Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ducktales: Vattenankor

Startat av Igthorn, 10 november 2006 kl. 13:23:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kloppstock

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 november 2006 kl. 12:05:44De här tre avsnitten som fanns med på Vattenankor har mycket riktigt visats på TV3 i Media Dubbs dubb - både under den första visningen (slutet av 1980-talet/början av 1990-talet), och när de repriserade allting med start för några år sen. Själv har jag ett svagt minne av att även Disney Channel vid något tillfälle visat dessa tre avsnitt med Media Dubbs version, men det är möjligt att jag minns fel...

3? är det inte bara 2 som omdubbades, att döma av Disney+ åtm

BPS

Citat från: Kloppstock skrivet 26 juni 2026 kl. 22:54:473? är det inte bara 2 som omdubbades, att döma av Disney+ åtm
Eftersom att det är en blandning av originaldubbning, KM Studio och om dubbning för Disney+ på de här avsnitten i samma story så skulle jag nog inte använda Disney+ som källa.

Daniel Hofverberg

Citat från: Kloppstock skrivet 26 juni 2026 kl. 22:54:473? är det inte bara 2 som omdubbades, att döma av Disney+ åtm
Det stämmer att alla tre avsnitten som utgjorde VHS-filmen Vattenankor - d.v.s. A Drain on the Economy, A Whale of a Bad Time och Aqua Ducks - dubbades om för den VHS-filmen.

Men av någon outgrundlig anledning har Disney+ alltså behållit originaldubben av det förstnämnda avsnittet, plus nydubbat det avslutande avsnittet i tetralogin som saknades på nyss nämnda VHS-film (Working for Scales); som alltså gör allt till en enda röra med tre olika skådespelarensembler för de fyra avsnitten... :(

Om inte mitt minne sviker mig fick A Drain on the Economy behålla sin originaldubb även på DVD-utgåvan som kom ut för flertalet år sedan, så det här är alltså ett av undantagen där en omdubb inte alltid har använts sedan något dubbats om.

Citat från: BPS skrivet 26 juni 2026 kl. 23:10:15Eftersom att det är en blandning av originaldubbning, KM Studio och om dubbning för Disney+ på de här avsnitten i samma story så skulle jag nog inte använda Disney+ som källa.
Precis, det har verkligen blivit en enda röra på Disney+, tyvärr; som i mångt och mycket saknar uppenbar logik.