Från den 26 augusti 1984 till den 9 juni 1985 visades serien igen, men denna gång "nyredigerad". Huruvida de var omstuvade eller inte är svårt att säga, men Knysten och Fräs var nu borttagna. Det är denna version som har visats då och då sedan dess och som finns utgiven på DVD. Det märkliga är dock att avsnitten alltid verkar ha varit 30 minuter, både på 70- och 80-talet. På 70-talet blev det ju totalt 30 avsnitt, medan den "nyredigerade" version från 1984 bestod av 40 avsnitt. När nu Knysten och Fräs var bortklippta borde det ju ha tillkommit något, för att kunna fylla de bortklippta minuterna och dessutom bli tio avsnitt till. Jag har dock inte lyckats utröna vad som kan ha tillkommit 1984.
Originalversionen av serien består då av sammanlagt 30 avsnitt med de 15 första från 1973-1974 med dockorna Knysten och Fräs, och de 15 sista utan dockorna från 1975. Om det verkar stämma att just denna originalversion hade gått några antal repriser utan något nyredigerad version förrän den gjordes från och med 1983-1984.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Svingo skrivet 14 oktober 2019 kl. 17:57:48
Intressant det här. Jag såg julkalendern och sändningen 1978, och lärde mig då att läsa tydligen, men eftersom jag bara var 5 år kommer jag egentligen inte ihåg ett skvatt av hur serien såg ut då.
Jag sparade (som sagt tidigare), år 2017, ner avsnitt 1-40, _trodde jag_, men jag verkar sakna avsnitt 19-20 och kanske kommer det aldrig upp igen på SVT Play. Extremt frustrerande, då barnen precis har börjat titta på serien igen. Suck. Får väl leta upp vilka bokstäver som saknas och sätta in från, tja, julkalendern på den skiva barnen ser. (Japp, jag är stofil och lägger ut sakerna på skiva ganska ofta, får plats med det mesta på Bluray)
Finns det någon som mot förmodan har avsnitt 19-20 till övers?
Tycker nog att denna kulturjuvel borde ligga ständigt på Öppet arkiv.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Lilla My skrivet 14 oktober 2019 kl. 22:11:50
Hela kalendern ligger ute på Öppet Arkiv fortfarande om det är dem avsnitten du vill ha :) : https://www.oppetarkiv.se/video/1129490/julkalendern-fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-avsnitt-19-av-28
Andra visningar av Fem Myror har jag personligen faktiskt inte sett på Öppet Arkiv? Känns som jag missat något. Har sett några avsnitt random visade på Barnkanalen (och därigenom repris via SVT play) men på ÖA har jag bara sett själva julkalendern.
VHS'erna från när jag var liten (90-tal) hade inga "Vera, Ellen & Cecilia"-animationer som julkalendern har. Dessutom fattas en hel del scener som finns med i kalendern som jag aldrig har sett förut, men som sagt fanns där istället en hel del scener som fattas från kalender-boxen och som generellt verkar svåra att få tag i nu förtiden (bl.a. Jaffy-glassen, magiska P-brunnen och den här; https://youtu.be/cmH8smAiBHY ).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 22 april 2022 kl. 21:23:29
Var finns sketcherna där Brasse bakar sockerkaka & där Brasse spelar partymusik på radion?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Disneyfantasten skrivet 22 april 2022 kl. 21:27:05
Det sistnämnda förstod jag inte riktigt vad du menade.
Men den förstnämnda finns iallafall på SVT Öppet Arkiv! :) ( det är avsnitt 5. Bokstaven Ö )
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Steffan Rudvall skrivet 22 april 2022 kl. 21:32:48
Hur ligger det till med den här serien egentligen? Jag har förstått att det ska finnas en ursprunglig serie och en julkalender och sen en blandning av dessa två...
Titel: SV: Fem Myror i brallonrna är fler än fyra elefanter på tallriken
Skrivet av: gstone skrivet 22 april 2022 kl. 22:15:18
:)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 22 april 2022 kl. 23:36:35
Den första versionen är "originalet" som sändes 1973, 1974 och 1975 i 30 avsnitt.
1977 gjordes julkalender versionen med lucköppningar, men återanvände allt annat
1983 - 1984 visades den i en omredigerad version ( som på nåt sätt går upp till 40 avsnitt )
och sen har vissa scener/sketcher kommit bort av nån anledning.
Även julkalenderversionen är ju omstuvad, där man flyttat runt på sketcher mellan olika avsnitt och liknande.
Plus då att versionen på VHS och DVD ytterligare är omstuvad jämfört med 1983 års omredigerade version, så tillsammans blir det alltså minst fyra olika omredigerade versioner av serien. :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 23 april 2022 kl. 17:30:43
Plus då att versionen på VHS och DVD ytterligare är omstuvad jämfört med 1983 års omredigerade version, så tillsammans blir det alltså minst fyra olika omredigerade versioner av serien. :(
Nu är de på tiden att jag förklarar Fem Myror som Lost Media(& med de menar dom allra första sändningarna)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Steffan Rudvall skrivet 23 april 2022 kl. 17:43:54
Plus då att versionen på VHS och DVD ytterligare är omstuvad jämfört med 1983 års omredigerade version, så tillsammans blir det alltså minst fyra olika omredigerade versioner av serien. :(
Men om man ser originalserien så får man väl se allt material förutom lucköppningarna... Så varför finns det så många versioner?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 23 april 2022 kl. 21:22:36
Plus då att versionen på VHS och DVD ytterligare är omstuvad jämfört med 1983 års omredigerade version, så tillsammans blir det alltså minst fyra olika omredigerade versioner av serien. :(
Jag kan berätta att jag i höstas fick reda på att julkalendern var deras tredje omgång och inräknat med de 30 första avsnitt från 1973-1975, som blir tillsammans 58 plus en julavsnitt Fem myrors julshow, som sändes 26 december 1976 och 24 december 1982 och handlar om bokstaven F, siffran 2 samt först-sist-och-mittemellan. Hittade artiklarna från de gamla veckotidningarna "Röster i radio-TV" via Facebook (https://www.facebook.com/rirtv/).
De samtliga sketcherna för den tredje omgången gjordes under 1976 och 1977 samt de 28 lucköppningsscenerna medans man la till de omkring 20-25 tidiga sketcher från 1975. Man tänkte från början göra nya omgångar av 15 avsnitt och ha premiär hösten 1977. De hann under 1976 göra runt 75 sketcher och tvingades sen avbryta när Eva Remaeus överansträngde sitt ena ben. I början av 1977 bestämdes det att Fem myror skulle få göra julkalendern och att de vid midsommaren fick uppgiften att göra lucköppningarna och de återstående sketcherna. https://tidningar.kb.se/?q=fem%20myror%2015%20avsnitt&from=1976-01-01&to=1976-12-31&sort=asc https://svenskahogtider.com/tag/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter/
SVT berättade för mig att de 15 första avsnitt från 1973-1974 sändes senare på våren 1977 fast omstuvade till 10-15 minuters avsnitt med titeln Fem små myror är fler än fyra elefanter och att man valde det bästa ur avsnitten. De fem första av omstuvade versionen sändes i repris 1979 enligt från mediedatabasen.
En användare från archive.org (https://archive.org/details/@victor_gr_nlund) levererar både äldsta och senaste VHS-utgåvorna men saknas fortfarande några till.
Enligt forumsmedlemmen Anders kollage så var Åke Lindström med i den, har för mig någon som Christian Hedlund intervjuade nämnde något om den men minns inte vem, vilka fler förutom Åke var med i dem? :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 23 april 2022 kl. 23:35:27
i dokumentärerna vissas några klipp från "Fem Myror.." bland annat av dockorna ( i början av den andra dokumentären ) och en helt annan "titelsekvens" ( titeln är röd istället för gul, i en annan front och åker vägrätt åt vänster )
Är den från den första versionen av serien?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Steffan Rudvall skrivet 26 april 2022 kl. 14:00:33
i dokumentärerna vissas några klipp från "Fem Myror.." bland annat av dockorna ( i början av den andra dokumentären ) och en helt annan "titelsekvens" ( titeln är röd istället för gul, i en annan front och åker vägrätt åt vänster )
Är den från den första versionen av serien?
Ja, dockorna var med i den första versionen...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 26 april 2022 kl. 19:40:16
i dokumentärerna vissas några klipp från "Fem Myror.." bland annat av dockorna ( i början av den andra dokumentären ) och en helt annan "titelsekvens" ( titeln är röd istället för gul, i en annan front och åker vägrätt åt vänster )
För många år sen, om det var 2016 när SVT firade 60 år eller om det var senare, så vill jag minnas ha sett från någon dokumentär och av en slump fått se en obekant sketch som påminner om Brasses djurlåda/lattjolajbanlåda fast de befinner sig i den vita tomma studion. I de bekanta djurlåda-sketcherna från 1975 och 1977 brukade de befinna sig i den färgade studion med mera.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 1 maj 2022 kl. 00:37:24
ok, det här är kanske en märklig fråga, men....
Gjorde dom nåt avsnitt med W? ( fast många svenska alfabet har inte med W :-\ )
För om dom gjorde 30 avsnitt så måste det finnas två avsnitt som inte hade med bokstäver ( utan W har svenska alfabetet 28 bokstäver )
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Steffan Rudvall skrivet 1 maj 2022 kl. 00:45:17
Gjorde dom nåt avsnitt med W? ( fast många svenska alfabet har inte med W :-\ )
För om dom gjorde 30 avsnitt så måste det finnas två avsnitt som inte hade med bokstäver ( utan W har svenska alfabetet 28 bokstäver )
Egentligen visar det sig att de 15 första avsnitt från 1973 handlade oftast om siffror och räkningar medans bokstäverna kom senare i de 15 andra från 1975. Om man läser från 1975 års artikel så nämns och handlar det om de tio bokstäverna A, B, E, I, K, L, M, O, R och S. Man kan säga att dessa bokstäverna har något gemensamt med de tecknade bokstavsscenen med den stora och lilla elefanten och som finns att titta på alla klippen.
I de tio bokstavsscenera består det av en blå himmel med en grön mark/gräs och en melodi medans resten av andra bokstavsscenerna, som dök upp i julkalendern, består det av en annan melodi med en gul himmel och en randig mark. Det är bara bokstaven F som har en jultema med en röd himmel och det vita snöbacken. Kanske används klippet för Fem myrors julshow som handlar om bokstaven F. https://www.youtube.com/channel/UCIksQ1bot0kEMpddvHw9ngw/videos https://www.youtube.com/watch?v=z-jtuNk0Feg
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 1 maj 2022 kl. 11:28:11
Citat från: Erik Friman skrivet 1 maj 2022 kl. 09:48:38 Egentligen visar det sig att de 15 första avsnitt från 1973 handlade oftast om siffror och räkningar medans bokstäverna kom senare i de 15 andra från 1975. Om man läser från 1975 års artikel så nämns och handlar det om de tio bokstäverna A, B, E, I, K, L, M, O, R och S. Man kan säga att dessa bokstäverna har något gemensamt med de tecknade bokstavsscenen med den stora och lilla elefanten och som finns att titta på alla klippen.
I de tio bokstavsscenera består det av en blå himmel med en grön mark/gräs och en melodi medans resten av andra bokstavsscenerna, som dök upp i julkalendern, består det av en annan melodi med en gul himmel och en randig mark. Det är bara bokstaven F som har en jultema med en röd himmel och det vita snöbacken. Kanske används klippet för Fem myrors julshow som handlar om bokstaven F. https://www.youtube.com/channel/UCIksQ1bot0kEMpddvHw9ngw/videos https://www.youtube.com/watch?v=z-jtuNk0Feg
Var kom dom andra bokstäverna från?
Gjordes dom för Julkalendern? Det blir 17 avsnitt till.
Edit: missade att du nämnde att mer nytt material gjordes för Julkalendern ( och bara 20-25 tidigare sketcher återanvändes)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 1 maj 2022 kl. 12:04:22
Gjordes dom för Julkalendern? Det blir 17 avsnitt till.
Julkalendern och julavsnittet Fem myrors julshow var deras tredje omgång, som från början var tänkt som kommande omgångar med 15 avsnitt. Scenen med bokstäverna A, Å och Ä används båda de avsnitten om Å och Ä i julkalendern och den nuvarande TV-serien från 1983.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Elios skrivet 7 maj 2022 kl. 00:28:10
Har ett gammalt exemplar här hemma. Tjo. Ingen överraskning. 8) 8)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: E skrivet 7 maj 2022 kl. 10:46:30
Finns inslagen med Knysten & Fräs med på dessa vhs-utgåvor??? https://osc.boavideo.com/images/vhs_7114.jpg https://osc.boavideo.com/images/_20150216_185314_004_resize_FIX.jpg
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 7 maj 2022 kl. 11:57:56
Citat från: E skrivet 7 maj 2022 kl. 10:46:30 Finns inslagen med Knysten & Fräs med på dessa vhs-utgåvor??? https://osc.boavideo.com/images/vhs_7114.jpg https://osc.boavideo.com/images/_20150216_185314_004_resize_FIX.jpg
Det har jag väldigt svårt att tänka mig, men jag har inte sett VHS-filmerna själva och kan därför inte ge något definitivt svar.
Men jag har svårt att tro det, då de inslagen ju klipptes bort ett antal år innan den första VHS-utgåvan släpptes.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Adam skrivet 7 maj 2022 kl. 13:21:12
Känner mig lite dum för att inte ha besvarat det här ämnet...
Hur som helst, som mycket liten vet jag att jag och familjen hade två VHS-kassetter med inspelade avsnitt från Fem Myror när det sändes i SVT1. Jag och syskonen fick se på dessa band i flera omgångar, och blev typ aldrig trötta på det. 😂
När det repriserades några år senare i Bolibompa såg vi på det igen, och runt samma period fick jag även se det i lågstadiet. Jag tror nog aldrig att det har funnits något annat äldre svenskt barnprogram som jag älskat mer i barndomen än detta. Sådant som Från A till Ö och Teskedsgumman blev jag och syskonen desto mer uttråkade till, annat som Skymningssagor och Trazan & Banarne funkade ok ibland, men Fem Myror hade alltid en charm och ett koncept som människor i alla åldrar kunde relatera till. Först och främst en trio som bestod av en som var ordningsam och påläst, en som var sprallig och inte alls lika kunnig, samt en som var lite mer ordinär och "vuxen". Tack vare denna geniala grundidé fick man se en bra blandning av vardagliga händelser och situationer som de fann sig i; Magnus som oftast förklarade allt om ditten och datten, Brasse som oftast hade svårt med räkningen och stavningen men som i slutändan kom på en skicklig lösning, och så Eva som oftast var trions sansade voice-of-reason/team-mom samt "schlagersångerska". ...och vem kan förstås glömma "Lattjolajban-lådan"? För mig så var detta en av seriens absoluta höjdpunkter. "1-2-3-4 st djur, 3 som hör ihop, 1 ska bort!" var alltid det som gällde, och resten kan vi nog utantill vid det här laget 😂. (Magnus och Eva fick alltid ge sina svar, och efter flera hattlyftningar med ett "Fel! Fel! Fel! Fel!" från Brasse som sedan gav sitt "fiffigaste svar" återgäldades han alltid med "Tycker han, ja!" av Magnus och Eva.)
Senare i livet fick jag för övrigt veta att när min farfar jobbade som fotograf för Sveriges Television mellan 1970- och 80-talet så fick han däribland medverka bakom kameran när Fem Myror spelades in.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 7 maj 2022 kl. 14:01:05
Hur som helst, som mycket liten vet jag att jag och familjen hade två VHS-kassetter med inspelade avsnitt från Fem Myror när det sändes i SVT1. Jag och syskonen fick se på dessa band i flera omgångar, och blev typ aldrig trötta på det. 😂
När det repriserades några år senare i Bolibompa såg vi på det igen, och runt samma period fick jag även se det i lågstadiet. Jag tror nog aldrig att det har funnits något annat äldre svenskt barnprogram som jag älskat mer i barndomen än detta. Sådant som Från A till Ö och Teskedsgumman blev jag och syskonen desto mer uttråkade till, annat som Skymningssagor och Trazan & Banarne funkade ok ibland, men Fem Myror hade alltid en charm och ett koncept som människor i alla åldrar kunde relatera till. Först och främst en trio som bestod av en som var ordningsam och påläst, en som var sprallig och inte alls lika kunnig, samt en som var lite mer ordinär och "vuxen". Tack vare denna geniala grundidé fick man se en bra blandning av vardagliga händelser och situationer som de fann sig i; Magnus som oftast förklarade allt om ditten och datten, Brasse som oftast hade svårt med räkningen och stavningen men som i slutändan kom på en skicklig lösning, och så Eva som oftast var trions sansade voice-of-reason/team-mom samt "schlagersångerska". ...och vem kan förstås glömma "Lattjolajban-lådan"? För mig så var detta en av seriens absoluta höjdpunkter. "1-2-3-4 st djur, 3 som hör ihop, 1 ska bort!" var alltid det som gällde, och resten kan vi nog utantill vid det här laget 😂. (Magnus och Eva fick alltid ge sina svar, och efter flera hattlyftningar med ett "Fel! Fel! Fel! Fel!" från Brasse som sedan gav sitt "fiffigaste svar" återgäldades han alltid med "Tycker han, ja!" av Magnus och Eva.)
Senare i livet fick jag för övrigt veta att när min farfar jobbade som fotograf för Sveriges Television mellan 1970- och 80-talet så fick han däribland medverka bakom kameran när Fem Myror spelades in.
Wow va coolt!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 14 oktober 2022 kl. 13:17:58
Fem Myror har dubbats till spanska & hebreiska
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 3 november 2022 kl. 17:37:40
Går det att se original serien ( från 1973, 1974 och 1975 ) eller den omstuvade versionen från 1984 ( i sin helhet ) nånstans?
inehåller VHS versionerna som finns på Archive.org alltihop? ( förutom "Knysten & Fräs" )
https://archive.org/details/@victor_gr_nlund
Jag förstår inte varför SVT bara har Julkalendern på Öppet Arkiv.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 november 2022 kl. 17:58:04
Vet int hur välkänt detta e men dom animerade nummerinslagen visades i Sesame Street med en pålagd engelsk speaker
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 10 januari 2023 kl. 12:04:53
Fem myror visas i programmet Året var 1973 och man får se sketcher som bara finns från ursprungliga serien. https://www.svtplay.se/aret-var-1973
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 10 januari 2023 kl. 12:56:17
Åh wow!! Trodde ingenting från det var sparat, tror till och med Magnus berättade i sin biografi att han trodde det allra första de spelade in var borta för alltid (eller så hade han bara inte sett det sedan 70-talet, är något år sedan jag läste hans bok nu).
Klart att Eva var med i en politiskt vänster sångrupp! Fan jag älskar 70-talet ;D
Kan ju känna att det är lite väl sent att göra det nu när både Brasse och Magnus gått ur tiden.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Skokaka skrivet 21 februari 2023 kl. 14:33:05
En riktig klassiker. Den lär oss om bokstäver och siffror på ett underhållande sätt. Också en massa underbara sånger och roliga scener. Jag tycker att den roligaste delen av de tecknade ögonblicken är när Tarzan fick en kokosnöt i huvudet och aporna sjunger efter detta. ;D
Det bästa är Brasse och hans låda med djur. :D Kommer ihåg att jag och min kompis gjorde en liknande lek där en utav fyra ska bort. Kan också vara om djur eller något annat.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2023 kl. 14:35:03
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 21 februari 2023 kl. 15:07:55
Citat från: Skokaka skrivet 21 februari 2023 kl. 14:33:05En riktig klassiker. Den lär oss om bokstäver och siffror på ett underhållande sätt. Också en massa underbara sånger och roliga scener. Jag tycker att den roligaste delen av de tecknade ögonblicken är när Tarzan fick en kokosnöt i huvudet och aporna sjunger efter detta. ;D
Det bästa är Brasse och hans låda med djur. :D Kommer ihåg att jag och min kompis gjorde en liknande lek där en utav fyra ska bort. Kan också vara om djur eller något annat.
Ett av dom bästa programmen i svensk TV historia som firar 50-års jubileum i år
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 24 mars 2025 kl. 15:02:37
Finns tydligen ett animerat inslag om fåglar på en ledning. Den fanns tidigare på SVT runt 2010 men blev sedan borttaget, har någon sett det & finns det på VHS eller DVD? En förlorad sketch från programmet
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 juni 2025 kl. 14:43:09
Citat från: MOA skrivet 24 mars 2025 kl. 15:02:37Finns tydligen ett animerat inslag om fåglar på en ledning. Den fanns tidigare på SVT runt 2010 men blev sedan borttaget, har någon sett det & finns det på VHS eller DVD? En förlorad sketch från programmet
Mycket riktigt finns det en tecknad film med ett gäng fåglar som sätter sig ned på en ledning. Denna sketch förekom i 40-delarsserien från 80-talet (1984-1985 närmare bestämt), men om den förekom i ursprungsserien (dvs versionen innan julkalendern) vet jag inte riktigt då den inte förekom i kalenderversionen.
Musiken som spelas där är för övrigt denna melodi: https://www.youtube.com/watch?v=TysX6KUpFco
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 juni 2025 kl. 14:53:25
Jag fortsätter för övrigt diskutera ämnet här istället för tråden om Ovanliga dubbningar.
Jag frågade ju om versionen från 1978-1979 på 28 delar fanns att få tag i, varpå @Daniel Hofverberg skrev att han har just den versionen på en hårddisk. Efter dessa 28 avsnitt visades ju 5 delar till på hösten -79, och därför undrar jag om du (Daniel) har dessa avsnitt också?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 juni 2025 kl. 15:01:24
Jag frågade ju om versionen från 1978-1979 på 28 delar fanns att få tag i, varpå @Daniel Hofverberg skrev att han har just den versionen på en hårddisk. Efter dessa 28 avsnitt visades ju 5 delar till på hösten -79, och därför undrar jag om du (Daniel) har dessa avsnitt också?
Fem Myror är dessutom ingen dubbning så bra byte
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 4 juni 2025 kl. 01:38:34
Jag frågade ju om versionen från 1978-1979 på 28 delar fanns att få tag i, varpå @Daniel Hofverberg skrev att han har just den versionen på en hårddisk. Efter dessa 28 avsnitt visades ju 5 delar till på hösten -79, och därför undrar jag om du (Daniel) har dessa avsnitt också?
Jag har letat på mina hårddiskar, och om jag inte räknat fel får jag det till 31 unika avsnitt av Fem myror är fler än fyra elefanter som jag har. Filerna är döpta med "Fem myror 70-tal", så jag kan bara förmoda att de kommer från 1970-talet; men jag kan inte svära till 100% på att inte något av avsnitten är senare än så (jag verkar inte ha 1980-talsredigeringen på hårddiskarna, och har därmed inget att jämföra med). :)
27 avsnitt har i alla fall ett traditionellt intro, som såvitt jag kommer ihåg är samma som i 1980-talsredigeringen, och där titeln anges som Fem myror är fler än fyra elefanter - medan 4 avsnitt har ett helt annat intro, och där seriens titel är Fem små myror är fler än fyra elefanter. Vad de här fyra sistnämnda är för något eller när de sändes vet jag inte, för jag får ingen träff alls i Svensk Mediedatabas när jag söker på den titeln...
Helt klart verkar jag alltså tyvärr inte ha alla avsnitt, om nu inte någon fil har något ologiskt namn eller ligger på den skadade hårddisken. :(
Men jag måste fortfarande gå igenom alla avsnitt och försöka lista ut exakt vad jag har, och i vilken ordning de hör hemma.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 4 juni 2025 kl. 08:00:03
Citat från: Erik Friman skrivet 23 april 2022 kl. 21:22:36SVT berättade för mig att de 15 första avsnitt från 1973-1974 sändes senare på våren 1977 fast omstuvade till 10-15 minuters avsnitt med titeln Fem små myror är fler än fyra elefanter och att man valde det bästa ur avsnitten. De fem första av omstuvade versionen sändes i repris 1979 enligt från mediedatabasen.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 4 juni 2025 kl. 01:38:3427 avsnitt har i alla fall ett traditionellt intro, som såvitt jag kommer ihåg är samma som i 1980-talsredigeringen, och där titeln anges som Fem myror är fler än fyra elefanter - medan 4 avsnitt har ett helt annat intro, och där seriens titel är Fem små myror är fler än fyra elefanter. Vad de här fyra sistnämnda är för något eller när de sändes vet jag inte, för jag får ingen träff alls i Svensk Mediedatabas när jag söker på den titeln...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 juni 2025 kl. 08:20:29
En ledtråd som visar att det kan vara 80-talsredigeringen på 27 av avsnitten är att det står 1983 i slutet. Är det delar ur denna version du fått upp?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 4 juni 2025 kl. 08:47:07
Jag ska kolla det jag går igenom alla avsnitt. Jag ser i SMDb att det står "Dagens bokstav" i tablåerna från 1970-talet - betyder det att man kan utgå ifrån det, och lita på att bokstaven det handlar om i respektive avsnitt motsvarar vilket avsnitt det är?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 juni 2025 kl. 08:56:19
Jag ska kolla det jag går igenom alla avsnitt. Jag ser i SMDb att det står "Dagens bokstav" i tablåerna från 1970-talet - betyder det att man kan utgå ifrån det, och lita på att bokstaven det handlar om i respektive avsnitt motsvarar vilket avsnitt det är?
Ja, det är copyright jag menar, dvs det som står i eftertexter.
Ja, om det inte står 1983 i slutet av avsnitten du hittat. Ber om ursäkt om mina svar blir lite korta och komplicerade.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 juni 2025 kl. 14:03:21
Vad gäller uppladdning av avsnitten på Archive kanske vi kan börja med de 4 avsnitten som finns med Fem små myror, då vi vet att dessa är sällsynta och inte identiska med 80-talsversionen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 juni 2025 kl. 11:48:50
@Daniel Hofverberg En sista fråga; kommer de sällsynta säsongerna läggas upp i en gemensam spellista som det blev med Trazan eller kommer de läggas upp i separata listor?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 5 juni 2025 kl. 12:15:16
Förmodligen kommer alla avsnitt att läggas upp som ett gemensamt "objekt" i Archive, då det är mest smidigt med Archive - då kan man sätta på uppladdning och låta det vara. :)
Möjligtvis kanske jag lägger upp Fem små myror är fler än fyra elefanter som separat video, om jag tycker att det skiljer sig för mycket från övriga för att kunna räknas som samma serie...
Det kommer dock dröja ett litet tag innan jag kan ladda upp serien, då jag först måste lista ut vilket avsnitt som är vilket; och därefter måste jag klippa ut själva avsnitten då de flesta avsnitt är inbakade i större videofiler på 1 - 2 timmar... Men jag ska försöka börja gå igenom avsnitten under långhelgen, i alla fall.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 juni 2025 kl. 12:27:55
Möjligtvis kanske jag lägger upp Fem små myror är fler än fyra elefanter som separat video, om jag tycker att det skiljer sig för mycket från övriga för att kunna räknas som samma serie...
Det kommer dock dröja ett litet tag innan jag kan ladda upp serien, då jag först måste lista ut vilket avsnitt som är vilket; och därefter måste jag klippa ut själva avsnitten då de flesta avsnitt är inbakade i större videofiler på 1 - 2 timmar... Men jag ska försöka börja gå igenom avsnitten under långhelgen, i alla fall.
Ja, det blir nog bäst att lägga upp Fem små myror som en separat video med tanke på att avsnitten är ganska korta.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 5 juni 2025 kl. 12:47:01
@Daniel Hofverberg , om du inte har alla avsnitt kanske ni kan lägga ihop alla ni har tillsammans.
Just det, den versionen är ju (trots att den inte synts på flera år) den mest kända av de så kallade "urvalsrepriserna".
Materialet som jag är allra mest nyfiken på är ju Fem små myror, detta ska vara en urvalsrepris av den allra första säsongen från 1973 :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 juni 2025 kl. 12:01:50
Det kanske redan nämnts, men en ledtråd till vilket avsnitt av -78 års version som ska komma i rätt ordning är att kolla avsnittslistan som finns på Svensk Mediedatabas. Första avsnittet från 1978 var då dagens bokstav H, och sista avsnittet från 1979 var dagens bokstav J.
De är separata filer, och är precis som de övriga längre block på 1 - 2 timmar med andra program som sändes i anslutning till programmet.
En av dessa slutar med en hallåa som säger något i stil med "Nu tar vi ett litet uppehåll med Magnus, Brasse och Eva - och på måndag vid samma tid visar vi istället den första delen av Speldosan."
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 8 juni 2025 kl. 23:52:43
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 8 juni 2025 kl. 23:41:02En av dessa slutar med en hallåa som säger något i stil med "Nu tar vi ett litet uppehåll med Magnus, Brasse och Eva - och på måndag vid samma tid visar vi istället den första delen av Speldosan."
Hm, det måste vara det sista avsnittet som visades den 26 oktober som år 1979 var en fredag. Det kanske jag redan frågat, men kommer avsnitten släppas som en enda separat video eller kommer det bli 4 separat klipp?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 9 juni 2025 kl. 11:01:49
En av dessa slutar med en hallåa som säger något i stil med "Nu tar vi ett litet uppehåll med Magnus, Brasse och Eva - och på måndag vid samma tid visar vi istället den första delen av Speldosan."
Speldosan? Spelbaserat program? Kan vara något annat för archive.org
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 juni 2025 kl. 13:14:20
Speldosan var ett program som sändes 1979 med bland annat Marie Bergman där de sjöng nyskrivna barnvisor, endast repriserad en gång; 1983. Har aldrig sett detta, men ja - det skulle vara kul om det också dök upp någon gång i framtiden på Archive, men det som just nu kanske är mest aktuellt att läggas upp på Archive i närtid är (som tråden handlar om) "myrorna".
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 9 juni 2025 kl. 14:00:49
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 9 juni 2025 kl. 13:14:20Speldosan var ett program som sändes 1979 med bland annat Marie Bergman där de sjöng nyskrivna barnvisor, endast repriserad en gång; 1983. Har aldrig sett detta, men ja - det skulle vara kul om det också dök upp någon gång i framtiden på Archive, men det som just nu kanske är mest aktuellt att läggas upp på Archive i närtid är (som tråden handlar om) "myrorna".
Får skriva mer om detta i ett annat ämne
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 juni 2025 kl. 19:34:31
@Daniel Hofverberg Jag ber om ursäkt om jag uppträder tjatigt, men när tror du att Fem små myror respektive 78-års version som tidigast skulle kunna ligga uppe på Archive?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 9 juni 2025 kl. 20:49:08
Jag gissar på minst en vecka bort, då jag först måste gå igenom och lista ut vilket avsnitt som är vilket och dels måste klippa ner filerna (då alla innehåller fler program än det aktuella). Dessutom har jag förstås annat att göra, så jag kan inte lägga ner hela kvällarna på det här; men jag ska försöka ordna det så fort som möjligt. :)
Om jag hittar åt tillräckligt många avsnitt i ordning, så kanske jag lägger upp det i omgångar och börjar med ett visst antal avsnitt, för att ni ska få någonting att börja titta på (då det ju går alldeles utmärkt i Archive att lägga till fler filer till samma "video" i efterhand).
Det är ju dock märkligt då tablåerna uppger titeln Fem myror är fler än fyra elefanter, och inte Fem små myror är fler än fyra elefanter; som båda hallåan och förtexterna anger.
Men det måste ju som sagt ändå vara fyra av de fem avsnitt som sändes den veckan i oktober 1979.
Det märkliga är att SMDb den 26 oktober 1979 uppger "Del 5 av 15" i tablån, men jag hittar inga fler avsnitt efter det - vad hände med de resterande 10 avsnitten...? Hallåans prat om "ett litet uppehåll" antyder ju också att fler avsnitt kommer inom en nära framtid, men ändå hittar jag inget mer i tablåerna förrän 1984...
Det kommer att bli separata videofiler under ett gemensamt "objekt" (eller video som jag tror att Archive kallar det för). :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 juni 2025 kl. 22:33:08
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 9 juni 2025 kl. 20:49:08Jag gissar på minst en vecka bort, då jag först måste gå igenom och lista ut vilket avsnitt som är vilket och dels måste klippa ner filerna (då alla innehåller fler program än det aktuella). Dessutom har jag förstås annat att göra, så jag kan inte lägga ner hela kvällarna på det här; men jag ska försöka ordna det så fort som möjligt. :)
Om jag hittar åt tillräckligt många avsnitt i ordning, så kanske jag lägger upp det i omgångar och börjar med ett visst antal avsnitt, för att ni ska få någonting att börja titta på (då det ju går alldeles utmärkt i Archive att lägga till fler filer till samma "video" i efterhand). Det är ju dock märkligt då tablåerna uppger titeln Fem myror är fler än fyra elefanter, och inte Fem små myror är fler än fyra elefanter; som båda hallåan och förtexterna anger.
Men det måste ju som sagt ändå vara fyra av de fem avsnitt som sändes den veckan i oktober 1979.
Det märkliga är att SMDb den 26 oktober 1979 uppger "Del 5 av 15" i tablån, men jag hittar inga fler avsnitt efter det - vad hände med de resterande 10 avsnitten...? Hallåans prat om "ett litet uppehåll" antyder ju också att fler avsnitt kommer inom en nära framtid, men ändå hittar jag inget mer i tablåerna förrän 1984... Det kommer att bli separata videofiler under ett gemensamt "objekt" (eller video som jag tror att Archive kallar det för). :)
Det är helt lugnt!
Angående de 10 resterande avsnitten så finns det en förklaring till varför det står 15 avsnitt när det bara sändes 5. Denna urvalsrepris producerades och sändes våren 1977 i väntan på att den sista originalsäsongen (dvs julkalendern) skulle bli färdig. Och av okända skäl visades enbart de 5 första avsnitten hösten 1979.
Uppehåll blev det också. Det dröjde fram till julafton 1982, då man repriserade ett specialavsnitt från 1976; Fem myrors julshow som var en julspecial av serien (allt material där kom senare att användas i kalendern). Och allra sist kom den klassiska urvalsserien på 40 avsnitt 1984.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 17 juni 2025 kl. 09:20:17
@Daniel Hofverberg hur har det gått med "myrorna". Har du lyckats hitta några avsnitt i ordning? :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 18 juni 2025 kl. 08:54:31
Jag var kanske lite otydlig med min fråga om "ordning", men kommer titlarna på avsnitten vara markerade med siffror (dvs avsnitt 1, avsnitt 2 osv) eller kommer det vara i alfabetisk ordning?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2025 kl. 11:23:42
Var i kontakt med SVT en gång om denna sak, och de berättade att det handlar om rättigheter. Dvs att detta är den enda version de får ha uppe på SVT Play.
Jättekonstigt att inte ha rättigheter till sitt eget material :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 19 juni 2025 kl. 14:02:17
40-delarsserien låg uppe på "Play:en" ganska länge innan den plockades bort hösten 2017, detta på grund av rättigheter. Trots att denna version inte synts till sedan dess är det den mest kända versionen av urvalsrepriserna och serien i största allmänhet.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 20:43:13
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2025 kl. 16:05:1240-delarsserien låg uppe på "Play:en" ganska länge innan den plockades bort hösten 2017, detta på grund av rättigheter. Trots att denna version inte synts till sedan dess är det den mest kända versionen av urvalsrepriserna och serien i största allmänhet.
Råkar du ha 40-delarsserien tillgänglig, exempelvis nedladdad från SVT Play? Jag trodde att jag skulle ha den, men hittar inte åt den på mina hårddiskar; så antingen minns jag fel eller också kanske det låg på den havererade hårddisken. :(
Jättekonstigt att inte ha rättigheter till sitt eget material :(
Ja, minst sagt märkligt att inte ha rättigheter till material som de själva rimligtvis borde äga alla rättigheter till. Det var väl trots allt SVT själva som producerade och beställde serien, och om något bolag tillhörande Magnus eller Brasse skulle ha varit inblandade så borde ju rättigheterna ändå vara likvärdiga för julkalenderversionen...
Julkalenderversionen bygger ju trots allt på samma grundmaterial, så förutom lucköppningarna är det väl inte direkt något unikt där...?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2025 kl. 21:38:59
Nej tyvärr :-\ Jag hann bara se något avsnitt innan det plockades bort, inte så mycket mer. Men som tur minns jag ändå ganska tydligt hur ordningen på avsnitten såg ut. :)
I 40-delarsserien var det material från alla säsonger, i 78 års version verkar det däremot bara vara material från 1975-77. I Fem små myror var det material från 1973-74 (fast det kanske redan nämnts), dock vet jag inte om det var sketcher som inte förekom i den senare 40-delarsserien.
Med andra ord - man blir ju nyfiken på hur ordningen i de andra versionerna såg ut.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: BPS skrivet 19 juni 2025 kl. 21:49:51
Dum fråga kanske, men vet vi varför det finns så många versioner? Det verkar ju som att man har klippt om serien varenda gång den visats/släppts.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2025 kl. 21:58:00
Det är ingen dum fråga - tvärtom! :) Det är intressant!
När man visade Fem små myror var det i väntan på att den nya säsongen skulle bli färdig.
Den nya säsongen som senare blev julkalendern ingick ju lucköppningar, och här blev det hela alfabetet som visades. När man skulle visa serien igen 1978 fram till 1979 ville man nog visa hela alfabetet, och då var det nog naturligt att inte bara klippa bort lucköppningarna, utan redigera om serien då några av avsnitten i kalendern var lite väl korta för att visas som vanliga avsnitt.
40-delarsserien omfattar ju inte bara hela alfabetet, utan material (eller godbitar) från alla säsonger. Och i denna version får man ju ändå en ganska klar bild av hur ursprungsserien såg ut.
Och på tal om frågor har jag en fråga till Daniel; hur många avsnitt har du lyckats klippa ut från de inbakade filerna?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 21 juni 2025 kl. 09:59:14
En sak till angående 40-delarsversionen; på Youtube finns ett antal okända Fem myror-klipp uppladdade av en användare vid namn Jesper Hommerberg. Och de kommer nämligen allihop från denna version. Så om man vill se några klipp därifrån som inte finns med i julkalendern kan man ju alltid vända sig till dessa klipp, det är ju bättre än inget :) Jag kan länka en video.
https://www.youtube.com/watch?v=TZ6PK00C0b0
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 21 juni 2025 kl. 11:03:30
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 juni 2025 kl. 09:59:14En sak till angående 40-delarsversionen; på Youtube finns ett antal okända Fem myror-klipp uppladdade av en användare vid namn Jesper Hommerberg. Och de kommer nämligen allihop från denna version. Så om man vill se några klipp därifrån som inte finns med i julkalendern kan man ju alltid vända sig till dessa klipp, det är ju bättre än inget :) Jag kan länka en video.
https://www.youtube.com/watch?v=TZ6PK00C0b0
Undra vars han fick tag på dom ifrån om dom nu är så okända
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 21 juni 2025 kl. 11:19:54
Avsnitten låg uppe på SVT Play mellan hösten 2016 och våren 2017, och personen måste då ha spolat av sina favoritavsnitt med tanke på att det inte är allaovanliga sketcher som inte finns med i julkalendern.
@Daniel Hofverberg vilken av de ovanliga versionerna kommer laddas upp först på Archive? Blir det 78-års version eller Fem små myror?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 23 juni 2025 kl. 21:32:12
Det stämmer. 33 av de tecknade sifferinslagen visades i amerikanska Sesame Street. De första gångerna dessa sändes var det dock inga röster som räknade, utan det var senare.
Exakt hur de fått tag i de svenska kortfilmerna är ju dock ett frågetecken. Några av de tecknade filmerna som ingick i Sesame Street visades inte förrän i urvalsreprisen från 1984. En av filmerna (som handlar om 4 ankor) har aldrig visats i svensk TV, däremot gavs den ut på svensk VHS 1982 och ingick sedan i de tre DVD-delarna.
Amerikanarna måste ju med andra ord ha lånat filmerna från Owe Gustafson (som animerat) med tanke på att en aldrig visats officiellt i svensk TV.
Ett till kuriosum är att ingen film om siffran 1 finns med i Sesame Street, däremot alla om siffran 8.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 23 juni 2025 kl. 22:03:46
Exakt hur de fått tag i de svenska kortfilmerna är ju dock ett frågetecken. Några av de tecknade filmerna som ingick i Sesame Street visades inte förrän i urvalsreprisen från 1984. En av filmerna (som handlar om 4 ankor) har aldrig visats i svensk TV, däremot gavs den ut på svensk VHS 1982 och ingick sedan i de tre DVD-delarna.
Amerikanarna måste ju med andra ord ha lånat filmerna från Owe Gustafson (som animerat) med tanke på att en aldrig visats officiellt i svensk TV.
Ett till kuriosum är att ingen film om siffran 1 finns med i Sesame Street, däremot alla om siffran 8.
Hur tillängligt är det nummerinslaget? Vi får nog aldrig reda på hur dom fick tag på nummerinslagen. Fem Myror blev säkert aldrig känt utanför Sverige
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: BPS skrivet 23 juni 2025 kl. 22:28:16
Citat från: MOA skrivet 23 juni 2025 kl. 22:03:46Hur tillängligt är det nummerinslaget? Vi får nog aldrig reda på hur dom fick tag på nummerinslagen. Fem Myror blev säkert aldrig känt utanför Sverige
Det hade väl kontakt med varandra, Fem myror bygger väl ändå på att man har sett Sesame Street och ville göra en svensk version därav att dockorna har en del i första säsongen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 23 juni 2025 kl. 23:22:49
Citat från: MOA skrivet 23 juni 2025 kl. 22:03:46Hur tillängligt är det nummerinslaget? Vi får nog aldrig reda på hur dom fick tag på nummerinslagen. Fem Myror blev säkert aldrig känt utanför Sverige
Sifferkortfilmen om 4 ankor producerades för julkalendern men kom aldrig med i den färdiga serien. Däremot sparades den förmodligen på en separat filmrulle. Den sändes flera gånger i amerikanska Sesame Street flera gånger, första gången var den 12 januari 1981. Den ligger uppe på Youtube, kanske inte världens bästa bild men hoppas den duger så länge :)
Kortfilmen gavs ut på svensk hyr-VHS 1982 med nyutgåva 1993 och 2000, samt på DVD 2001, 2008 och 2014. Av okända skäl har den (verkar det som i alla fall) aldrig visats svensk TV.
Just det, jag skulle länka till kortfilmen på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=NKf906rVIEk
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 24 juni 2025 kl. 15:39:29
Här är ett till inslag som produceras för julkalendern, men som av okända skäl aldrig kom med. Liksom 4 ankor gavs denna ut på hemvideo.
https://www.youtube.com/watch?v=2Jj0vMWaPg0
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 24 juni 2025 kl. 16:06:01
Jag skriver självklart upp materialet :) Tecknade filmer Siffran 1: 1 val - enbart använd i 1984 års version. Siffran 2: 2 giraffer - använd i Sesame Street, samt 1984 års version. Siffran 2: 1 ko + 1 häst - använd i Sesame Street, samt 1984 års version. Siffran 4: 4 primater - utgiven på hemvideo + DVD. Siffran 4: 4 ankor - använd i Sesame Street, samt utgiven på hemvideo + DVD Siffran 5: 5 flugor - använd i Sesame Street och 1984 års version, samt utgiven på hemvideo + DVD. Siffran 6: 5 hönor + 1 tupp - enbart använd i 1984 års version. Siffran 6: 5 kameler + 1 dromedar - använd i Sesame Street och 1984 års version, samt utgiven på hemvideo + DVD. Siffran 7: 6 sköldpaddor + 1 gubbe - använd i Sesame Street och 1984 års version, samt utgiven på hemvideo + DVD. Siffran 9: 9 får - använd i Sesame Street och 1984 års version, samt utgiven på hemvideo + DVD. Siffran 9: 8 hundar + 1 katt - använd i 1984 års version, samt utgiven på hemvideo + DVD.
Sketcher som finns i alternativa versioner Bokstaven D: D-detektiven - använd i 1984 års version, samt utgiven på hemvideo + DVD. Lattjolajbanlådan: Svan, Giraff, Struts och Talgoxe* - enbart använd i 1984 års version. Ljusets brottning - använd i 1984 års version, samt utgiven på hemvideo + DVD.
* I denna version är den vanliga "Lattjolajbanlåde"-strutsen utbytt mot en trana. Självklart ger jag Youtube-länk till denna också :)
https://www.youtube.com/watch?v=KJDXcoOL_KI
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 24 juni 2025 kl. 20:57:07
Jag kom att tänka på en till sketch som producerades för julkalendern, men som inte togs med. I de allra äldsta VHS-utgåvorna från 80-talet (med nyutgåva av Kanal 22 1993) finns en sketch med Lattjolajbanlådan som uppenbart är producerad för julkalendern men som bara finns tillgänglig här. Djuren som förekommer där är Larv, fjäril, nyckelpiga och fasan. Denna saknas helt i 1984-års version och på DVD-utgåvan.
I samma VHS-serie är redigeringen med Rörmokarrocklite annorlunda till skillnad från originalet i julkalendern (där den kommer ifrån). Egentligen är det väl exakt samma version - det enda som dock är utbytt ropet från Magnus och Brasse när de säger "Rörrockare". I 1984-års version och på DVD-utgåvan är det originalversionen från kalendern.
Hoppas mina svar har känns tydliga :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 27 juni 2025 kl. 17:54:00
Jag börjar undra om något av det ovan nämnda okända materialet som ingick redan i 1978 års version.
Minus lucköppningarna så är hela julkalendern ca. 12 timmar och 17 minuter. Räknar man speltiden på avsnitten i 78-års version enligt tablåerna från Svensk Mediedatabas så är den versionen ca. 13 timmar och 29 minuter. Det innebär ett tillägg på 1 timme och 12 minuter.
@Daniel Hofverberg minns du om någonting i 78-års version kändes obekant, dvs om det fanns något material som inte ingick i julkalendern eller 40-delarsversionen?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 juni 2025 kl. 23:43:51
Dessutom står det på ett VHS-omslag att det ska vara inspelat 1978. Givetvis är ju detta fel med tanke på att materialet är inspelat mellan 1973-1977, men på just denna kassett förekommer tre inslag som vare sig använts i julkalendern eller i urvalsreprisen från -84. Kan dessa ha varit med i 78-års version?
Inslagen som jag syftar på är två siffer-kortfilmer (primater och ankor), samt Lattjolajbanlådan med fasanen.
DVD-versionen är till största delen plagiat av VHS-utgåvorna, varpå vissa sketcher antingen tagits bort eller bytts ut mot andra. Med andra ord - ingen riktig version. Synd då en kultserie som denna borde få en extra fin utgåva :-\
Man hade ju kunnat ge ut 78-års version istället om det nu inte gick med några av originalsäsongerna. Den innehåller ju hela alfabetet.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Mathilda Gustafsson skrivet 1 juli 2025 kl. 00:10:18
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 00:08:15DVD-versionen är till största delen plagiat av VHS-utgåvorna, varpå vissa sketcher antingen tagits bort eller bytts ut mot andra. Med andra ord - ingen riktig version. Synd då en kultserie som denna borde få en extra fin utgåva :-\
Man hade ju kunnat ge ut 78-års version istället om det nu inte gick med några av originalsäsongerna. Den innehåller ju hela alfabetet.
Den på 40 delar skulle ju vara fint om den fanns på DVD det är ju ändå den folk är vana vid
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 00:11:26
Ja, det är lite märkligt att en sådan kultserie blivit så styvmoderligt behandlad - 1980-talsredigeringen vore ju helt klart det logiska att släppa på DVD, som de flesta är vana vid och som trots allt sänts på TV i modern tid. Om man inte är så pass gammal så att man kunde se serien på 1970-talet, så är det ju den formen som alla förväntar sig att serien ska se ut.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Mathilda Gustafsson skrivet 1 juli 2025 kl. 00:15:18
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 1 juli 2025 kl. 00:13:42Ja, det är lite märkligt att en sådan kultserie blivit så styvmoderligt behandlad - 1980-talsredigeringen vore ju helt klart det logiska att släppa på DVD, som de flesta är vana vid och som trots allt sänts på TV i modern tid. Om man inte är så pass gammal så att man kunde se serien på 1970-talet, så är det ju den formen som alla förväntar sig att serien ska se ut.
Det är också konstigt att julkalendern inte finns på DVD i serien Världens bästa julkalendrar med de andra
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 00:17:03
Lucköppningen gavs ut i en DVD-box med "myrorna" 2008. Men där ingår ju också de tre falska DVD-skivorna.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 00:18:52
En liten tröst finns ju ändå :)
En originalsäsong finns att titta på - julkalendern som ligger uppe på SVT Play. Visst, en säsong är ju inte mycket, men den är ju komplett trots allt!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Göran skrivet 1 juli 2025 kl. 00:52:14
En originalsäsong finns att titta på - julkalendern som ligger uppe på SVT Play. Visst, en säsong är ju inte mycket, men den är ju komplett trots allt!
Originalsäsong innebär alltså att det är inspelat specifikt för den? Alltså inte en blandning av allting som andra versioner
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 08:49:36
Ja, det är det jag menar. Julkalendern från 1977 är ju i princip helt nyproducerad. Man har ju dock lagt till några scener 1975, förmodligen för att fylla ut. Men som så spelades det ju även in material som aldrig användes i den färdiga serien utan tillkom på senare videoutgåvor och den klassiska urvalsreprisen från 1984 (lista finns)
Urvalsreprisen från 1978-79 undrar jag dock hur det ligger till vad gäller material. Jag trodde först det var julkalendern som "vanlig serie", men när jag sedan kollat speltiden på avsnitten enligt tablåerna från Svensk Mediedatabas börjar jag bli fundersam över vad dessa avsnitt innehåller. Kan denna version innehålla något nytt? Det skulle jag känna igen med detsamma, då jag kan ordningen på både urvalsreprisen och jukalendern helt utantill (älskar denna serie så det brukar bli :) ).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 juli 2025 kl. 11:02:08
Fem Myror finns i seriöst 10 versioner, så svårt att hålla koll :o
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 11:57:51
Det var så sant. @Daniel Hofverberg hade du alla avsnitt av 78-års version eller vad det något som saknades? Om något skulle saknas, finns det möjlighet att beställa en ny kopia?
I övrigt önskar jag dig en trevlig semester :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MB skrivet 1 juli 2025 kl. 12:39:53
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: BPS skrivet 1 juli 2025 kl. 12:51:11
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 00:08:15DVD-versionen är till största delen plagiat av VHS-utgåvorna, varpå vissa sketcher antingen tagits bort eller bytts ut mot andra. Med andra ord - ingen riktig version. Synd då en kultserie som denna borde få en extra fin utgåva :-\
Man hade ju kunnat ge ut 78-års version istället om det nu inte gick med några av originalsäsongerna. Den innehåller ju hela alfabetet.
I DVD versionen tror jag de har använt andra tagningar för vissa sketcher Lucia sketchen till exempel vill jag minnas är olika från VHS/DVD till julkalendern.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 12:54:54
Citat från: BPS skrivet 1 juli 2025 kl. 12:51:11I DVD versionen tror jag de har använt andra tagningar för vissa sketcher Lucia sketchen till exempel vill jag minnas är olika från VHS/DVD till julkalendern.
De alternativa tagningarna som finns på DVD fanns redan med på VHS, så det är inget nytt där. Återigen mycket märkligt att en kultserie som denna behandlats på detta vis :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 15:27:50
Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2012 kl. 14:51:11Sketcherna som försvunnit finns bara på dom riktigt gamla vhs-erna, jag har även en annan uppsättning med vhs-er som är likadana som dvd-erna och som jag fick runt 2000-2002. Dom saknar dom sketcherna jag nämnde samt några till. Det gäller alltså vhs-utgåvorna som har likadant omslag som dvd-erna. Dvd-erna saknar också dom sketcherna.
För övrigt användes 2001: Ett rymdäventys signaturmelodi (Also Space Zarathusta) i en sketch med Magnus och Eva i rymden (siffran 4) Den rymdsketchen finns med i DVD-Boxen samt vhs-utgåvorna som jag har i min ägo. Jag har för mig att Rock-A-Bye-Baby var med som instrumental i P-Önskebrunnen.
Sketcherna som är borta (dom jag kommer ihåg) är: Magnus och Eva spelar Golf Magnus skojar med Brasse på hans födelsedag P-önskebrunnen (Bokstaven P) Magnus blir spådd av Eva (Siffran 3) Brasse vill sova underst eller överst Magnus går in i en djurhylla (Siffran 9) Brasse ska flyga upp och ner Brasse försöker hitta rätt glass (Bokstaven J)
För flera år sedan gjorde @TonyTonka en lista på vilka sketcher som försvann på DVD-utgåvan. Jag har kollat upp vilka fler sketcher som saknas och här är dem:
Två-skolan (Siffran 2) Lattjolajbanlådan med Larv, Fjäril, Nyckelpiga och Fasan (endast använd på VHS) Brasse skriver sitt namn
2008 gavs ju DVD-skivorna ut i en box, tillsammans med en bonusskiva nr. 4 med lucköppningarna från julkalendern. På denna skivorna förekom ju också ett antal klassiska sketcher från serien, både sådana som getts ut och inte getts ut sedan tidigare. Två sketcher som fanns med på VHS kom tillbaka på DVD; P-önskebrunnen och Brasse försöker hitta rätt glass.
Dessutom ingick den ursprungliga kalenderversionen av luciaspecialen på denna DVD 4.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 juli 2025 kl. 16:02:47
Två-skolan (Siffran 2) Lattjolajbanlådan med Larv, Fjäril, Nyckelpiga och Fasan (endast använd på VHS) Brasse skriver sitt namn
2008 gavs ju DVD-skivorna ut i en box, tillsammans med en bonusskiva nr. 4 med lucköppningarna från julkalendern. På denna skivorna förekom ju också ett antal klassiska sketcher från serien, både sådana som getts ut och inte getts ut sedan tidigare. Två sketcher som fanns med på VHS kom tillbaka på DVD; P-önskebrunnen och Brasse försöker hitta rätt glass.
Dessutom ingick den ursprungliga kalenderversionen av luciaspecialen på denna DVD 4.
Finns det inte en lattjolajbanlådan där Brasse säger "Det är elefanten som ska bort!" Hur tillänglig är den? Tror inte att vi nämnt den här än
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 16:35:01
@MOA menar du denna? Den finns med i avsnitt 2 och avsnitt 31 i 84-års version.
https://www.youtube.com/watch?v=kTnCIFQ5stQ
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Rotwang skrivet 1 juli 2025 kl. 18:24:29
Boken "Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz" (1981) innehåller en uppsats av Margaretha Rönnberg och Olle Sjögren: "Lära för skolan - eller leka för livet? En fallstudie i problemet skolförberedelse, barnkultur, lek och fars utifrån TV-serien 'Fem myror är fler än fyra elefanter'".
Där finns en tabell över sketcher i TV-serien. Den verkar huvudsakligen utgå från 1978-79 års version, men den innehåller även några lucköppniningar från julkalendern 1977.
Denna tabell kan kanske vara intressant, därför bifogar jag den.
Boken innehåller också en intressant fotnot: "Programseriens fem första avsnitt premiärvisades i TV 2 den 19-23.11 1973. Under perioden 7.1-8.2 1974 visades dessa i repris, åtföljda av tio nyproducerade avsnitt. De femton programmen sändes åter under hösten 1974 och våren 1975. För den tredje programomgången lät man bygga ut ett 20-tal gamla sketcher, kompletterade med 130 nya, till 28 halvtimmeslånga serieavsnitt, vilka dagligen 27.11-24.12 1977 sändes ut i etern som TV 2:s julkalender. Under perioden från november 1978 till april 1979 sändes 1977 års upplaga i repris, denna gång utan Julkalenderns s. k. Lucköppningssketcher."
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 1 juli 2025 kl. 18:52:05
Originalversionen av serien består då av sammanlagt 30 avsnitt med de 15 första från 1973-1974 med dockorna Knysten och Fräs, och de 15 sista utan dockorna från 1975. Om det verkar stämma att just denna originalversion hade gått några antal repriser utan något nyredigerad version förrän den gjordes från och med 1983-1984.
Citat från: Rotwang skrivet 1 juli 2025 kl. 18:24:29Boken "Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz" (1981) innehåller en uppsats av Margaretha Rönnberg och Olle Sjögren: "Lära för skolan - eller leka för livet? En fallstudie i problemet skolförberedelse, barnkultur, lek och fars utifrån TV-serien 'Fem myror är fler än fyra elefanter'".
Där finns en tabell över sketcher i TV-serien. Den verkar huvudsakligen utgå från 1978-79 års version, men den innehåller även några lucköppniningar från julkalendern 1977.
Denna tabell kan kanske vara intressant, därför bifogar jag den.
Boken innehåller också en intressant fotnot: "Programseriens fem första avsnitt premiärvisades i TV 2 den 19-23.11 1973. Under perioden 7.1-8.2 1974 visades dessa i repris, åtföljda av tio nyproducerade avsnitt. De femton programmen sändes åter under hösten 1974 och våren 1975. För den tredje programomgången lät man bygga ut ett 20-tal gamla sketcher, kompletterade med 130 nya, till 28 halvtimmeslånga serieavsnitt, vilka dagligen 27.11-24.12 1977 sändes ut i etern som TV 2:s julkalender. Under perioden från november 1978 till april 1979 sändes 1977 års upplaga i repris, denna gång utan Julkalenderns s. k. Lucköppningssketcher."
Märkligt ??? , för ovan ( i Eriks inlägg) står det att det var "original versionen" (på 30 avsnitt)
Men om det är samma som Julkalendern (förutom lucköppningarna) känns den inte så speciel så att säga (eftersom den redan finns tillgänglig)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 1 juli 2025 kl. 20:04:03
Men om det är samma som Julkalendern (förutom lucköppningarna) känns den inte så speciel så att säga (eftersom den redan finns tillgänglig)
Det är är snarare sammanlagt 58 avsnitt av originalversionen eftersom det gjordes tre omgångar, den första från 1973 om siffror, den andra från 1975 som fokuserar om tio bokstäver och den tredje för julkalendern 1977 om alla bokstäverna både tillagda sketcher från 1975 och nya sketcher samt lucköppningarna från 1977. Hälften antalet sketcher från 1973 användes på 1984 års versionen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 1 juli 2025 kl. 20:29:48
Jag har inte gått igenom allt än, men så här långt har jag lyckats lokalisera avsnitt 1 - 6 komplett. :)
Eftersom personen jag fick allt av har gått bort, så finns det ju tyvärr ingen möjlighet att få nya filer av honom; även om det väl inte är helt omöjligt att någon annan kan tänkas ha serien.
Det är väl inte helt omöjligt att någon anhörig till honom kan ha sparat allt hans material, om man nu lyckas få tag i någon; men det känns väl tveksamt... Det känns ju heller inte som det allra roligaste samtalet man kan ha med någon vars anhörig gått bort för ung, så det vill man väl helst slippa i möjligaste mån. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 20:30:55
Citat från: Rotwang skrivet 1 juli 2025 kl. 18:24:29Boken "Rörande bilder - Festskrift till Rune Waldekranz" (1981) innehåller en uppsats av Margaretha Rönnberg och Olle Sjögren: "Lära för skolan - eller leka för livet? En fallstudie i problemet skolförberedelse, barnkultur, lek och fars utifrån TV-serien 'Fem myror är fler än fyra elefanter'".
Där finns en tabell över sketcher i TV-serien. Den verkar huvudsakligen utgå från 1978-79 års version, men den innehåller även några lucköppniningar från julkalendern 1977.
Denna tabell kan kanske vara intressant, därför bifogar jag den.
Boken innehåller också en intressant fotnot: "Programseriens fem första avsnitt premiärvisades i TV 2 den 19-23.11 1973. Under perioden 7.1-8.2 1974 visades dessa i repris, åtföljda av tio nyproducerade avsnitt. De femton programmen sändes åter under hösten 1974 och våren 1975. För den tredje programomgången lät man bygga ut ett 20-tal gamla sketcher, kompletterade med 130 nya, till 28 halvtimmeslånga serieavsnitt, vilka dagligen 27.11-24.12 1977 sändes ut i etern som TV 2:s julkalender. Under perioden från november 1978 till april 1979 sändes 1977 års upplaga i repris, denna gång utan Julkalenderns s. k. Lucköppningssketcher."
Det här kände jag inte till! Tusen tack för detta :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 20:34:57
Men om det är samma som Julkalendern (förutom lucköppningarna) känns den inte så speciel så att säga (eftersom den redan finns tillgänglig)
Nja. Till en början ser det ut som kalenderversionen, men vissa sketcher ser jag genast inte finns med i kalendern. T-avsnittet till exempel innehåller bland annat sketchen På toalettjakt och U-avsnittet innehåller sketchen Vi leker skattletare. Ingen av dessa finns med i kalendern och därför var det jättekul att få reda på att dessa finns med i denna version!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 21:00:26
Jag kan ordningen på innehållet i både 84-års urvalsrepris och julkalendern helt utantill och jag ser direkt att två sketcher inte verkar finnas med någon av serierna jag nämnde.
Om vi tittar på tabell 2 - Punkt 69 (Magnus målar kotavlor) och 73 (Magnus reser höger-vänster) känns det spontant att de inte finns med i någon av serierna jag nämnde.
Stort tack till @Rotwang som lagt upp dessa. Det var mycket intressant information.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 juli 2025 kl. 21:01:14
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 20:34:57Nja. Till en början ser det ut som kalenderversionen, men vissa sketcher ser jag genast inte finns med i kalendern. T-avsnittet till exempel innehåller bland annat sketchen På toalettjakt och U-avsnittet innehåller sketchen Vi leker skattletare. Ingen av dessa finns med i kalendern och därför var det jättekul att få reda på att dessa finns med i denna version!
Toalettjakten antar jag är när Brasse försöker hitta en toa mellan Post & Telefon?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 1 juli 2025 kl. 21:07:28
Citat från: Erik Friman skrivet 1 juli 2025 kl. 20:04:03Det är är snarare sammanlagt 58 avsnitt av originalversionen eftersom det gjordes tre omgångar, den första från 1973 om siffror, den andra från 1975 som fokuserar om tio bokstäver och den tredje för julkalendern 1977 om alla bokstäverna både tillagda sketcher från 1975 och nya sketcher samt lucköppningarna från 1977. Hälften antalet sketcher från 1973 användes på 1984 års versionen.
Jag menade dom 2 två första "säsongerna" (totalt 30 avsnitt), innan kalendern.
Din källa säger ju att det var dom som visades i repris.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 21:07:52
Mycket riktigt! Det är den som är med här. Ursprungligen från 1975 års säsong. Gavs ut på hemvideo 1982 (med nyutgåva 1993), samt används i 84-års version och finns med i DVD-versionen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 1 juli 2025 kl. 22:23:28
(ursäkta men det är verkligen irriterande och vi kommer inte vidare eftersom du inte svarar på min fråga)
EDIT: ok jag såg först inte att du nämner repris datumen här, men vad är det för version som @Monsieur Hulot söker
Det är egentligen två versioner jag är nyfiken på. Den ena är en urvalsrepris som sändes från hösten 1978 till våren 1979. Denna innehåller både material från kalendern och från 1975, varpå två inslag verkar inte ha använts i vare sig kalendern eller 84-års version.
Den andra är delar av en äldre urvalsrepris från 1977 som heter Fem små myror. Denna innehåller material från 1973.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 1 juli 2025 kl. 23:13:11
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 23:04:55Det är egentligen två versioner jag är nyfiken på. Den ena är en urvalsrepris som sändes från hösten 1978 till våren 1979. Denna innehåller både material från kalendern och från 1975, varpå två inslag verkar inte ha använts i vare sig kalendern eller 84-års version.
Den andra är delar av en äldre urvalsrepris från 1977 som heter Fem små myror. Denna innehåller material från 1973.
Sen vore förstås de ursprungliga sändningarna från 1973 - 1975 ännu mer intressanta att se, men de känns ärligt talat inte realistiska att kunna få tag i; då inte många privatpersoner hade möjlighet att spela in på den tiden. :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: BPS skrivet 1 juli 2025 kl. 23:16:22
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 1 juli 2025 kl. 23:13:11Sen vore förstås de ursprungliga sändningarna från 1973 - 1975 ännu mer intressanta att se, men de känns ärligt talat inte realistiska att kunna få tag i; då inte många privatpersoner hade möjlighet att spela in på den tiden. :(
SVT borde väl ha någon slags version av de ursprungliga sändningarna i sitt arkiv, då kanske det går för någon med kontakter att få tag på det...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 1 juli 2025 kl. 23:47:11
Citat från: BPS skrivet 1 juli 2025 kl. 23:16:22SVT borde väl ha någon slags version av de ursprungliga sändningarna i sitt arkiv, då kanske det går för någon med kontakter att få tag på det...
Frågan är ju om SVT ens har bevarat de ursprungliga versionerna...? Kanske vore intressant att fråga Kungliga Biblioteket om det (som ska ha tillgång till SVTs interna databas, där sådant borde framgå). :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 2 juli 2025 kl. 00:00:05
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 1 juli 2025 kl. 23:04:55Det är egentligen två versioner jag är nyfiken på. Den ena är en urvalsrepris som sändes från hösten 1978 till våren 1979. Denna innehåller både material från kalendern och från 1975, varpå två inslag verkar inte ha använts i vare sig kalendern eller 84-års version.
Den andra är delar av en äldre urvalsrepris från 1977 som heter Fem små myror. Denna innehåller material från 1973.
Förstår inte varför Eriks källa (från SVT) uppgav att det var dom första 30 avsnitten som visades i repris........
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 1 juli 2025 kl. 23:13:11Sen vore förstås de ursprungliga sändningarna från 1973 - 1975 ännu mer intressanta att se, men de känns ärligt talat inte realistiska att kunna få tag i; då inte många privatpersoner hade möjlighet att spela in på den tiden. :(
Citat från: BPS skrivet 1 juli 2025 kl. 23:16:22SVT borde väl ha någon slags version av de ursprungliga sändningarna i sitt arkiv, då kanske det går för någon med kontakter att få tag på det...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 1 juli 2025 kl. 23:47:11Frågan är ju om SVT ens har bevarat de ursprungliga versionerna...? Kanske vore intressant att fråga Kungliga Biblioteket om det (som ska ha tillgång till SVTs interna databas, där sådant borde framgå). :)
Dom har visat klipp av "originalet" i dokumentärer som "Svensk TV Historia: 70-talets Barnprogram" (t.o.m ett med dockan med John Harrysons röst)
Annars finns väl nästan allt i 1984-versionen (och den fanns på Play)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 2 juli 2025 kl. 00:05:48
Då bör de ju ha någonting bevarat från originalversionerna, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att kompletta avsnitt finns bevarade; än mindre hela säsonger.
Men absolut värt att kolla upp saken närmare, och se om det går att få klarhet i vad som finns och inte.
Men i det här datorspelet från 1999 finns det en ABC-bok med W i :o
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 00:18:57
Har varit i kontakt med SVT flera gånger angående denna serie och faktum är att alla avsnitt av serien som tur finns bevarade, men på grund av rättigheter har de inte rätt att lägga upp allt.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 14:32:21
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 00:18:57Har varit i kontakt med SVT flera gånger angående denna serie och faktum är att alla avsnitt av serien som tur finns bevarade, men på grund av rättigheter har de inte rätt att lägga upp allt.
Lite mer detaljerat; jag har varit i mailkontakt med SVT flera gånger vid olika tillfällen och ställt lite frågor om serien. 2019 frågade jag om de allra första avsnitten från 1973-74 finns bevarade och det gjorde de likaså resten av avsnitten. Hösten 2023 när serien firade 50 år frågade jag om Fem myrors julshow finns bevarad och det gör den också.
Men vid samma tillfälle som jag fick svar på att det sistnämnda programmet finns bevarat fick jag också besked om att man varken skulle ladda upp julshowen eller resten av säsongerna på "playen". Serien är nämligen för dyr för att repriseras.
Mycket konstigt och framförallt jättetråkigt att inte ens SVT har rätt att visa sina egna serier längre :-\ Men vi får återigen trösta oss med att hela julkalendern med hela alfabetet finns att se och avnjuta! :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 2 juli 2025 kl. 15:01:56
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 14:32:21Lite mer detaljerat; jag har varit i mailkontakt med SVT flera gånger vid olika tillfällen och ställt lite frågor om serien. 2019 frågade jag om de allra första avsnitten från 1973-74 finns bevarade och det gjorde de likaså resten av avsnitten. Hösten 2023 när serien firade 50 år frågade jag om Fem myrors julshow finns bevarad och det gör den också.
Men vid samma tillfälle som jag fick svar på att det sistnämnda programmet finns bevarat fick jag också besked om att man varken skulle ladda upp julshowen eller resten av säsongerna på "playen". Serien är nämligen för dyr för att repriseras.
Mycket konstigt och framförallt jättetråkigt att inte ens SVT har rätt att visa sina egna serier längre :-\ Men vi får återigen trösta oss med att hela julkalendern med hela alfabetet finns att se och avnjuta! :)
Dyr?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Mathilda Gustafsson skrivet 2 juli 2025 kl. 15:08:08
Jag vet, det låter verkligen jättekonstigt! Att inte ha råd att visa sin egen serie eller lägga upp den digitalt är ju mycket mystiskt ???
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 15:26:37
78-års version (som omnämns flera gånger på senaste tiden) kan ju i först anblick se ut som julkalendern utan lucköppningarna, men efter att ha kollat i tabellerna (sida 9, inlägg 134) som @Rotwang bifogade ser man direkt 8 sketcher som inte finns med i julkalendern, två inslag verkar inte ens ha använts alls vid senare visningar. Jag kommer nämna sketcherna här nedan i de nummer de visas i bilderna:
24. Staketklotter och kärlekslappar (Brasse vill ha en puss) 54. Eva som godissnattare (Brasses godisskåp) 55. På bakelsebageriet (Brasse vill ha fem bakelser) 62. På toalettjakt (Brasse letar efter en toalett) 65. På gungbrädet (Magnus och Brasse på en gungbräda) 66. Vi leker skattletare (Magnus och Brasse letar efter en skatt)
Sketcher som inte visats sedan 1978/79 69. Magnus målar kotavlor 73. Magnus reser höger-vänster
Det är mycket möjligt att det finns mer material i 78-års version som inte finns med i kalendern, eftersom dessa tabeller tydligt är ett urval.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 2 juli 2025 kl. 15:48:49
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 14:32:21Lite mer detaljerat; jag har varit i mailkontakt med SVT flera gånger vid olika tillfällen och ställt lite frågor om serien. 2019 frågade jag om de allra första avsnitten från 1973-74 finns bevarade och det gjorde de likaså resten av avsnitten. Hösten 2023 när serien firade 50 år frågade jag om Fem myrors julshow finns bevarad och det gör den också.
Men vid samma tillfälle som jag fick svar på att det sistnämnda programmet finns bevarat fick jag också besked om att man varken skulle ladda upp julshowen eller resten av säsongerna på "playen". Serien är nämligen för dyr för att repriseras.
Mycket konstigt och framförallt jättetråkigt att inte ens SVT har rätt att visa sina egna serier längre :-\
Jag förstår mig verkligen inte på varför SVT inte skulle ha fullständiga rättigheter till andra varianter av Fem myror är fler än fyra elefanter, men ha det till julkalendern...? Det är väl SVT själva som beställt och producerat serien, och skulle något annat företag vara inblandat som inte crediterats för sin inblandning (exempelvis något företag som Magnus eller Brasse drev) så borde rimligtvis samma företag även ha varit inblandat i julkalendern... ???
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 2 juli 2025 kl. 16:03:41
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 15:26:3778-års version (som omnämns flera gånger på senaste tiden) kan ju i först anblick se ut som julkalendern utan lucköppningarna, men efter att ha kollat i tabellerna (sida 9, inlägg 134) som @Rotwang bifogade ser man direkt 8 sketcher som inte finns med i julkalendern, två inslag verkar inte ens ha använts alls vid senare visningar. Jag kommer nämna sketcherna här nedan i de nummer de visas i bilderna:
24. Staketklotter och kärlekslappar (Brasse vill ha en puss) 54. Eva som godissnattare (Brasses godisskåp) 55. På bakelsebageriet (Brasse vill ha fem bakelser) 62. På toalettjakt (Brasse letar efter en toalett) 65. På gungbrädet (Magnus och Brasse på en gungbräda) 66. Vi leker skattletare (Magnus och Brasse letar efter en skatt)
Sketcher som inte visats sedan 1978/79 69. Magnus målar kotavlor 73. Magnus reser höger-vänster
Det är mycket möjligt att det finns mer material i 78-års version som inte finns med i kalendern, eftersom dessa tabeller tydligt är ett urval.
Bakelsebageriet går att se & Toajakten har redan nämnts. Godissnattare låter intressant Skattjakten ligger också uppe
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 16:05:58
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 2 juli 2025 kl. 15:48:49Jag förstår mig verkligen inte på varför SVT inte skulle ha fullständiga rättigheter till andra varianter av Fem myror är fler än fyra elefanter, men ha det till julkalendern...? Det är väl SVT själva som beställt och producerat serien, och skulle något annat företag vara inblandat som inte crediterats för sin inblandning (exempelvis något företag som Magnus eller Brasse drev) så borde rimligtvis samma företag även ha varit inblandat i julkalendern... ???
Precis. Man får verkligen någon känsla av att serien trots sin kultstatus lider av en förbannelse. Trots att 40-delarsversionen visats i repris flera gånger ges den inte ut på DVD, utan istället presenteras av en konstgjord version som till största delen är direkt plagierat från VHS.
Man får verkligen hålla tummarna för att serien en dag uppmärksammas på riktigt!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 16:07:59
Sketchen handlar om Brasse som har ett godisskåp där det står bokstaven B på. Eva försöker sno lite godis från skåpet, men bli påkommen av Brasse. Men hon lyckas ändå övertala Brasse att smaka lite.
Denna gavs ut på VHS 1983, finns med i 84-års version och gavs ut på DVD 2001 och 2008 (skiva 2)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 16:10:00
Tabellerna är också ganska tydligt ett urval av de sketcher som ingår i 78-års version. Det är fullt möjligt att det finns mer material i denna som inte finns med i kalendern eller 84-års version.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 2 juli 2025 kl. 19:01:51
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 16:07:59Sketchen handlar om Brasse som har ett godisskåp där det står bokstaven B på. Eva försöker sno lite godis från skåpet, men bli påkommen av Brasse. Men hon lyckas ändå övertala Brasse att smaka lite.
Denna gavs ut på VHS 1983, finns med i 84-års version och gavs ut på DVD 2001 och 2008 (skiva 2)
Låter som det borde vara tvärtom men ändå
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 19:56:06
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 15:26:3724. Staketklotter och kärlekslappar (Brasse vill ha en puss) 54. Eva som godissnattare (Brasses godisskåp) 55. På bakelsebageriet (Brasse vill ha fem bakelser) 62. På toalettjakt (Brasse letar efter en toalett) 65. På gungbrädet (Magnus och Brasse på en gungbräda) 66. Vi leker skattletare (Magnus och Brasse letar efter en skatt)
För den som undrar om man kan få tag i materialet kan jag meddela att allt utom På gungbrädet getts på VHS och DVD och ingår i 84-års version.
För den som vill se sketchen På gungbrädet finns den på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=-wMHb-xHwDs
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Mathilda Gustafsson skrivet 2 juli 2025 kl. 20:17:20
Citat från: Svingo skrivet 7 december 2018 kl. 21:34:05Ja, gammalt ämne, men sådant här bör ju bevaras åt eftervärlden. På barnplay låg 40 avsnitt förra året, verkar det som, jag sparade ner alla, _trodde jag_, men missade visst avsnitt 19 och 20, vilket grämer mig. Men de kanske dyker upp igen.
Så du har 38 avsnitt av 40 delsversionen? Kan du lägga ut dessa på typ Internet Archive?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 23:54:07
Av de avsnitt du separerat till enskilda filer, kommer de släppas i ordningen som är på Svensk Mediedatabas eller blir det i slumpmässig ordning? Oavsett vilket spelar det egentligen ingen roll.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 3 juli 2025 kl. 00:26:57
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 juli 2025 kl. 23:54:07Av de avsnitt du separerat till enskilda filer, kommer de släppas i ordningen som är på Svensk Mediedatabas eller blir det i slumpmässig ordning? Oavsett vilket spelar det egentligen ingen roll.
Jag kommer försöka lägga upp allt i rätt ordning enligt Svensk Mediedatabas.
Problemet är väl Fem små myror är fler än fyra elefanter, för där står det ju inga bokstäver, titlar eller innehåll i Svensk Mediedatabas...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 juli 2025 kl. 08:29:04
Problemet är ju att jag inte vet datumet, då mina filer inte är döpta med någon sådan information...
Det avsnittet där hallåan säger att de ska ta "ett litet uppehåll med serien" måste rimligtvis vara det sista, men resterande avsnitt är ju inte lika lätta att placera ut - men finns det med fler program efteråt går det kanske att jämföra med tablåerna i Svensk Mediedatabas för att lista ut sändningsdatum.
Annars får jag i värsta fall beställa studiekopior till biblioteket från SMDb, och sedan jämföra med dessa för att se vilket avsnitt som är vilket. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 juli 2025 kl. 08:49:42
Det avsnittet där hallåan säger att de ska ta "ett litet uppehåll med serien" måste rimligtvis vara det sista, men resterande avsnitt är ju inte lika lätta att placera ut - men finns det med fler program efteråt går det kanske att jämföra med tablåerna i Svensk Mediedatabas för att lista ut sändningsdatum.
Annars får jag i värsta fall beställa studiekopior till biblioteket från SMDb, och sedan jämföra med dessa för att se vilket avsnitt som är vilket. :)
Okej, ska försöka hjälpa till så gott jag kan. Fem små myror sändes från 7 mars till 8 april 1977. 22:a och 26 oktober 1979 sändes de 5 första avsnitten som sändes från 7 till 11 mars -77.
Hoppas detta var till hjälp :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 juli 2025 kl. 09:57:58
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 3 juli 2025 kl. 08:35:11Det avsnittet där hallåan säger att de ska ta "ett litet uppehåll med serien" måste rimligtvis vara det sista, men resterande avsnitt är ju inte lika lätta att placera ut - men finns det med fler program efteråt går det kanske att jämföra med tablåerna i Svensk Mediedatabas för att lista ut sändningsdatum.
Ja, avsnittet där en hallåa säger "ett litet uppehåll" är det sista.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 juli 2025 kl. 19:18:34
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 9 juni 2025 kl. 20:49:08Om jag hittar åt tillräckligt många avsnitt i ordning, så kanske jag lägger upp det i omgångar och börjar med ett visst antal avsnitt, för att ni ska få någonting att börja titta på (då det ju går alldeles utmärkt i Archive att lägga till fler filer till samma "video" i efterhand).
Hur många avsnitt tror du att du kommer börja lägga upp med tanke på att du klippt ut avsnitt 1-6 till separata filer?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 juli 2025 kl. 21:57:10
Nä inte vad jag kommer på nu, dom andra ovanliga inslagen laddas nog upp på archive.org en dag
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 juli 2025 kl. 16:04:45
Som bekant är det ju material i 78-års version som inte ingår i kalendern, men samtidigt börjar man undra om det är material från kalendern som inte finns med i denna.
Ett exempel är tecknade sagorna av Kjell-Ivan Andersson, dvs Vera Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. På VHS (och senare DVD) saknas ju dessa helt. I 84-års version har vissa blivit ersatta med andra sagor av Kjell-Ivan Andersson, denna gång med Tomas Löfdahl som berättare.
Ett annat exempel är sketchen E-verkstaden med Magnus och Eva. Enligt tabellerna (från sida 9) verkar inte den ingå i avsnittet om bokstaven E, utan där är det istället andra sketcher med E.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 juli 2025 kl. 16:31:29
Ett exempel är tecknade sagorna av Kjell-Ivan Andersson, dvs Vera Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. På VHS (och senare DVD) saknas ju dessa helt. I 84-års version har vissa blivit ersatta med andra sagor av Kjell-Ivan Andersson, denna gång med Tomas Löfdahl som berättare.
Ett annat exempel är sketchen E-verkstaden med Magnus och Eva. Enligt tabellerna (från sida 9) verkar inte den ingå i avsnittet om bokstaven E, utan där är det istället andra sketcher med E.
Vad är det för sagor & hur tillängliga är dom? Könstigt att E Verkstaden saknas i det avsnittet
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 juli 2025 kl. 16:50:02
Det rör sig (vad som är hittills känt) 10 tecknade sagor med lägesbegrepp som nära och långt bort, höger och vänster, över och under osv. Det är aldrig samma figurer som det är i Vera Ellen och Cecilia, utan det är nya hela tiden. Dessa ingår i 84-års version, som kan finnas någonstans.
Ja, jag håller med om att det är konstigt att E-verkstaden saknas. Men visst, Godisskåpet är ju också rolig sketch.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 5 juli 2025 kl. 18:30:24
Ett exempel är tecknade sagorna av Kjell-Ivan Andersson, dvs Vera Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. På VHS (och senare DVD) saknas ju dessa helt. I 84-års version har vissa blivit ersatta med andra sagor av Kjell-Ivan Andersson, denna gång med Tomas Löfdahl som berättare.
Ett annat exempel är sketchen E-verkstaden med Magnus och Eva. Enligt tabellerna (från sida 9) verkar inte den ingå i avsnittet om bokstaven E, utan där är det istället andra sketcher med E.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 5 juli 2025 kl. 16:50:02Det rör sig (vad som är hittills känt) 10 tecknade sagor med lägesbegrepp som nära och långt bort, höger och vänster, över och under osv. Det är aldrig samma figurer som det är i Vera Ellen och Cecilia, utan det är nya hela tiden. Dessa ingår i 84-års version, som kan finnas någonstans.
Ja, jag håller med om att det är konstigt att E-verkstaden saknas. Men visst, Godisskåpet är ju också rolig sketch.
Kan man anta att dessa bytte ut dockorna från 1973/1974 säsongerna, eller fanns det ytterligare nån sorts "bildsaga" där ???
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 juli 2025 kl. 20:16:08
Ja, inför säsong 2 1975 bytte man ut dockorna Knysten och Fräs mot tecknade bildsagor med Tomas Löfdahl som berättare. Dessa hade inga fasta figurer utan handlade om alla möjliga personer. Inför Fem myrors julshow (1976) och julkalendern byttes dessa berättelser ut mot Vera Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare.
På VHS (likaså DVD) har dessa sagor klippts bort helt och hållet. Enligt mig mycket märkligt att göra så ???
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 juli 2025 kl. 16:56:01
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 5 juli 2025 kl. 20:16:08Ja, inför säsong 2 1975 bytte man ut dockorna Knysten och Fräs mot tecknade bildsagor med Tomas Löfdahl som berättare. Dessa hade inga fasta figurer utan handlade om alla möjliga personer. Inför Fem myrors julshow (1976) och julkalendern byttes dessa berättelser ut mot Vera Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare.
I 84-års version använde man sig av både Löfdahl-sagor och Zetterlund-sagor. Totalt 16 av 21 avsnitt med Vera, Ellen och Cecilia användes i denna version och 10 avsnitt med de fristående sagorna. Det jag dock inte vet är om det bara finns 10 Löfdahl-sagor eller om det finns fler, det är i alla fall 10 som används i denna version.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 7 juli 2025 kl. 20:00:53
På tal om de tecknade sagorna börjar jag bli nyfiken på om det är några med i 78-års version. Den 27 november 1977 var det ju premiär för julkalendern och i samband med detta nämndes Vera Ellen och Cecilia i pressen, däremot kan jag inte hitta någonting i pressen runt 78-79 om att några tecknade sagor skulle förekomma här. Det är bara Magnus, Brasse och Eva som omnämns.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 8 juli 2025 kl. 15:21:39
Hittade godisskåpet online men den är nedklippt, hela versionen är nog inte tillänglig
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 8 juli 2025 kl. 15:29:36
Ingen fara, den finns i helhet på VHS och DVD :) Dock börjar jag bli nyfiken på sketcherna Magnus målar kotavlor och Magnus reser höger-vänster som omnämns i tabellerna
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 8 juli 2025 kl. 15:57:06
@MOA har du DVD-spelare eller Fem myror-boxen som finns på DVD? För då kan du hitta Godisskåpet på skiva 2 (bokstaven E).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 juli 2025 kl. 13:21:08
På tal om DVD-utgåvan. Det är ju redan konstaterat här i tråden att DVD-skivorna är till största delen plagiat av de gamla VHS-kassetterna i lite annorlunda klippning, men sedan förekommer det också programmeringsfel på skiva 3 (som dock åtgärdats i 2014 års utgåva).
Skiva 1-3 har två valmöjligheter. Man kan både välja om man vill se de nyredigerade avsnitten som de är, men så kan man också gå in på en meny som heter Hitta dina favoriter. Där kan man välja en sketch som förekommer på skivan som man vill se.
Problemet är dock att på den tredje skivan om man vill välja en sketch (till exempel bokstaven J) hoppar det bara tillbaka till menyn. Faktum är att det är så för majoriteten av sketcherna på skivan, det går liksom inte att se dem. Återigen jättetråkigt att en kultserie blivit behandlad på det sättet :-\
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 9 juli 2025 kl. 14:01:12
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 9 juli 2025 kl. 13:21:08På tal om DVD-utgåvan. Det är ju redan konstaterat här i tråden att DVD-skivorna är till största delen plagiat av de gamla VHS-kassetterna i lite annorlunda klippning, men sedan förekommer det också programmeringsfel på skiva 3 (som dock åtgärdats i 2014 års utgåva).
Skiva 1-3 har två valmöjligheter. Man kan både välja om man vill se de nyredigerade avsnitten som de är, men så kan man också gå in på en meny som heter Hitta dina favoriter. Där kan man välja en sketch som förekommer på skivan som man vill se.
Problemet är dock att på den tredje skivan om man vill välja en sketch (till exempel bokstaven J) hoppar det bara tillbaka till menyn. Faktum är att det är så för majoriteten av sketcherna på skivan, det går liksom inte att se dem. Återigen jättetråkigt att en kultserie blivit behandlad på det sättet :-\
Tur att dom lyckades fixa felet men dåligt gjort
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 juli 2025 kl. 19:29:56
Precis som i julkalendern verkar det som att inte alla avsnitt i 78-års version handlar om en siffra. De som väl gör det undrar jag över två saker;
1. Fanns det några sifferkortfilmer med? 2. Om det gjorde, vilken årgång dessa är ifrån?
Sifferkortfilmerna dök ju först upp i säsong 2 från 1975, men de som är med i julkalendern är helt annorlunda till skillnad från dessa (här nedan finns jämförelse). I 84-års version används kortfilmer från båda säsongerna. Gör denna version också det månntro?
@Daniel Hofverberg , om du inte har alla avsnitt kanske ni kan lägga ihop alla ni har tillsammans.
Jag har haft versionen från 1984, men då jag nu precis haft datorhaveri kan jag ha förlorat en del innehåll på hårddisken, så jag kan inte lova att jag har kvar filerna. :(
Jag kollar upp saken och återkommer.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 10 juli 2025 kl. 08:50:31
Det är inget jag har tänkt på, men har å andra sidan inte kollat särskilt noga på innehållet; utan mest letat efter ledtrådar till vilken bokstav det handlar om för att lista ut vilket avsnitt det är. :)
Mycket tråkigt, men jag håller tummarna för att merparten av innehållet på hårddisken går att rädda.
Jag trodde att jag själv också skulle ha 1984 års populärversion, men hittar inte åt den på någon hårddisk - så antingen minns jag fel, att jag bränt ut det på DVD-skivor eller att filerna finns på den havererade hårddisken. :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 10 juli 2025 kl. 21:47:27
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juli 2025 kl. 20:42:44Det är inget jag har tänkt på, men har å andra sidan inte kollat särskilt noga på innehållet; utan mest letat efter ledtrådar till vilken bokstav det handlar om för att lista ut vilket avsnitt det är. :)
Okej, hur många avsnitt har du klippt ut och hur många tror du att du kommer börja lägga upp? Hoppas arbetet har gått bra! :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 10 juli 2025 kl. 23:59:14
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juli 2025 kl. 20:42:44Det är inget jag har tänkt på, men har å andra sidan inte kollat särskilt noga på innehållet; utan mest letat efter ledtrådar till vilken bokstav det handlar om för att lista ut vilket avsnitt det är. :)
Skummar du igenom början av varje avsnitt och sedan numrerar avsnitten efter listan på Smdb?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2025 kl. 00:12:28
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 12 juli 2025 kl. 09:36:26
@Daniel Hofverberg när tror du att du som tidigast hinner lägga upp något avsnitt på Archive?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 13 juli 2025 kl. 23:10:48
@Daniel Hofverberg hur skulle du säga hur bildkvalitéten är på avsnitten i 78-års version?
Det är också en sak att anmärka angående de tre DVD-delarna; efter att i alla åren ha sett urvalsreprisen (på TV) och julkalendern (på "playen") så är man ju van vid fin bildkvalité. Bilden på DVD däremot är rejält suddig, kombinerat med färgblödningar.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2025 kl. 10:13:52
De senaste 5 - 6 dagarna har det varit så vansinnigt varmt här - med 28 - 30 grader i skuggan - så att jag därför inte har suttit längre tid än nödvändigt vid datorn. Jag är helt enkelt ute mer än vanligt, och vid datorn mindre än vanligt med så varmt och soligt väder. Det blir helt enkelt tillräckligt varmt inomhus ändå, även utan datorn påslagen... :( (Juni var väldigt kall för årstiden här uppe i Västerbotten, medan den senaste veckan istället varit ovanligt varm)
Därför har jag tyvärr inte kunnat göra något med Fem myror är fler än fyra elefanter den senaste veckan, och enligt prognoserna verkar det ska vara ungefär lika varmt hela den här veckan ut. Fredag och lördag går dessutom bort, då jag kommer vara på Trästockfestivalen.
Men så fort det blir lite svalare, så att man kan ha igång datorn längre perioder, så ska jag försöka fortsätta lokalisera avsnitten; och lägga upp avsnitt - men om prognoserna stämmer, så att jag därför knappt kan göra något den här veckan, så dröjer det förmodligen två veckor innan jag kan börja lägga upp avsnitt på Archive. Hoppas du förstår. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 15 juli 2025 kl. 14:28:54
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2025 kl. 10:13:52De senaste 5 - 6 dagarna har det varit så vansinnigt varmt här - med 28 - 30 grader i skuggan - så att jag därför inte har suttit längre tid än nödvändigt vid datorn. Jag är helt enkelt ute mer än vanligt, och vid datorn mindre än vanligt med så varmt och soligt väder. Det blir helt enkelt tillräckligt varmt inomhus ändå, även utan datorn påslagen... :( (Juni var väldigt kall för årstiden här uppe i Västerbotten, medan den senaste veckan istället varit ovanligt varm)
Därför har jag tyvärr inte kunnat göra något med Fem myror är fler än fyra elefanter den senaste veckan, och enligt prognoserna verkar det ska vara ungefär lika varmt hela den här veckan ut. Fredag och lördag går dessutom bort, då jag kommer vara på Trästockfestivalen.
Men så fort det blir lite svalare, så att man kan ha igång datorn längre perioder, så ska jag försöka fortsätta lokalisera avsnitten; och lägga upp avsnitt - men om prognoserna stämmer, så att jag därför knappt kan göra något den här veckan, så dröjer det förmodligen två veckor innan jag kan börja lägga upp avsnitt på Archive. Hoppas du förstår. :)
Jag förstår och det är självklart helt lugnt! :) Hoppas du får en fortsatt härlig semester!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 15 juli 2025 kl. 16:53:52
Har ni lagt märke med att det gjordes två versioner/omtagningar av sketchen Deckare och daldans/D-detektiv? Den ena i julkalendern och den andra bekanta både på 84-års serien samt vhs och dvd.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 15 juli 2025 kl. 17:01:08
Citat från: Erik Friman skrivet 15 juli 2025 kl. 16:53:52Har ni lagt märke med att det gjordes två versioner/omtagningar av sketchen Deckare och daldans/D-detektiv? Den ena i julkalendern och den andra bekanta både på 84-års serien samt vhs och dvd.
Jag gjorde en lista över sketcher som inte kom med i julkalendern och sketcher som gjordes i olika versioner. För den som är intresserad finns listan på sida 8 (inlägg 111).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 20 juli 2025 kl. 16:12:54
För den som minns sketchen Brasse på vinden (bokstaven O på SVT Play) kan jag komma med en liten kul historia.
På DVD-erna finns ju en meny som heter Hitta dina favoriter där man kan välja en sketch som finns på skivan och som man vill se, och där går sketcherna under Magnus och Brasses egna titlar på sketcherna. Brasse på vinden hette ursprungligen "Högerspöket".
Högerspöke är en politisk benämning (rätta mig om jag har fel) på en person som står för långt åt höger. I detta fall däremot syftas det på ett spöke som kommer från höger vindsdörr. Ordlek med andra ord!
Jag har inte så god koll på politik med tanke på att jag inte är engagerad, men detta tycker jag i alla fall är en väldigt rolig anekdot. :D
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 29 juli 2025 kl. 15:08:35
De åtta ursprungliga VHS-kassetterna släpptes som hyrfilmer från 1982 till 1983 av Werner Home Video, med nyutgåva 1993 av Kanal 10. Det är den sistnämnda utgåvan som är den som för närvarande finns på Tradera, och där är det tydligt inte Owe Gustafson som animerat elefanterna på framsidan. Däremot var det Owe Gustafson som animerade de ursprungliga VHS-omslagen från 80-talet. Jag har några bilder på omslagen på min dator och vissa av dem verkar inte finns på internet längre. För den som är intresserad kan jag lägga upp en eller bilder. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 29 juli 2025 kl. 16:02:02
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juli 2025 kl. 15:08:35De åtta ursprungliga VHS-kassetterna släpptes som hyrfilmer från 1982 till 1983 av Werner Home Video, med nyutgåva 1993 av Kanal 10. Det är den sistnämnda utgåvan som är den som för närvarande finns på Tradera, och där är det tydligt inte Owe Gustafson som animerat elefanterna på framsidan. Däremot var det Owe Gustafson som animerade de ursprungliga VHS-omslagen från 80-talet. Jag har några bilder på omslagen på min dator och vissa av dem verkar inte finns på internet längre. För den som är intresserad kan jag lägga upp en eller bilder. :)
Förlorade bilder, bara bra om det blir återfunna igen
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 29 juli 2025 kl. 16:18:36
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juli 2025 kl. 15:08:35De åtta ursprungliga VHS-kassetterna släpptes som hyrfilmer från 1982 till 1983 av Werner Home Video, med nyutgåva 1993 av Kanal 10. Det är den sistnämnda utgåvan som är den som för närvarande finns på Tradera, och där är det tydligt inte Owe Gustafson som animerat elefanterna på framsidan. Däremot var det Owe Gustafson som animerade de ursprungliga VHS-omslagen från 80-talet. Jag har några bilder på omslagen på min dator och vissa av dem verkar inte finns på internet längre. För den som är intresserad kan jag lägga upp en eller bilder. :)
"Animerat"? Menar du "tecknat"?
Ordet "animera" betyder att man får något att röra sig, vanligtvis genom att man skapar flera bilder som visas i snabb följd. Ett omslag brukar vara en orörlig stillbild, så man kan knappast animera ett omslag.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 29 juli 2025 kl. 16:19:39
Ordet "animera" betyder att man får något att röra sig, vanligtvis genom att man skapar flera bilder som visas i snabb följd. Ett omslag brukar vara en orörlig stillbild, så man kan knappast animera ett omslag.
Förlåt, jag menar mycket riktigt teckningar!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 29 juli 2025 kl. 23:44:28
Snart börjar alla jobba igen och skolan börjar igen. Tror du @Daniel Hofverberg att de ovanliga avsnitten (från 1978) kommer dyka upp före eller efter skolstarten runt mitten av augusti? Det skulle ju i så fall bli en extra rolig sak att det plötsligt dyker upp "nya" avsnitt lagom till skolstart med tanke på att det är en undervisningsserie. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 01:58:03
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juli 2025 kl. 23:44:28Snart börjar alla jobba igen och skolan börjar igen. Tror du @Daniel Hofverberg att de ovanliga avsnitten (från 1978) kommer dyka upp före eller efter skolstarten runt mitten av augusti? Det skulle ju i så fall bli en extra rolig sak att det plötsligt dyker upp "nya" avsnitt lagom till skolstart med tanke på att det är en undervisningsserie. :)
Nu har det blivit något svalare här uppe i norr (fortfarande varmt, men 25 grader är betydligt bättre än 33 grader), så de senaste dagarna har jag återupptagit arbetet med att lokalisera och klippa ut avsnitten av Fem myror är fler än fyra elefanter. Än så länge har jag lokaliserat avsnitt 1 - 10, och har påbörjat den mödosamma processen att klippa ut avsnitten. :)
Jag har valt att behålla TV-hallåan före och efter avsnitten, men klippa bort trailers och andra program som i vissa fall fanns med på inspelningarna. Vid två tillfällen sändes däremot polska animerade kortfilmer dubbade till svenska, strax efter Fem myror är fler än fyra elefanter - dessa klipper jag ut som separata filer och sparar, och laddar kanske upp som bonus på Archive; då jag tänker att kortfilmer som inte finns att få tag i kan vara av intresse. :) (Oklart vad kortfilmerna heter, då hallåan inte nämner dess titlar och min polska är något bristfällig... Men berättare på båda är i alla fall Gösta Prüzelius.)
De flesta avsnitt verkar vara kompletta, men ett par avsnitt innehåller tyvärr bandskador där det blir "myrornas krig" och där jag inte vet hur mycket som saknas - det kan vara allt från ett par sekunder till någon minut, beroende på om digitaliseringen avbrutits eller inte (det ser alltså bara ut som ett par sekunder på videon, men om det beror på att det inte är mer eller att signalen bröts helt och den därför inte digitaliserade hela avbrottet kan jag inte veta).
Dessutom är det ett avsnitt som min kontakt av någon anledning delat upp i två filer, som jag måste försöka klippa ihop på rätt ställe. Där finns det en risk att det kan bli en synlig skarv.
Ett avsnitt har markant sämre kvalitet än övriga - jag ska försöka att restaurera det avsnittet till någorlunda skick, men det lär bli en märkbar försämring där. Resterande avsnitt tycker jag ser helt okej ut i mina ögon.
Det är också en sak att anmärka angående de tre DVD-delarna; efter att i alla åren ha sett urvalsreprisen (på TV) och julkalendern (på "playen") så är man ju van vid fin bildkvalité. Bilden på DVD däremot är rejält suddig, kombinerat med färgblödningar.
Det här rör sig ju om gamla bandinspelningar från 1970-talet - skulle gissa på VHS (om det nu fanns i Sverige 1978?), men helt säker är jag inte - så man får ju ha realistiska förväntningar. Men för att röra sig om digitaliserade band från 1978, så tycker jag att kvaliteten på de allra flesta avsnitten är helt okej. Ungefär så bra som man kan förvänta sig av så gamla inspelningar, om man säger så. :)
Här kommer tre skärmdumpar från ett avsnitt (tror det är avsnitt 6), för att ge en fingervisning av kvaliteten: vlcsnap-2025-07-30-01h39m30s270.png vlcsnap-2025-07-30-01h39m52s309.png vlcsnap-2025-07-30-01h41m14s475.png
Bedöm själva. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 juli 2025 kl. 07:49:24
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 01:58:03Nu har det blivit något svalare här uppe i norr (fortfarande varmt, men 25 grader är betydligt bättre än 33 grader), så de senaste dagarna har jag återupptagit arbetet med att lokalisera och klippa ut avsnitten av Fem myror är fler än fyra elefanter. Än så länge har jag lokaliserat avsnitt 1 - 10, och har påbörjat den mödosamma processen att klippa ut avsnitten. :)
Jag har valt att behålla TV-hallåan före och efter avsnitten, men klippa bort trailers och andra program som i vissa fall fanns med på inspelningarna. Vid två tillfällen sändes däremot polska animerade kortfilmer dubbade till svenska, strax efter Fem myror är fler än fyra elefanter - dessa klipper jag ut som separata filer och sparar, och laddar kanske upp som bonus på Archive; då jag tänker att kortfilmer som inte finns att få tag i kan vara av intresse. :) (Oklart vad kortfilmerna heter, då hallåan inte nämner dess titlar och min polska är något bristfällig... Men berättare på båda är i alla fall Gösta Prüzelius.)
De flesta avsnitt verkar vara kompletta, men ett par avsnitt innehåller tyvärr bandskador där det blir "myrornas krig" och där jag inte vet hur mycket som saknas - det kan vara allt från ett par sekunder till någon minut, beroende på om digitaliseringen avbrutits eller inte (det ser alltså bara ut som ett par sekunder på videon, men om det beror på att det inte är mer eller att signalen bröts helt och den därför inte digitaliserade hela avbrottet kan jag inte veta).
Dessutom är det ett avsnitt som min kontakt av någon anledning delat upp i två filer, som jag måste försöka klippa ihop på rätt ställe. Där finns det en risk att det kan bli en synlig skarv.
Ett avsnitt har markant sämre kvalitet än övriga - jag ska försöka att restaurera det avsnittet till någorlunda skick, men det lär bli en märkbar försämring där. Resterande avsnitt tycker jag ser helt okej ut i mina ögon. Det här rör sig ju om gamla bandinspelningar från 1970-talet - skulle gissa på VHS (om det nu fanns i Sverige 1978?), men helt säker är jag inte - så man får ju ha realistiska förväntningar. Men för att röra sig om digitaliserade band från 1978, så tycker jag att kvaliteten på de allra flesta avsnitten är helt okej. Ungefär så bra som man kan förvänta sig av så gamla inspelningar, om man säger så. :)
Här kommer tre skärmdumpar från ett avsnitt (tror det är avsnitt 6), för att ge en fingervisning av kvaliteten: vlcsnap-2025-07-30-01h39m30s270.png vlcsnap-2025-07-30-01h39m52s309.png vlcsnap-2025-07-30-01h41m14s475.png
Bedöm själva. :)
Hoppas allt har gått bra!
Jag tycker bildkvaliteten är väldigt fin :) Man får ha överseende med att några avsnitt skulle vara av mindre bra bild eller ljud, det är ju trots allt en serie som har några år på nacken.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 10:10:54
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 01:58:03Det här rör sig ju om gamla bandinspelningar från 1970-talet - skulle gissa på VHS (om det nu fanns i Sverige 1978?), men helt säker är jag inte - så man får ju ha realistiska förväntningar. Men för att röra sig om digitaliserade band från 1978, så tycker jag att kvaliteten på de allra flesta avsnitten är helt okej. Ungefär så bra som man kan förvänta sig av så gamla inspelningar, om man säger så. :)
VHS lanserades i Sverige i november 1978, så om det är inspelat innan dess måste det antingen vara på Betamax, Philips VCR eller Sony U-matic.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 30 juli 2025 kl. 11:03:53
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 01:58:03Nu har det blivit något svalare här uppe i norr (fortfarande varmt, men 25 grader är betydligt bättre än 33 grader), så de senaste dagarna har jag återupptagit arbetet med att lokalisera och klippa ut avsnitten av Fem myror är fler än fyra elefanter. Än så länge har jag lokaliserat avsnitt 1 - 10, och har påbörjat den mödosamma processen att klippa ut avsnitten. :)
Jag har valt att behålla TV-hallåan före och efter avsnitten, men klippa bort trailers och andra program som i vissa fall fanns med på inspelningarna. Vid två tillfällen sändes däremot polska animerade kortfilmer dubbade till svenska, strax efter Fem myror är fler än fyra elefanter - dessa klipper jag ut som separata filer och sparar, och laddar kanske upp som bonus på Archive; då jag tänker att kortfilmer som inte finns att få tag i kan vara av intresse. :) (Oklart vad kortfilmerna heter, då hallåan inte nämner dess titlar och min polska är något bristfällig... Men berättare på båda är i alla fall Gösta Prüzelius.)
De flesta avsnitt verkar vara kompletta, men ett par avsnitt innehåller tyvärr bandskador där det blir "myrornas krig" och där jag inte vet hur mycket som saknas - det kan vara allt från ett par sekunder till någon minut, beroende på om digitaliseringen avbrutits eller inte (det ser alltså bara ut som ett par sekunder på videon, men om det beror på att det inte är mer eller att signalen bröts helt och den därför inte digitaliserade hela avbrottet kan jag inte veta).
Dessutom är det ett avsnitt som min kontakt av någon anledning delat upp i två filer, som jag måste försöka klippa ihop på rätt ställe. Där finns det en risk att det kan bli en synlig skarv.
Ett avsnitt har markant sämre kvalitet än övriga - jag ska försöka att restaurera det avsnittet till någorlunda skick, men det lär bli en märkbar försämring där. Resterande avsnitt tycker jag ser helt okej ut i mina ögon. Det här rör sig ju om gamla bandinspelningar från 1970-talet - skulle gissa på VHS (om det nu fanns i Sverige 1978?), men helt säker är jag inte - så man får ju ha realistiska förväntningar. Men för att röra sig om digitaliserade band från 1978, så tycker jag att kvaliteten på de allra flesta avsnitten är helt okej. Ungefär så bra som man kan förvänta sig av så gamla inspelningar, om man säger så. :)
Här kommer tre skärmdumpar från ett avsnitt (tror det är avsnitt 6), för att ge en fingervisning av kvaliteten: vlcsnap-2025-07-30-01h39m30s270.png vlcsnap-2025-07-30-01h39m52s309.png vlcsnap-2025-07-30-01h41m14s475.png
Bedöm själva. :)
Läser Brasse Tarzan på den bilden eller är det en annan liknande sketch?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 12:45:11
Jag tycker det ser ut som en Fantomen-tidning. Jag vet inte om Tarzan vid något tillfälle har gått som serie i Fantomen, men det är väl inte helt omöjligt.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 juli 2025 kl. 14:04:51
Philips VCR är det inspelat på. Inspelningarna har sedan förts över till (ett format som jag har dålig koll på) Digital Betacam.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 juli 2025 kl. 14:07:46
@Daniel Hofverberg Hur många avsnitt tror du du hinner börja lägga upp på Archive av de 10 du klippt hittills? För övrigt är det mycket riktigt skärmdumpar från avsnitt 6, Här och där ingår nämligen i det.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 17:08:36
Då min kontakt inte längre är i livet kan jag ju tyvärr inte fråga honom, men Betamax är väl kanske mest sannolikt att vanliga privatpersoner hade under den tidsperioden. U-matic känns väl mer som ett proffsformat, även om en och annan privatperson kanske också hade köpt sådana spelare...?
Enligt Svensk Mediedatabas sändes serien med start i september 1978, så det är med andra ord ett par månader innan VHS lanserades.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 20:02:25
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 17:08:36Då min kontakt inte längre är i livet kan jag ju tyvärr inte fråga honom, men Betamax är väl kanske mest sannolikt att vanliga privatpersoner hade under den tidsperioden. U-matic känns väl mer som ett proffsformat, även om en och annan privatperson kanske också hade köpt sådana spelare...?
Enligt Svensk Mediedatabas sändes serien med start i september 1978, så det är med andra ord ett par månader innan VHS lanserades.
Jag hade nog snarare trott på VCR. Betamax lanserades visserligen tidigare än VHS, men var förhållandevis okänt i Sverige. Philips var mycket mera aktiva i sin marknadsföring, så jag tror att av de relativt få hushåll som hade videobandspelare redan då hade nog de flesta VCR. U-matic var ganska känt och användes på skolor, företag, institutioner, sjukhus m.m. men fanns nog inte så mycket i hemmen p.g.a. att det var dyrare än VCR.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 juli 2025 kl. 20:42:48
Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 20:02:25Jag hade nog snarare trott på VCR. Betamax lanserades visserligen tidigare än VHS, men var förhållandevis okänt i Sverige. Philips var mycket mera aktiva i sin marknadsföring, så jag tror att av de relativt få hushåll som hade videobandspelare redan då hade nog de flesta VCR. U-matic var ganska känt och användes på skolor, företag, institutioner, sjukhus m.m. men fanns nog inte så mycket i hemmen p.g.a. att det var dyrare än VCR.
Det är VCR-inspelningar. Om man tittar går in på SMDB, söker på exempelvis 19781217 dyker det bland annat upp en inspelning från TV2, varpå ett avsnitt med "myrorna" dyker. I denna tablå finns spalten originalformat, och där står det VCR. Då är det nog med största sannolikhet en VCR-inspelning.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2025 kl. 18:44:50
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 juli 2025 kl. 20:42:48Det är VCR-inspelningar. Om man tittar går in på SMDB, söker på exempelvis 19781217 dyker det bland annat upp en inspelning från TV2, varpå ett avsnitt med "myrorna" dyker. I denna tablå finns spalten originalformat, och där står det VCR. Då är det nog med största sannolikhet en VCR-inspelning.
Det där gäller ju hur SVT och/eller Kungliga Biblioteket har lagrat serien, och det säger ju ingenting om hur min kontakt har spelat in serien; han var så pass gammal att han förmodligen spelat in serien själv. Visst kan han ha haft kontakter hos SVT, men då tror jag nog att han hade sagt något om det till mig, då jag ändå haft kontakt med honom i flera år och fått många inspelningar av honom - så det är nog mer troligt att han spelade in det själv, alternativt att någon han känner spelade in serien 1978.
Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 20:02:25Jag hade nog snarare trott på VCR. Betamax lanserades visserligen tidigare än VHS, men var förhållandevis okänt i Sverige. Philips var mycket mera aktiva i sin marknadsföring, så jag tror att av de relativt få hushåll som hade videobandspelare redan då hade nog de flesta VCR. U-matic var ganska känt och användes på skolor, företag, institutioner, sjukhus m.m. men fanns nog inte så mycket i hemmen p.g.a. att det var dyrare än VCR.
Jag vet att min kontakt hade Betamax på 1980-talet, då jag vill minnas att jag fått digitaliseringar av Betamax-kassetter av honom - men det säger ju i och för sig ingenting om han hade Betamax-spelare så tidigt som 1978, så det är inte alls omöjligt att han på den tiden hade VCR.
Än så länge har jag klippt ut de första 6 avsnitten, så de avsnitten bör jag kunna lägga upp inom några dagar. :)
Resten kan dröja lite längre, då jag har släktingar på besök (fram till tisdag till veckan) och därför inte har varken tid eller vilja att sitta vid datorn alltför ofta. Dessutom är det fortfarande varmt ute - trots den relativt sena timmen är det just nu 28 grader i skuggan utomhus här i Skellefteå; så då vill man inte ha igång datorn alltför ofta och länge då det blir olidligt varmt inomhus...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Anders M Olsson skrivet 31 juli 2025 kl. 21:40:00
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2025 kl. 18:44:50Jag vet att min kontakt hade Betamax på 1980-talet, då jag vill minnas att jag fått digitaliseringar av Betamax-kassetter av honom - men det säger ju i och för sig ingenting om han hade Betamax-spelare så tidigt som 1978, så det är inte alls omöjligt att han på den tiden hade VCR.
Ja, det är förvisso fullt möjligt att han kan ha haft en Betamax så tidigt som 1978. Jag utgick bara från min erfarenhet att VCR var den absolut vanligaste videobandspelaren hos privatpersoner innan VHS lanserades. Jag har för mig att VCR-spelare fanns att köpa i Sverige redan 1973, så de hade ett rejält försprång på marknaden. I och med att VHS lanserades ganska aggressivt 1978 fick folk även upp ögonen för Betamax som då kunde åka snålskjuts genom att marknadsföras som ett bättre alternativ till VHS.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 augusti 2025 kl. 16:28:27
@Daniel Hofverberg jag tror jag har missförstått en sak angående de utklippta avsnitten. Du skrev att du hade lokaliserat 10 avsnitt, varpå jag trodde att du hade klippt ut dem. Sedan svarade du med att det var 6 avsnitt som var utklippta. Menar du med lokaliseringen i detta fall att du hittat 10 avsnitt, varpå du sedan klippt ut 6 st av dem? Har jag tolkat saken rätt?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 3 augusti 2025 kl. 17:38:15
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 3 augusti 2025 kl. 16:28:27@Daniel Hofverberg jag tror jag har missförstått en sak angående de utklippta avsnitten. Du skrev att du hade lokaliserat 10 avsnitt, varpå jag trodde att du hade klippt ut dem. Sedan svarade du med att det var 6 avsnitt som var utklippta. Menar du med lokaliseringen i detta fall att du hittat 10 avsnitt, varpå du sedan klippt ut 6 st av dem? Har jag tolkat saken rätt?
Ja, precis så.
Men nu har jag hittat åt avsnitt 1 - 16. Av dessa har jag till dags dato klippt ut och färdigställt avsnitt 1 - 6, 8 och 10 - 13. :)
Tyvärr har jag lite problem med avsnitt 7, som inte verkar vilja bli klippt... Programmet jag testat med tycker inte om den filen av någon anledning, så där har jag ännu inte lyckats klippa avsnittet.
Och med avsnitt 9 har jag problem med synken. Trots att filen är rättsynkad med bild och ljud före klippning, så blir filen osynkad där ljud och bild inte längre är i synk efter klippning - detta trots att jag självklart klipper lossless (utan omkodning), så att resultatet borde bli 100% identiskt som råfilen...
Men jag jobbar på saken, och hoppas kunna lösa problemen så fort som möjligt.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 augusti 2025 kl. 20:24:32
Men nu har jag hittat åt avsnitt 1 - 16. Av dessa har jag till dags dato klippt ut och färdigställt avsnitt 1 - 6, 8 och 10 - 13. :)
Tyvärr har jag lite problem med avsnitt 7, som inte verkar vilja bli klippt... Programmet jag testat med tycker inte om den filen av någon anledning, så där har jag ännu inte lyckats klippa avsnittet.
Och med avsnitt 9 har jag problem med synken. Trots att filen är rättsynkad med bild och ljud före klippning, så blir filen osynkad där ljud och bild inte längre är i synk efter klippning - detta trots att jag självklart klipper lossless (utan omkodning), så att resultatet borde bli 100% identiskt som råfilen...
Men jag jobbar på saken, och hoppas kunna lösa problemen så fort som möjligt.
Tråkigt att inte avsnitt 7 och 9 vill fungera. :( Går filmfilerna (dvs råmaterialet) att spela upp på datorn? I värsta fall kanske skärminspelning från datorn får ske (om filerna går att spela).
Hoppas allt löser sig i alla fall!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 augusti 2025 kl. 20:31:43
Men nu har jag hittat åt avsnitt 1 - 16. Av dessa har jag till dags dato klippt ut och färdigställt avsnitt 1 - 6, 8 och 10 - 13. :)
Tyvärr har jag lite problem med avsnitt 7, som inte verkar vilja bli klippt... Programmet jag testat med tycker inte om den filen av någon anledning, så där har jag ännu inte lyckats klippa avsnittet.
Och med avsnitt 9 har jag problem med synken. Trots att filen är rättsynkad med bild och ljud före klippning, så blir filen osynkad där ljud och bild inte längre är i synk efter klippning - detta trots att jag självklart klipper lossless (utan omkodning), så att resultatet borde bli 100% identiskt som råfilen...
Men jag jobbar på saken, och hoppas kunna lösa problemen så fort som möjligt.
Hoppas att det inte blivit korruption här
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 3 augusti 2025 kl. 22:13:29
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 3 augusti 2025 kl. 20:24:32Tråkigt att inte avsnitt 7 och 9 vill fungera. :( Går filmfilerna (dvs råmaterialet) att spela upp på datorn? I värsta fall kanske skärminspelning från datorn får ske (om filerna går att spela).
Hoppas allt löser sig i alla fall!
Ja, de oklippta filerna med avsnitt 7 och 9 fungerar alldeles utmärkt att spela upp med alla program jag testat med, så problemet är med klippningen. Det fungerar säkert om man kodar om i samband med klippningen, men jag vill ju helst inte förlora kvalitet genom att koda om videorna i onödan. :)
Jag vet inte om korruption är riktigt rätt ordval, men att filerna inte följer standarden till 100% låter väl som ett rimligt antagande; eller att programmet jag klipper med är lite för känslig.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 4 augusti 2025 kl. 03:02:41
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 7 juli 2025 kl. 20:00:53På tal om de tecknade sagorna börjar jag bli nyfiken på om det är några med i 78-års version. Den 27 november 1977 var det ju premiär för julkalendern och i samband med detta nämndes Vera Ellen och Cecilia i pressen, däremot kan jag inte hitta någonting i pressen runt 78-79 om att några tecknade sagor skulle förekomma här. Det är bara Magnus, Brasse och Eva som omnämns.
Jag har inte tittat så noga på innehållet, utan bara snabbspolat igenom avsnitten här och var - men vid samtliga avsnitt som jag hittills har klippt ut, så har i alla fall Monica Zetterlund crediterats som berättare under eftertexterna (ingen annan skådespelare omnämns under eftertexterna utöver henne, Magnus, Brasse och Eva). :)
Eftertexterna avslutas i samtliga fall med en skylt där det står "Sveriges Radio 2, Barn, 1975-77".
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 4 augusti 2025 kl. 11:03:32
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 4 augusti 2025 kl. 03:02:41Jag har inte tittat så noga på innehållet, utan bara snabbspolat igenom avsnitten här och var - men vid samtliga avsnitt som jag hittills har klippt ut, så har i alla fall Monica Zetterlund crediterats som berättare under eftertexterna (ingen annan skådespelare omnämns under eftertexterna utöver henne, Magnus, Brasse och Eva). :)
Eftertexterna avslutas i samtliga fall med en skylt där det står "Sveriges Radio 2, Barn, 1975-77".
Bra att vi vet vilka år det är, medverkade Monica Z först i denna version?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 augusti 2025 kl. 14:12:34
Annandag jul 1976 släpptes en julspecial vid namn Fem myrors julshow som bestod av sketcher med jultema (som kom att återanvändas i julkalendern). Där dök den tecknade trion upp för första gången.
Sketcherna som ingick i denna var följande; Finaste granen i sta'n, Romantisk träff (med 2 pussar), Först- och sistmarschen + saga, Ljusets brottning (lucia) + saga och Julvarianten av Lattjolajbanlådan.
Denna episod gick för övrigt i repris julafton 1982.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 4 augusti 2025 kl. 14:32:18
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 4 augusti 2025 kl. 14:12:34Annandag jul 1976 släpptes en julspecial vid namn Fem myrors julshow som bestod av sketcher med jultema (som kom att återanvändas i julkalendern). Där dök den tecknade trion upp för första gången.
Sketcherna som ingick i denna var följande; Finaste granen i sta'n, Romantisk träff (med 2 pussar), Först- och sistmarschen + saga, Ljusets brottning (lucia) + saga och Julvarianten av Lattjolajbanlådan.
Denna episod gick för övrigt i repris julafton 1982.
Antar att den heter Ljusets Drottning, brottning låter ologiskt
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 augusti 2025 kl. 14:35:36
@Daniel Hofverberg tror du att några av de utklippta avsnitten kommer kunna läggas upp under tiden du försöker fixa avsnitt 7 och 9?
Hoppas att det inte är något allvarligt problem med avsnitten som bråkar.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 augusti 2025 kl. 14:37:09
Precis, Magnus och Brasses originaltitlar på sketcherna kunde vara lite ordvitsar ibland. Ett annat exempel är sketchen Magnus hos doktorn som i original hette Knappokondri.
Det finns ett ord för inbillningssjuka personer som heter hypokondri. I denna sketch har Magnus problem med översta skjortknappen som gör att han upplever andningsbesvär, blandar man ordet knapp med hypokondri blir det knappokondri ;D Jag tror det var så Magnus och Brasse tänkte när de gjorde sketchen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 5 augusti 2025 kl. 09:18:29
Hoppas att det inte är något allvarligt problem med avsnitten som bråkar.
Nu har jag lyckats lösa problemet, genom att uppgradera LosslessCut till senaste versionen. Jag har nu jobbat intensivt och lyckats hitta åt och klippa ut samtliga 28 avsnitt av 1978 - 1979 års version av Fyra myror är fler än fem elefanter. :)
Jag har satt på uppladdning på Archive nu, så beroende på hur snabb Archive är för tillfället kan det ta allt från två timmar till två dygn... De 28 filerna tar upp 12 GB totalt.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 6 juli 2025 kl. 16:56:01I 84-års version använde man sig av både Löfdahl-sagor och Zetterlund-sagor. Totalt 16 av 21 avsnitt med Vera, Ellen och Cecilia användes i denna version och 10 avsnitt med de fristående sagorna. Det jag dock inte vet är om det bara finns 10 Löfdahl-sagor eller om det finns fler, det är i alla fall 10 som används i denna version.
Jag har kollat igenom 1978 års version som hastigast, och utifrån en snabbtitt ser det ut som att det finns en tecknad stillbildssaga med Monica Zetterlund i varje avsnitt, så det borde innebära 28 sådana. Men jag har inte kollat jättenoga, så det är inte omöjligt att det är något eller några avsnitt som saknar sådana - men det är i alla fall ingen annan berättare som medverkar än Monica Zetterlund; och hon har crediterats under eftertexterna till alla avsnitt.
När producerades egentligen stillbildssagorna med Tomas Löfdahl, och gjordes dessa före eller efter Monica Zetterlund-versionerna? Och varför olika berättarröster...? Väldigt förvirrande med alla dessa versioner...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 5 augusti 2025 kl. 10:28:30
Kors i taket...! Archive är tydligen blixtsnabba just nu, och uppladdningen av alla 28 avsnitten är redan klar. :) https://archive.org/details/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-1978
Förmodligen kommer det dröja några timmar till innan avsnitten är färdigbehandlade, dock.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 augusti 2025 kl. 14:18:01
Förmodligen kommer det dröja några timmar till innan avsnitten är färdigbehandlade, dock.
Åh, jättekul att det gick och att alla avsnitt fanns! Tack så mycket :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 augusti 2025 kl. 14:21:23
Jag håller på kollar på serien och märker att introt och outrot är precis som i 80-talsversionen, men musiken i outrot är en annan version. Jag gissar att det skulle kunna vara en version som användes enbart i 1975 års version och att en ny version gjordes och användes gör julkalendern och som kom att användas i alla de senare versionerna av serien.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 5 augusti 2025 kl. 19:39:33
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 5 augusti 2025 kl. 09:18:29Jag har kollat igenom 1978 års version som hastigast, och utifrån en snabbtitt ser det ut som att det finns en tecknad stillbildssaga med Monica Zetterlund i varje avsnitt, så det borde innebära 28 sådana. Men jag har inte kollat jättenoga, så det är inte omöjligt att det är något eller några avsnitt som saknar sådana - men det är i alla fall ingen annan berättare som medverkar än Monica Zetterlund; och hon har crediterats under eftertexterna till alla avsnitt.
När producerades egentligen stillbildssagorna med Tomas Löfdahl, och gjordes dessa före eller efter Monica Zetterlund-versionerna? Och varför olika berättarröster...? Väldigt förvirrande med alla dessa versioner...
21 av 28 avsnitt från julkalendern innehåller stillbildsagan om Vera, Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. Stillbildssagan med Tomas Löfdahl som berättare kom från tidigare omgångarna, antingen från 1973 eller 1975 eller båda.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 augusti 2025 kl. 19:45:58
Citat från: Erik Friman skrivet 5 augusti 2025 kl. 19:39:3321 av 28 avsnitt från julkalendern innehåller stillbildsagan om Vera, Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. Stillbildssagan med Tomas Löfdahl som berättare kom från tidigare omgångarna, antingen från 1973 eller 1975 eller båda.
1975 är Löfdahl-sagorna ifrån. 1973 var det Knysten och Fräs.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 5 augusti 2025 kl. 19:53:04
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 6 augusti 2025 kl. 08:34:18
Citat från: Erik Friman skrivet 5 augusti 2025 kl. 19:39:3321 av 28 avsnitt från julkalendern innehåller stillbildsagan om Vera, Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. Stillbildssagan med Tomas Löfdahl som berättare kom från tidigare omgångarna, antingen från 1973 eller 1975 eller båda.
Så när spelades egentligen stillbildssagorna med Monica Zetterlund in...? Och varför egentligen olika berättarröster?
Om 21 avsnitt av julkalendern innehöll sagorna med Monica Zetterlund, så borde det väl innebära att fler sagor än så fanns med i 1978 - 1979 års version (som jag lagt upp)? För där verkar det väl vara en saga med Monica Zetterlund per avsnitt, om jag inte sett fel.
Nu har jag även hittat åt, klippt ut och lagt upp avsnitt 1, 3, 4 och 5 av Fem små myror är fler än fyra elefanter från 1979, och de finns tillgängliga på samma länk (det var så korta avsnitt, så uppladdningen gick snabbt). :) https://archive.org/details/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-1978
Tyvärr verkar jag inte ha avsnitt 2, och avsnitt 3 saknar jag tyvärr början av - inspelningen börjar någon gång efter introt, och det ser ut som att jag saknar 1 - 2 minuter av avsnittet (vild gissning utifrån speltiden - jag känner på rak arm inte igen sketchen som avsnittet inleds med). Det är möjligt att min kontakt även hade avsnitt 2, och mindre sannolikt möjligtvis även början av avsnitt 3, men då han ju gått bort kan jag tyvärr inte fråga honom - väldigt dumt att jag inte gått igenom alla de här filerna medan han fortfarande var i livet, så att jag hade kunnat fråga om sådant här... :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 augusti 2025 kl. 14:10:44
Det gjordes enbart 21 episoder med Vera, Ellen och Cecilia som används i denna version, men trots att 7 avsnitt inte handlar om någon saga alls står ändå Zetterlund krediterad i outro. De måste ha återanvänt samma outro för samtliga avsnitt av praktiska skäl (gissar jag).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 6 augusti 2025 kl. 19:52:05
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 6 augusti 2025 kl. 14:10:44Det gjordes enbart 21 episoder med Vera, Ellen och Cecilia som används i denna version, men trots att 7 avsnitt inte handlar om någon saga alls står ändå Zetterlund krediterad i outro. De måste ha återanvänt samma outro för samtliga avsnitt av praktiska skäl (gissar jag).
Jaså, vilka avsnitt är det som inte har det? För när jag spolade igenom tycktes jag se en stillbildssaga i varenda avsnitt...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 6 augusti 2025 kl. 23:05:53
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 7 augusti 2025 kl. 14:25:22
Ja, då har man sett 1978-års version av Fem myror är fler än fyra elefanter. Jag kan genast säga att det verkligen var en härlig upplevelse att se denna serie igen! Flera sketcher var väldigt oväntade att de skulle ingå. Både de från julkalendern och de som inte är därifrån. Flera av dem som inte dök upp i kalendern kom att användas igen i 40-delarsserien. De sketcherna är följande:
- Godisskåpet (Bokstaven E) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse köper bakelser (Siffran 5) - även utgiven på VHS och DVD - Magnus går i fällan - Djurlådan (Siffran 9) - även utgiven på VHS - Brasse vill ha en puss - även utgiven på VHS och DVD - Proppskåpet - även utgiven på VHS och DVD - Brasse måste kissa - även utgiven på VHS och DVD - Skattjakten - även utgiven på VHS och DVD - Brasse skriver sitt namn (i pennaffären) - även utgiven på VHS - Brasse går med ögonbindel - Gungbrädan
Ramsor (mm) med barn: - Knut stod vid en knut (Bokstaven K) - även utgiven på DVD - Nisse Tisse Timmerman (Siffran 3) - även utgiven på VHS och DVD - Allting har en ände (Siffran 2) - Ska det vara risgrynskorv?
Samt används den tecknade kortfilmen om 1-20 med fyrverkeri i de senare versionerna också.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 7 augusti 2025 kl. 14:34:37
Samtidigt som majoriteten av materialet från julkalendern ingick tillkom även ett flertal tecknade kortfilmer som tidigare varit ovisade och som skulle ha ingått i julkalendern. Dessa kom också att användas i 40-delarsserien och är följande:
I Fem små myror är fler än fyra elefanter (1979) verkar det i alla fall inte vara några stillbildssagor alls, och det var ju också väldigt korta avsnitt.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 7 augusti 2025 kl. 19:02:31
I avsnitt 3 och 5 innehåller faktiskt även stillbildsagor med Tomas Löfdahl som berättare. Det ena handlar om barnen som är ute med hunden och det andra om Nina som åker skridskor på isen.
Det är efter sketchen när Magnus och Brasse letar efter Eva i tunnan och efter sketchen när de har dragningskamp.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 7 augusti 2025 kl. 19:39:15
I Fem små myror... finns det material som både finns med i 40-delarsserien och som är exklusivt för denna serie
Material som också finns med i 40-delarsserien - Brasse bygger en triangel (avsnitt 4, avsnitt 33 i senare klippning)
- Brasse köper cykel (avsnitt 1, avsnitt 15 i senare klippning)
- Dragningskampen (avsnitt 5, avsnitt 19 i senare klippning)
- Eva gömmer sig i tunnan (avsnitt 3, avsnitt 38 i senare klippning)
- Magnus är fast i ettan (avsnitt 5, avsnitt 16 i senare klippning)
- Roliga historier (avsnitt 3, avsnitt 22 + 36 i senare klippning)
- Triangelorkestern (avsnitt 4, avsnitt 4 i senare klippning)
Material som enbart finns med i denna serie - Eva 1-20 (avsnitt 4, ej att förväxla med den senare varianten)
- Konsten att visa ingenting (avsnitt 5)
- Konsten att visa tre (avsnitt 1)
- Äpplet (avsnitt 3)
I avsnitt 1 finns en sketch där trion läser upp en varsin "elefantgåta". I 40-delarsserien (avsnitt 38) är Brasses gåta bortklippt av någon okänd anledning.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 7 augusti 2025 kl. 22:01:39
Måste erkänna att Evas lösning med godisskåpet var rätt smart. Eva har för övrigt namnsdag på julafton & könstigt att dom sjunger Ja Må Hon Leva
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Tintin skrivet 7 augusti 2025 kl. 23:24:32
1-20 Ants av Bengt Ernryd
https://www.youtube.com/watch?v=33CUBues3qA
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 7 augusti 2025 kl. 23:32:39
Håller med ;D Denna sketch fick för övrigt bli ersättande "inledningssketch" för bokstaven E istället för E-verkstaden. På tal om sketcher som plockats bort så glömde jag notera att det är några från julkalendern som inte togs med i denna serie. Då kan jag göra det, nedan följer en lista på material som försvann från kalendern:
- E-verkstaden (Bokstaven E) - återkom på VHS och DVD, samt 40-delarsserien
- In eller ut? (på restaurangen, Bokstaven I) - återkom i 40-delarsserien, samt på DVD (skiva 4)
- M-leken (Bokstaven M) - återkom på VHS och DVD, samt 40-delarsserien
- Lattjolajbanlådan med Svan, Giraff, Struts och Talgoxe - återkom på VHS och DVD
Samt finns det också material som enbart visats i kalendern: - Tennislåten i repris (Bokstaven T)
Två barnramsor; Kiss i sängen (Bokstaven Y) och Pelle blå (Bokstaven Ö)
I nästan varje avsnitt är det ju stillbildsinslag med namn, några av bokstavsavsnitten från 1975 fick nya för kalendern (M och R till exempel). Bokstaven E som tidigare hade textskyltar från 1975 ersattes av nya, men dessa har enbart använts i den versionen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Tintin skrivet 7 augusti 2025 kl. 23:51:19
En dokumentär om musiken från Fem myror är fler än fyra elefanter.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 8 augusti 2025 kl. 12:58:50
Som det tidigare påpekats så saknas ju tyvärr början på avsnitt 4 i Fem små myror..., dvs Brasse bygger en triangel. Men nu kan jag meddela att hela sketchen finns på Youtube :)
https://www.youtube.com/watch?v=aNoGOYXaP8E
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 8 augusti 2025 kl. 18:57:11
Vet vi säkert att det inte är något annat innan den som saknas, utöver vinjetten då? Det borde väl inte ha hunnits med det, att döma av speltiden, men svårt att vara helt säker..
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 8 augusti 2025 kl. 19:48:51
Hittills verkar ingenting saknas med tanke på att avsnitten är ganska korta.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 14:34:35
Har varit i kontakt med SVT flera gånger genom åren, bland annat om denna serie. Och så här ligger det till.
Hösten 2023 frågade jag dem om Fem myrors julshow (1976) fanns bevarad och om det gick att ladda upp. Då fick jag svar om att den finns, men att de inte har råd att visa upp fler avsnitt av serien, det är bara julkalendern de har råd med.
Självklart tyckte jag ju att det var tråkigt att det var på så vis, men samtidigt tänkte jag att kanske bara var för närvarande man inte hade råd och att det kanske skulle se annorlunda ut några år senare.
Förra veckan var jag i kontakt med SVT igen angående Fem små myror (1977) om hela serien fanns bevarad och om det fanns möjlighet med uppladdning på "playen". Serien finns bevarad, men även denna gång fick jag svar om att de för närvarande inte har råd att visa serien. Mycket konstigt ???
Men som tur finns minst tre olika versioner av serien tillgänglig online; 1978 års version och fyra avsnitt ur Fem små myror på Archive, samt julkalendern på SVT Play.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Ovanliga dubbningar skrivet 18 augusti 2025 kl. 15:09:32
Och det uppskattar jag, men jag hade gärna velat ha tillgång till 1984 års populärversion också - jag vet inte hur det är med alla andra, men det är i den formen jag är mest van vid att se serien. :)
Men tack @Daniel Hofverberg för 1978 års version, den var mycket intressant att se. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 17:06:50
Men tack @Daniel Hofverberg för 1978 års version, den var mycket intressant att se. :)
Ja, 40-delarsversionen är riktigt bra! :) Jag kan fråga både dig och @Daniel Hofverberg om ni råkar ha tillgång till Fem myrors julshow (1976), har ni det? Sketcherna som ingår där är Finaste granen i sta'n, Romantisk träff (med 2 pussar), Först- och sistmarschen, Ljusets brottning (lucia) samt Lattjolajbanlådan med jultema.
Problemet är dock att jag inte vet vilken ordning innehållet kommer i eller vilken av version av lucia som är med. Det finns ju som bekant två versioner; en som använts för julkalendern och 1978 års version och en annan som använts för hemvideo (VHS och DVD) och 1984 års version.
Programmet sändes 26 december 1976 och repriserades 24 december 1982.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Adam Larsson skrivet 18 augusti 2025 kl. 17:16:38
Men tack @Daniel Hofverberg för 1978 års version, den var mycket intressant att se. :)
Det finns ju det här gamla inlägget så om han vill dela med sig kan den bli mestadels tillgänglig
Citat från: Svingo skrivet 7 december 2018 kl. 21:34:05Ja, gammalt ämne, men sådant här bör ju bevaras åt eftervärlden. På barnplay låg 40 avsnitt förra året, verkar det som, jag sparade ner alla, _trodde jag_, men missade visst avsnitt 19 och 20, vilket grämer mig. Men de kanske dyker upp igen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 17:29:12
När 1984 års version visades i repris 2012-2013 och laddades upp på SVT Play samma period visades alla avsnitt utom avsnitt 20 (bokstaven Z och siffran 9). När serien dyker upp på "playen" igen hösten 2016 läggs 38 program upp. Då var det inte bara avsnitt 20 som plockats bort utan också avsnitt 19 (bokstaven H och siffran 7). Har för mig (läst på något forum) att de avsnitten material som SVT inte ansåg vara lämpliga för dagens publik.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 18 augusti 2025 kl. 19:03:17
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 17:29:12När 1984 års version visades i repris 2012-2013 och laddades upp på SVT Play samma period visades alla avsnitt utom avsnitt 20 (bokstaven Z och siffran 9). När serien dyker upp på "playen" igen hösten 2016 läggs 38 program upp. Då var det inte bara avsnitt 20 som plockats bort utan också avsnitt 19 (bokstaven H och siffran 7). Har för mig (läst på något forum) att de avsnitten material som SVT inte ansåg vara lämpliga för dagens publik.
Hurdå lämpliga? Behöver verkligen få en förklaring till detta, vad är lämpligt?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 18 augusti 2025 kl. 19:32:07
Citat från: Svingo skrivet 7 december 2018 kl. 21:34:05Ja, gammalt ämne, men sådant här bör ju bevaras åt eftervärlden. På barnplay låg 40 avsnitt förra året, verkar det som, jag sparade ner alla, _trodde jag_, men missade visst avsnitt 19 och 20, vilket grämer mig. Men de kanske dyker upp igen.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 17:29:12När 1984 års version visades i repris 2012-2013 och laddades upp på SVT Play samma period visades alla avsnitt utom avsnitt 20 (bokstaven Z och siffran 9). När serien dyker upp på "playen" igen hösten 2016 läggs 38 program upp. Då var det inte bara avsnitt 20 som plockats bort utan också avsnitt 19 (bokstaven H och siffran 7). Har för mig (läst på något forum) att de avsnitten material som SVT inte ansåg vara lämpliga för dagens publik.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 20:12:05
Hoppas du förstod att det inte var min bedömning, utan SVTs egna. Jag har för mig de skrev något i ett brev jag fick från dem sommaren 2017 om ordval och värderingar de ej står för idag. Jag ska leta reda på brevet så kanske vi förstår vad som menas.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 18 augusti 2025 kl. 20:31:00
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 20:12:05Hoppas du förstod att det inte var min bedömning, utan SVTs egna. Jag har för mig de skrev något i ett brev jag fick från dem sommaren 2017 om ordval och värderingar de ej står för idag. Jag ska leta reda på brevet så kanske vi förstår vad som menas.
SVT gjorde en könstig bedömning måste jag säga
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 27 augusti 2025 kl. 23:18:10
Ur 1978 års version kan jag säga att tre avsnitt är personliga favoriter; del 5 (bokstaven Ö), del 18 (bokstaven L) och del 23 (bokstaven G). I denna version är till och med avsnittet om bokstaven Ö bättre än kalenderversionen av en anledning:
Avsnittet inleds ju Örjans sång. I versionerna på VHS och DVD, samt 1984 års version inleds sketchen med att "Örjan" (dvs Brasse) kommer gåendes från höger sida och sedan börjar sjunga. I julkalendern däremot står han redan framför kameran och så saknas dessutom en halv sekund av sången i början. Varför vet jag inte, antingen kan det ha blivit fel i klippningen eller så kan det vara så kallat "bortfall" av bild som gjort att det blivit så.
Men som tur är sketchen oklippt i 1978 års version :) I övrigt var urvalet av sketcher i avsnittet väldigt roligt med tanke på att Brasse går med ögonbindel inte finns med i julkalendern och är en mycket sällsynt sketch. Är med i 1984 års version men den är ju som bekant svåråtkomlig och lär nog inte vara aktuell att dyka upp på länge.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 28 augusti 2025 kl. 11:55:31
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 augusti 2025 kl. 23:18:10Ur 1978 års version kan jag säga att tre avsnitt är personliga favoriter; del 5 (bokstaven Ö), del 18 (bokstaven L) och del 23 (bokstaven G). I denna version är till och med avsnittet om bokstaven Ö bättre än kalenderversionen av en anledning:
Avsnittet inleds ju Örjans sång. I versionerna på VHS och DVD, samt 1984 års version inleds sketchen med att "Örjan" (dvs Brasse) kommer gåendes från höger sida och sedan börjar sjunga. I julkalendern däremot står han redan framför kameran och så saknas dessutom en halv sekund av sången i början. Varför vet jag inte, antingen kan det ha blivit fel i klippningen eller så kan det vara så kallat "bortfall" av bild som gjort att det blivit så.
Men som tur är sketchen oklippt i 1978 års version :) I övrigt var urvalet av sketcher i avsnittet väldigt roligt med tanke på att Brasse går med ögonbindel inte finns med i julkalendern och är en mycket sällsynt sketch. Är med i 1984 års version men den är ju som bekant svåråtkomlig och lär nog inte vara aktuell att dyka upp på länge.
Rena Smörjan Att Heta Örjan. Ögonbindeln är spännande innan Brasse avslöjar att han är en fuskgubbe, en av få sketcher med 2 versioner. Reagerade också på att animerade kortfilmerna när Brasse bakar sockerkaka bytt plats, vad kan det bero på?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 16:29:10
Citat från: MOA skrivet 28 augusti 2025 kl. 11:55:31Rena Smörjan Att Heta Örjan. Ögonbindeln är spännande innan Brasse avslöjar att han är en fuskgubbe, en av få sketcher med 2 versioner. Reagerade också på att animerade kortfilmerna när Brasse bakar sockerkaka bytt plats, vad kan det bero på?
Menar du 2 delar? Vad jag vet är denna version av Brasse går med ögonbindel den enda kända som finns. Den används här och i 1984 års version så är det delar du menar? I den sistnämnda versionen är det en tecknad saga inläst av Tomas Löfdahl som mellanspel mellan de två delarna, men som i denna version ersatts av en gåta (Höjden av försiktighet).
Angående Korvkakan så har ju mycket de tecknade kortfilmerna Elefanten i flygplanet och Kattkören bytt plats så att den förstnämnda presenteras innan sketchen börjar medan den andra är mellanspel. I julkalendern är Elefanten i flygplanet mellanspel, medan Kattkören på sätt och vis avslutar sketchen.
Återigen var detta avsnitt en överraskning (som börjar på Ö förresten :D ), eftersom Brasse går med ögonbindel är en personlog favorit (som tyvärr verkar vara en bortglömd sketch idag :( ).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 28 augusti 2025 kl. 16:32:01
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 16:29:10Menar du 2 delar? Vad jag vet är denna version av Brasse går med ögonbindel den enda kända som finns. Den används här och i 1984 års version så är det delar du menar? I den sistnämnda versionen är det en tecknad saga inläst av Tomas Löfdahl som mellanspel mellan de två delarna, men som i denna version ersatts av en gåta (Höjden av försiktighet).
Angående Korvkakan så har ju mycket de tecknade kortfilmerna Elefanten i flygplanet och Kattkören bytt plats så att den förstnämnda presenteras innan sketchen börjar medan den andra är mellanspel. I julkalendern är Elefanten i flygplanet mellanspel, medan Kattkören på sätt och vis avslutar sketchen.
Återigen var detta avsnitt en överraskning (som börjar på Ö förresten :D ), eftersom Brasse går med ögonbindel är en personlog favorit (som tyvärr verkar vara en bortglömd sketch idag :( ).
Menar att dom gjorde om sketchen igen när Brasse inte fuskade, dåligt att den inte återanvändes i kalendern
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 17:06:50
Jag ber om ursäkt om jag blir lite förvirrad nu, men både del 1 och 2 saknas ju i kalendern.
Ja, mycket synd att den saknas i kalendern. Förresten är denna av de fåtal sketcher som är uppdelad i två delar. Det är denna och Korvkakan som är det.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 28 augusti 2025 kl. 19:31:59
Ja, mycket synd att den saknas i kalendern. Förresten är denna av de fåtal sketcher som är uppdelad i två delar. Det är denna och Korvkakan som är det.
Några andra ovanliga sketcher som blivit uppladdade?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 20:59:56
Ja, det är många sketcher som saknas i kalendern (säkert fler än vad som hittills bekräftats). Här är en lista över sketcher som inte finns med i kalendern:
Sketcher som också användes i 1984 års version - Godisskåpet (del 3) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse köper bakelser (del 3) - även utgiven på VHS och DVD - Magnus går i fällan - Djurlådan (del 12) - även utgiven på VHS - Brasse vill ha en puss (del 6) - även utgiven på VHS och DVD - Proppskåpet (del 20) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse måste kissa (del 10) även utgiven på VHS och DVD - Skattjakten (del 27) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse skriver sitt namn (i pennaffären) (del 12) - även utgiven på VHS - Brasse går med ögonbindel (del 5) - Gungbrädan (del 22)
Ramsor (mm) med barn: - Nisse Tisse Timmerman (del 16) - även utgiven på VHS och DVD - Knut stod vid en knut (del 21) - även utgiven på DVD - Allting har en ände (del 18) - Ska det vara risgrynskorv? (del 14)
Sketcher som användes sista gången här: - Magnus vänster och höger-resa (två delad sketch) - del 3 - Magnus målar kotavlor (Siffran 6) - del 24
Samt används den tecknade kortfilmen om 1-20 med fyrverkeri i de senare versionerna också.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 28 augusti 2025 kl. 21:45:21
Sketcher som också användes i 1984 års version - Godisskåpet (del 3) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse köper bakelser (del 3) - även utgiven på VHS och DVD - Magnus går i fällan - Djurlådan (del 12) - även utgiven på VHS - Brasse vill ha en puss (del 6) - även utgiven på VHS och DVD - Proppskåpet (del 20) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse måste kissa (del 10) även utgiven på VHS och DVD - Skattjakten (del 27) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse skriver sitt namn (i pennaffären) (del 12) - även utgiven på VHS - Brasse går med ögonbindel (del 5) - Gungbrädan (del 22)
Ramsor (mm) med barn: - Nisse Tisse Timmerman (del 16) - även utgiven på VHS och DVD - Knut stod vid en knut (del 21) - även utgiven på DVD - Allting har en ände (del 18) - Ska det vara risgrynskorv? (del 14)
Sketcher som användes sista gången här: - Magnus vänster och höger-resa (två delad sketch) - del 3 - Magnus målar kotavlor (Siffran 6) - del 24
Samt används den tecknade kortfilmen om 1-20 med fyrverkeri i de senare versionerna också.
Så Djurlådan är det enda inslaget som inte återanvändes i Julkalendern? En av få sketcher som är återkommande
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 23:08:48
Lattjolajbanlådan med lila bakgrund (10 st) återanvändes bara i 1984 års version. De som förekommer i julkalendern är helt och hållet nyinspelade.
Av någon anledning tog man inte med "Nattlattjolajban" (bokstaven N) från julkalendern i vare sig 1978 års version eller i 1984 års version. Däremot gavs den ut på hyr-VHS 1982, köp-VHS 1993 och slutligen på DVD. I 1984 års version förekommer en helt annan version av "Nattlattjolajban" där strutsen är utbytt mot en trana och som felaktigt kallas för struts.
Inför julkalendern spelade man ju in ett flertal sketcher, varav flera förekom i senare versioner. En "Lattjolajbanlåda" har dock enbart använts för VHS och är mycket mycket sällsynt. Djuren som förekommer där är Larv, Fjäril, Nyckelpiga och Fasan. Den har legat på Youtube, men verkar ha plockats ner. Den låg uppe på Archive men verkar ha plockats ner även där.
Det som skulle vara intressant är ju om det finns sketcher (eller alternativa tagningar av sketcher) som aldrig någonsin använts för någon version. Det kanske får bli ett forskningsprojekt, precis som forskningen om statusen kring den första säsongen av Trazan och Banarne.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 23:16:07
Överlag skulle det ju vara jätteroligt om det släpptes en ny DVD-box av serien. Och då skulle det ju vara givet om det verkligen var allt med serien; alla säsonger, VHS-filmer och urvalsrepriser.
Bonusmaterial skulle ju också vara något stort såsom intervjuer med Magnus och Brasse, sketcher som inte användes (precis som med DVD-boxen med En himla många program).
Men drömmar är ju bara drömmar. Det lär nog dröja många år innan en sådan bok kommer (om ens någonsin) :-\ Det positiva är ju självklart att det finns tre serier att få äran att ta del av; julkalendern, 1978 års version samt fyra delar av "Fem små myror". Totalt blir det 60 olika avsnitt och det är ju härligt :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 29 augusti 2025 kl. 15:21:33
Ärliga Evas Ädelstenar & Rimleken är roliga & kreativa sketcher. Om jag får återvända till Djurhyllan så verkar det vara den enda sketchen som aldrig användes i kalendern. Inte så kuckelikul, det bästa är när Magnus luras med att ta av dojorna när man trodde att andra delen av sketchen skulle bli lika lyckad som första. Några fler användes men vet inte hur många nu
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 29 augusti 2025 kl. 18:40:41
Citat från: MOA skrivet 29 augusti 2025 kl. 15:21:33Om jag får återvända till Djurhyllan så verkar det vara den enda sketchen som aldrig användes i kalendern. Inte så kuckelikul, det bästa är när Magnus luras med att ta av dojorna när man trodde att andra delen av sketchen skulle bli lika lyckad som första. Några fler användes men vet inte hur många nu
Jaså, du menade Magnus går i fällan, ber om ursäkt för missförståndet! Fyra är kända att existera, samtliga är från säsong 2 från 1975:
- Vattenbaljan (siffran 7): använd i julkalendern, 1978 och 1984 års versioner, samt utgiven på VHS och DVD
- Porslinshyllan (siffran 8 ): använd i 1984 års version, samt utgiven på DVD
- Djurlådan (siffran 9): använd i julkalendern, 1978 och 1984 års versioner, samt utgiven på VHS
Bonus: Magnus går INTE i fällan: använd i julkalendern och 1978 års version
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 29 augusti 2025 kl. 20:31:59
- Vattenbaljan (siffran 7): använd i julkalendern, 1978 och 1984 års versioner, samt utgiven på VHS och DVD
- Porslinshyllan (siffran 8 ): använd i 1984 års version, samt utgiven på DVD
- Djurlådan (siffran 9): använd i julkalendern, 1978 och 1984 års versioner, samt utgiven på VHS
Bonus: Magnus går INTE i fällan: använd i julkalendern och 1978 års version
Den sistnämnda med vattenbaljan är den jag snackar om, Magnus var smart nog att inte gå på samma fälla 2 gånger
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 31 augusti 2025 kl. 00:15:13
Det har ju nämnts ett par gånger tidigare i denna tråd om 10 tecknade sagor inlästa av Tomas Löfdahl som förekommer i bland annat 1984 års version. Men efter att ha tagit del av de fyra avsnitten som finns med Fem små myror... märker jag att det förekommer minst två Löfdahl-sagor till där. Med andra ord - jag får spontan känsla av att fler sagor inlästa av Löfdahl verkar finnas.
Och det som börjar göra mig osäker nu är om det förekom Löfdahl-sagor även i ursprungsserien från 1973 eller om man i denna serie återanvände dem från säsong 2 (1975). Det är inte helt omöjligt med tanke på att de tecknade sifferkortfilmerna är hämtade därifrån, dvs 3 ugglor och 3 möss exempelvis (som också återkom i 1984 års version).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 31 augusti 2025 kl. 11:57:09
Misstänker starkt att Framåt & Bakåt Baletten aldrig blev lika populär som Framåt & Bakåt Tangon. Måste också anmärka att i Bokstaven Ä används det mest ovanliga namnet Austasia, vem heter det? Var knappast vanligt på 70-Talet eller idag, hur fick dom tag på det & varför tog dom det? Könstigaste jag sett idag
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:22:45
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 23:08:48Inför julkalendern spelade man ju in ett flertal sketcher, varav flera förekom i senare versioner. En "Lattjolajbanlåda" har dock enbart använts för VHS och är mycket mycket sällsynt. Djuren som förekommer där är Larv, Fjäril, Nyckelpiga och Fasan. Den har legat på Youtube, men verkar ha plockats ner. Den låg uppe på Archive men verkar ha plockats ner även där.
Måste bara fråga: När låg detta uppe på archive?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:27:16
Citat från: MOA skrivet 31 augusti 2025 kl. 11:57:09Misstänker starkt att Framåt & Bakåt Baletten aldrig blev lika populär som Framåt & Bakåt Tangon. Måste också anmärka att i Bokstaven Ä används det mest ovanliga namnet Austasia, vem heter det? Var knappast vanligt på 70-Talet eller idag, hur fick dom tag på det & varför tog dom det? Könstigaste jag sett idag
Ja, Austasia är inte det vanligaste namnet direkt - åtminstone på svensk mark. Det låter som ett östeuropeiskt namn och många av de arbetskraftsinvandrare som kom till Sverige på 70-talet var från Östeuropa, så det kanske är därifrån man tagit namnet.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:28:46
En uppladdare vid namn Victor Grönlund lade ju upp rekonstruktioner av de 8 VHS-delarna från 80-talet där denna ingick, men efter ett litet tag försvann allt - inkl. denna variant.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:34:48
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:27:16Ja, Austasia är inte det vanligaste namnet direkt - åtminstone på svensk mark. Det låter som ett östeuropeiskt namn och många av de arbetskraftsinvandrare som kom till Sverige på 70-talet var från Östeuropa, så det kanske är därifrån man tagit namnet.
Hur ser det ut med baletten? Ovanligt inslag eller?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:47:51
Spelades in för och användes i julkalendern, återkom i 1978 respektive 1984 års versioner, samt har givits ut på VHS och DVD. Om den är ovanlig vet jag tyvärr inte, däremot är det nog Framåt-och bakåttangon som de flesta är mest bekanta med.
Musikstycket som spelas i tangoinslaget, samt också Två-skolan (Magnus visar två) heter El Once av Alfredo de Angelis och finns bifogad här nedan :)
https://www.youtube.com/watch?v=mfIVbuJh3uc
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 31 augusti 2025 kl. 21:03:08
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:47:51Spelades in för och användes i julkalendern, återkom i 1978 respektive 1984 års versioner, samt har givits ut på VHS och DVD. Om den är ovanlig vet jag tyvärr inte, däremot är det nog Framåt-och bakåttangon som de flesta är mest bekanta med.
Musikstycket som spelas i tangoinslaget, samt också Två-skolan (Magnus visar två) heter El Once av Alfredo de Angelis och finns bifogad här nedan :)
https://www.youtube.com/watch?v=mfIVbuJh3uc
Var det jag menade när jag nämnde baletten, är tydligen inte så ovanlig som jag trott
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 september 2025 kl. 16:01:43
Är säker på att Målar Magnus inte användes i kalendern, ovanlig & oanvänd?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 september 2025 kl. 16:12:50
Samtliga avsnitt i alla versioner från och med 1975 (bortsett från Fem små myror) handlar ju om en bokstav och i julkalendern + 1978 års version har de flesta avsnitten en siffra. Sista avsnittet i 1984 års version (dvs del 40) är enligt mig lite konstigt vad gäller urval av material.
Avsnittet inleds med A-Å-Ä-musikalen och följs sedan av Femsaksmuséet, Prinsessbakelsen + Vera, Ellen och Cecilia, Evas 1-20-sång och sedan slutar avsnittet med Örjans sång och Alfabetsresan (ABCD har du lust att följa me').
Avsnittet handlar alltså om fyra bokstäver! A, Å och Ä är ju ett gemensamt avsnitt, men att avsluta avsnittet med en helt annan del (dvs bokstaven Ö) gör att avsnittet känns ojämnt och att de som gjorde urvalet inte kunde bestämma sig vilken del de ville avsluta med så de tog båda. ???
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 september 2025 kl. 16:17:33
Ja, konstigt att inte den finns med där! På tal om vilka sketcher som är med i exakt avsnitt kanske jag får göra en lista över materialet som är med i 1984 års version.
Om jag inte räknar fel återanvändes totalt 116 av 123 sketcher från julkalendern i 1984 års version. Det är ganska mycket ändå.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 september 2025 kl. 17:00:59
Ja, det är en del som saknas. Materialet som saknas i 1984 års version är:
- Brasse ska måla dörrposten - Lattjolajbanlådan - Luciaspecial (Lejon, Haj, Krokodil och Räka) - Magnus går inte i fällan (siffran 7) - Tennislåten i repris
Sedan saknas de ursprungliga versionerna av följande sketcher:
Det finns en spellista med de tre DVD-delarna (+ bonus-DVD:n från 2008) på Archive och denna sketch ingår i del 3.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 september 2025 kl. 23:38:19
För den som är intresserad av hur många sketcher från varje säsong som användes i 1984 års version kommer här en liten notis.
Av materialet som ingick i julkalendern återanvändes 116 av 123 sketcher i här, men man lade även till sketcher från de två första säsongerna; 34 från säsong 1 (1973-74) och 35 från säsong 2 (1975).
10 av sketcherna från 1975 återanvändes även i 1978 års version, bland annat Godisskåpet och Brasse måste kissa som båda getts ut på VHS och DVD.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 2 september 2025 kl. 11:47:30
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 september 2025 kl. 22:03:30
Här följer en lista över vilka sketcher som är med i avsnitt 1-10 i 1984 års version för den som är nyfiken (resten kommer i sinom tid):
Del 1: A tjingeling och godda', Framåt- och bakåtbaletten, Femtusenkronorsfrågan (siffran 5), Lattjolajbanlådan (Krokodil, Abborre, Anka och Apa)*, A tjingeling och godda' i repris*
Del 2: A-Å-Ä-musikalen, Vi kom visst för nära hyllan, Fotbollsmatchen (siffran 4), Lattjolajbanlådan (Elefant, Ko, Gris och Anka)*, Ritskriften
Del 3: Mulliga maffiga mysiga bokstaven M, Lattjolajbanlådan (Lysmask, Uggla, Fladdermus och Höna), Magnus går i fällan - Vattenbaljan (siffran 7), Här och där, Här och där i repris, Magnus namnsdag
Del 4: Godisskåpet (bokstaven E), Först- och sistmarschen, Magnus specialcykel (siffran 3), Triangelorkestern, Evas namnsdag
Del 5: O-låten, Evas bokhylla (siffran 9), Lattjolajbanlådan (Abborre, Gris, Räka och Krokodil)*, Framåt- och bakåtsimningen*, O-ringen
Del 6: Örjans sång, Åttabrottet på slottet, Lattjolajbanlådan (Ko, Höna, Lamm och Elefant)*, Korvkakan*, ABCD har du lust att följa me'?
Del 7: S som i sångerska, Magnus hos doktorn, Två-fågeln*, Lattjolajbanlådan (Snigel, Sköldpadda, Struts och Lysmask), Fest hos herr S
Del 8: Surt, Sajsa och Kissi (bokstaven C), Eva får ett nytt piano, Ett-muséet, Evas 1-20-sång, Veckodagarna med Magnus och Brasse, Brasse fyller år*
Del 9: Igelkotten Ivar, Brasse köper fem bakelser, Brasse går med ögonbindel*, Magnus och Brasse som servitörer (In eller ut)
Del 10: Jussis café, Tyngdlyftning på 6 kilo (Siffran 6)*, Brasse åker upp-och-ner-maskin*, Brasse lär sig alfabetet, Jaffy-glassen
Har ni några frågor svarar jag så snart jag kan :)
* ej utgiven på DVD
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 3 september 2025 kl. 22:42:08
Av materialet som ingick i julkalendern återanvändes 116 av 123 sketcher i här, men man lade även till sketcher från de två första säsongerna; 34 från säsong 1 (1973-74) och 35 från säsong 2 (1975).
10 av sketcherna från 1975 återanvändes även i 1978 års version, bland annat Godisskåpet och Brasse måste kissa som båda getts ut på VHS och DVD.
Del 1: A tjingeling och godda', Framåt- och bakåtbaletten, Femtusenkronorsfrågan (siffran 5), Lattjolajbanlådan (Krokodil, Abborre, Anka och Apa)*, A tjingeling och godda' i repris*
Del 2: A-Å-Ä-musikalen, Vi kom visst för nära hyllan, Fotbollsmatchen (siffran 4), Lattjolajbanlådan (Elefant, Ko, Gris och Anka)*, Ritskriften
Del 3: Mulliga maffiga mysiga bokstaven M, Lattjolajbanlådan (Lysmask, Uggla, Fladdermus och Höna), Magnus går i fällan - Vattenbaljan (siffran 7), Här och där, Här och där i repris, Magnus namnsdag
Del 4: Godisskåpet (bokstaven E), Först- och sistmarschen, Magnus specialcykel (siffran 3), Triangelorkestern, Evas namnsdag
Del 5: O-låten, Evas bokhylla (siffran 9), Lattjolajbanlådan (Abborre, Gris, Räka och Krokodil)*, Framåt- och bakåtsimningen*, O-ringen
Del 6: Örjans sång, Åttabrottet på slottet, Lattjolajbanlådan (Ko, Höna, Lamm och Elefant)*, Korvkakan*, ABCD har du lust att följa me'?
Del 7: S som i sångerska, Magnus hos doktorn, Två-fågeln*, Lattjolajbanlådan (Snigel, Sköldpadda, Struts och Lysmask), Fest hos herr S
Del 8: Surt, Sajsa och Kissi (bokstaven C), Eva får ett nytt piano, Ett-muséet, Evas 1-20-sång, Veckodagarna med Magnus och Brasse, Brasse fyller år*
Del 9: Igelkotten Ivar, Brasse köper fem bakelser, Brasse går med ögonbindel*, Magnus och Brasse som servitörer (In eller ut)
Del 10: Jussis café, Tyngdlyftning på 6 kilo (Siffran 6)*, Brasse åker upp-och-ner-maskin*, Brasse lär sig alfabetet, Jaffy-glassen
Har ni några frågor svarar jag så snart jag kan :)
* ej utgiven på DVD
Hur många sketcher i Julkalendern var återanvända från säsong 1 och 2 (och hur många gjordes speciellt för kalendern, var det 123 som du nämnde) ???
Och hur många sketcher var det i dom två första säsongerna ???
Och hur mycket från säsong 1 och 2 är det som bara finns med där och som inte återanvändes alls (utöver "Knysten & Fräs") ???
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 september 2025 kl. 23:08:21
Och hur många sketcher var det i dom två första säsongerna ???
Och hur mycket från säsong 1 och 2 är det som bara finns med där och som inte återanvändes alls (utöver "Knysten & Fräs") ???
Svar på frågor: 1. Ingenting från säsong 1 (1973-74) återanvändes i julkalendern tyvärr, däremot återanvändes (om jag inte räknar fel) 26 sketcher från säsong 2 (1975). Resterande 97 sketcher är inspelade mellan 1976 och 1977. Finaste granen i sta'n är inspelad 1976 eftersom den ingick i Fem myrors julshow som gick på TV samma år.
2. Exakt hur många sketcher som var i respektive säsonger 1 och 2 vet jag tyvärr inte eftersom de (för närvarande) inte går att få tag i.
3. En sketch som enbart återanvänts i julkalendern + 1978 års version är Magnus går INTE i fällan som är en uppföljning till Magnus går i fällan - Badbaljan (siffran 7).
Hoppas mina svar kändes tydliga.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 september 2025 kl. 23:29:12
Här kommer nästa lista över vilka sketcher som ingår i avsnitt 11-20 i 1984 års version:
Del 11: Experter på buller (bokstaven B), Sjutrickslådan (siffran 7), Eva och Brasse visar framför och bakom*, Lattjolajbanlådan (Zebra, Tiger, Lejon och Geting), Båt buss eller ballong
Del 12: D-detektiven>, Tre-sibyllan (siffran 3)*, Proppskåpet, Diktar-Magnus
Del 13: Tänk om Y inte fanns, Största bilen*, Planeten Fyrax (siffran 4), Brasse bygger en kvadrat*, Demonens tystnad (bokstaven Y), Tänk om Y inte fanns i repris*
Del 14: Go'nattvisan (bokstaven N), Lattjolajbanlådan (Svan, Giraff, Struts och Talgoxe)*>, Magnus och Eva spelar golf* (siffran 8 ), Veckodagarna med skratt*, Trevåningssängen (Brasse kan inte sova)*
Del 15: Den vidrigt hemska bokstaven U, Brasse köper cykel (siffran 3), Brasse på vinden, Skräck- och pusstunneln
Del 16: K som i början på, Magnus är fast i ettan (siffran 1), Lattjolajbanlådan (Krokodil, Räv, Kråka och Ko)*, Ljusets brottning (lucia)>, K-leken
Del 17: Finaste granen i sta'n (bokstaven F), Romantisk träff (siffran 2), Lattjolajbanlådan (Gris, Kalkon, Räv och Lutfisk)*, ABCD har du lust att följa me'?+, Brasse som jultomte (ej hela), Finaste granen i sta'n i repris*
Del 18: Till Havs II (bokstaven H), Eva uppfinner en 7:a, Dragningskampen*, Lattjolajbanlådan (Höna, Sköldpadda, Haj och Häst), Vad ska båten heta? (bokstaven H), Till Havs II i repris*
Del 19: Mr. X, Skräckfilmen Braxen (siffran 6), Eva får ett nytt piano+, Lattjolajbanlådan (Talgoxe, Myskoxe, Ekoxe och Struts)*, Skrivmaskinen (Brasses önskelista)*
Del 20: Tarzan red i Zig Zag (bokstaven Z), Brasse bygger en modellbåt, Ettan sjunger en sång (siffran 9), Magnus går i fällan - Djurlådan (siffran 9)*, Brasse skriver sitt namn (i pennbutiken)*
Är det några frågor så svarar jag så snart jag kan! :)
* ej utgiven på DVD > alternativ version som inte togs med i julkalendern + återanvänd från tidigare avsnitt
I del 17 förekommer Brasse som jultomte, som av någon anledning inte är komplett. I denna version är det bara andra halvan av sketchen som är med, dvs när Brasse kommer hem och alla öppnar paketen. På DVD är hela sketchen med.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 september 2025 kl. 23:37:17
Del 11: Experter på buller (bokstaven B), Sjutrickslådan (siffran 7), Eva och Brasse visar framför och bakom*, Lattjolajbanlådan (Zebra, Tiger, Lejon och Geting), Båt buss eller ballong
Del 12: D-detektiven>, Tre-sibyllan (siffran 3)*, Proppskåpet, Diktar-Magnus
Del 13: Tänk om Y inte fanns, Största bilen*, Planeten Fyrax (siffran 4), Brasse bygger en kvadrat*, Demonens tystnad (bokstaven Y), Tänk om Y inte fanns i repris*
Del 14: Go'nattvisan (bokstaven N), Lattjolajbanlådan (Svan, Giraff, Struts och Talgoxe)*>, Magnus och Eva spelar golf* (siffran 8 ), Veckodagarna med skratt*, Trevåningssängen (Brasse kan inte sova)*
Del 15: Den vidrigt hemska bokstaven U, Brasse köper cykel (siffran 3), Brasse på vinden, Skräck- och pusstunneln
Del 16: K som i början på, Magnus är fast i ettan (siffran 1), Lattjolajbanlådan (Krokodil, Räv, Kråka och Ko)*, Ljusets brottning (lucia)>, K-leken
Del 17: Finaste granen i sta'n (bokstaven F), Romantisk träff (siffran 2), Lattjolajbanlådan (Gris, Kalkon, Räv och Lutfisk)*, ABCD har du lust att följa me'?+, Brasse som jultomte (ej hela), Finaste granen i sta'n i repris*
Del 18: Till Havs II (bokstaven H), Eva uppfinner en 7:a, Dragningskampen*, Lattjolajbanlådan (Höna, Sköldpadda, Haj och Häst), Vad ska båten heta? (bokstaven H), Till Havs II i repris*
Del 19: Mr. X, Skräckfilmen Braxen (siffran 6), Eva får ett nytt piano+, Lattjolajbanlådan (Talgoxe, Myskoxe, Ekoxe och Struts)*, Skrivmaskinen (Brasses önskelista)*
Del 20: Tarzan red i Zig Zag (bokstaven Z), Brasse bygger en modellbåt, Ettan sjunger en sång (siffran 9), Magnus går i fällan - Djurlådan (siffran 9)*, Brasse skriver sitt namn (i pennbutiken)*
Är det några frågor så svarar jag så snart jag kan! :)
* ej utgiven på DVD > alternativ version som inte togs med i julkalendern + återanvänd från tidigare avsnitt
I del 17 förekommer Brasse som jultomte, som av någon anledning inte är komplett. I denna version är det bara andra halvan av sketchen som är med, dvs när Brasse kommer hem och alla öppnar paketen. På DVD är hela sketchen med.
Könstigt att Tomten är nedklippt, är säker på att den förekommer i helhet i julkalendern Bara att lista alla som inte släpptes på DVD, alternativa versioner & återanvända versioner
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 september 2025 kl. 23:41:16
Citat från: MOA skrivet 3 september 2025 kl. 23:37:17Könstigt att Tomten är nedklippt, är säker på att den förekommer i helhet i julkalendern Bara att lista alla som inte släpptes på DVD, alternativa versioner & återanvända versioner
I julkalendern och 1978 års version samt på DVD är sketchen självklart oklippt.
Det ska också ske ;) Ja, det är tyvärr ganska mycket som saknas på DVD. :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 4 september 2025 kl. 00:13:21
Det är ju tyvärr inte bara att DVD saknar mycket, utan även att VHS- och DVD-versionerna inte överensstämmer med någon känd klippning/version av serien - varken julkalendern, 1978 års version eller 1984 års version. :(
Annars kan man ju tycka att 1984 års version vore det självklara valet att ge ut på DVD, som är den version som de flesta är mest van vid och som har sänts många gånger i repris sedan dess...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 september 2025 kl. 13:04:26
Nu var det ganska länge sedan jag kollade igenom min enorma film- och TV-samling, men jag tror att jag kanske kan ha ett eller två avsnitt någonstans, jag vet inte så noggrant men jag bara gissar nu.
När serien visades i repris augusti 2007 till juni 2008 passade jag på att föra utförliga anteckningar över vilka sketcher som ingår i respektive avsnitt.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 september 2025 kl. 13:33:34
Här kommer den tredje listan över innehållet i 1984 års version - del 21-30:
Del 21: Muskelknutten Magnus (bokstaven M)*, Picknick för 4 (siffran 4)*, I jeansaffären*, Lattjolajbanlådan (Föl, Kyckling, Kalv och Lejon), M-leken
Del 22: Magnus Q-kurs, Pilkastning med 5 pilar*, Lattjolajbanlådan (Ko, Giraff, Myskoxe och Tiger), Roliga historier 1-20*, Bu för Q!, Evas godnattssaga*
Del 23: Tivoli P, Två-skolan (siffran 2)*, Nyckeln vid tunnan*, Lattjolajbanlådan (Papegoja, Pingvin, Padda och Anka), P-trollkarlen
Del 24: Rörmokarrock, Evas fest (siffran 6), Schasam! (Eva som trollkarl), Brasse skriver korv (inköpslistan)*, Rörmokarrock i repris*
Del 25: Gurkalypso (bokstaven G), Tre olika cyklar (siffran 3)*), Bada bada bada, Lattjolajbanlådan (Gam, Gris, Struts och Gubbe), Glada Gåsen
Del 26: Tennislåten (bokstaven T), Brasse fyller 7 år*, Brasse köper flärpor (siffran 7)*, Sätta knorren på grisen*, Lattjolajbanlådan (Talgoxe, Trana, Höna och Tax), Brasse måste kissa
Del 27: Lättsålda bokstaven L, Magnus går i fällan - Porslinshyllan (siffran 8 ), Modeuppvisning*, Lattjolajbanlådan (Leopard, Karaff, Gronk och Snyckling), Ett L-skepp kommer lastat
Del 28: Ärliga Evas ädelstenar*, Ettan sjunger en sång (siffran 9)+, Gungbrädan*, Brasse lär sig alfabetet+, Magnus som A-Å-Ä-trollkarl*
Del 29: E-verkstaden, Brasse vill ha fem husdjur (siffran 5)*, Framåt- och bakåttangon, Elefantgåtor med Brasse Magnus och Eva, E-gåtor*
Del 30: Vårvisan (bokstaven V), Den tredje går ut (siffran 2), Laga cirklar (matlagningskurs)*, Evas 1-20-sång+, Brasse köper kavaj*, Vårvisan i repris*
Och är det några frågor så ska svara så snart jag kan! :)
* ej utgiven på DVD + återanvänd från tidigare avsnitt
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 september 2025 kl. 13:59:58
Och här kommer den fjärde och sista listan över avsnitten i 1984 års version - del 31-40:
Del 31: Brasses favoritbokstav (bokstaven B)*, 7 pussar, Skattjakten, Lattjolajbanlådan (Elefant, Ko, Gris och Anka)*+, Brasse vill ha en puss
Del 32: K som i början på+, Rimleken (siffran 8 )*, Brasse vill sitta i mitten och äta glass*, Lattjolajbanlådan (Krokodil, Räv, Kråka och Ko)*+, Eva hämtar tårta*
Del 33: Brasse hos doktorn (bokstaven A), Brasse klär ut sig till tre (siffran 3)*, Brasse bygger en triangel*, Lattjolajbanlådan (Krokodil, Abborre, Anka och Apa)*+, Brasse och Eva i affären (bokstaven A)*
Del 34: O-låten+, Handskar och vantar (siffran 5), Överraskningsburken*, Lattjolajbanlådan (Ekorre, Struts, Abborre och Orre)*, Cirkus O*
Del 35: Mulliga maffiga mysiga bokstaven M+, Brasse som bläckfisk (siffran 8 )*, Brasse som fotograf*, Lattjolajbanlådan (Larv, Lejon, Lamm och Ko)*, Magnus M-väska (bokstaven M)*, Mulliga maffiga mysiga bokstaven M i repris*
Del 36: Igelkotten Ivar+, 5-boken (siffran 5)*, Roliga historier 1-20*+, Skogsvandringen, Lattjolajbanlådan (Abborre, Gris, Räka och Krokodil)*+, Lotteriet*
Del 37: Rörmokarrock+, 9 upp och ner är 6 (siffran 9), Haghoppning med 9 rutor (siffran 9), Lattjolajbanlådan (Råtta, Räv, Räka och Elefant)*, R-saksmuséet*
Del 38: Till Havs II+, 3-2-1-principen (siffran 3)*, Elefantgåtor med Eva och Magnus*, Eva gömmer sig i tunnan*, Lattjolajbanlådan (Höna, Sköldpadda, Haj och Höna)+, Falskt kärleksrykte*
Del 39: S som i sångerska+, Brasse köper fyra hästskor (siffran 4)*, Största fisken*, Lattjolajbanlådan (Svan, Struts, Giraff och Snigel)*, Skomakeriet (bokstaven S)*
Del 40: A-Å-Ä-musikalen+, Femsaksmuséet (siffran 5)*, Prinsessbakelsen*, Evas 1-20-sång+, Örjans sång+, ABCD har du lust att följa me'?+
Är det återigen några frågor är det bara att skriva så svarar jag så snart jag kan! :)
* ej utgiven på DVD + återanvänd från tidigare avsnitt
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 4 september 2025 kl. 14:03:49
Del 21: Muskelknutten Magnus (bokstaven M)*, Picknick för 4 (siffran 4)*, I jeansaffären*, Lattjolajbanlådan (Föl, Kyckling, Kalv och Lejon), M-leken
Muskelknutten Magnus kan vara återvänt i spelet när han tränar på Brasses gym. Alltid så roligt när man satte på för mycket vikt på ena sidan ;D
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 september 2025 kl. 20:18:35
Följande lista är ett urval av material som inte släppts på hemvideo, i detta fall är det material som återfinns i julkalendern
Material som inte släppts på vare sig VHS eller DVD - 3-2-1-principen (siffran 3) - A tjingeling och godda' i repris (bokstaven A) - Brasse ska måla dörrposten - Brasse skriver korv - D-detektiven - ursprungliga versionen från julkalendern (bokstaven D) - Finaste granen i sta'n i repris (bokstaven F) - Framåt- och bakåtsimningen - Här och där i repris - I jeansaffären - Korvkakan - Lattjolajbanlådan med Gris, Kalkon, Räv och Lutfisk - Lattjolajbanlådan med Ko, Höna, Lamm och Elefant - Lattjolajbanlådan med Lejon, Haj, Krokodil och Räka (lucia) - Lattjolajbanlådan med Talgoxe, Myskoxe, Ekoxe och Struts - Lotteriet - Magnus går INTE i fällan (siffran 7) - Magnus som A-Å-Ä-trollkarl - Modeuppvisning - Mulliga maffiga mysiga bokstaven M i repris (bokstaven M) - Nyckeln vid tunnan - Prinsessbakelsen - Rimleken (siffran 8 ) - Rörmokarrock i repris (bokstaven R) - Skrivmaskinen - Största bilen - Största fisken - Sätta knorren på grisen - Tennislåten i repris (bokstaven T) - Till Havs II i repris (bokstaven H) - Två-fågeln (siffran 2) - Tänk om Y inte fanns i repris (bokstaven Y) - Vårvisan i repris (bokstaven V) - Ärliga Evas ädelstenar (bokstäverna A, Å, Ä)
Material som inte släppts på VHS - Brasse hos doktorn (bokstaven A)* - Brasse som jultomte* - Glada Gåsen (bokstaven G)* - Lattjolajbanlådan med Snigel, Sköldpadda, Struts och Lysmask (bokstaven S) - Ljusets brottning - ursprungliga versionen från julkalendern (lucia)* - In eller ut? (bokstaven I)* - O-ringen (bokstaven O) - Schasam!* - Skogsvandringen
Material som inte släppts på DVD - Brasse fyller år (vykortet) - Brasse åker upp-och-ner-maskin - Magnus och Eva spelar golf (siffran 8 ) - Tre-sibyllan (siffran 3) - Två-skolan (siffran 2)
* återfinns på DVD 4 som släpptes för DVD-boxen 2008
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Erik Friman skrivet 5 september 2025 kl. 18:01:50
Jag förstår att Ettan sjunger en sång syftar på Nio-kören. Men enligt mediedatabasens beskrivning av avsnittet hade det stått om 9-muséet, där Eva och Magnus tittar på tavlor med nio djur medans Brasse, som museiman, står sovande.
Betyder det att sketchen 9-muséet aldrig har använts till 1984-års versionen eller glömdes den bort att tillägga?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 september 2025 kl. 20:53:37
9-muséet har inte visats på TV efter 70-talet, den angavs felaktigt vara med i 1984 års version när den visades första gången.
Sketchen finns dock utgiven på VHS och DVD.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 6 september 2025 kl. 22:31:18
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 3 september 2025 kl. 23:08:21Svar på frågor: 1. Ingenting från säsong 1 (1973-74) återanvändes i julkalendern tyvärr, däremot återanvändes (om jag inte räknar fel) 26 sketcher från säsong 2 (1975). Resterande 97 sketcher är inspelade mellan 1976 och 1977. Finaste granen i sta'n är inspelad 1976 eftersom den ingick i Fem myrors julshow som gick på TV samma år.
2. Exakt hur många sketcher som var i respektive säsonger 1 och 2 vet jag tyvärr inte eftersom de (för närvarande) inte går att få tag i.
3. En sketch som enbart återanvänts i julkalendern + 1978 års version är Magnus går INTE i fällan som är en uppföljning till Magnus går i fällan - Badbaljan (siffran 7).
Hoppas mina svar kändes tydliga.
Vilka sketcher i Julkalendern är återanvända från säsong 2 och i vilka avsnitt ???
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 september 2025 kl. 23:12:05
Sketcherna som återanvänds från säsong 2 i julkalendern är följande sketcher: Del 3: Bokstaven E 1. Först- och sistmarschen 2. Magnus specialcykel (siffran 3)
Del 4: Bokstaven S 3. S som i sångerska (bokstaven S) 4. Fest hos herr S (bokstaven S)
Del 5: Bokstaven Ö 5. Magnus går i fällan - Badbaljan (siffran 7) 6. Magnus går INTE i fällan (siffran 7)
Del 6: Bokstaven N 7. Här och där 8. Här och där i repris
Del 7: Bokstaven D 9. Framåt- och bakåtsimningen
Del 9: Bokstaven B 10. Båt, Buss eller Ballong? (bokstaven B)
Del 10: Bokstaven T 11. Sätta knorren på grisen 12. Två-fågeln (siffran 2)
Del 12: Bokstaven Z 13. Magnus namnsdag
Del 16: Bokstaven A 14. A tjingeling och godda' (bokstaven A) 15. Brasse hos doktorn (bokstaven A) 16. A tjingeling och godda' i repris (bokstaven A)
Del 18: Bokstaven C 17. Eva får ett nytt piano 18. Brasse fyller år (vykortet)
Del 19: Bokstaven L 19. Lättsålda bokstaven L (bokstaven L) 20. Ett L-skepp kommer lastat (bokstaven L)
Del 23: Bokstaven Ä 21. Rimleken (siffran 8 ) 22. Framåt- och bakåttangon
Del 24: Bokstaven K 23. K som i början på (bokstaven K) 24. K-leken (bokstaven K)
Del 26: Bokstaven O 25. O-ringen (bokstaven O) 26. O-låten (bokstaven O)
Sedan lades 13 sketcher till i 1978 års version och det är följande:
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 20:59:56Sketcher som också användes i 1984 års version - Godisskåpet (del 3) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse köper bakelser (del 3) - även utgiven på VHS och DVD - Magnus går i fällan - Djurlådan (del 12) - även utgiven på VHS - Brasse vill ha en puss (del 6) - även utgiven på VHS och DVD - Proppskåpet (del 20) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse måste kissa (del 10) även utgiven på VHS och DVD - Skattjakten (del 27) - även utgiven på VHS och DVD - Brasse skriver sitt namn (i pennaffären) (del 12) - även utgiven på VHS - Brasse går med ögonbindel (del 5) - Gungbrädan (del 22)
Sketcher som användes sista gången här: - Magnus vänster och höger-resa (två delad sketch) - del 3 - Magnus målar kotavlor (Siffran 6) - del 24
Hoppas mina svar har känts tydliga.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 19 september 2025 kl. 14:55:08
@Daniel Hofverberg och @Ovanliga dubbningar råkar någon av er ha Fem myrors julshow från 1976? Det är nämligen den ursprungliga julspecialen från 1976 där bland annat F-julgranen och lucian är med.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2025 kl. 15:54:21
Enligt mina anteckningar ska jag ha den, men jag har ännu inte lyckats hitta åt den, då den inte låg i samma mapp som avsnitten från 1978 - 1979. Så jag kan inte lova något förrän jag faktiskt hittar åt den, men ser ingen anledning att jag skulle ha antecknat om det utan att faktiskt ha den. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 20 september 2025 kl. 21:04:51
Hittade en rrrrrecension om julkalendern när den visades 1977. Något jag inte visste innan var att barnen frågade Brasse om han verkligen kunde skriva innan de bad honom om autograf ;D
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 20 september 2025 kl. 21:33:04
Hittade en rrrrrecension om julkalendern när den visades 1977. Något jag inte visste innan var att barnen frågade Brasse om han verkligen kunde skriva innan de bad honom om autograf ;D
Rolig fakta, är den där lucian original eller omklippt?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 20 september 2025 kl. 21:43:38
Stillbilden är nog en typisk bild fotografen tar mellan tagningarna, annars är det versionen som användes för julkalendern som visades då.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 21 september 2025 kl. 08:43:18
Snubblade över denna sida för ett tag sedan
https://magnusbrasseeva.blogg.se
Även om den sedan länge verkar vara övergiven tycker jag det är kul att se på den :) Bland annat finns de olika inslagen indelade i olika kategorier och även fast det bara är ett litet urval av vad som är med i serien tycker jag det är intressant att se vilka sketcher som getts ut på DVD.
Jag kommer ihåg att flera av sketcherna som finns på sidan har funnits uppladdade på Youtube en gång i tiden, exempelvis de textade bilderna. Klicka på kategorin "Sketcher" och då kommer det dyka upp ett flertal sketcher med textremsor och under några av dem står det dessutom ej på DVD.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 21 september 2025 kl. 11:04:18
Även om den sedan länge verkar vara övergiven tycker jag det är kul att se på den :) Bland annat finns de olika inslagen indelade i olika kategorier och även fast det bara är ett litet urval av vad som är med i serien tycker jag det är intressant att se vilka sketcher som getts ut på DVD.
Jag kommer ihåg att flera av sketcherna som finns på sidan har funnits uppladdade på Youtube en gång i tiden, exempelvis de textade bilderna. Klicka på kategorin "Sketcher" och då kommer det dyka upp ett flertal sketcher med textremsor och under några av dem står det dessutom ej på DVD.
Kvadraterna tror jag ligger uppe om jag inte blandar ihop den med när Brasse & Eva snickrar trianglar för den finns också
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 21 september 2025 kl. 11:05:14
Båda ligger uppe på Youtube :) Dock är båda endast TV-visade och har inte dykt upp i någon hemvideo-utgåva
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 21 september 2025 kl. 11:12:37
En gång i tiden låg delarna 13, 14 och 15 av 40-delarsversionen uppe på Youtube, alla tre uppdelade i två delar vardera samt textade. Inte helt oväntat är dessa nedplockade från Youtube sedan länge på grund av rättigheter, och kommer tyvärr inte ihåg vad uppladdaren hette som lade upp klippen. Men vem vet, kanske uppladdaren är medlem här och kanske har kvar VHS-inspelningarna. Då kanske hen kan ladda upp klippen på Archive :)
Eller har någon annan här på forumet någon/några inspelning/ar av 40-delarsversionen? Dessa kan då läggas upp på Archive med tanke på att denna version är sällsynt efter 2017.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 21 september 2025 kl. 19:38:42
@TonyTonka om inte jag minns fel så lade väl du upp några textade klipp på Youtube? Om det var du, har du kvar videoinspelningarna av avsnitten? Oavsett vem uppladdaren var så kom klippen från 40-delarsversionen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: TonyTonka skrivet 28 september 2025 kl. 02:23:08
Har du några andra klipp sparade? Det är i alla fall roligt att det finns textade stillbilder (+ sekunder-långa klipp) sparade, varför just med text? Jo, för det är intressant att se hur TV-textningen såg ut på den tiden :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 28 september 2025 kl. 15:13:21
Såg på avsnitten B & K, är Fiskningen & Upp & Ner Resan ovanliga sketcher? Gillade Brasses skrik på slutet i sistnämnda
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 28 september 2025 kl. 19:02:37
Största fisken har enbart visats i TV och har inte givits på VHS eller DVD. Brasse åker-upp-och-ner-maskin fanns med i de gamla VHS-delarna från 80-talet och är även den okänd på DVD-marknaden. Så ja, båda sketcherna är ovanliga.
Är det förresten kalenderversionen eller 1978-års version du sett dessa sketcher i?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 28 september 2025 kl. 19:32:21
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 september 2025 kl. 19:02:37Största fisken har enbart visats i TV och har inte givits på VHS eller DVD. Brasse åker-upp-och-ner-maskin fanns med i de gamla VHS-delarna från 80-talet och är även den okänd på DVD-marknaden. Så ja, båda sketcherna är ovanliga.
Är det förresten kalenderversionen eller 1978-års version du sett dessa sketcher i?
78 årsversionen på archive.org förstås, bästa är att Eva säger Amen Brasse! 2 gånger
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: TonyTonka skrivet 28 september 2025 kl. 23:45:20
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 september 2025 kl. 11:15:53Har du några andra klipp sparade? Det är i alla fall roligt att det finns textade stillbilder (+ sekunder-långa klipp) sparade, varför just med text? Jo, för det är intressant att se hur TV-textningen såg ut på den tiden :)
Tyvärr inte, det var typ 13 år sedan, så jag har bytt dator ganska många gånger sedan dess.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 29 september 2025 kl. 11:02:13
Även om jag inte är intresserad av textning kan det vara intressant att se
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 29 september 2025 kl. 14:50:54
Vill tro att bokhyllan är en ovanlig sketch men jag kan aldrig vara säker
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: BPS skrivet 29 september 2025 kl. 15:06:42
Detta såg jag på min lokala Coop Forum idag, att utgåvan fortfarande säljs är inte så konstigt eftersom att det är restlager som Musikservice tillhandahåller men att det på andra väggen fanns en hel hylla med de var en liten chock.
Coop Forum, Fem myror.jpg
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2025 kl. 15:34:01
Citat från: BPS skrivet 29 september 2025 kl. 15:06:42Detta såg jag på min lokala Coop Forum idag, att utgåvan fortfarande säljs är inte så konstigt eftersom att det är restlager som Musikservice tillhandahåller men att det på andra väggen fanns en hel hylla med de var en liten chock.
Musikservice har ju dock gått i konkurs, så lite otippat var det ändå att den fortfarande säljs - men uppenbarligen måste butiken ha fått in någon större leverans innan konkursen...
Utan Musikservice lär ju tyvärr majoriteten av alla fysiska butiker i landet helt sluta med fysiska DVD- och Blu-Ray-filmer, så att de bara lär sälja ut lager de redan hunnit få in. :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Adam Larsson skrivet 29 september 2025 kl. 15:52:11
Det mest otippade är väl att han hittade en Coop Forum det finns väl inte ens längre
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 29 september 2025 kl. 16:02:59
Citat från: BPS skrivet 29 september 2025 kl. 15:06:42Detta såg jag på min lokala Coop Forum idag, att utgåvan fortfarande säljs är inte så konstigt eftersom att det är restlager som Musikservice tillhandahåller men att det på andra väggen fanns en hel hylla med de var en liten chock.
Coop Forum, Fem myror.jpg
Så det där är alltså den senaste DVD:n, när släpptes den nu igen? Minnet är så dåligt nu
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 29 september 2025 kl. 20:07:21
Svar finns på Svensk Mediedatabas; ej överförd på grund av ospelbart VCR-band. 1978-års version samt Fem små myror... spelades in på ett tidigt VCR-format som sedan (av praktiska skäl) kom att ersättas av VHS.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 30 september 2025 kl. 14:02:36
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 september 2025 kl. 12:59:10Svar finns på Svensk Mediedatabas; ej överförd på grund av ospelbart VCR-band. 1978-års version samt Fem små myror... spelades in på ett tidigt VCR-format som sedan (av praktiska skäl) kom att ersättas av VHS.
Så det avsnittet är förlorat för alltid, mer lost media av detta program
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2025 kl. 15:28:57
Oklart, då det avsnittet inte fanns med i samma mapp som övriga avsnitt - och då kontakten jag fått det av har gått bort, så har jag ingen att fråga. Möjligtvis kan avsnittet finnas utbränt på DVD eller på den skadade hårddisken, men chansen är väl kanske inte jättestor. :(
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 september 2025 kl. 12:59:10Svar finns på Svensk Mediedatabas; ej överförd på grund av ospelbart VCR-band. 1978-års version samt Fem små myror... spelades in på ett tidigt VCR-format som sedan (av praktiska skäl) kom att ersättas av VHS.
Det gäller ju dock Kungliga Bibliotekets kopia, och säger ju ingenting om var min kontakt fått det ifrån. Det är knappast troligt att min bortgångne kontakt skulle ha fått serien från Kungliga Biblioteket. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 september 2025 kl. 19:08:26
Nja, avsnittet finns sparat, men det finns ingen digitaliserad videokopia tillgängligt hos Kungliga Biblioteket.
Jag har nämnt detta tidigare, men vi kan ta en repetition. Jag har varit i kontakt med SVT flera gånger i flera år, bland annat om denna serie. Samtliga avsnitt från samtliga säsonger och urvalsrepriser finns bevarade, men de har tyvärr inte råd med att visa fler avsnitt. :(
Mycket tråkigt förstås, men och andra sidan är det ju ändå skönt att allt finns sparat :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 oktober 2025 kl. 11:16:17
Undrar bara & jag frågar vilka sketcher finns med i alla versioner? Om det låter könstigt undrar jag vilka sketcher som både sänts på TV, släppts på VHS & DVD. Hoppas mer är bevarat än obevarat
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 oktober 2025 kl. 12:43:00
Citat från: MOA skrivet 3 oktober 2025 kl. 11:16:17Undrar bara & jag frågar vilka sketcher finns med i alla versioner? Om det låter könstigt undrar jag vilka sketcher som både sänts på TV, släppts på VHS & DVD. Hoppas mer är bevarat än obevarat
Jag kommer såklart göra en komplett lista över sketcher som både visats på TV och som givits ut på hemvideo :) . Jag börjar så länge med ett urval av sketcher som både sänts på TV och som givits ut på video och DVD:
- Bokstaven A: A tjingeling och godda' - Bokstaven B: Båt, buss eller ballong - Bokstaven F: Finaste granen i sta'n - Bokstaven K: K-leken - Bokstaven M: Mulliga maffiga mysiga bokstaven M
- Siffran 2: Romantisk träff (med Magnus och Eva) - Siffran 3: Magnus specialcykel - Siffran 7: Sjutrickslådan
- Brasse på vinden - Framåt- och bakåt-tangon - Magnus hos doktorn
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 oktober 2025 kl. 23:48:31
@Daniel Hofverberg har du hittat Fem myrors julshow? Om du hittar passar det nog bäst att läggas upp på Archive vid juletid :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 5 oktober 2025 kl. 01:28:39
Jag har tyvärr inte haft tid att leta, då jag de senaste veckorna har haft fullt upp med Dubbningshemsidans nya avdelning; och därför har lagt det mesta annat på sidan. :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 oktober 2025 kl. 11:10:24
Orkar inte titta igenom alla avsnitt men förekommer Framåt & Bakåt tangon här?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 oktober 2025 kl. 11:17:24
För att vara mer specifik menar jag vilket avsnitt. Reagerade på att den var med i julkalenderversionen av Bokstaven Ä vilket den inte gjorde i originalavsnittet
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 oktober 2025 kl. 16:52:10
Citat från: MOA skrivet 5 oktober 2025 kl. 14:07:36För att vara mer specifik menar jag vilket avsnitt. Reagerade på att den var med i julkalenderversionen av Bokstaven Ä vilket den inte gjorde i originalavsnittet
Framåt- och bakåttangon förekommer i säsong 2 från 1975, dock vet vi inte i vilket avsnitt. Det vi dock vet är att den i julkalendern är med i bokstaven Ä, medan 1978 års version är med i bokstaven A.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 oktober 2025 kl. 17:04:19
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 5 oktober 2025 kl. 16:52:10Framåt- och bakåttangon förekommer i säsong 2 från 1975, dock vet vi inte i vilket avsnitt. Det vi dock vet är att den i julkalendern är med i bokstaven Ä, medan 1978 års version är med i bokstaven A.
En annan fråga: Finns det några sketcher som bara släppts på VHS? Det borde egentligen vara dom ovanligaste sketcherna
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 oktober 2025 kl. 19:49:32
I VHS-del nr 2 (1982) finns en ovisad Lattjolajbanlådan med djuren Larv, Fjäril, Nyckelpiga och Fasan.
I VHS-del nr 3 (1982) är Rörmokarrock (bokstaven R) i lite annan tappning. Det är såklart samma version, men däremot är det en helt annan ljudtagning när Magnus och Brasse utbrister "RÖRROCKARE!".
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 oktober 2025 kl. 20:02:13
I VHS-del nr 3 (1982) är Rörmokarrock (bokstaven R) i lite annan tappning. Det är såklart samma version, men däremot är det en helt annan ljudtagning när Magnus och Brasse utbrister "RÖRROCKARE!".
Var tvungen att spela in ljudet på nytt eller? Finns den att hitta någonstans?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 oktober 2025 kl. 23:21:32
Den enda sekvens i videon som finns utgiven på DVD är Niosaksmuséet, resten av materialet har bara använts på VHS. För den som inte har tid att se hela videon kommer en lista på vad som saknas på DVD:
- Magnus går i fällan - Djurlådan (siffran 9) - färgskalan på de tecknade kortfilmerna om siffran 9 har enbart använts här. I 1978 års version och på DVD är det en helt annan.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 17 oktober 2025 kl. 11:25:30
Måste säga att skämten i julversionen av Lattjolajbanlådan är något av det bästa. Orkar inte läsa men om den inte finns på DVD är det dåligt gjort
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 17 oktober 2025 kl. 16:34:01
Dessutom undrar man ju varför inte personen/personerna som står bakom redigeringen krediteras ??? Det gör ju hemvideo-versionen ännu mer mystisk!
Så den användes bara i Julkalendern? Sämsta jag läst idag, vi får nog aldrig reda på vilka som redigerade allt som släpptes på VHS & DVD & varför vissa sketcher inte togs med. Ett stort mysterium som säkert förblir olöst
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 17 oktober 2025 kl. 17:38:38
Citat från: MOA skrivet 17 oktober 2025 kl. 17:02:03Så den användes bara i Julkalendern? Sämsta jag läst idag, vi får nog aldrig reda på vilka som redigerade allt som släpptes på VHS & DVD & varför vissa sketcher inte togs med. Ett stort mysterium som säkert förblir olöst
Julspecialen med Lattjolajbanlådan användes i Fem myrors julshow (1976), Julkalendern från 1977 och 1984 års version.
Ja, man skulle allt vilja veta vilka som ligger bakom hemvideo-redigeringarna av serien.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 18 oktober 2025 kl. 01:09:06
Dessutom undrar man ju varför inte personen/personerna som står bakom redigeringen krediteras ??? Det gör ju hemvideo-versionen ännu mer mystisk!
Ja, det är minst sagt märkligt - och varför har man inte istället kunnat släppa 1980-talsredigeringen på DVD, som ju är den form som de allra flesta känner till serien genom...?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 20 oktober 2025 kl. 16:02:28
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 3 oktober 2025 kl. 12:43:00Jag kommer såklart göra en komplett lista över sketcher som både visats på TV och som givits ut på hemvideo :) . Jag börjar så länge med ett urval av sketcher som både sänts på TV och som givits ut på video och DVD:
- Bokstaven A: A tjingeling och godda' - Bokstaven B: Båt, buss eller ballong - Bokstaven F: Finaste granen i sta'n - Bokstaven K: K-leken - Bokstaven M: Mulliga maffiga mysiga bokstaven M
- Siffran 2: Romantisk träff (med Magnus och Eva) - Siffran 3: Magnus specialcykel - Siffran 7: Sjutrickslådan
- Brasse på vinden - Framåt- och bakåt-tangon - Magnus hos doktorn
Tänker Monsieur fortsätta att skriva upp detta?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 20 oktober 2025 kl. 16:51:04
En kanal med Fem Myror videor för alla som vill se: https://www.youtube.com/@ScoopGuy-fk9lc/videos
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 20 oktober 2025 kl. 17:45:22
Gör inget & jag är inte upprörd Magnus i andra spelet "Jag blir så upprörd, jag blir så upprörd, det är så fruktansvärt! Jag vet inte vad jag ska göra, jag vet inte vad jag ska ta vägen. Kan du inte välja något snart?"
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 24 oktober 2025 kl. 17:49:59
Om inte orkar titta igenom alla videor länkar jag nu en video med några bra klippningar: https://www.youtube.com/watch?v=kDsT4NOMidE
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Mathilda Gustafsson skrivet 24 oktober 2025 kl. 20:30:04
Synd att SVT inte spelade in på 35 mm då hade serien nog inte blivit styvmoderligt behandlad och uppklippt i varenda repris eller utgåva plus att den skulle vara i full HD
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 24 oktober 2025 kl. 20:33:31
Även om serien hade spelats in på 35 mm tror jag att serien i alla fall hade hamnat i klorna på bolaget Pan Vision, som klippte om och ned flera av SVTs äldre produktioner (har tagit upp detta i tråden Julkalendern där jag för övrigt nämnt att jag försöka göra research om dem utan framgång).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 24 oktober 2025 kl. 21:31:20
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 24 oktober 2025 kl. 20:33:31Även om serien hade spelats in på 35 mm tror jag att serien i alla fall hade hamnat i klorna på bolaget Pan Vision, som klippte om och ned flera av SVTs äldre produktioner (har tagit upp detta i tråden Julkalendern där jag för övrigt nämnt att jag försöka göra research om dem utan framgång).
Vad säger Monsieur om min länkade video? Bra eller dåligt gjort?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 24 oktober 2025 kl. 23:50:37
Varför skulle inspelningsformatet göra någon skillnad när det gäller klippning och redigering...? Det hade självklart gjort skillnad vad gäller att kunna bevara i full HD, då 35 mm-film kan scannas in i nästan hur hög upplösning som helst, men jag ser inte att klippning, redigering och "misshandel" av serien skulle göra någon skillnad beroende på hur den spelats in... Det är ju trots allt levande människor som måste ha fattat alla dessa beslut (av någon anledning), och detta oavsett hur serien spelats in.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Mathilda Gustafsson skrivet 25 oktober 2025 kl. 17:47:32
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2025 kl. 16:54:14Varför skulle inspelningsformatet göra någon skillnad när det gäller klippning och redigering...? Det hade självklart gjort skillnad vad gäller att kunna bevara i full HD, då 35 mm-film kan scannas in i nästan hur hög upplösning som helst, men jag ser inte att klippning, redigering och "misshandel" av serien skulle göra någon skillnad beroende på hur den spelats in... Det är ju trots allt levande människor som måste ha fattat alla dessa beslut (av någon anledning), och detta oavsett hur serien spelats in.
Det är ju svårare att klippa i 35 mm så de hade inte gjort lika många versioner
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 oktober 2025 kl. 08:18:37
Serien hade i alla fall blivit mördad på DVD-marknaden, då man lät Pan Vision ta hand om utgivningen. Och det är ju redan känt här på forumet att de klippte sönder serier när dessa skulle ges ut på hemvideo.
Jag vet att jag kanske tar i när jag säger detta, men att låta Pan Vision (som inte verkar finnas längre) ge ut en SVT-serie är som att låta en pyroman bli brandsoldat!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 26 oktober 2025 kl. 11:02:16
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 oktober 2025 kl. 08:18:37Serien hade i alla fall blivit mördad på DVD-marknaden, då man lät Pan Vision ta hand om utgivningen. Och det är ju redan känt här på forumet att de klippte sönder serier när dessa skulle ges ut på hemvideo.
Jag vet att jag kanske tar i när jag säger detta, men att låta Pan Vision (som inte verkar finnas längre) ge ut en SVT-serie är som att låta en pyroman bli brandsoldat!
Monsieur är säkert glad att dom inte finns mer?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 oktober 2025 kl. 11:14:38
Pan-Vision köptes upp av Scanbox en bit in på 2000-talet, varpå Scanbox officiellt döptes om till Scanbox Vision. Så det nuvarande Scanbox (Vision) består alltså av personal från både Scanbox och Pan-Vision (även om det förmodligen uppstod en del uppsägningar i samband med uppköpet, det brukar ju som regel bli så).
Sen är jag inte så säker på att Pan-Vision är de som verkligen haft skulden för nedklippta versioner, utan det är nog lika troligt att de fått in dem i den formen och alltså inte haft något att säga till om kring hur SVT-serierna skulle återges - inte minst i och med att de flesta andra serier som Pan-Vision gav ut inte har släppts nedklippt/omredigerad på samma sätt.
Under 1970-talet, ja. Men sedan 1980-talet har det varit vanligt förekommande att man fört över 35 mm-film till video för att underlätta redigering och klippning, så fr.o.m. 1984 års redigerade version hade det nog inte gjort någon skillnad - men på 1970-talet hade kanske ursprungsformen repriserats istället för omklippta/omstuvade versioner (inte minst Fem små myror är fler än fyra elefanter).
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 november 2025 kl. 18:40:58
En sak jag länge har undrat är vad det egentligen är för typ av hatt som Magnus när genom serien. Vet någon vad det är för slags hatt han bar?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 13 november 2025 kl. 17:02:23
Att för första gången i sitt liv se en kulturikon man aldrig sett förut är verkligen en magisk upplevelse, så ja. Det är verkligen bland de roligaste stunder i mitt liv.
Om det är lika roligt som att se Brasse med ögonbindel? Båda sakerna är ju roliga på olika sätt. Att återse en sketch man inte sett på flera år är ju kul, men att se någon man aldrig sett förut är något extra såklart.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 17 november 2025 kl. 14:35:10
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 augusti 2025 kl. 23:18:10Ur 1978 års version kan jag säga att tre avsnitt är personliga favoriter; del 5 (bokstaven Ö), del 18 (bokstaven L) och del 23 (bokstaven G). I denna version är till och med avsnittet om bokstaven Ö bättre än kalenderversionen av en anledning:
Avsnittet inleds ju Örjans sång. I versionerna på VHS och DVD, samt 1984 års version inleds sketchen med att "Örjan" (dvs Brasse) kommer gåendes från höger sida och sedan börjar sjunga. I julkalendern däremot står han redan framför kameran och så saknas dessutom en halv sekund av sången i början. Varför vet jag inte, antingen kan det ha blivit fel i klippningen eller så kan det vara så kallat "bortfall" av bild som gjort att det blivit så.
Men som tur är sketchen oklippt i 1978 års version :) I övrigt var urvalet av sketcher i avsnittet väldigt roligt med tanke på att Brasse går med ögonbindel inte finns med i julkalendern och är en mycket sällsynt sketch. Är med i 1984 års version men den är ju som bekant svåråtkomlig och lär nog inte vara aktuell att dyka upp på länge.
Nu är jag onödigt nyfiken men varför är Bokstaven L & Bokstaven G Monsieurs personliga favoriter?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 17 november 2025 kl. 16:52:17
Jag tycker om de två avsnitten du nämnde särskilt mycket då jag gillar urvalet av sketcher i dem. Jag tycker bland att Urka och affel? passar väldigt bra ihop med Prinsessbakelsen.
Prinsessbakelsen var dessutom väldigt länge sedan jag såg innan jag stiftade bekantskap med denna version, och då var det därför oväntat och roligt att den dök upp :)
@MOA finns det något favoritavsnitt för dig ur 1978 års version?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 17 november 2025 kl. 17:03:02
Prinsessbakelsen var dessutom väldigt länge sedan jag såg innan jag stiftade bekantskap med denna version, och då var det därför oväntat och roligt att den dök upp :)
@MOA finns det något favoritavsnitt för dig ur 1978 års version?
Trodde säkert bara att ovanliga sketcher fanns med En video om versionen från 1984 med nästan alla avsnitt, i alla fall slutet, går att se här https://www.youtube.com/watch?v=dNhaFG_SLq8
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 november 2025 kl. 17:27:09
Citat från: MOA skrivet 17 november 2025 kl. 17:03:02Trodde säkert bara att ovanliga sketcher fanns med En video om versionen från 1984 med nästan alla avsnitt, i alla fall slutet, går att se här https://www.youtube.com/watch?v=dNhaFG_SLq8
Ganska många rätt, men tyvärr ganska många fel också. Här är listan på vad som inte stämmer:
- Avsnitt 5 avslutas med O-ringen, inte O-låten
- Avsnitt 26 avslutas med Brasse måste kissa, inte Tennislåten i repris
- Avsnitt 29 avslutas med E-gåtor, inte Evas namnsdag (som dock avslutar avsnitt 4)
- Avsnitt 34 avslutas med Cirkus O, inte O-ringen (som dock avslutar avsnitt 5)
- Avsnitt 36 avslutas med Lotteriet, inte In eller ut? (som dock avslutar avsnitt 9)
- Avsnitt 38 avslutas med Falskt kärleksrykte (numer bortglömd sketch) inte Till Havs II i repris (som dock avslutar avsnitt 19)
Avsnitt 20 avslutas med Brasse skriver sitt namn (som finns på Archive och VHS) Avsnitt 31 avslutas med Brasse vill ha en puss (som finns på Archive, VHS och DVD) Avsnitt 37 avslutas med R-saksmuséet (numer bortglömd sketch) Avsnitt 39 avslutas med Skomakeriet (numer bortglömd sketch)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 26 november 2025 kl. 19:02:12
- Avsnitt 26 avslutas med Brasse måste kissa, inte Tennislåten i repris
- Avsnitt 29 avslutas med E-gåtor, inte Evas namnsdag (som dock avslutar avsnitt 4)
- Avsnitt 34 avslutas med Cirkus O, inte O-ringen (som dock avslutar avsnitt 5)
- Avsnitt 36 avslutas med Lotteriet, inte In eller ut? (som dock avslutar avsnitt 9)
- Avsnitt 38 avslutas med Falskt kärleksrykte (numer bortglömd sketch) inte Till Havs II i repris (som dock avslutar avsnitt 19)
Avsnitt 20 avslutas med Brasse skriver sitt namn (som finns på Archive och VHS) Avsnitt 31 avslutas med Brasse vill ha en puss (som finns på Archive, VHS och DVD) Avsnitt 37 avslutas med R-saksmuséet (numer bortglömd sketch) Avsnitt 39 avslutas med Skomakeriet (numer bortglömd sketch)
Några misstag men ändå roligt att se va? Antar att dom sista sketcherna aldrig släppts på VHS eller DVD & finns inte heller på archive. Sorgligt att det blivit så för vissa sketcher
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 november 2025 kl. 21:16:17
Citat från: MOA skrivet 26 november 2025 kl. 19:02:12Några misstag men ändå roligt att se va? Antar att dom sista sketcherna aldrig släppts på VHS eller DVD & finns inte heller på archive. Sorgligt att det blivit så för vissa sketcher
Det var det ändå såklart ;) Nej, de sista sketcherna har tyvärr inte släppts på hemvideo och är svåra att få tag i om man inte har 1984 års version inspelad :-\
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 2 december 2025 kl. 11:03:18
När julen närmar sig är det bäst att jag länkar denna video idag https://www.youtube.com/watch?v=8bBzrbgXZw4
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 december 2025 kl. 14:05:28
@Daniel Hofverberg förlåt om jag frågar igen, men vet du om du har Fem myrors julshow liggande någonstans?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 5 december 2025 kl. 14:26:47
Tänk att så mycket material plockats bort för kalendern! Dock undrar jag om musiken som spelas i bakgrunden har så mycket med Fem myror att göra, men det är en helt annan historia.
Det finns såklart fler sketcher som inte finns med i julkalendern, men det har vi ju redan gått igenom i tråden och om det skulle bli aktuellt att göra en lista över samtliga sketcher som inte finns med där så får det nog bli nästa år ;)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 december 2025 kl. 21:32:32
Det finns såklart fler sketcher som inte finns med i julkalendern, men det har vi ju redan gått igenom i tråden och om det skulle bli aktuellt att göra en lista över samtliga sketcher som inte finns med där så får det nog bli nästa år ;)
Vet att musiken är irriterande men jag satte inte in den. Angående videons sista text, hur många kalender sketcher släpptes aldrig på DVD?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 december 2025 kl. 21:35:21
Nej då, jag förstår att det inte var du som satte i musiken ;) Ja, det finns en del sketcher från julkalendern som inte släppts på hemvideo (VHS och DVD). Jag ska naturligtvis göra en sådan lista också i närtid.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 december 2025 kl. 22:01:12
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 5 december 2025 kl. 21:35:21Nej då, jag förstår att det inte var du som satte i musiken ;) Ja, det finns en del sketcher från julkalendern som inte släppts på hemvideo (VHS och DVD). Jag ska naturligtvis göra en sådan lista också i närtid.
Skulle också underlätta med en lista av alla bilder som visas i videon
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 december 2025 kl. 22:49:01
Här följer en lista över material från julkalendern som aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD:
Bokstavssketcher - A tjingeling och godda' i repris - D-Detektiven - kalenderversion - Mulliga maffiga mysiga bokstaven M i repris - Tennislåten i repris - Vårvisan i repris - Tänk om Y inte fanns i repris
Siffersketcher - Två-fågeln (siffran 2) - 3-2-1-principen (siffran 3) - Magnus går INTE i fällan (siffran 7)
Lattjolajbanlådan - Ko, Höna, Lamm och Elefant (del 5; bokstaven Ö) - Lejon, Haj, Krokodil och Räka (del 17; bokstaven R - lucia) - Talgoxe, Myskoxe, Ekoxe och Struts (del 25; bokstaven X) - Gris, Kalkon, Räv och Lutfisk (del 28; bokstaven F - jul)
Fristående sketcher - Brasse ska måla dörrposten - Brasse skriver korv - Framåt- och bakåtsimningen - Här och där i repris - Korvkakan - I jeansaffären - Lotteriet - Modeuppvisningen - Nyckeln vid tunnan - Prinsessbakelsen - Skrivmaskinen - Största bilen - Största fisken - Sätta knorren på grisen
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 6 december 2025 kl. 11:02:56
Bokstavssketcher - A tjingeling och godda' i repris - D-Detektiven - kalenderversion - Mulliga maffiga mysiga bokstaven M i repris - Tennislåten i repris - Vårvisan i repris - Tänk om Y inte fanns i repris
Siffersketcher - Två-fågeln (siffran 2) - 3-2-1-principen (siffran 3) - Magnus går INTE i fällan (siffran 7)
Lattjolajbanlådan - Ko, Höna, Lamm och Elefant (del 5; bokstaven Ö) - Lejon, Haj, Krokodil och Räka (del 17; bokstaven R - lucia) - Talgoxe, Myskoxe, Ekoxe och Struts (del 25; bokstaven X) - Gris, Kalkon, Räv och Lutfisk (del 28; bokstaven F - jul)
Fristående sketcher - Brasse ska måla dörrposten - Brasse skriver korv - Framåt- och bakåtsimningen - Här och där i repris - Korvkakan - I jeansaffären - Lotteriet - Modeuppvisningen - Nyckeln vid tunnan - Prinsessbakelsen - Skrivmaskinen - Största bilen - Största fisken - Sätta knorren på grisen
Många repriser, så bilder av dessa sketcher hade visats i den ofärdiga uppföljarvideon. Återigen är Fem Myror något av det mest mystiska som finns just nu
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 december 2025 kl. 12:32:29
Håller med! En av Sveriges mest älskade serier har behandlats på ett mycket märkligt sätt. Att till största delen plagiera ett mindre urval på hyrvideo och sedan lägga det på DVD-skivorna är inte en seriös marknadsföring.
Den enda säsong som finns på "playen" är julkalendern, resten har helt skuffats undan. Återigen, detta är en av Sveriges mest älskade TV-serier och borde behandlas på ett bättre sätt än vad som nu gjorts.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 6 december 2025 kl. 13:17:29
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 6 december 2025 kl. 12:32:29Håller med! En av Sveriges mest älskade serier har behandlats på ett mycket märkligt sätt. Att till största delen plagiera ett mindre urval på hyrvideo och sedan lägga det på DVD-skivorna är inte en seriös marknadsföring.
Den enda säsong som finns på "playen" är julkalendern, resten har helt skuffats undan. Återigen, detta är en av Sveriges mest älskade TV-serier och borde behandlas på ett bättre sätt än vad som nu gjorts.
Jag håller fullständigt med. Det är minst sagt märkligt att inte, på både DVD och SVT Play, kunnat släppa 1980-talsredigeringen; som ju är den form som de flesta i dagens läge är mest vana vid att se serien i.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 6 december 2025 kl. 14:04:36
En viss strutgubbe lyckas tillsammans med en spattig tomte förvandla Evas luciatåg till Ljusets Brottning
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 december 2025 kl. 22:19:51
Kopian av Fem myrors julshow som finns på Svensk Mediedatabas (Kungliga biblioteket) är bandad på det (numer okända) videoformatet U-Matic. Denna kopia lider (eller ska lida) av störningar av både bild och ljud, samt har drabbats av bandskada.
@Daniel Hofverberg tror du att det skulle kunna vara denna kopia? Oavsett vad kvittar det enligt mig hur den tekniska kvalitén är, huvudsaken är att programmet finns bevarat och att det såklart är bra förstås :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 7 december 2025 kl. 16:05:06
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 3 september 2025 kl. 23:29:12I del 17 förekommer Brasse som jultomte, som av någon anledning inte är komplett. I denna version är det bara andra halvan av sketchen som är med, dvs när Brasse kommer hem och alla öppnar paketen. På DVD är hela sketchen med.
En egendomlig tomte kommer på besök men här får man alltså inte se när Brasse är tomte. LÖGNARE!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 7 december 2025 kl. 16:10:14
Kanske det. Det jag dock undrar är om versionerna av Finaste granen i sta'n och det övriga materialet som är med i julkalendern är identiska med dem som är med i julshowen från -76, med tanke på att Ljusets brottning (luciaspecialen) är annorlunda på hemvideo och i 1984 års version.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 8 december 2025 kl. 16:42:43
Oklart om den verkligen visades i julkalendern första gången, den kan ju ha visats i julshowen från -76 med tanke på att det är jultema. Eller, så kan det ha spelats in för julshowen men fick inte plats där och istället togs med i kalendern.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 december 2025 kl. 11:00:16
@Daniel Hofverberg kommer julshowen ligga i samma projekt som det övriga innehållet eller komma det ligga i ett separat?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 9 december 2025 kl. 11:02:33
Sketcher som finns på "playen" och Archive Två-skolan (siffran 2) Tre-sibyllan (siffran 3) Magnus och Eva spelar golf (siffran 8 ) Brasse åker upp-och-ner-maskin Brasse fyller år
Sketcher som enbart finns på Archive Magnus går i fällan - Djurlådan (siffran 9) Brasse skriver sitt namn
Sketcher som (för närvarande) inte finns tillgänglig på internet Trevåningssängen (Brasse kan inte sova)
Samtliga sketcher har visats i 1984 års version, och om vi håller tummarna kanske den sistnämnda dyker upp igen :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 9 december 2025 kl. 14:07:31
Sketcher som finns på "playen" och Archive Två-skolan (siffran 2) Tre-sibyllan (siffran 3) Magnus och Eva spelar golf (siffran 8 ) Brasse åker upp-och-ner-maskin Brasse fyller år
Sketcher som enbart finns på Archive Magnus går i fällan - Djurlådan (siffran 9) Brasse skriver sitt namn
Sketcher som (för närvarande) inte finns tillgänglig på internet Trevåningssängen (Brasse kan inte sova)
Samtliga sketcher har visats i 1984 års version, och om vi håller tummarna kanske den sistnämnda dyker upp igen :)
Tror att jag såg den sistnämnda på VHS när jag var barn & tror också den låg ute på Youtube tidigare. Med copyright problem kan man aldrig vara säker
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 december 2025 kl. 20:26:44
Ja verkligen! :) Glömde kanske nämna att det är 59 originalavsnitt (då räknas julshowen). Resterande 83 avsnitt är innehållet i tre olika urvalsrepriser; Fem små myror, 1978 års version och 1984 års version.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 10 december 2025 kl. 22:28:05
En rolig detalj är amerikanska Sesam lånade flera av de tecknade kortfilmerna av Owe Gustafson, och den serien är ju i sin tur inspirationskällan till Fem myror. Man undrar ju dock hur de har hamnat i USA.
I de flesta fall är det två olika speakerröster för kortfilmerna, en manlig för siffrorna 2-4 och en kvinnlig för siffrorna 5-9. De första gångerna de var med (började 1980) var det dock ingen speakerröst. Av någon anledning förekommer ingen av kortfilmerna om siffran 1.
https://www.youtube.com/watch?v=UZsczaZT4nE
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 11 december 2025 kl. 17:00:59
Ljusets Brottning borde laddas upp på lucia eller vad säger ni?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 20:30:15
Hm, hur menar du nu? Menar du att man ska se luciaavsnittet av Fem myror-julkalendern (både på "playen" och Archive), lyssna på låten eller att Fem myrors julshow ska laddas upp då (då Ljusets brottning är med där)?
Jag kommer självklart lyssna på låten när det är lucia, eftersom det passar :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 11 december 2025 kl. 20:31:03
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 20:30:15Hm, hur menar du nu? Menar du att man ska se luciaavsnittet av Fem myror-julkalendern (både på "playen" och Archive), lyssna på låten eller att Fem myrors julshow ska laddas upp då (då Ljusets brottning är med där)?
Jag kommer självklart lyssna på låten när det är lucia, eftersom det passar :)
Sistnämnda för originalet av Ljusets Brottning
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 20:34:38
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 20:37:24
Märkte precis att de tre första videodelarna ligger uppe på Archive :) I detta fall är de hopklippt med varandra. Där återfinns den ovisade Lattjolajbanlådan, Trevåningssängen och den alternativa tagningen till Magnus och Brasses rop "Rörrockare" i Rörmokarrock.
https://archive.org/details/femmyror-1-og
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 11 december 2025 kl. 21:03:11
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 20:37:24Märkte precis att de tre första videodelarna ligger uppe på Archive :) I detta fall är de hopklippt med varandra. Där återfinns den ovisade Lattjolajbanlådan, Trevåningssängen och den alternativa tagningen till Magnus och Brasses rop "Rörrockare" i Rörmokarrock.
https://archive.org/details/femmyror-1-og
Exakt var kan jag hitta dessa i videon? Orkar inte titta i 3 timmar, Scoop Guy är också han som laddat upp Fem Myror videorna jag länkat till tidigare
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 23:14:44
Jag ska försöka färdigställa och få ut Fem myrors julshow så fort som möjligt, men jag har väldigt fullt upp just nu med julklappsinköp, julpynt, städning, arbetet med Dubbningshemsidan och förstås mitt ordinarie arbete...
Därför är det nog inte så troligt att jag hinner ladda upp Fem myrors julshow till på lördag, då jag just nu måste prioritera julklappar - mycket finns nämligen inte (längre) att få tag i fysiskt här i Skellefteå, och ska man beställa på nätet så börjar det bli lite tajt om tid att hinna före jul...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 12 december 2025 kl. 08:03:01
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 december 2025 kl. 00:11:25Jag ska försöka färdigställa och få ut Fem myrors julshow så fort som möjligt, men jag har väldigt fullt upp just nu med julklappsinköp, julpynt, städning, arbetet med Dubbningshemsidan och förstås mitt ordinarie arbete...
Därför är det nog inte så troligt att jag hinner ladda upp Fem myrors julshow till på lördag, då jag just nu måste prioritera julklappar - mycket finns nämligen inte (längre) att få tag i fysiskt här i Skellefteå, och ska man beställa på nätet så börjar det bli lite tajt om tid att hinna före jul...
Det är lugnt! Ta den tid du behöver och prioritera det som känns viktigast.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 14 december 2025 kl. 11:34:01
När Ljusets Brottning inte blev av igår länkar jag denna video idag med bästa skämten :D https://www.youtube.com/watch?v=nw87Z4Ej4Po
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 14 december 2025 kl. 15:02:47
Han såg Monsieurs inlägg & återskapade videon, om Monsieur såg originella sändningstiden såg det ut så här? Ingenting jag förväntade mig idag https://www.youtube.com/watch?v=9eLL7i__j_A
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 14 december 2025 kl. 16:07:41
Citat från: MOA skrivet 14 december 2025 kl. 15:02:47Han såg Monsieurs inlägg & återskapade videon, om Monsieur såg originella sändningstiden såg det ut så här? Ingenting jag förväntade mig idag https://www.youtube.com/watch?v=9eLL7i__j_A
Jajamän! Jag såg både detta avsnitt och serien i helhet när den repriserades 2007-2008. Det såg ut exakt så där!
Undrar om denna sketch är med i julshowen.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 14 december 2025 kl. 20:30:56
Ett riktigt helgerån att den aldrig släpptes på DVD, skämten är bara så komiskt passande Han såg ett till inlägg & laddade upp denna video, varför fick inte Brasse vara med? https://www.youtube.com/watch?v=SzPpzUYEemQ
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 14 december 2025 kl. 21:59:02
Citat från: MOA skrivet 14 december 2025 kl. 21:33:24Ett riktigt helgerån att den aldrig släpptes på DVD, skämten är bara så komiskt passande Han såg ett till inlägg & laddade upp denna video, varför fick inte Brasse vara med? https://www.youtube.com/watch?v=SzPpzUYEemQ
Mycket obegripligt att serien aldrig släppts i en seriös DVD-utgåva! Skulle vara kul om Brasses gåta också kunde få vara med i videon ifall inte alla känner till Internet Archive.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 14 december 2025 kl. 22:00:18
@Daniel Hofverberg är även julshowen inbakad i en stor fil precis som 1978 års version?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2025 kl. 22:18:20
Ja, så därför måste jag klippa ner den innan jag kan lägga upp den. Det är just därför jag inte kan lägga ut den omedelbart, men förhoppningsvis kan jag ordna det snart. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 14 december 2025 kl. 22:47:37
Jag beställde de sista julklapparna igår kväll, så det är bara att hoppas att allt hinner komma i tid - frakten brukar ta lite längre tid till Norrland, så helt riskfritt är det inte...
Problemet nu är att strax efter det fick jag följande måttligt förtroendeingivande meddelande vid start av datorn: 20251217_004942.jpg
Så vet inte om jag måste börja se mig om efter en ny laptop... :(
Hursomhelst måste jag alltså nu först prioritera att säkerhetskopiera allt viktigt från laptopen innan jag kan satsa på Fem myrors julshow, för att vara säker på att inget viktigt går förlorat om datorn/SSD-disken plötsligt dör utan förvarning.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 17 december 2025 kl. 12:24:08
Problemet nu är att strax efter det fick jag följande måttligt förtroendeingivande meddelande vid start av datorn: 20251217_004942.jpg
Så vet inte om jag måste börja se mig om efter en ny laptop... :(
Hursomhelst måste jag alltså nu först prioritera att säkerhetskopiera allt viktigt från laptopen innan jag kan satsa på Fem myrors julshow, för att vara säker på att inget viktigt går förlorat om datorn/SSD-disken plötsligt dör utan förvarning.
Det var tråkigt att höra att det gått illa för din dator :( Går det snabbt att säkerhetskopiera? Är det mycket på datorn som är oersättligt material?
Hoppas allt löser sig!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 17 december 2025 kl. 14:02:26
Problemet nu är att strax efter det fick jag följande måttligt förtroendeingivande meddelande vid start av datorn: 20251217_004942.jpg
Så vet inte om jag måste börja se mig om efter en ny laptop... :(
Hursomhelst måste jag alltså nu först prioritera att säkerhetskopiera allt viktigt från laptopen innan jag kan satsa på Fem myrors julshow, för att vara säker på att inget viktigt går förlorat om datorn/SSD-disken plötsligt dör utan förvarning.
En julklapp till dig själv innan julafton, typiskt att det måste inträffa nu. Hur gammal är datorn?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 14:22:39
Den är nog runt 10 år gammal, så den börjar ha gjort sitt och är ganska långsam - så egentligen har jag tänkt på att införskaffa en ny laptop ett tag nu, men det är ju dålig tajming att det skulle behöva ske just nu; det vore ju bättre om man hade tid på sig att leta runt och hitta en bra dator till ett rimligt pris utan att behöva hasta...
Jag hade egentligen hoppats på att datorn skulle hålla ett år till, så att jag under nästa år skulle ha god tid på mig att leta runt och hitta en ny dator; men det ser inte ut som att det blir så... :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 17 december 2025 kl. 15:01:59
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 14:22:39Den är nog runt 10 år gammal, så den börjar ha gjort sitt och är ganska långsam - så egentligen har jag tänkt på att införskaffa en ny laptop ett tag nu, men det är ju dålig tajming att det skulle behöva ske just nu; det vore ju bättre om man hade tid på sig att leta runt och hitta en bra dator till ett rimligt pris utan att behöva hasta...
Jag hade egentligen hoppats på att datorn skulle hålla ett år till, så att jag under nästa år skulle ha god tid på mig att leta runt och hitta en ny dator; men det ser inte ut som att det blir så... :(
Bara inte Fem Myror försvinner nu för då är allting kört
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 17 december 2025 kl. 15:16:51
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 14:22:39Den är nog runt 10 år gammal, så den börjar ha gjort sitt och är ganska långsam - så egentligen har jag tänkt på att införskaffa en ny laptop ett tag nu, men det är ju dålig tajming att det skulle behöva ske just nu; det vore ju bättre om man hade tid på sig att leta runt och hitta en bra dator till ett rimligt pris utan att behöva hasta...
Jag hade egentligen hoppats på att datorn skulle hålla ett år till, så att jag under nästa år skulle ha god tid på mig att leta runt och hitta en ny dator; men det ser inte ut som att det blir så... :(
Har den lagt av helt och hållet?
Precis som @MOA säger så är det verkligen tråkigt att detta ska hända nu. Hoppar det löser sig!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 17 december 2025 kl. 15:18:19
En tröst är ju att det finns ändå finns 32 avsnitt uppladdade på Archive, varav ett påminner ganska mycket om julshowen. Det är ju bättre än ingenting ;)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 17 december 2025 kl. 16:01:17
Det måste det vara, Ljusets brottning är med i alla fall! Dock vet jag inte vilken ordning de kommer i, eller om det är något exklusivt material med där.
Mycket riktigt får vi inte glömma julkalendern såklart! ;)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 23:42:24
Precis som @MOA säger så är det verkligen tråkigt att detta ska hända nu. Hoppar det löser sig!
Nej, datorn startar och fungerar normalt än - men exakt samma meddelande dyker upp varje gång jag startar datorn, och då måste jag trycka Enter för att tvinga uppstart för att ta mig förbi det. Så det känns inte direkt förtroendeingivande, men om det betyder att datorn dör imorgon eller om ett halvår är väl omöjligt att svara på...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 18 december 2025 kl. 07:40:43
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 23:42:24Jag har säkerhetskopierat Fem myrors julshow till ett USB-minne, så bara inte USB-minnet också dör är det lugnt. :) Nej, datorn startar och fungerar normalt än - men exakt samma meddelande dyker upp varje gång jag startar datorn, och då måste jag trycka Enter för att tvinga uppstart för att ta mig förbi det. Så det känns inte direkt förtroendeingivande, men om det betyder att datorn dör imorgon eller om ett halvår är väl omöjligt att svara på...
Skönt att du lyckats rädda materialet! Hoppas också att inte även USB-minnet säckar ihop.
När tror du som tidigast att julshowen kan dyka upp på Archive?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 18 december 2025 kl. 11:01:59
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 23:42:24Jag har säkerhetskopierat Fem myrors julshow till ett USB-minne, så bara inte USB-minnet också dör är det lugnt. :) Nej, datorn startar och fungerar normalt än - men exakt samma meddelande dyker upp varje gång jag startar datorn, och då måste jag trycka Enter för att tvinga uppstart för att ta mig förbi det. Så det känns inte direkt förtroendeingivande, men om det betyder att datorn dör imorgon eller om ett halvår är väl omöjligt att svara på...
Varning, kan nog hända när som helst, bra att du lyckats bevara julklappen Daniel
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 20 december 2025 kl. 22:02:12
@Daniel Hofverberg hur går det med datorn och med Fem myrors julshow? Är materialet utklippt?
Hoppas allt går vägen och att du får en god jul trots situationen med datorn!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2025 kl. 10:02:56
Hoppas allt går vägen och att du får en god jul trots situationen med datorn!
Tyvärr har det strulat med klippningen av filen, då filen tydligen inte känner för att bli klippt... ;)
Nu kanske jag har hittat en lösning, men det vet jag inte än. Men om det fungerar som jag tror, så hoppas jag kunna ladda upp Fem myrors julshow ikväll - men inga löften, då det som sagt är något med filen som gör att åtminstone vissa program inte verkar vilja handskas med den. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 23 december 2025 kl. 11:01:29
Nu kanske jag har hittat en lösning, men det vet jag inte än. Men om det fungerar som jag tror, så hoppas jag kunna ladda upp Fem myrors julshow ikväll - men inga löften, då det som sagt är något med filen som gör att åtminstone vissa program inte verkar vilja handskas med den. :)
Som med ett avsnitt från 78 års version, könstigt att vissa filer ta så lång tid att klippa
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 23 december 2025 kl. 12:06:04
Nu kanske jag har hittat en lösning, men det vet jag inte än. Men om det fungerar som jag tror, så hoppas jag kunna ladda upp Fem myrors julshow ikväll - men inga löften, då det som sagt är något med filen som gör att åtminstone vissa program inte verkar vilja handskas med den. :)
Det låter bra :) Hoppas det går vägen!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 24 december 2025 kl. 03:31:16
Jag har goda och dåliga nyheter. Jag har lyckats klippa ner filen, men upptäckte nu att den klippta versionen har blivit osynk någonstans efter vägen; som inte originalet är. Det är perfekt synk i början, men i slutet är ljudet och bilden påtagligt osynk - exakt hur det kommer sig eller när felet uppstår vet jag inte, och då jag har fullt upp med så mycket annat inför julen hinner jag inte kolla upp det närmare. :(
Därför gör jag så att jag laddar upp Fem myrors julshow i befintligt skick nu (som del av samma video på Archive som tidigare), och när jag hinner försöker jag korrigera problemet och ladda upp en korrigerad version senare - men då det troligen kan dröja några dagar, så laddar jag upp den nuvarande versionen nu, så att ni har någonting att se. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 24 december 2025 kl. 10:00:58
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 december 2025 kl. 03:31:16Jag har goda och dåliga nyheter. Jag har lyckats klippa ner filen, men upptäckte nu att den klippta versionen har blivit osynk någonstans efter vägen; som inte originalet är. Det är perfekt synk i början, men i slutet är ljudet och bilden påtagligt osynk - exakt hur det kommer sig eller när felet uppstår vet jag inte, och då jag har fullt upp med så mycket annat inför julen hinner jag inte kolla upp det närmare. :(
Därför gör jag så att jag laddar upp Fem myrors julshow i befintligt skick nu (som del av samma video på Archive som tidigare), och när jag hinner försöker jag korrigera problemet och ladda upp en korrigerad version senare - men då det troligen kan dröja några dagar, så laddar jag upp den nuvarande versionen nu, så att ni har någonting att se. :)
Det gör absolut ingenting! Huvudsaken är att materialet är njutbart, vilket det verkligen är! :) En himla många myr och elefant-hälsningar önskar jag er alla!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2025 kl. 02:56:13
Har ni inte hittat åt den, så finns videon alltså här: https://archive.org/details/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-1978/Fem+myrors+julshow+(1976).mp4
Om du eller någon annan kan se var/hur det går snett med synken, så skulle det också underlätta för mig. Med andra ord: är det vid ett eller flera specifika tillfällen som det blir osynk (så att synken är rätt före det), eller blir det gradvis mer och mer osynk under hela filmens gång?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 25 december 2025 kl. 12:14:12
@Daniel Hofverberg Vid 19:39 hör jag något konstigt ljud varpå någon bildruta försvinner. Jag tror det det kan vara där det konstiga händer.
För övrigt tyckte jag att bilden var ganska fin för att vara en videokopia. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 26 december 2025 kl. 19:31:53
En sen julklapp är att den ovisade lattjolajbanlådan laddades upp igen https://www.youtube.com/watch?v=mytQWx2igGk
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 december 2025 kl. 22:55:06
När jag såg Fem Myrors Julshow slutade videon att spela vid 9:53, troligtvis en glitch. Blev tvungen att hoppa över några sekunder & efter det spelades videon upp utan problem. Tomten är lyckligtvis med i sin helhet, egendomligt bra
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 december 2025 kl. 23:53:42
Jag har sett Fem myrors julshow och är överraskad över en del saker.
1. Slutet av Finaste granen i sta'n är helt annorlunda jämfört med versionen som använts i julkalendern och alla senare versioner. Det är först och främst en helt annan tagning när Magnus utbrister "Åh vilken gran". Kameran är närmare F-julgranen när den hissas upp upp och ner. Därefter följer en annan tagning när de dansar ner från stora scenen, dock med samma melodislinga som i den "klassiska versionen".
2. Det är möjligt att det är den tekniska kvaliteten som spökar, men bakgrundsfärgen i den tecknade kortfilmen med elefanterna som visar bokstaven F är i denna version rosa. I julkalendern och 1984 års version, samt på hemvideo är det en röd bakgrund. I 1978 års version är det dock en rosa bakgrund. Färgskalan varierar! Dessutom spelas kortfilmen bara upp en gång och inte två gånger som det brukar vara i den klassiska versionen.
3. Det största överraskningen dock är att versionen av Ljusets brottning som dyker upp här samma som senare kom att användas på hemvideo och i 1984 års version. Jag som under alla år trodde att detta var en alternativ version. Det är alltså denna version som är originalversion! Då är det i själva verket kalenderversionen som är en "alternativ" tagning.
4. Mellanspelet med barnen som läser dikten Tomten av Viktor Rydberg är likaså annorlunda här. Detta hade jag dock glömt eftersom jag under alla åren varit van vid kalenderversionen av just julspecialen och dessutom inte sett 1984 års version på evigheter.
5. Sist av allt; jag är förvånad över att det bara är ett mellanspel med namn på F. Det är bara pojknamn på F och inte flicknamn.
(Jag hade förresten helt fel att Först-och sist-marschen skulle vara med här. Anledningen till att jag trodde att den skulle vara med var att det i tidningen stod att "Först, sist och mittemellan" är gästartist. Och jag borde ha förstått att det var fel.)
Men precis som med 1978 års version har det varit underbart och roligt att ta del av ännu en bortglömd TV-raritet. Hoppas som sagt på en ny DVD-utgåva av serien! Detta var en härlig upplevelse!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 december 2025 kl. 23:54:25
Citat från: MOA skrivet 26 december 2025 kl. 23:35:32När jag såg Fem Myrors Julshow slutade videon att spela vid 9:53, troligtvis en glitch. Blev tvungen att hoppa över några sekunder & efter det spelades videon upp utan problem. Tomten är lyckligtvis med i sin helhet, egendomligt bra
Mycket konstigt ??? För mig spelades det upp utan problem.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: A skrivet 26 december 2025 kl. 23:59:39
Angående namnen måste jag fråga vem som heter Ferenc? Knappast vanligt idag & troligen inte så vanligt då heller. Roligaste var att se julversionen av lattjolajbanlådan som jag laddade upp för nästan 11 år sedan
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 27 december 2025 kl. 13:45:19
Citat från: MOA skrivet 27 december 2025 kl. 11:04:56Angående namnen måste jag fråga vem som heter Ferenc? Knappast vanligt idag & troligen inte så vanligt då heller. Roligaste var att se julversionen av lattjolajbanlådan som jag laddade upp för nästan 11 år sedan
Ferenc är en ungersk variant av det latinska namnet Franciscus, som betyder fransman. Populärt namn i Ungern, men knappast i Sverige.
Precis som du nämnde ovan var det väldigt kul att se Lattjolajbanlådan i jultappning.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 27 december 2025 kl. 13:47:00
Imorse kom jag att tänka på ett par saker till angående programmet.
1. Att julsketcherna förekom här för första gången visste jag ju sedan tidigare, men att Alfabetsresan (sång) och ramsan ABCD råttan kokar te dök upp här för första gången var jag inte lika förberedd på.
2. Det är också underligt att det inte är något mellanspel mellan Brasse som jultomte och Finaste granen i sta'n i repris. I vanliga fall är det mellanspel såsom en tecknad kortfilm eller några av namnskyltarna. Här hoppar det direkt till det sistnämnda inslaget.
3. Det kändes också väldigt speciellt att höra elefanten säga i slutet "Nu är det jul", istället för "Nu är det slut". Det tyder med andra ord på att det är en julspecial.
4. Programmet presenterades i tidningarna som ett "smakprov" på den nya säsongen som så småningom blev julkalender i slutändan. För att vara ett smakprov på en TV-serie skulle jag (Monsieur Hulot) säga att det är ett suveränt sådant! Extra roligt och speciellt var det att se det (fram tills nu) okända slutet av Finaste granen i sta'n.
Det enda som återstår är ju att se säsong 1 och 2 (från 1973 till 1975), samt resten av Fem små myror... (1977), men det är ju i nuläget oklart om vi någonsin kommer få göra det med tanke på att SVT bara har rätt till att visa julkalendern :-\
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 27 december 2025 kl. 13:49:39
Vidare skulle det ju också vara hur kul som helst om ett "Fem myror-museum" skulle öppnas. Då skulle man ju bland annat ställa ut ett urval av kläderna som trion bar under programmet, djuren från samtliga Lattjolajbanlådor och mycket mer. Men även det skulle väl dröja.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 27 december 2025 kl. 14:04:36
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 december 2025 kl. 13:47:002. Det är också underligt att det inte är något mellanspel mellan Brasse som jultomte och Finaste granen i sta'n i repris. I vanliga fall är det mellanspel såsom en tecknad kortfilm eller några av namnskyltarna. Här hoppar det direkt till det sistnämnda inslaget.
3. Det kändes också väldigt speciellt att höra elefanten säga i slutet "Nu är det jul", istället för "Nu är det slut". Det tyder med andra ord på att det är en julspecial.
Reagerade också på det, var det inte mellanspel på Tomten när han sändes i repris? Eller vänta, där måste det vart mellanspel på något annat
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Tintin skrivet 27 december 2025 kl. 15:18:25
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 december 2025 kl. 13:49:39Vidare skulle det ju också vara hur kul som helst om ett "Fem myror-museum" skulle öppnas. Då skulle man ju bland annat ställa ut ett urval av kläderna som trion bar under programmet, djuren från samtliga Lattjolajbanlådor och mycket mer. Men även det skulle väl dröja.
Åbergs Museum (i Bålsta) hade en tillfällig utställning 2019 med Owe Gustafsons illustrationer och konst.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 28 december 2025 kl. 14:04:14
Denna video förklarar ännu en gång att serien drabbats av en förbannelse. Det finns fortfarande inte några bilder på slutsketcherna för avsnitten 29, 34, 37, 38 och 39. Det enda vi kan hoppas på är att någon själ har något avsnitt av 1984 års version digitaliserat.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 januari 2026 kl. 20:32:25
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 1 januari 2026 kl. 20:21:50Denna video förklarar ännu en gång att serien drabbats av en förbannelse. Det finns fortfarande inte några bilder på slutsketcherna för avsnitten 29, 34, 37, 38 och 39. Det enda vi kan hoppas på är att någon själ har något avsnitt av 1984 års version digitaliserat.
Betyder alltså att dom sketcherna inte finns med i 78 års version. Finns säkert någon själ som digitaliserat avsnitt, får vi hoppas. Fem Myror är något av det mest mystiska som finns just nu
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 januari 2026 kl. 22:51:59
Citat från: MOA skrivet 1 januari 2026 kl. 20:32:25Betyder alltså att dom sketcherna inte finns med i 78 års version. Finns säkert någon själ som digitaliserat avsnitt, får vi hoppas. Fem Myror är något av det mest mystiska som finns just nu
Mycket riktigt, det betyder att de sketcherna saknas i 1978 års version :-\
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 1 januari 2026 kl. 23:13:34
Jag skulle också verkligen vilja få tag i 1984 års populärversion.
Jag trodde att jag hade alla avsnitt av den serien, men hittar tyvärr ingenting på hårddiskarna - så antingen minns jag fel och att jag inte hann få dessa av min numera bortgångne kontakt, eller också finns det på den havererade hårddisken som jag inte vet om det går att få liv i... :(
Möjligtvis kan jag ha bränt ut avsnitten på DVD-skivor, om jag hade ont om hårddiskutrymme, men jag har inget konkret minne av att jag skulle ha gjort det.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 januari 2026 kl. 12:35:19
Har gjort lite mer forskningar kring serien har en hel del nyheter:
- Tidigare har jag noterat en rad tecknade som ovisade innan urvalsrepriserna, som till exempel 2 giraffer (siffran 2) eller 4 ankor (siffran 4). Och nu har jag fått reda på att de visst har visats innan julkalendern! De ingick nämligen i säsong 2 från 1975!
Säsongen visades sista gången 1976, så inslaget om 4 ankor visades alltså sista gången i svensk TV 1976 för att sedan visas i amerikansk TV flera gånger under 80-talet i Sesame Street.
1982 gavs kortfilmen ut på svensk hyrvideo, och sedan på köpvideo och slutligen DVD, tillsammans med en annan tecknad kortfilm om siffran 4; 4 primater som inte visats i TV sedan 1976.
- Ett till inslag som har varit helt okänd i TV sedan 1976 men som givits ut på hemvideo är inslaget om pojknamn på M; Max, MagnusochMarkus. Inslaget om flicknamn på M från 1975 har varit helt okänd sedan -76.
Faktum är att jag misstänker det finns många fler inslag ur 1975 års omgång som varit okända sedan -76. Det är nog inte bara inslag från säsong 1 som är okänt, det är nog mycket mer!
Precis som @MOA säger är denna serie bland det mystiska som finns just nu. Men vi får hoppas att de okända avsnitten av serien uppmärksammas en dag! TV-entusiaster glömmer aldrig!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 januari 2026 kl. 14:02:22
- Tidigare har jag noterat en rad tecknade som ovisade innan urvalsrepriserna, som till exempel 2 giraffer (siffran 2) eller 4 ankor (siffran 4). Och nu har jag fått reda på att de visst har visats innan julkalendern! De ingick nämligen i säsong 2 från 1975!
Säsongen visades sista gången 1976, så inslaget om 4 ankor visades alltså sista gången i svensk TV 1976 för att sedan visas i amerikansk TV flera gånger under 80-talet i Sesame Street.
1982 gavs kortfilmen ut på svensk hyrvideo, och sedan på köpvideo och slutligen DVD, tillsammans med en annan tecknad kortfilm om siffran 4; 4 primater som inte visats i TV sedan 1976.
- Ett till inslag som har varit helt okänd i TV sedan 1976 men som givits ut på hemvideo är inslaget om pojknamn på M; Max, MagnusochMarkus. Inslaget om flicknamn på M från 1975 har varit helt okänd sedan -76.
Vilka killnamn & tjejnamn visas i alla andra versioner? Magnus vore självklart
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 3 januari 2026 kl. 15:19:08
Namnskyltarna för bokstäverna A, I, K, L, O och S som gjordes 1975 återanvändes i julkalendern (orörda).
Bokstäverna B, E, M och R gjordes däremot om för julkalendern. Namnskyltarna med bokstaven E som gjordes för julkalendern har enbart använts där, eftersom originalversionen från 1975 kom att användas från och med 1978 års version.
Namnskyltarna för bokstaven B (tillsammans med bokstaven E) kom att återanvändas i 1984 års version.
Vad gäller namnskyltarna för bokstaven M är det bara pojknamnen från 1975 som återanvänts i senare upplaga - på hemvideo. Annars har de varit, tillsammans med flicknamnen på M och bokstaven R varit helt okända sedan 1976.
Just det, jag skulle ju lista upp vilka namn som förekommer i samtliga versioner av respektive bokstav, här kommer listan:
Bokstaven B: Bodil och Barbro. BokstavenE: Erik
Beträffande bokstäverna M och R finns det för närvarande inga uppgifter.
Hoppas mitt svar kändes tydligt!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 januari 2026 kl. 16:02:10
Bokstäverna B, E, M och R gjordes däremot om för julkalendern. Namnskyltarna med bokstaven E som gjordes för julkalendern har enbart använts där, eftersom originalversionen från 1975 kom att användas från och med 1978 års version.
Namnskyltarna för bokstaven B (tillsammans med bokstaven E) kom att återanvändas i 1984 års version.
Vad gäller namnskyltarna för bokstaven M är det bara pojknamnen från 1975 som återanvänts i senare upplaga - på hemvideo. Annars har de varit, tillsammans med flicknamnen på M och bokstaven R varit helt okända sedan 1976.
Just det, jag skulle ju lista upp vilka namn som förekommer i samtliga versioner av respektive bokstav, här kommer listan:
Bokstaven B: Bodil och Barbro. BokstavenE: Erik
Beträffande bokstäverna M och R finns det för närvarande inga uppgifter.
Hoppas mitt svar kändes tydligt!
Inte 3 namn? Bara 2 & 1? Helkönstigt
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 4 januari 2026 kl. 17:51:48
Jag vet att jag kanske redan sagt det, men jag har en obehaglig känsla av att serien måste lida av en förbannelse.
Ja Monsieur har nämnt det minst 5 gånger nu, blev också nyfiken på alla namn som visas i nästan alla avsnitt. Troligen för att jag inte orkar titta på alla avsnitt https://www.youtube.com/watch?v=KYU-NwEOzJ8 Antar att detta är alternativet
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 januari 2026 kl. 10:12:31
Citat från: MOA skrivet 4 januari 2026 kl. 19:01:54Ja Monsieur har nämnt det minst 5 gånger nu, blev också nyfiken på alla namn som visas i nästan alla avsnitt. Troligen för att jag inte orkar titta på alla avsnitt https://www.youtube.com/watch?v=KYU-NwEOzJ8 Antar att detta är alternativet
Ja, detta är den alternativa versionen av Rörmokarrock som användes på hyrvideo 1983.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 januari 2026 kl. 17:15:29
Jag vet inte om Scoop Guy är medlem här på forumet, men om så är fallet har jag ett en fråga till personen:
Du har ju lagt upp en rekonstruktion av andra halvan av avsnitt 14 av 1984 års version, (som handlar om bokstaven N och siffran 8), men har du möjlighet till att rekonstruera hela avsnittet, dvs båda halvorna? Det går nämligen, materialet du behöver lägga till i början är följande:
Go'nattvisan (Bokstaven N) Elefantbokstäver - N Pojknamn på N Lattjolajbanlådan - Svan, Giraff, Struts och Talgoxe (versionen som ligger på Youtube) 1-20 med fyrverkeri (tecknad film) - finns på Archive
Här är videon med Lattjolajbanlådan: https://www.youtube.com/watch?v=KJDXcoOL_KI
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 januari 2026 kl. 19:28:57
Jag ser att fyra avsnitt från 1984 års version (avsnitt 1, 3, 14 och 16) rekonstruerats på Archive av Scoop Guy. Trots att det inte är originalversionerna så var mycket roligt att se avsnitten! :)
Jag vet inte om jag skrivit detta innan, men sagan som är i avsnitt 4 (bokstaven E och siffran 3) är också en (numer svårtillgänglig) saga med Tomas Löfdahl.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Rotwang skrivet 9 januari 2026 kl. 21:55:24
Avsnitt 4 av 1984 års version finns här (bokstaven E och siffran 3) https://archive.org/details/femmyror1984del4 (https://archive.org/details/femmyror1984del4)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 9 januari 2026 kl. 22:40:42
Vem har laddat upp denna?!😃 Underbart att det ligger uppe en till del! Hoppas vi också får återse andra svårfunna delar som 37, 38 eller 39.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 10 januari 2026 kl. 21:34:53
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 9 januari 2026 kl. 19:28:57Jag ser att fyra avsnitt från 1984 års version (avsnitt 1, 3, 14 och 16) rekonstruerats på Archive av Scoop Guy. Trots att det inte är originalversionerna så var mycket roligt att se avsnitten! :)
Jag vet inte om jag skrivit detta innan, men sagan som är i avsnitt 4 (bokstaven E och siffran 3) är också en (numer svårtillgänglig) saga med Tomas Löfdahl.
Sagorna med Tomas Löfdahl släpptes aldrig på VHS eller DVD om jag fattat rätt?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 12 januari 2026 kl. 16:14:11
Nej. Ingen av sagorna i serien har släppts på hemvideo :-\ Men som tur finns samtliga med Monica Zetterlund och tre med Löfdahl att streama på internet :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 12 januari 2026 kl. 16:15:45
Och på tal om ingenting märker jag att fler och fler delar ur 1984 års version lagts upp på Archive. Den största överraskningen är ett helt avsnitt, i detta fall med en Tomas Löfdahl-saga. Det var inte igår! Då finns det ju fler någonstans. Så länge det finns liv finns det hopp!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 12 januari 2026 kl. 17:01:49
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 12 januari 2026 kl. 16:15:45Och på tal om ingenting märker jag att fler och fler delar ur 1984 års version lagts upp på Archive. Den största överraskningen är ett helt avsnitt, i detta fall med en Tomas Löfdahl-saga. Det var inte igår! Då finns det ju fler någonstans. Så länge det finns liv finns det hopp!
Vem kan det vara om det inte råkar vara Scoop Guy & vilket avsnitt dök plötsligt upp från ingenstans?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 13 januari 2026 kl. 20:28:55
Det undrar jag verkligen också! Det kan ju vara någon gäst som sett inläggen och sedan lagt upp det på Archive.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 februari 2026 kl. 15:12:47
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 12 januari 2026 kl. 16:15:45Och på tal om ingenting märker jag att fler och fler delar ur 1984 års version lagts upp på Archive. Den största överraskningen är ett helt avsnitt, i detta fall med en Tomas Löfdahl-saga. Det var inte igår! Då finns det ju fler någonstans. Så länge det finns liv finns det hopp!
Ursäkta men länkar till dessa avsnitt?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 februari 2026 kl. 19:40:11
För nästan 20 år sedan låg tre avsnitt av 1984 års version uppe, varje avsnitt uppdelat på två filer. Avsnitten som låg uppe var nr 13, 14 och 15 och var mycket tydligt VHS-inspelningar från 90-talet eftersom de var textade, då repriseringen av avsnitten (december 1990 och januari 1991) hade textning.
Men nu är dessa såklart borta :( Det får nog bli att ta kontakt med Rosa Mannen kanske. Precis som du sagt så är denna serie bland det mystiska som finns!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 februari 2026 kl. 19:11:58
Det som fortfarande gör mig en aning konfunderad är hur i all världens dar ett avsnitt ur 1984 års version dyker upp på Archive, från ingenstans! Och dessutom ett avsnitt vi pratar om på denna tråd. Det finns mycket som inte går att förklara!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 februari 2026 kl. 19:33:08
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 5 februari 2026 kl. 19:07:34För nästan 20 år sedan låg tre avsnitt av 1984 års version uppe, varje avsnitt uppdelat på två filer. Avsnitten som låg uppe var nr 13, 14 och 15 och var mycket tydligt VHS-inspelningar från 90-talet eftersom de var textade, då repriseringen av avsnitten (december 1990 och januari 1991) hade textning.
Men nu är dessa såklart borta :( Det får nog bli att ta kontakt med Rosa Mannen kanske. Precis som du sagt så är denna serie bland det mystiska som finns!
Så länge sedan? Minns du vad uppladdaren hette eller när videorna togs bort? Svåra frågor men intressant information
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 5 februari 2026 kl. 19:43:28
Nu har ju klippen varit borta så pass länge att jag inte längre minns exakt när, men jag anar att de kan ha plockats ner i mitten på 2010-talet.
Frågar troligen för att jag lever i en liknande situation men det får vi ta i ett annat ämne
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 1 mars 2026 kl. 22:58:08
Här kommer en mycket tragisk historia.
Den 29:e januari 1993 dog ju Eva Remaeus på Gran Canaria, men samma dag hemma i Sverige visades ett avsnitt av Fem myror i TV! Jepp, båda sakerna på samma dag :-\ Dock hade ingen vetskap då om att detta hände samtidigt, eftersom det kom fram två dagar senare att Eva avlidit.
För den som är nyfiken på vilket avsnitt som sändes var det avsnitt 24 ur 1984 års version, som innehöll följande sketcher:
- Rörmokarrock (bokstaven R) - Evas fest (siffran 6) - Schasam! (Eva som trollkarl) - Brasse skriver korv (inköpslistan) - Rörmokarrock i repris
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 mars 2026 kl. 23:31:58
Den 29:e januari 1993 dog ju Eva Remaeus på Gran Canaria, men samma dag hemma i Sverige visades ett avsnitt av Fem myror i TV! Jepp, båda sakerna på samma dag :-\ Dock hade ingen vetskap då om att detta hände samtidigt, eftersom det kom fram två dagar senare att Eva avlidit.
För den som är nyfiken på vilket avsnitt som sändes var det avsnitt 24 ur 1984 års version, som innehöll följande sketcher:
- Rörmokarrock (bokstaven R) - Evas fest (siffran 6) - Schasam! (Eva som trollkarl) - Brasse skriver korv (inköpslistan) - Rörmokarrock i repris
Mycket passande att visa Evas fest på bortgångsdagen, R.I.P
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 mars 2026 kl. 15:11:52
Likaså blir det ju sorgligt att se sketchen Schasam! idag, dvs när Eva är trollkarl och gör så att Magnus och Brasse slutligen fastnar i luften. Innan hon trollar bort sig säger hon "Tack för mig! Schasam!"
Dödsbudet måste ha kommit som en chock :'( Hon hann ju aldrig bli gammal heller. 42 är ingen ålder!
Sketchen Schasam! finns att se i avsnitt 4 av julkalendern och avsnitt 4 av 1978 års version (båda avsnitten om bokstaven S)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 2 mars 2026 kl. 16:02:22
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 mars 2026 kl. 15:11:52Likaså blir det ju sorgligt att se sketchen Schasam! idag, dvs när Eva är trollkarl och gör så att Magnus och Brasse slutligen fastnar i luften. Innan hon trollar bort sig säger hon "Tack för mig! Schasam!"
Dödsbudet måste ha kommit som en chock :'( Hon hann ju aldrig bli gammal heller. 42 är ingen ålder!
Sketchen Schasam! finns att se i avsnitt 4 av julkalendern och avsnitt 4 av 1978 års version (båda avsnitten om bokstaven S)
Sedan kunde dom sända programmet till minne av Eva, hon är för evigt saknad likt Magnus & Brasse
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: E skrivet 30 mars 2026 kl. 17:48:33
För er som kanske inte visste detta så hade programmet ett annat intro innan det med palmträdet bakom titeltexten kom till. Jag har laddat upp det på Youtube så kan ni titta själva Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter - Intro (Originalversionen) (https://www.youtube.com/watch?v=o3J8gu71Z3Y)
Om ni undrar hur jag hittade det så läs beskrivningen på videon
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 mars 2026 kl. 19:58:31
Citat från: E skrivet 30 mars 2026 kl. 17:48:33För er som kanske inte visste detta så hade programmet ett annat intro innan det med palmträdet bakom titeltexten kom till. Jag har laddat upp det på Youtube så kan ni titta själva Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter - Intro (Originalversionen) (https://www.youtube.com/watch?v=o3J8gu71Z3Y)
Om ni undrar hur jag hittade det så läs beskrivningen på videon
Nästan rätt. Serien hade absolut ett annat upplägg från början än tidigare, men just detta intro är från den allra första urvalsreprisen "Fem små myror är fler än fyra elefanter" från 1977, som bestod av godbitar från den allra första säsongen från 1973-74.
Men - det är mycket möjligt att detta intro är en variant av det som användes i ursprungsserien :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 30 mars 2026 kl. 20:01:46
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 mars 2026 kl. 19:58:31Nästan rätt. Serien hade absolut ett annat upplägg från början än tidigare, men just detta intro är från den allra första urvalsreprisen "Fem små myror är fler än fyra elefanter" från 1977, som bestod av godbitar från den allra första säsongen från 1973-74.
Men - det är mycket möjligt att detta intro är en variant av det som användes i ursprungsserien :)
Tänkte skriva det. Måste bara fråga om Fem Myror sändes i repris till minne av Magnus & Brasse eller Eva. Räknar inte avsnittet som sändes på Evas dödsdag
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 mars 2026 kl. 20:19:40
Citat från: MOA skrivet 30 mars 2026 kl. 20:01:46Tänkte skriva det. Måste bara fråga om Fem Myror sändes i repris till minne av Magnus & Brasse eller Eva. Räknar inte avsnittet som sändes på Evas dödsdag
Avsnitt 3 och 19 av 1984 års version visades i repris sommaren 2015 i samband med Magnus död. Sedan har serien varit helt frånvarande i rutan :-\
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 30 mars 2026 kl. 20:33:10
På senare år blev den även för dyr för att sändas igen, vi får nog aldrig reda på varför
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Elios skrivet 30 mars 2026 kl. 21:07:46
Citat från: E skrivet 30 mars 2026 kl. 17:48:33För er som kanske inte visste detta så hade programmet ett annat intro innan det med palmträdet bakom titeltexten kom till. Jag har laddat upp det på Youtube så kan ni titta själva Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter - Intro (Originalversionen) (https://www.youtube.com/watch?v=o3J8gu71Z3Y)
Om ni undrar hur jag hittade det så läs beskrivningen på videon
Haha. Fan ändå vad intressant. Vart hittade du det?^^
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 mars 2026 kl. 21:14:51
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Carlswell skrivet 30 mars 2026 kl. 22:41:18
Citat från: E skrivet 30 mars 2026 kl. 17:48:33För er som kanske inte visste detta så hade programmet ett annat intro innan det med palmträdet bakom titeltexten kom till. Jag har laddat upp det på Youtube så kan ni titta själva Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter - Intro (Originalversionen) (https://www.youtube.com/watch?v=o3J8gu71Z3Y)
Om ni undrar hur jag hittade det så läs beskrivningen på videon
Men vad säger att det här är original introt? För det här är ju inte ens ett intro till Fem myror är fler än elefanter utan till en version av serien Fem små myror är fler än fyra elefanter
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 30 mars 2026 kl. 23:00:24
Citat från: E skrivet 30 mars 2026 kl. 17:48:33För er som kanske inte visste detta så hade programmet ett annat intro innan det med palmträdet bakom titeltexten kom till. Jag har laddat upp det på Youtube så kan ni titta själva Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter - Intro (Originalversionen) (https://www.youtube.com/watch?v=o3J8gu71Z3Y)
Om ni undrar hur jag hittade det så läs beskrivningen på videon
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 mars 2026 kl. 19:58:31Nästan rätt. Serien hade absolut ett annat upplägg från början än tidigare, men just detta intro är från den allra första urvalsreprisen "Fem små myror är fler än fyra elefanter" från 1977, som bestod av godbitar från den allra första säsongen från 1973-74.
Men - det är mycket möjligt att detta intro är en variant av det som användes i ursprungsserien :)
I 2 dokumentärer på SVT Play (en om barnprogram på 1970-talet) kan man se lite av den, texten är röd.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: E skrivet 3 april 2026 kl. 12:03:53
Aha, nu såg jag det👍🏻 Jag har nu också redigerat beskrivningen på min video med all info jag fått här👍🏻
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 26 april 2026 kl. 09:38:06
Ser precis att del 2 av Fem Myror laddats upp, ni vet att videon blir borttagen om några timmar & den är 3 timmar & 40 minuter lång. Tydligen är det DVD versionen
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 4 maj 2026 kl. 21:34:26
Del 1 part 2 ligger uppe men naturligtvis blir den bortplockad om några timmar, osäker om det är 84 års version eller inte
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 maj 2026 kl. 21:53:18
Det är möjligt att filma Fem Myror på archive.org & ladda upp på Youtube, problemet är att avsnitten inte får ligga kvar där så länge
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 maj 2026 kl. 20:24:53
@MOA av det jag såg på Youtube är det mer en mix av material från DVD-del 1 och material från SVT Play, dvs ingenting från 1984 års version.
Sedan tror jag inte det är någon större chans att någon kommer ladda upp materialet som ligger på Archive på Youtube sedan.
Men hojta till igen om du ser någon ny video på Youtube med serien så ska jag gå igenom vad det är för innehåll, då jag har mycket bra minne av hur 1984 års version såg ut :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 6 maj 2026 kl. 20:31:33
Sedan tror jag inte det är någon större chans att någon kommer ladda upp materialet som ligger på Archive på Youtube sedan.
Men hojta till igen om du ser någon ny video på Youtube med serien så ska jag gå igenom vad det är för innehåll, då jag har mycket bra minne av hur 1984 års version såg ut :)
Ja & Monsieur säger också att avsnitt från 84 års version låg uppe en gång i tiden, du önskar säkert att dom fanns kvar idag
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 maj 2026 kl. 20:45:19
Jepp! Skulle verkligen vara till tusen jättekul om allt släpptes på DVD en dag, men det lär nog aldrig ske och om det (mot all förmodan) skulle bli aktuellt med en ny DVD-utgåva skulle det säkert dröja många år!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 10 maj 2026 kl. 11:25:22
Håller ni med om videons titel? https://www.youtube.com/watch?v=DUooNMtNGkc
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 10 maj 2026 kl. 11:41:03
I 1984 års version av Jaffyglassen är det en tillagd musikslinga i slutet, som helt saknas i julkalendern, 1978 års version och samtliga VHS-utgåvor.
Brasse på vinden avslutas ju visserligen med att Brasse springer ut ur vindsrummet, men både i julkalendern och 1978 års version slutar det bara med att Brasse springer ut och slår igen dörren. I 1984 års version får man se när dörren stängs igen, vilket är ett tillägg på (ungefär) 3 sekunder.
För övrigt är det ganska många sketcher gjorda direkt för julkalendern som är helt eller halvt annorlunda i 1984 års version. Det främsta exemplet är ju att det är en helt annan version av "God natt-Lattjolajban" än den som används i kalendern.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 10 maj 2026 kl. 19:02:25
Brasse på vinden avslutas ju visserligen med att Brasse springer ut ur vindsrummet, men både i julkalendern och 1978 års version slutar det bara med att Brasse springer ut och slår igen dörren. I 1984 års version får man se när dörren stängs igen, vilket är ett tillägg på (ungefär) 3 sekunder.
För övrigt är det ganska många sketcher gjorda direkt för julkalendern som är helt eller halvt annorlunda i 1984 års version. Det främsta exemplet är ju att det är en helt annan version av "God natt-Lattjolajban" än den som används i kalendern.
Redigeringsmisstag på vinden? I alla fall intressant med annan musik
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 18 maj 2026 kl. 15:55:34
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 5 februari 2026 kl. 19:07:34För nästan 20 år sedan låg tre avsnitt av 1984 års version uppe, varje avsnitt uppdelat på två filer. Avsnitten som låg uppe var nr 13, 14 och 15 och var mycket tydligt VHS-inspelningar från 90-talet eftersom de var textade, då repriseringen av avsnitten (december 1990 och januari 1991) hade textning.
Men nu är dessa såklart borta :( Det får nog bli att ta kontakt med Rosa Mannen kanske. Precis som du sagt så är denna serie bland det mystiska som finns!
Tror att jag hittat en arkiverad sida med en av videorna men videon i sig blev inte arkiverad Länk för alla som vill se:https://web.archive.org/web/20120410201449/http://www.youtube.com/watch?v=UI5aDUflRcE&gl=US&hl=en
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: BPS skrivet 18 maj 2026 kl. 17:13:11
Citat från: MOA skrivet 18 maj 2026 kl. 15:55:34Tror att jag hittat en arkiverad sida med en av videorna men videon i sig blev inte arkiverad Länk för alla som vill se:https://web.archive.org/web/20120410201449/http://www.youtube.com/watch?v=UI5aDUflRcE&gl=US&hl=en
Videon ligger fortfarande uppe på Youtube, men tydligen går den bara att se från Kosovo...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 18 maj 2026 kl. 19:01:32
Tyvärr har ExpressVPN inga servrar i Kosovo, så det kan jag inte testa med - har du någon VPN som har stöd för Kosovo, och som kommer åt den?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 19 maj 2026 kl. 11:05:41
Måste också fråga angående namnen för Bokstäverna B & R, vilka heter Bandar & Rade? Troligen namn som knappast var populära på 70-Talet & är inte alls populära idag heller
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 19 maj 2026 kl. 17:17:12
Jag har kollat på den arkiverade Youtube-länken och kan konstatera två saker:
1. Även jag är jätteförvånad över hur i hela friden ett svenskt klipp från en svensk kanal finns tillgänglig i Kosovo, på andra sidan Europa. ???
2. Videofilen är tyvärr inte de klipp som jag tidigare syftade på. De var inspelningar från 1990-1991, denna är från 2007 och ligger redan uppe på Archive.
https://archive.org/details/fm-13_202512
Däremot var det mycket kul att åter få se hur Youtube's layout såg ut för mer än 15 år sedan. Så det var bra att @MOA ändå gav länken! :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 19 maj 2026 kl. 17:41:43
Jag hoppas Scoop Guy läser detta meddelande.
De tre avsnitten som försvunnit som Youtube var avsnitt 13, 14 och 15. Avsnitt 14 har laddats upp i en rekonstruerad version (underbart :) ), men det finns två avsnitt till som går att rekonstruera.
Avsnitt 5 1. O-låten 2. Elefanter* (finns på hemvideo) 3. Pojknamn på O 4. 9 pingviner 5. 9 prickar 6. Ett två stå på tå 7. Lattjolajbanlådan: Abborre, Gris, Räka och Krokodil (finns på Archive och Youtube) 8. 1-20 med djur 9. Framåt- och bakåtsimningen 10. Vera, Ellen och Cecilia 11. Flicknamn på O 12. Elefanter * (finns på hemvideo) 13. O-ringen
Allt material finns på SVT Play om inget annat anges
* På SVT Play är elefanterna i inslaget rosa, men på hemvideo (VHS och DVD) orange.
Visad 23 september 1984
Avsnitt 13 1. Tänk om Y inte fanns 2. Elefanter 3. Flicknamn på Y 4. Största bilen 5. Vera, Ellen och Cecilia 6. Planeten Fyrax 7. 3 kattungar + 1 hundvalp (finns på Archive och Youtube) 8. 4 delfiner (finns på Archive och Youtube) 9. 4 elefanter (finns på Archive och Youtube) 10. Brasse bygger en kvadrat (finns på Archive och Youtube) 11. Elefantens 1-20-sång 12. Demonens tystnad 13. Elefanter 14. Pojknamn på Y 15. Tänk om Y inte fanns - repris
Allt material finns på SVT Play om inget annat anges
Visad 18 november 1984
Detta är för övrigt ett av avsnitten som låg uppe i tvådelad form på Youtube en gång i tiden, och även fast det bara blir en rekonstruktion skulle det vara kul att se avsnittet i helhet.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 19 maj 2026 kl. 19:02:04
1. Även jag är jätteförvånad över hur i hela friden ett svenskt klipp från en svensk kanal finns tillgänglig i Kosovo, på andra sidan Europa. ???
2. Videofilen är tyvärr inte de klipp som jag tidigare syftade på. De var inspelningar från 1990-1991, denna är från 2007 och ligger redan uppe på Archive.
https://archive.org/details/fm-13_202512
Däremot var det mycket kul att åter få se hur Youtube's layout såg ut för mer än 15 år sedan. Så det var bra att @MOA ändå gav länken! :)
Känner mig gammal nu
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: BPS skrivet 19 maj 2026 kl. 19:39:13
Man kan klistra in länkar följande sida och då får man en lista med länder där videon är tillgänglig respektive otillgänglig och den säger i alla fall Kosovo även om det låter väldigt konstigt.
https://watannetwork.com/tools/blocked/
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 19 maj 2026 kl. 20:18:45
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 20 maj 2026 kl. 15:01:21
Citat från: MOA skrivet 19 maj 2026 kl. 11:05:41Måste också fråga angående namnen för Bokstäverna B & R, vilka heter Bandar & Rade? Troligen namn som knappast var populära på 70-Talet & är inte alls populära idag heller
Vad kan Monsieur säga om detta?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2026 kl. 15:16:54
Citat från: MOA skrivet 19 maj 2026 kl. 11:05:41Måste också fråga angående namnen för Bokstäverna B & R, vilka heter Bandar & Rade? Troligen namn som knappast var populära på 70-Talet & är inte alls populära idag heller
I Sverige är både Bandar och Rade mycket ovanliga namn - just nu är det 17 män och 3 kvinnor som heter Bandar, och 189 män som heter Rade i Sverige. Åtminstone de senaste 30 åren har nästan ingen i Sverige döpts till de namnen.
Bandar är ett ganska vanligt namn i arabiskspråkiga länder, och Rade är vanligt i Balkanländerna - så råkade det kanske vara ovanligt många invandare som kom just från dessa länder när serien producerades på 1970-talet...?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 20 maj 2026 kl. 16:01:18
Snart får vi gå igenom historiken av namnen som användes i Fem Myror, både vanliga & ovanliga
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Will Siv skrivet 20 maj 2026 kl. 16:50:41
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2026 kl. 15:16:54I Sverige är både Bandar och Rade mycket ovanliga namn - just nu är det 17 män och 3 kvinnor som heter Bandar, och 189 män som heter Rade i Sverige. Åtminstone de senaste 30 åren har nästan ingen i Sverige döpts till de namnen.
Bandar är ett ganska vanligt namn i arabiskspråkiga länder, och Rade är vanligt i Balkanländerna - så råkade det kanske vara ovanligt många invandare som kom just från dessa länder när serien producerades på 1970-talet...?
Och vissa vill påstå att det är ett nytt "problem" och blir tokiga av att en traktor förare på ett mjölkpaket har ett sånt namn 😒
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 20 maj 2026 kl. 18:18:36
Jag anar att det var svårt att hitta namn på alla bokstäver. Till exempel pojknamn på Ä hittade de ju bara ett och det blev Ärlig, som jag spontant får känsla av att ingen heter. Åtminstone inte idag.
På 70-talet kom det mycket riktigt invandrare till Sverige, och då var det nog praktiskt att man tog namn från de som kom. Exempelvis Bandar och Rade som vi tidigare nämnt, men även namn som Yannis, Pavlos och Ursula.
Man märker vilka textskyltar som kommer från vilken omgång. I omgången från 1975 användes enbart äldre klassiska namn som Sture, Ingrid, Bertil, och Lotta, medan de mer ovanliga dök upp i kalendern.
Några av namnen i kalendern är av finskt ursprung; Pirkko, Ritva, Yrja och Yrjö.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 20 maj 2026 kl. 22:02:26
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 20 maj 2026 kl. 18:18:36Jag anar att det var svårt att hitta namn på alla bokstäver. Till exempel pojknamn på Ä hittade de ju bara ett och det blev Ärlig, som jag spontant får känsla av att ingen heter. Åtminstone inte idag.
På 70-talet kom det mycket riktigt invandrare till Sverige, och då var det nog praktiskt att man tog namn från de som kom. Exempelvis Bandar och Rade som vi tidigare nämnt, men även namn som Yannis, Pavlos och Ursula.
Man märker vilka textskyltar som kommer från vilken omgång. I omgången från 1975 användes enbart äldre klassiska namn som Sture, Ingrid, Bertil, och Lotta, medan de mer ovanliga dök upp i kalendern.
Några av namnen i kalendern är av finskt ursprung; Pirkko, Ritva, Yrja och Yrjö.
Ärligt talat känns det inte som någon heter Ärlig. Yannis är av grekiskt ursprung. Om vi skriver upp alla namn som förekommer i nästan alla avsnitt så kan jag komma med ersättare
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2026 kl. 23:38:54
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 20 maj 2026 kl. 18:18:36Jag anar att det var svårt att hitta namn på alla bokstäver. Till exempel pojknamn på Ä hittade de ju bara ett och det blev Ärlig, som jag spontant får känsla av att ingen heter. Åtminstone inte idag.
Du har nästan rätt. Idag finns det ett hundratal personer som heter Ärlig i efternamn, men bara två personer som har det som förnamn (som gissningsvis har sitt ursprung i efternamnet). Möjligtvis kan det ha varit marginellt vanligare på 1970-talet, men knappast något alltför vanligt namn då heller.
Men det var nog som du säger stora problem att lyckas hitta namn på alla bokstäver. På bokstaven Ä finns det idag en del tjejer som heter Ängla och Älva (åtminstone några hundra personer som har vardera namnet), men jag gissar att dessa namn är av nyare ursprung som knappt alls förekom på 1970-talet - åtminstone är genomsnittsåldern på de som har dessa namn runt 14 år i båda fallen, vilket ju starkt antyder att det är relativt nya namn. Men bland pojknamn hittar jag inget som mer än en handfull heter.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 20 maj 2026 kl. 18:18:36På 70-talet kom det mycket riktigt invandrare till Sverige, och då var det nog praktiskt att man tog namn från de som kom. Exempelvis Bandar och Rade som vi tidigare nämnt, men även namn som Yannis, Pavlos och Ursula.
Ja, tanken var väl rimligtvis igenkänning, så att man ville ta med både vanliga och mindre vanliga namn - så att invandrare med (i Sverige) ovanliga namn ändå skulle känna igen sig, för att lättare känna sig som hemma och integreras i samhället.
På 1970-talet var det ju vanligt med invandrare från dåvarande Jugoslavien, Grekland och Turkiet, vilket kan förklara en del av de namn du nämner.
Det är också ganska logiskt, då det på 1970-talet var väldigt vanligt med arbetskraftsinvandrare från Finland - alltså finländare som flyttat till Sverige för jobbens skull, och i första hand för att jobba på de stora industrier som då hade startat och som hade svårt att hitta tillräckligt många svenskar.
Det förekom mycket på 1960- och 1970-talet, så en del av dessa finländska arbetare hade säkert hunnit skaffa barn i Sverige när julkalendern började sändas; varför det är logiskt att många barn kan ha haft dessa namn 1977.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 21 maj 2026 kl. 08:23:10
Citat från: MOA skrivet 20 maj 2026 kl. 22:02:26Ärligt talat känns det inte som någon heter Ärlig. Yannis är av grekiskt ursprung. Om vi skriver upp alla namn som förekommer i nästan alla avsnitt så kan jag komma med ersättare
Jag ska göra det ;)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 21 maj 2026 kl. 08:53:07
Här är en komplett lista över namnen i textskyltarna.
Vi börjar med namnen i 1975 års omgång
A Anna, Astrid, Amanda Arne, Anton, Agaton
I Inga, Ingrid, Isabella Inge, Ivar, Isak
K Kajsa, Klara, Karin Knut, Kurt, Konrad
L Leo, Lars, Lukas Lisa, Lena, Lotta
O Olga, Olivia, Ottilia Otto, Olle, Oskar
S Siv, Sara, Susanna Sture, Stefan, Svante
E - original Eva, Elin, Emma Emil, Erik, Ebbe
B - original Bodil, Berta, Barbro Bosse, Börje, Bertil
M - original, ej komplett* Max, Magnus, Markus
Här kommer listan över namnen i julkalendern
F Frida, Fatima, Fia Frans, Ferenc, Fred
H Henny, Hanna, Hilda Hans, Hassan, Helge
Y Ylva, Yvonne, Yrja Yngve, Yrjö, Yannis
Ö Östen, Öllegård, Örjan
N Nils, Nikola, Niklas Nina, Nada, Nadja
D Disa, Danuta, Doris Dag, David, Dan
V Viktor, Vladimir, Valter Vera, Vilma, Vanja
T Tomas, Timo, Ture Tora, Tina, Tove
G Gun, Gordana, Gudrun Gustav, Gustavo, Gunnar
P Petra, Pirkko, Pia Pär, Pavlos, Peter
C Cilla, Camilla, Cissi Curt, Cesar, Carl
J Jenny, Jana, Julia Jens, Josef, Jesper
A, Å, Ä Austasia, Åsa, Ärla Adam, Åke, Ärlig
U Ulrika, Ursula, Ulla Urban, Udo, Ulf
R (ny version)* Rolf, Rade, Rune Rut, Ritva, Rosa
M (ny version) Mats, Markos, Måns Moa, Magda, Malin
B (ny version) Barbro, Bodil, Beda Bo, Bandar, Bengt
E (ny version) Erik, Erkki, Eskil Ebba, Eila, Erika
Notiser (*) Från 1975 års omgång är det i nuläget bara en av textskyltarna på bokstaven M som finns tillgänglig att se (hemvideo).
Textskyltarna på bokstaven R är helt otillgängliga och det är inte heller känt vilka namn som användes.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 25 maj 2026 kl. 16:05:43
Måste även fråga för jag känner att hopphagen är en ovanlig sketch som är svårtillänglig
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 maj 2026 kl. 07:41:52
Haghoppning är från den allra första säsongen från 1973-1974. Om den finns med i urvalsreprisen "Fem små myror" (1977) vet vi hittills inte.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 26 maj 2026 kl. 16:55:57
Här är två avsnitt till av 1984 års version som Scoop Guy skulle kunna rekonstruera:
Avsnitt 15 1. Den vidrigt hemska bokstaven U 2. Elefanter 3. Flicknamn på U 4. Brasse köper cykel (finns på Archive och Youtube) 5. 3 ugglor (finns på Archive och Youtube) 6. 3 möss (finns på Archive och Youtube) 7. 3 hundar (finns på Archive och Youtube) 8. Brasse på vinden 9. Vera, Ellen och Cecilia 10. Lilla alfabetet (blå bakgrund med gula bokstäver) 11. Pojknamn på U 12. Skräck- och pusstunneln
Allt material finns på SVT Play om inget annat anges
Sänd 2 december 1984
Avsnitt 19 1. H:nas hjälp på resan 2. Elefanter 3. Flicknamn på H 4. Eva uppfinner en 7:a 5. 7 ugglor* (finns på Archive och Youtube) 6. 7 griskultingar (finns på Archive och Youtube) 7. 7 kaniner (finns på Archive och Youtube) 8. Dragningskampen (finns på Archive) 9. 1-20 med djur 10. Lattjolajbanlådan: Höna, Sköldpadda, Haj och Häst 11. Elefanternas A-Ö-sång 12. Vad ska båten heta? 13. Pojknamn på H 14. Elefanter 15. H:nas hjälp på resan - repris
Allt material finns på SVT Play om inget annat anges
Sänd 30 december 1984
* I den tecknade sekvensen med 7 ugglor är det ju två "uggle-hoanden" i början. I detta avsnitt är de inte med, däremot i avsnitt 31 där det nu tillgängliga klippet kommer ifrån.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 27 maj 2026 kl. 20:33:40
Citat från Scoop Guy: Tack så mycket min gode man
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 27 maj 2026 kl. 21:24:43
Det glädjer mig ännu en gång att det jag bidrar med uppskattas! :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 29 maj 2026 kl. 23:12:55
Scoop Guy har ju återskapat flera avsnitt av 1984 års version på Archive. Flera går ju som bekant tyvärr inte att återskapa i nuläget, avsnitt 24 till exempel (bokstaven R och siffran 6) av följande anledning:
Sketchen Schasam! är med i avsnittet, men i denna version är det flera sekunder i början som inte finns med i de tidigare versionerna.
Sketchen inleds med att man får se Magnus och Brasse sitta i publiken och vänta på Eva, med både i julkalendern och i 1978 års version börjar sketchen med att de sitter i profil och Brasse börjar gräva i en godispåse.
Här inleds sketchen med att man först får se deras ryggar innan det går över till profil.
Sedan kommer en replik från en tillgjord röst som säger "vill min herre va' vänlig och ta av hatten?". Och efter den repliken börjar det till slut som det gör i de två tidigare versionerna med att Brasse gräver i godispåsen.
Denna sketch visades för övrigt på Kanal 1 den 29 januari 1993, samma dag som Eva lämnade jordelivet :'(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 30 maj 2026 kl. 11:36:48
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 maj 2026 kl. 23:12:55Scoop Guy har ju återskapat flera avsnitt av 1984 års version på Archive. Flera går ju som bekant tyvärr inte att återskapa i nuläget, avsnitt 24 till exempel (bokstaven R och siffran 6) av följande anledning:
Sketchen Schasam! är med i avsnittet, men i denna version är det flera sekunder i början som inte finns med i de tidigare versionerna.
Sketchen inleds med att man får se Magnus och Brasse sitta i publiken och vänta på Eva, med både i julkalendern och i 1978 års version börjar sketchen med att de sitter i profil och Brasse börjar gräva i en godispåse.
Här inleds sketchen med att man först får se deras ryggar innan det går över till profil.
Sedan kommer en replik från en tillgjord röst som säger "vill min herre va' vänlig och ta av hatten?". Och efter den repliken börjar det till slut som det gör i de två tidigare versionerna med att Brasse gräver i godispåsen.
Denna sketch visades för övrigt på Kanal 1 den 29 januari 1993, samma dag som Eva lämnade jordelivet :'(
Monsieur plockar fram information från ingenstans, finns det några andra sketcher med bortklippta sekunder? Återigen är det tråkigt att Eva gick bort så ung
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2026 kl. 16:18:52
Citat från: MOA skrivet 30 maj 2026 kl. 11:36:48Monsieur plockar fram information från ingenstans, finns det några andra sketcher med bortklippta sekunder? Återigen är det tråkigt att Eva gick bort så ung
Ja, det är ett flertal sketcher där det i saknas sekunder i både början och slut. En del minns jag utantill, men det flesta är baserade på handskrivna anteckningar.
En till sketch som är utökad i 1984 års version är Korvkakan. Sketchen utspelar sig i två olika rum, ett vardagsrum och ett kök, bestående av fyra scener.
I den tredje scenen plockar Brasse ner alla ingredienser och slutar i julkalendern och 1978 års version med att han häller mjöl i en kakform, innan det går över till nästa scen. I 1984 års version har Brasse en replik till och börjar sedan vissla på en melodi, samtidigt som han vispar i kakformen.
I den fjärde scenen bjuder Brasse på den nya kakan, som även denna gång inte går hem hos Magnus och Eva. Denna scen består av sex klipp. I det femte klippet säger Eva "stod ju ingenting om det i receptet". I 1984 års version drar hon en suck och säger "Det stod ju ingenting om det i receptet". Repliken är alltså avklippt i original.
Det känns som att de flesta klippen i en del sketcher låg på separata band med tanke på att mindre detaljer kan saknas eller att de ser förberedda ut ibland. ???
Svaret lär vi nog aldrig få!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 30 maj 2026 kl. 17:02:53
En till sketch som är utökad i 1984 års version är Korvkakan. Sketchen utspelar sig i två olika rum, ett vardagsrum och ett kök, bestående av fyra scener.
I den tredje scenen plockar Brasse ner alla ingredienser och slutar i julkalendern och 1978 års version med att han häller mjöl i en kakform, innan det går över till nästa scen. I 1984 års version har Brasse en replik till och börjar sedan vissla på en melodi, samtidigt som han vispar i kakformen.
I den fjärde scenen bjuder Brasse på den nya kakan, som även denna gång inte går hem hos Magnus och Eva. Denna scen består av sex klipp. I det femte klippet säger Eva "stod ju ingenting om det i receptet". I 1984 års version drar hon en suck och säger "Det stod ju ingenting om det i receptet". Repliken är alltså avklippt i original.
Det känns som att de flesta klippen i en del sketcher låg på separata band med tanke på att mindre detaljer kan saknas eller att de ser förberedda ut ibland. ???
Svaret lär vi nog aldrig få!
Ja något av det mest mystiska som finns & ser att Scoop Guy uppdaterat beskrivnigen ännu en gång
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2026 kl. 23:20:22
Jag håller verkligen med! Serien är utan tvekan det mest mystiska som finns.
Jättekul att Scoop Guy återskapat flera avsnitt från 1984 års version. Återskapandet av delarna 19 och 20 är dessutom de enda kopior vi lär få se av denna version om hela serien helt hypotetiskt skulle kunna dyka upp på Archive.
De två delarna låg nämligen aldrig uppe på SVT Play när denna version fanns där. Det är nämligen de som ansågs vara olämpliga och då är det därför jättekul att det finns digitaliserade kopior av dem. :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 30 maj 2026 kl. 23:34:54
Jättekul att Scoop Guy återskapat flera avsnitt från 1984 års version. Återskapandet av delarna 19 och 20 är dessutom de enda kopior vi lär få se av denna version om hela serien helt hypotetiskt skulle kunna dyka upp på Archive.
De två delarna låg nämligen aldrig uppe på SVT Play när denna version fanns där. Det är nämligen de som ansågs vara olämpliga och då är det därför jättekul att det finns digitaliserade kopior av dem. :)
Varför det nu är så olämpligt, varför är SVT så oresonliga?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2026 kl. 23:38:02
Förstår verkligen inte heller vad det är som skulle vara olämpligt! Detta var ju i och för sig för mer än 10 år sedan de skrev detta så mycket kan ju ha hänt, men jag anar att det svaret skulle kunna dyka upp igen om man frågar om denna version.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 31 maj 2026 kl. 11:03:24
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2026 kl. 23:38:02Förstår verkligen inte heller vad det är som skulle vara olämpligt! Detta var ju i och för sig för mer än 10 år sedan de skrev detta så mycket kan ju ha hänt, men jag anar att det svaret skulle kunna dyka upp igen om man frågar om denna version.
Ja dom skrev att programmet var för dyrt men dom skrev aldrig varför det var för dyrt? Så mycket mystiskt om Fem Myror, hur kunde det bli så egentligen
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 31 maj 2026 kl. 13:43:52
Citat från: MOA skrivet 31 maj 2026 kl. 11:03:24Ja dom skrev att programmet var för dyrt men dom skrev aldrig varför det var för dyrt? Så mycket mystiskt om Fem Myror, hur kunde det bli så egentligen
Det finns många frågor får vi nog aldrig svar på :-\ Allt finns bevarat, men ändå vill man inte visa det.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 1 juni 2026 kl. 21:12:47
B (ny version) Barbro, Bodil, Beda Bo, Bandar, Bengt
E (ny version) Erik, Erkki, Eskil Ebba, Eila, Erika
Här kommer namnförslagen: Vem heter Ferenc? Varför inte ta Filip istället även om det inte var populärt på 70-Talet Nikola & Niklas känns ooriginellt, varför inte ta Noel istället, inte populärt på 70-Talet men ändå. Danuta? Knappast vanligt, varför inte Desireé istället? Gordana? Knappast vanligt, varför inte gamla vanliga Gunilla istället? Gustav & Gustavo på samma, helt seriöst!? Var kreativiteten utdöd? Varför inte gamla vanliga Göran som var mer populärt då än vad det är idag. Både Cissi & Cilla är smeknamn för Cecilia, varför inte ta det & Caroline istället? Vem heter Austasia helt seriöst & varför inte ta Angelica istället? Vem heter Udo? Varför inte ta Ulrik istället? Rade är som sagt knappast vanligt så varför inte ta Ragnar istället? Mer populärt då än vad det är idag. Likt Rade så är Bandar knappast vanligt, varför inte ta Benjamin istället även om det inte var populärt på 70-Talet Erik & Erkki på samma, seriöst? Varför inte ta Edvin istället även om det inte var populärt på 70-Talet Där ser ni mina åsikter angående dessa namn. Om ni har egna förslag är det bara att skriva upp
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 2 juni 2026 kl. 01:49:31
Ferenc råkar vara den ungerska motsvarigheten/formen till det svenska namnet Frans (som togs med), så det finns uppenbarligen en anledning till att man valde just det namnet.
Ferenc är inte så ovanligt - det är runt 600 personer som heter så i Sverige - men genomsnittsåldern är 61 år; vilket är ett tydligt tecken på att nästan ingen döps till det nuförtiden. Med den höga snittåldern kan vi anta att det var fler som hette så på 1970-talet, och namnet är av ungerskt ursprung; och det var ganska vanligt med invandrare från Ungern på 1960- och 1970-talet.
Danuta är faktiskt vanligare än man tror, då runt 1100 kvinnor heter så i Sverige idag. Men genomsnittsåldern är väldigt hög, hela 65 år, vilket även där lär vara ett tydligt tecken på att namnet var vanligare på 1970-talet än idag. Namnet Danuta kommer från Polen, så även där kan vi anta att det var på grund av många invandrare när serien producerades som man valde det namnet.
Det är "bara" 456 kvinnor som heter Desirée, så Danuta är alltså ett vanligare namn; även fast man inte kan tro det. Desirée har dock en mycket lägre genomsnittsålder (40 år), så det var nog ännu ovanligare på 1970-talet än idag.
Gordana är heller inte så ovanligt som man skulle kunna tro - 697 kvinnor heter så idag i Sverige, men nästan ingen har fått det namnet de senaste 30 åren. Det namnet är vanligt i bl.a. Serbien och Kroatien.
Där måste jag däremot hålla med dig. Anastasia är relativt vanligt, men Austasia är så sällsynt att det inte ens går att hitta någon statistik om namnet i Sverige; eller knappt ens i världen...
I personregistret hittar jag faktiskt inte en enda person i Sverige med det namnet idag, så det kan knappast ha varit vanligt på 1970-talet heller.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 2 juni 2026 kl. 11:02:40
Ferenc är inte så ovanligt - det är runt 600 personer som heter så i Sverige - men genomsnittsåldern är 61 år; vilket är ett tydligt tecken på att nästan ingen döps till det nuförtiden. Med den höga snittåldern kan vi anta att det var fler som hette så på 1970-talet, och namnet är av ungerskt ursprung; och det var ganska vanligt med invandrare från Ungern på 1960- och 1970-talet. Danuta är faktiskt vanligare än man tror, då runt 1100 kvinnor heter så i Sverige idag. Men genomsnittsåldern är väldigt hög, hela 65 år, vilket även där lär vara ett tydligt tecken på att namnet var vanligare på 1970-talet än idag. Namnet Danuta kommer från Polen, så även där kan vi anta att det var på grund av många invandrare när serien producerades som man valde det namnet.
Det är "bara" 456 kvinnor som heter Desirée, så Danuta är alltså ett vanligare namn; även fast man inte kan tro det. Desirée har dock en mycket lägre genomsnittsålder (40 år), så det var nog ännu ovanligare på 1970-talet än idag. Gordana är heller inte så ovanligt som man skulle kunna tro - 697 kvinnor heter så idag i Sverige, men nästan ingen har fått det namnet de senaste 30 åren. Det namnet är vanligt i bl.a. Serbien och Kroatien. Där måste jag däremot hålla med dig. Anastasia är relativt vanligt, men Austasia är så sällsynt att det inte ens går att hitta någon statistik om namnet i Sverige; eller knappt ens i världen...
I personregistret hittar jag faktiskt inte en enda person i Sverige med det namnet idag, så det kan knappast ha varit vanligt på 1970-talet heller.
Ja varför inte Anastasia även om det inte var populärt på 70-Talet Glömde också skriva att mitt tredje namn på C var Carina, mer populärt på 70-Talet än idag. Undersökte Daniel hur många som hette Gustavo?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juni 2026 kl. 16:50:50
Citat från: MOA skrivet 2 juni 2026 kl. 11:02:40Ja varför inte Anastasia även om det inte var populärt på 70-Talet Glömde också skriva att mitt tredje namn på C var Carina, mer populärt på 70-Talet än idag. Undersökte Daniel hur många som hette Gustavo?
Anastasia är ett speciellt (och vackert) namn, och borde ju ha kvalificerat in där. Bäst av allt hade ju självklart varit Alva eller Alma, särskilt det sistnämnda då Emil i Lönneberga precis hade slagit igenom.
Alma hade ju varit ett perfekt val till ett till namn på A!
(På tal om Emil i Lönneberga har Brasse spelat rollfiguren Alfred i en teateruppsättning från 1984 :D )
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 2 juni 2026 kl. 17:01:49
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 2 juni 2026 kl. 16:50:50Anastasia är ett speciellt (och vackert) namn, och borde ju ha kvalificerat in där. Bäst av allt hade ju självklart varit Alva eller Alma, särskilt det sistnämnda då Emil i Lönneberga precis hade slagit igenom.
Alma hade ju varit ett perfekt val till ett till namn på A!
(På tal om Emil i Lönneberga har Brasse spelat rollfiguren Alfred i en teateruppsättning från 1984 :D )
Mer än vi visste, vad tycker Monsieur om mina förslag? Bra ersättare eller?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 2 juni 2026 kl. 17:16:01
Jag tycker det är ett bra och välvalt urval! Angelica är ju också ett perfekt förslag! :D Betydligt mer naturligt än Austasia!
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 3 juni 2026 kl. 03:03:42
Citat från: MOA skrivet 2 juni 2026 kl. 11:02:40Ja varför inte Anastasia även om det inte var populärt på 70-Talet Glömde också skriva att mitt tredje namn på C var Carina, mer populärt på 70-Talet än idag. Undersökte Daniel hur många som hette Gustavo?
Det finns 600 personer som heter Gustavo idag, så det är inte jättevanligt men heller inte alltför ovanligt. Genomsnittsåldern är 43 år, men det är fortfarande enstaka barn som döps till det (hela en person ifjol!).
Det är ju en italiensk och spansk namnform av Gustaf/Gustav, så vi kan väl på goda grunder anta att de flesta föräldrar som döper sina söner till Gustavo har italienskt, spanskt eller portugisiskt påbrå.
Vad jag kan läsa mig till kom det många politiska flyktingar från Chile till Sverige efter militärkuppen i Chile 1973, och med tanke på att Chile som bekant är ett spanskspråkigt land låter det inte orimligt att många där kan tänkas heta Gustavo. 1973 stämmer ju ganska bra överens med Fem myror är fler än fyra elefanter, så jag kan tänka mig att det kan ha ett samband; så att det gjorde att namnet inte upplevdes så ovanligt då som nu (vi kan väl anta att ganska många politiska flyktingar som kom hit hade barn i lämplig ålder för att se programmet).
Plus då att producenterna säkert ville anstränga sig för att nya svenskar bättre skulle känna sig som hemma, vilket kan förklara flertalet av namnen de valt.
Ja, Austasia förstår jag mig verkligen inte på. Då inte en enda person verkar heta så i Sverige idag, så kan det knappast ha varit ens halvvanligt på 1970-talet; om vi antar att de flesta som var barn på 1970-talet fortfarande lär vara i livet (visst, en del som kom till Sverige som flyktingar på 1970-talet kan ha återvänt till sina respektive hemländer, om dessa senare blev säkrare, men relativt många är förmodligen kvar i landet än idag).
Även internationellt verkar namnet Austasia extremt sällsynt - det enda jag hittar vid en googling är att namnet har rumänskt ursprung, men verkar inte vanligt där heller.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 juni 2026 kl. 20:05:09
En annan sak angående dessa namn är att Amanda var ovanligt på 70-Talet, Klara & Leo var nog också det. Olivia var inte populärt & var Svante det? Vem stavar Curt med C? Fattar att det inte fanns så många namn att välja mellan men Cornelius hade varit bättre även om det inte var populärt då
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Carlswell skrivet 3 juni 2026 kl. 20:18:06
Citat från: MOA skrivet 3 juni 2026 kl. 20:05:09En annan sak angående dessa namn är att Amanda var ovanligt på 70-Talet, Klara & Leo var nog också det. Olivia var inte populärt & var Svante det? Vem stavar Curt med C? Fattar att det inte fanns så många namn att välja mellan men Cornelius hade varit bättre även om det inte var populärt då
Svante Thuresson var ju populär då kanske finns folk som döpt sina barn efter honom
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 3 juni 2026 kl. 20:31:26
Mycket riktigt! På VHS lade man till en ljudeffekt när Magnus kastar en snöboll så att det låter som att han kastar mot en glasruta, som ger det hela en komisk effekt ;D
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 5 juni 2026 kl. 21:00:59
Jag skulle inte säga att du läst fel, däremot kanske ha förväxlat saken med något annat. Sketchen är med på både hemvideo och i 1984 års version, men det är bara på video som den extra ljudeffekten är med.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 6 juni 2026 kl. 11:03:33
Fanns det något annat extra tillägg i 84 års version som vi inte nämnt ännu? Intressant att tillägg fanns på VHS utgåva, släpptes sketchen på DVD? Trodde jag inte
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 6 juni 2026 kl. 14:25:53
Citat från: MOA skrivet 6 juni 2026 kl. 11:03:33Fanns det något annat extra tillägg i 84 års version som vi inte nämnt ännu? Intressant att tillägg fanns på VHS utgåva, släpptes sketchen på DVD? Trodde jag inte
Hm, hur du menar du nu? Rör det sig om en sketch som är exklusiv enbart för 1984 års version eller menar du en annan form av redigering av en sketch?
Nej, Två-skolan finns ej på DVD.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 6 juni 2026 kl. 15:01:32
Det finns ingen sketch som är helt ny för 1984 års version, däremot är det andra versioner av D-Detektiven och "Nattlattjolajban". Den förstnämnda är också den som använts på hemvideo, medan den sistnämnda enbart visats på TV.
Så du har definitivt kommit rätt!
Den okända versionen av "Nattlattjolajban" kommer förresten här :)
https://www.youtube.com/watch?v=KJDXcoOL_KI
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 8 juni 2026 kl. 13:40:31
Även fast det inte är det bästa valet (kanske) så skulle ju Agatha kunna ersätta Austasia. Varför just Agatha? Jo, jag tänker då på författaren Agatha Christie.
Men jag tror att Alma hade varit en 100 procent perfekt kandidat till ett flicknamn på A! :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 8 juni 2026 kl. 14:02:51
Del 20: Tarzan red i Zig Zag (bokstaven Z), Brasse bygger en modellbåt, Ettan sjunger en sång (siffran 9), Magnus går i fällan - Djurlådan (siffran 9)*, Brasse skriver sitt namn (i pennbutiken)*
Dessa avsnitt ser inte ut att vara mer olämpliga än andra avsnitt
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 10 juni 2026 kl. 21:32:49
Jag har visst skrivit fel där! Avsnitt 19 såg ut så här:
Till Havs II (bokstaven H), Eva uppfinner en 7:a, Dragningskampen*, Lattjolajbanlådan (Höna, Sköldpadda, Haj och Häst), Vad ska båten heta? (bokstaven H), Till Havs II i repris*
* ej utgiven på DVD
Men precis! Att avsnitten med H och Z skulle vara "olämpliga" är helt befängt
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 10 juni 2026 kl. 22:02:03
Till Havs II (bokstaven H), Eva uppfinner en 7:a, Dragningskampen*, Lattjolajbanlådan (Höna, Sköldpadda, Haj och Häst), Vad ska båten heta? (bokstaven H), Till Havs II i repris*
* ej utgiven på DVD
Men precis! Att avsnitten med H och Z skulle vara "olämpliga" är helt befängt
Kan Monsieur uppdatera originalinlägget? SVT är så oresonliga & allt är så¨mystiskt
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 10 juni 2026 kl. 22:19:56
När 1984 års version låg uppe på "playen" mellan 2016 och 2017 valde SVT att inte plocka med avsnitten 19 (H och 7) och 20 (Z och 9). Anledningen var att de ansåg att avsnitten innehöll delar som inte är lämpade för dagens publik. Dels har jag sett detta på ett (numera försvunnet) internetforum, samt har jag haft kontakt med dem.
Jag håller verkligen med! Allt är så mystiskt med serien just nu :-\
Just det! Avsnittsordningen! Inför denna urvalsrepris gavs två tidningsliknande programhäften ut med översikt om vad samtliga 40 avsnitt handlade om. Där presenteras avsnitt 17-19 så här:
17) X och 6* 18) F och 2* 19) H och 7*
Men i slutändan blev det istället så här:
17) F och 2* (sänd 23 december 1984) 18) H och 7* (sänd 30 december 1984) 19) X och 6* (sänd 13 januari 1985)
Antingen har företaget som gjort häftena blandat ihop saker och ting, eller så kastade SVT (förmodligen oavsiktligt) om ordningen. "Playen" angav avsnitten om X och F som 17 respektive 18.
Här finns för övrigt en länk till en avslutad Tradera-auktion med programhäftena
Jag förstår grundtanken. Ordet är klart olämpligt idag, men sen får man ju tänka på att det är en serie från 1970-talet och då var ju attityden annorlunda.
Det man dock fortfarande undrar är vad som skulle vara olämpligt med innehållet i avsnitt 19.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2026 kl. 02:06:32
I sig en logisk reaktion, då ordet knappast är lämpligt att använda idag, men därifrån till att hoppa över ett helt avsnitt känns väl som en väldigt kraftig överreaktion...
Det är säkerligen många som fortfarande säger zigenare, jag känner själv flera (framförallt äldre personer), men de flesta romer skulle med största sannolikhet se det som nedvärderande i dagens läge - men historieförfalskning, och att låtsas som att uttrycket inte har förekommit, är sällan ett vinnande koncept i samhället; oavsett vad saken gäller...
Precis, och man kan knappast fordra att allt som producerats på 1970-talet ska överensstämma med dagens seder och bruk. Om man hårdrar det finns det säkert mycket annat i TV-program från den tiden som inte skulle klara en hård granskning med dagens glasögon.
Det borde ha räckt med någon form av brasklapp, i form av speakerröst/skylt eller introduktion, om att avsnittet innehåller förlegade uttryck som barn inte bör använda idag; men som var allenarådande på 1970-talet - mycket bättre det än att låtsas som att uttryck inte har förekommit, då det som sagt närmar sig historieförfalskning.
I absolut värsta fall kan man väl hellre köpa att klippa bort den aktuella sketchen, istället för att hoppa över hela avsnittet - vid andra barnprogram har ju SVT trots allt inte tvekat att klippa bort korta delar ur olika avsnitt, av en eller annan anledning...
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 11 juni 2026 kl. 09:02:07
Det är säkerligen många som fortfarande säger zigenare, jag känner själv flera (framförallt äldre personer), men de flesta romer skulle med största sannolikhet se det som nedvärderande i dagens läge - men historieförfalskning, och att låtsas som att uttrycket inte har förekommit, är sällan ett vinnande koncept i samhället; oavsett vad saken gäller... Precis, och man kan knappast fordra att allt som producerats på 1970-talet ska överensstämma med dagens seder och bruk. Om man hårdrar det finns det säkert mycket annat i TV-program från den tiden som inte skulle klara en hård granskning med dagens glasögon.
Det borde ha räckt med någon form av brasklapp, i form av speakerröst/skylt eller introduktion, om att avsnittet innehåller förlegade uttryck som barn inte bör använda idag; men som var allenarådande på 1970-talet - mycket bättre det än att låtsas som att uttryck inte har förekommit, då det som sagt närmar sig historieförfalskning.
I absolut värsta fall kan man väl hellre köpa att klippa bort den aktuella sketchen, istället för att hoppa över hela avsnittet - vid andra barnprogram har ju SVT trots allt inte tvekat att klippa bort korta delar ur olika avsnitt, av en eller annan anledning...
Håller med! Tycker också man borde ha en form av notis om att avsnittet innehåller ord som kan uppfattas som stötande, istället för att hoppa över avsnittet helt och hållet.
Att plocka bort två avsnitt blir ju som att riva bort två kapitel ur en bok.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 12 juni 2026 kl. 20:26:16
Ett litet meddelande till Scoop Guy.
Du gjorde ju en rekonstruktion av avsnitt 3 (M och 7) av 1984 års version med den tidigare sagan utbytt mot Vera, Ellen och Cecilia. Tror du att det skulle kunna gå med avsnitt 23 också?
Följande material jag radar upp här är med i det avsnittet.
1. Tivoli P 2. Elefanter 3. Flicknamn på P 4. Två-skolan 5. 2 fiskar (finns på DVD) 6. 2 sniglar (finns på DVD) 7. 2 elefanter (finns på DVD) 8. Nyckeln vid tunnan 9. Tumme tott (ramsa) 10. Tecknad saga* 11. Lattjolajbanlådan: Papegoja, Pingvin, Padda och Anka 12. Pojknamn på P 13. Elefanter 14. P-trollkarlen
Allt material finns på SVT Play om inget annat anges
* Egentligen är det ju en tecknad saga med Tomas Löfdahl som berättare, men eftersom den för närvarande inte finns tillgänglig får ju Vera, Ellen och Cecilia ersätta den. Det blir ju då den saga som kommer efter sketchen Nyckeln vid tunnan på "playen".
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 12 juni 2026 kl. 20:32:02
DVD-utgåvan av Fem myror är fler än fyra elefanter släpptes 2008, och på den tiden var ordet romer fortfarande ovanligt; och i princip alla använde fortfarande begreppet zigenare.
Jag är inte säker på exakt när förändringen började ske, men i 2007 års Svenska Akademiens Ordlista beskrivs i alla fall ordet rom som "zigenarnas namn på sig själva". Jag skulle gissa att förändringen började runt 2009 - 2010 eller nånstans därikring.
Så utvecklingen har gått väldigt fort i just det fallet, inom bara några år gick ordet zigenare från att användas överallt till att nästan helt försvinna (eller åtminstone undvikas i offentligheten). Annars brukar språkbruk ta betydligt längre tid på sig att förändras.
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 13 juni 2026 kl. 11:02:06
Antar att alla namn var logiska utom Austasia
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 16 juni 2026 kl. 21:07:26
Jag har en liten fråga angående PC-spelen med Fem myror, som kanske också rör Archive också.
@TonyTonka jag såg att du bland annat laddat upp detta på Archive.
https://archive.org/details/femmyror-2
Betyder detta att man kan ladda hem programvaran till spelet på en modern dator och spela det där?
Jag älskade verkligen Fem myror-spelen som liten. Jag spelade dem om och om igen så pass att de blev ospelbara (jag slet lätt på spel då!) och då skulle det ju verkligen vara kul att testa dem igen :)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 16 juni 2026 kl. 21:31:39
@TonyTonka jag såg att du bland annat laddat upp detta på Archive.
https://archive.org/details/femmyror-2
Betyder detta att man kan ladda hem programvaran till spelet på en modern dator och spela det där?
Jag älskade verkligen Fem myror-spelen som liten. Jag spelade dem om och om igen så pass att de blev ospelbara (jag slet lätt på spel då!) och då skulle det ju verkligen vara kul att testa dem igen :)
Samma här, älskade Fem Myror spelen & dom finns fortfarande kvar. Inte spelat på evigheter men vore extrem nostalgi att spela igen
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: E skrivet 18 juni 2026 kl. 20:03:39
Den senaste tiden har jag jobbat på en In One Second video med sketcher, sifferdjur och elefanterna från programmet som jag nu släppt på Youtube. Dock hoppade jag över bokstavsbarnen och barnramsor då dom e så tråkiga🥱 Dessa är från dvd-utgåvorna ifall ni undrar Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter - En sekund från olika sketcher (https://www.youtube.com/watch?v=R3IqJ6vuufQ)
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: MOA skrivet 18 juni 2026 kl. 20:42:35
Citat från: E skrivet 18 juni 2026 kl. 20:03:39Den senaste tiden har jag jobbat på en In One Second video med sketcher, sifferdjur och elefanterna från programmet som jag nu släppt på Youtube. Dock hoppade jag över bokstavsbarnen och barnramsor då dom e så tråkiga🥱 Dessa är från dvd-utgåvorna ifall ni undrar Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter - En sekund från olika sketcher (https://www.youtube.com/watch?v=R3IqJ6vuufQ)
Som Scoop Guy gjorde för några år sedan, bra jobbat. Nu är hans jobb att rekonstruera avsnitten från 84 års version
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 18 juni 2026 kl. 20:43:56
Citat från: E skrivet 18 juni 2026 kl. 20:03:39Den senaste tiden har jag jobbat på en In One Second video med sketcher, sifferdjur och elefanterna från programmet som jag nu släppt på Youtube. Dock hoppade jag över bokstavsbarnen och barnramsor då dom e så tråkiga🥱 Dessa är från dvd-utgåvorna ifall ni undrar Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter - En sekund från olika sketcher (https://www.youtube.com/watch?v=R3IqJ6vuufQ)
En kort komprimering över vad som finns på DVD.
DVD-produktionen är synnerligen en besvikelse! Efter att ha sett serien på "playen" och Archive så är man van vid fin bildkvalitet. Bilden på DVD däremot är suddig och mörk och det går inte att komma ifrån det :(
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: E skrivet 18 juni 2026 kl. 20:57:48
Framför allt när ovanliga namn dyker upp, tänker ni någon gång varför?
Titel: SV: Fem Myror är fler än fyra elefanter
Skrivet av: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2026 kl. 13:37:45
Ett till meddelande till Scoop Guy. Det finns två avsnitt till ur 1984 års version som går att rekonstruera, och det blir också de två sista kompletta som går att göra det.
Avsnitt 32 1. K som i all tidig början 2. Elefanter (orange, finns på DVD) 3. Flicknamn på K 4. Rimleken 5. 8 grodor* 6. 8 fladdermöss 7. 8 knappar 8. Brasse vill sitta i mitten och äta glass (finns på Youtube och Archive) 9. Elefantens 1-20-sång 10. Lattjolajbanlådan: Krokodil, Räv, Kråka och Ko (finns på Youtube och Archive) 11. Förvandlingskonstnären** 12. Pojknamn på K 13. Elefanten (orange) 14. Hämtar tårta, vänta här (finns på Youtube och Archive)
Allt material finns på "playen" om inget annat anges
* färgskalan är detsamma som i videon som länkas här nedan ** presentationsröst saknas (dvs "Och nu, den fantastiske Förvanlingskonstnären!")
https://www.youtube.com/watch?v=v1OforhODpQ
Avsnitt 40 (sista avsnittet) 1. A-Å-Ä-musikalen 2. Elefanter (A, Å och Ä) 3. Pojknamn på A, Å och Ä 4. Femsaksmuséet (finns på Youtube och Archive) 5. 5 flugor (finns på Youtube och Archive) 6. 5 fjärilar 7. Prinsessbakelsen 8. Vera, Ellen och Cecilia 9. Evas 1-20 10. Elefantens 1-20-sång 11. Örjans sång (oklippt, finns på DVD) 12. Elefanter (Ö) 13. Namn på Ö 14. ABCD har du lust att följa me'?
Allt material finns på "playen" om inget annat anges