Dubbningshemsidans forum

Dubbningar => Dubbningar och röster => Ämnet startat av: moviefan skrivet 19 december 2014 kl. 18:25:10

Titel: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 19 december 2014 kl. 18:25:10
Är det samma som har dubbat alla tre Narnia filmerna ? Vet ni något om dom svenska rösterna ? Är det samma till Lucy Peter osv i alla tre filmerna ? Vad tycker ni om dom svenska dubbningarna ? Jag gillar mest engelska versionen.  :D
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 24 januari 2017 kl. 19:37:14
Citat från: moviefan skrivet 19 december 2014 kl. 18:25:10
Är det samma som har dubbat alla tre Narnia filmerna ? Vet ni något om dom svenska rösterna ? Är det samma till Lucy Peter osv i alla tre filmerna ? Vad tycker ni om dom svenska dubbningarna ? Jag gillar mest engelska versionen.  :D

Någon som vet ?  ::)
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: Alexander skrivet 24 januari 2017 kl. 19:52:50
Nej, alla tre filmerna är inte dubbade av samma bolag. De två första filmerna dubbades av Sun Studio och den tredje filmen av Eurotroll.

Narnia filmerna var en samproduktion mellan filmföretagen Disney och Walden Media. Men Disney hoppade av Narnia projektet efter de två första filmerna, vilket resulterade i att Walden Media själva gjorde den tredje filmen. Eftersom Disney var distributören av de två första filmerna fick Walden Media hitta en ny distributör till tredje filmen och valde då 20th Centrury Fox.

För att Disney var med och gjorde de två första filmerna, ansvarade de för dubbningen och anlitade i vanlig tradition på den tiden Sun Studio till att dubba filmerna.

För den tredje filmen ansvarade 20th Centrury Fox för dubbningen och tog då det dubbningsbolaget som de brukar anlita, nämligen Eurotroll. Därför är det helt andra röster i den tredje filmen.
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 24 januari 2017 kl. 19:56:41
Citat från: Alexander skrivet 24 januari 2017 kl. 19:52:50
Nej, alla tre filmerna är inte dubbade av samma bolag. De två första filmerna dubbades av Sun Studio och den tredje filmen av Eurotroll.

Narnia filmerna var en samproduktion mellan filmföretagen Disney och Walden Media. Men Disney hoppade av Narnia projektet efter de två första filmerna, vilket resulterade i att Walden Media själva gjorde den tredje filmen. Eftersom Disney var distributören av de två första filmerna fick Walden Media hitta en ny distributör till tredje filmen och valde då 20th Centrury Fox.

För att Disney var med och gjorde de två första filmerna, ansvarade de för dubbningen och anlitade i vanlig tradition på den tiden Sun Studio till att dubba filmerna.



För den tredje filmen ansvarade 20th Centrury Fox för dubbningen och tog då det dubbningsbolaget som de brukar anlita, nämligen Eurotroll. Därför är det helt andra röster i den tredje filmen.


Tack för svar  ;)  Jag gillar animationen av fantasyfigurerna. (Inklusive Aslan). Hoppas dom gör film av Silvertronen.
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 20 april 2017 kl. 17:51:15
Vilken Narnia film gillar ni mest ? Jag gillar mest ettan.  :D
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: inaktiverad skrivet 20 april 2017 kl. 18:25:49
Citat från: moviefan skrivet 20 april 2017 kl. 17:51:15
Vilken Narnia film gillar ni mest ? Jag gillar mest ettan.  :D

Avskyr alla filmerna utom ettan. Så brukar det dock vara, iallafall precis likadant med Harry Potter där jag älskar ettan och tvåan men avskyr dom senare filmerna. Svenska dubbningen på Narnia är i mina ögon ett rent skämt och tillför ingen typ utav spänning eller känsla, utan känns mer som ett påhitt för att barn ska förstå hela filmen fullt ut sammtidigt som man skonat bort "mörka" toner i alla scenerna genom lite varmare röster.
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 22 april 2017 kl. 21:23:32
Citat från: Jabberjaw skrivet 20 april 2017 kl. 18:25:49
Avskyr alla filmerna utom ettan. Så brukar det dock vara, iallafall precis likadant med Harry Potter där jag älskar ettan och tvåan men avskyr dom senare filmerna. Svenska dubbningen på Narnia är i mina ögon ett rent skämt och tillför ingen typ utav spänning eller känsla, utan känns mer som ett påhitt för att barn ska förstå hela filmen fullt ut sammtidigt som man skonat bort "mörka" toner i alla scenerna genom lite varmare röster.

Håller med om att ettan är den bästa. Dom andra två är också bra. Gillar animationen på djur karaktärerna. Mest lejonet Aslan.  :D Musiken är också mycket bra och fint gjord. Strids scenerna är maffiga att se på. Kommer det fler Narnia filmer i framtiden eller ?
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 6 juli 2017 kl. 09:39:45
Har läst att dom ska göra Silvertronen, och att Tomas Newman ska skriva musiken. Jag läste det på scores and soundtrack gruppen på facebook. (Newman skrev till bla Hitta Nemo, The Green Mile, Nyckeln Till Frihet mfl)  :D
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 5 januari 2018 kl. 21:54:08
(https://www.awn.com/sites/default/files/styles/inline/public/image/featured/2743-lion-witch-and-wardrobe-diaries-part-2-final-character-setup-and-shot-production.jpg?itok=wYtGElso)

Aslan är så fint animerad. Det märks att animationen är olika i de tre filmerna.
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 19 april 2018 kl. 20:35:43
https://www.narniaweb.com/2017/11/the-silver-chair-to-begin-filming-2018-johnston-says/ (https://www.narniaweb.com/2017/11/the-silver-chair-to-begin-filming-2018-johnston-says/)

Silverstronen kommer att börja filmas under vintern i år.  :D
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: Samlaren skrivet 26 augusti 2019 kl. 12:46:17
Waiden som hade rättigheterna för 3:an har förlorat dem så något annat bolag måste fortsätta med filmen. Men folk tror att Netflix kommer göra en Narnia serie med början från första boken.
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: gstone skrivet 26 augusti 2019 kl. 13:14:39
En av personerna som gjord original filmerna   har sagt väldigt nyligen att han inte vill att Narnia ska bli ett stort Fantasy "Franchise".
Det kom efter att det avslöjades att Netflix både kommer göra en tv serie och filmer med Narnia som bakgrund.
Jag är lite osäker på hur person menade med sin kommentarer men han är väl rätt att Narnia kommer över produceras så folk bli trötta på det. Det är den ända gissning jag har med vad hans kommentar betydde.

Jag kanske borde läst mer en rubriken. Kanske själva artikeln förklarar saken bättre.
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: E skrivet 28 augusti 2019 kl. 16:34:07
Har hört att 4:an planeras att ha premiär under 2020 och jag hoppas verkligen inte att den skjuts upp fler gånger
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 17 maj 2023 kl. 13:57:43
Visst är Aslan och de andra varelserna  CGI gjorda ? 
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 25 februari 2025 kl. 17:48:09
Bland uppföljarna, så gillar jag verkligen Kung Caspian och skeppet gryningen, den är mycket bra. 
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: gstone skrivet 25 februari 2025 kl. 18:01:25
Citat från: moviefan skrivet 25 februari 2025 kl. 17:48:09Bland uppföljarna, så gillar jag verkligen Kung Caspian och skeppet gryningen, den är mycket bra.
Ja med :)
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: gstone skrivet 25 april 2025 kl. 23:52:34
Emma Mackey kommer spela den vira häxan i denna nya filmen
 https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/emma-mackey-white-witch-in-greta-gerwig-narnia-1236201064/ (https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/emma-mackey-white-witch-in-greta-gerwig-narnia-1236201064/)
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: gstone skrivet 25 april 2025 kl. 23:54:06
Tydligen kan det bli Meryl Streep som spelar Aslan i denna nya filmen

https://deadline.com/2025/04/meryl-streep-aslan-greta-gerwig-netflix-narnia-movie-1236358278/ (https://deadline.com/2025/04/meryl-streep-aslan-greta-gerwig-netflix-narnia-movie-1236358278/)
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: Elios skrivet 26 april 2025 kl. 03:19:48
Citat från: gstone skrivet 25 april 2025 kl. 23:54:06Tydligen kan det bli Meryl Streep som spelar Aslan i denna nya filmen

https://deadline.com/2025/04/meryl-streep-aslan-greta-gerwig-netflix-narnia-movie-1236358278/ (https://deadline.com/2025/04/meryl-streep-aslan-greta-gerwig-netflix-narnia-movie-1236358278/)
Ska hon låta som en man då eller? ???
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: gstone skrivet 26 april 2025 kl. 19:42:51
Citat från: Elios skrivet 26 april 2025 kl. 03:19:48Ska hon låta som en man då eller? ???
Fråga Greta Gerwig
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: Elios skrivet 26 april 2025 kl. 21:19:49
Citat från: gstone skrivet 26 april 2025 kl. 19:42:51Fråga Greta Gerwig
Vad tror du?
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: BPS skrivet 26 april 2025 kl. 22:25:40
Citat från: Elios skrivet 26 april 2025 kl. 21:19:49Vad tror du?
Du frågar inte mig men har de valt en kvinna till rollen så kommer väl karaktären vara en hona.
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: Elios skrivet 26 april 2025 kl. 23:53:11
Citat från: BPS skrivet 26 april 2025 kl. 22:25:40Du frågar inte mig men har de valt en kvinna till rollen så kommer väl karaktären vara en hona.
Det verkar så ja!? 🫤
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: moviefan skrivet 26 juli 2025 kl. 10:21:50
Har nu Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen på bluray. Det är en mycket fin bluray utgåva, med mycket bonus material.  ;)
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: gstone skrivet 11 augusti 2025 kl. 17:35:28
den nya filmen har precis börjat filmas i London 

här några set bilder ;D
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: Elios skrivet 11 augusti 2025 kl. 19:27:11
Citat från: gstone skrivet 11 augusti 2025 kl. 17:35:28den nya filmen har precis börjat filmas i London

här några set bilder ;D
Vilken av böckerna är det dom ska filmatiserats?
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: gstone skrivet 11 augusti 2025 kl. 19:32:34
Citat från: Elios skrivet 11 augusti 2025 kl. 19:27:11Vilken av böckerna är det dom ska filmatiserats?
Min morbror trollkarlen 
Titel: SV: Berättelsen Om Narnia
Skrivet av: Elios skrivet 12 augusti 2025 kl. 19:42:47
Citat från: gstone skrivet 11 augusti 2025 kl. 19:32:34Min morbror trollkarlen
Det ser jag faktiskt fram emot. Hoppas dom sen fortsätter inom samma bana med dom andra sex böckerna.  ;D