Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mariann Video

Startat av MOA, 18 januari 2021 kl. 17:43:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 augusti 2024 kl. 10:25:53Jag har inte kommit till 1969 än i min allmänna kartläggning av dubbningar, så ingen djupdykning än i Fem på nya äventyr. De uppgifter jag har just nu är nästan identiska med dem du postat, undantaget i den jag har, är att några av de vuxnas roller är listade:

MATHIAS HENRIKSONonkel Quentin
ANNICKA KRONBERGfaster Fanny
KARIN MILLERJohanna
PER SJÖSTRANDherr Sanders
CHRIS WAHLSTRÖMfru Sanders
Tack för uppgifterna. Har man tillgång till filmen borde ju även Tor Isedal vara ganska lätt att känna igen - han hade ju en ganska säregen röst.

Sen kan vi väl förutsätta att de fyra barnskådespelarna spelar George, Julian, Dick och Anne - frågan är bara vem som spelar vem...?

Marianne Wäyrynen har väl medverkat i andra dubbningar, så där borde man kunna lyssna och jämföra rösten - uppenbarligen måste hon ju spela antingen George eller Anne, där Ylva Lundqvist spelar den andra av flickorna. Carl-Adolf Öström och Ivo Englund känner jag dock ärligt talat inte till alls...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2024 kl. 11:10:48Tack för uppgifterna. Har man tillgång till filmen borde ju även Tor Isedal vara ganska lätt att känna igen - han hade ju en ganska säregen röst.

Sen kan vi väl förutsätta att de fyra barnskådespelarna spelar George, Julian, Dick och Anne - frågan är bara vem som spelar vem...?

Marianne Wäyrynen har väl medverkat i andra dubbningar, så där borde man kunna lyssna och jämföra rösten - uppenbarligen måste hon ju spela antingen George eller Anne, där Ylva Lundqvist spelar den andra av flickorna. Carl-Adolf Öström och Ivo Englund känner jag dock ärligt talat inte till alls...
Ylva, Carl-Adolf och Ivo har troligtvis inte dubbat något annat eller för den delen synts i någon annan film.
Det är ofta det som är grejen med barnskådespelare de syns i typ en film sedan så går de vidare och slutar skådespelar karriären.

Undantaget är Gabriel Odenhammar, Macaulay Culkin och de barnskådespelarna som syntes i flera filmer och serier när det begav sig.

Dock så är det flesta barnskådespelare, en roll, sluta karriären, gå vidare........

Det flesta barnskådespelare dock, däribland kan nämnas Tina Johnson och Jonatan Lindoff gör typ bara en roll går vidare och inget mer i skådespelar väg efter det.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 augusti 2024 kl. 11:58:39Ylva, Carl-Adolf och Ivo har troligtvis inte dubbat något annat eller för den delen synts i någon annan film.
Det är ofta det som är grejen med barnskådespelare de syns i typ en film sedan så går de vidare och slutar skådespelar karriären.

Undantaget är Gabriel Odenhammar, Macaulay Culkin och de barnskådespelarna som syntes i flera filmer och serier när det begav sig.

Dock så är det flesta barnskådespelare, en roll, sluta karriären, gå vidare........

Det flesta barnskådespelare dock, däribland kan nämnas Tina Johnson och Jonatan Lindoff gör typ bara en roll går vidare och inget mer i skådespelar väg efter det.
Lindoff? Låter lite som Milldoff LoL

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 augusti 2024 kl. 13:54:04Lindoff? Låter lite som Milldoff LoL
Barnskådespelare som gjort en roll dvs Nils Karlsson Pyssling.
Och nej jag kände inte till dessa utan googlade upp dem.
Känner dock mot min vilja till ett antal skådespelare som bara gjort en roll😭.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 augusti 2024 kl. 11:58:39Ylva, Carl-Adolf och Ivo har troligtvis inte dubbat något annat eller för den delen synts i någon annan film.
Mest troligt, ja. Jag ser att det bara finns en enda Ivo Englund i folkbokföringen, som är född 1959 - det skulle i så fall innebära att han var 11 år gammal när dubbningen gjordes, vilket känns rimligt; så det är nog med allra största sannolikhet rätt person. Så det borde vara möjligt att få tag i honom, så kanske han kan bekräfta vem han spelade i Fem på nya äventyr; men det är ju utan tvekan antingen Julian eller Dick.

Carl-Adolf Öström hittar jag också bara en av i folkbokföringen, född 1954 - det känns aningen gammalt, då han i så fall skulle ha varit 15 år vid dubbningstillfället (vilket jag tror är äldre än alla rollfigurerna), men inom rimlighetens gräns. Dock med reservation för att jag på rak arm inte kommer ihåg hur rösterna lät, då det var länge sedan jag såg filmen med svenskt tal...

Om inte mitt minne sviker mig var väl Julian den äldre av de två pojkarna, och i så fall är det väl mer sannolikt att Ivo spelar Dick och att Carl-Adolf spelar Julian.

Ylva Lundqvist är ett för vanligt namn för att det ska gå att dra någon slutsats (det finns 24 personer med det namnet i skrivande stund), och dessutom kan hon ju mycket väl bytt efternamn under årens lopp; exempelvis i samband med giftermål. Men om man kan känna igen Marianne Wäyrynen på rösten bör ju det räcka, då det i så fall måste innebära att Ylva spelar den av flickorna som inte Marianne spelar.
(Annars hittar jag två stycken "Marianne Väyrynen" i folkbokföringen, där den äldre är född 1957 - det bör med stor sannolikhet vara rätt person trots en annan stavning av efternamnet)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2024 kl. 11:22:14Mest troligt, ja. Jag ser att det bara finns en enda Ivo Englund i folkbokföringen, som är född 1959 - det skulle i så fall innebära att han var 11 år gammal när dubbningen gjordes, vilket känns rimligt; så det är nog med allra största sannolikhet rätt person. Så det borde vara möjligt att få tag i honom, så kanske han kan bekräfta vem han spelade i Fem på nya äventyr; men det är ju utan tvekan antingen Julian eller Dick.

Carl-Adolf Öström hittar jag också bara en av i folkbokföringen, född 1954 - det känns aningen gammalt, då han i så fall skulle ha varit 15 år vid dubbningstillfället (vilket jag tror är äldre än alla rollfigurerna), men inom rimlighetens gräns. Dock med reservation för att jag på rak arm inte kommer ihåg hur rösterna lät, då det var länge sedan jag såg filmen med svenskt tal...

Om inte mitt minne sviker mig var väl Julian den äldre av de två pojkarna, och i så fall är det väl mer sannolikt att Ivo spelar Dick och att Carl-Adolf spelar Julian.

Ylva Lundqvist är ett för vanligt namn för att det ska gå att dra någon slutsats (det finns 24 personer med det namnet i skrivande stund), och dessutom kan hon ju mycket väl bytt efternamn under årens lopp; exempelvis i samband med giftermål. Men om man kan känna igen Marianne Wäyrynen på rösten bör ju det räcka, då det i så fall måste innebära att Ylva spelar den av flickorna som inte Marianne spelar.
(Annars hittar jag två stycken "Marianne Väyrynen" i folkbokföringen, där den äldre är född 1957 - det bör med stor sannolikhet vara rätt person trots en annan stavning av efternamnet)
Personerna kan ju också ha gått bort.
Bo Bergstrand exempelvis hade vi svårt att hitta något om då det visade sig att han dog redan 1993.

DingoPictures2005

Sedan så har min Danska kontakt ett betaband med dubben.
Jag ska eventuellt hjälpa till med digitaliseringen av bandet då jag har en Betamax spelare, då de flesta betaspelare slängdes på 80-90 talet så är det ju något som inte är lätt att hitta om man ska säga så.
Dock skulle han först kolla upp om han kunde hitta en spelare innan han skickar bandet till mig för digitalisering.

A

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 augusti 2024 kl. 11:54:47Sedan så har min Danska kontakt ett betaband med dubben.
Jag ska eventuellt hjälpa till med digitaliseringen av bandet då jag har en Betamax spelare, då de flesta betaspelare slängdes på 80-90 talet så är det ju något som inte är lätt att hitta om man ska säga så.
Dock skulle han först kolla upp om han kunde hitta en spelare innan han skickar bandet till mig för digitalisering.
Beta fanns väl inte 1969?

DingoPictures2005

Citat från: A skrivet 22 augusti 2024 kl. 12:10:14Beta fanns väl inte 1969?
Nej men filmen släpptes dubbad på hyr video under 80-talet.