Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet 26 augusti 2026 kl. 11:26:32Glömde buda på Top Cat - Fiolspelaren VHS igår som var sista dagen, aj aj. :(

@Daniel Hofverberg Hade du denna VHS? Det är främst avsnittet "Den försvunna arvingen" (The Missing Heir) som jag bara saknar utav Top Cat, vore väldigt schysst om du har tid och om du vill digitalisera den! :)
Jag är faktiskt inte helt säker - omslaget ser lite bekant ut, så jag tror att jag har den, men jag är inte 100% säker. Jag vet att jag har minst ett par Top Cat-filmer från Musikservice, men just den är jag lite osäker på. Ska ta och leta i bokhyllorna. :)

Musikservice VHS-utgåvor av Top Cat hade ju dock en unik dubbning, som inte använts någon annanstans, så det hjälper ju hursomhelst inte för att få tag i den vanliga TV3-dubben av avsnitt 4 och 6 - där är det bara inspelningar från TV3 eller möjligtvis Cartoon Network/Boomerang som gäller. :(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2026 kl. 12:07:37Jag är faktiskt inte helt säker - omslaget ser lite bekant ut, så jag tror att jag har den, men jag är inte 100% säker. Jag vet att jag har minst ett par Top Cat-filmer från Musikservice, men just den är jag lite osäker på. Ska ta och leta i bokhyllorna. :)

Musikservice VHS-utgåvor av Top Cat hade ju dock en unik dubbning, som inte använts någon annanstans, så det hjälper ju hursomhelst inte för att få tag i den vanliga TV3-dubben av avsnitt 4 och 6 - där är det bara inspelningar från TV3 eller möjligtvis Cartoon Network/Boomerang som gäller. :(
Könstigt att dom avsnitten aldrig sändes på Boomerang, trodde verkligen att jag såg alla avsnitt under i min barndom

Tintin

Citat från: MOA skrivet 29 januari 2026 kl. 20:02:36Chuck Berry: Hail Hail Rock N Roll
Farsan letade men kunde inte få tag på den någon annanstans än på VHS, så svårtillgänglig
Bläddrade lite bland stadsbibliotekets filmer idag och fann den på DVD. 2-disc utgåva som även innehåller Rehearsals (53 min) och The reluctant movie star (66 min). Utgiven 2006.

Så den har getts ut på DVD och verkar även gå att köpa på Blu-ray vad jag kan se. Kan kolla upp undertexter vid intresse.

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2026 kl. 12:07:37Jag är faktiskt inte helt säker - omslaget ser lite bekant ut, så jag tror att jag har den, men jag är inte 100% säker. Jag vet att jag har minst ett par Top Cat-filmer från Musikservice, men just den är jag lite osäker på. Ska ta och leta i bokhyllorna. :)

Det vore väldigt roligt om du hade den VHS:en, tänkte köpa den igår men höll på med något annat så glömde bort tyvärr. Men jag fortsätter att hålla utkik om den dyker upp igen någonstans, eller om det är någon här på forumet som lyckligtsvis har den.

Visst vore det kanon om någon lyckades spela in just de avsnitten från TV3, men känns som ganska låg chans(?).

Lyckades få tag på Familjen Addams - Spökstaden för en billig peng i alla fall, så det är något. :)

Kollade du FB inlägget förresten angående Familjen Flintas dvd-skiva?

MOA

Citat från: Haap skrivet 26 augusti 2026 kl. 17:20:59Det vore väldigt roligt om du hade den VHS:en, tänkte köpa den igår men höll på med något annat så glömde bort tyvärr. Men jag fortsätter att hålla utkik om den dyker upp igen någonstans, eller om det är någon här på forumet som lyckligtsvis har den.

Visst vore det kanon om någon lyckades spela in just de avsnitten från TV3, men känns som ganska låg chans(?).

Lyckades få tag på Familjen Addams - Spökstaden för en billig peng i alla fall, så det är något. :)

Kollade du FB inlägget förresten angående Familjen Flintas dvd-skiva?
Såg bara TC när han sändes på Boomerang & vi var inte smarta nog att spara avsnitten. Vore riktigt intressant & annorlunda att se TC med annan dubbning, finns minst 3 av vad jag läst

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 augusti 2026 kl. 14:04:01Könstigt att dom avsnitten aldrig sändes på Boomerang, trodde verkligen att jag såg alla avsnitt under i min barndom
Om avsnitt 4 och 6 sändes på Boomerang är inte helt klarlagt. När jag spelade in Top Cat hoppade de över de två avsnitten, vid flertalet visningsomgångar - men det var inte helt ovanligt att Boomerang gjorde olika vid olika sändningsomgångar, och ibland hoppade över olika avsnitt vid olika tillfällen. Alltså är det fullt möjligt att något eller båda dessa avsnitt sänts vid något/några tillfällen, men hoppades över vid andra tillfällen.

Men det är också möjligt att de alltid hoppade över de två avsnitten, och i så fall är frågan om avsnitten sändes på Cartoon Network eller hoppades över även där...?

Kanske fanns det tekniska hinder till att de två avsnitten inte kunnat sändas, såsom att mastern/ljudbanden inte fanns bevarad hos TV3 eller något liknande. Top Cat är nämligen den enda serien där några avsnitt visades på Boomerang med samma bildversion som på TV3, med rullande svenska och danska dubbcredits under vinjetten. Det borde rimligtvis innebära att de avsnitten bara funnits bevarad som en färdig sändningsmaster, och inte endast som ljudband; för annars borde ju Turner bara ha tagit ljudet på samma sätt som vid alla andra produktioner.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2026 kl. 01:09:15Om avsnitt 4 och 6 sändes på Boomerang är inte helt klarlagt. När jag spelade in Top Cat hoppade de över de två avsnitten, vid flertalet visningsomgångar - men det var inte helt ovanligt att Boomerang gjorde olika vid olika sändningsomgångar, och ibland hoppade över olika avsnitt vid olika tillfällen. Alltså är det fullt möjligt att något eller båda dessa avsnitt sänts vid något/några tillfällen, men hoppades över vid andra tillfällen.

Men det är också möjligt att de alltid hoppade över de två avsnitten, och i så fall är frågan om avsnitten sändes på Cartoon Network eller hoppades över även där...?

Kanske fanns det tekniska hinder till att de två avsnitten inte kunnat sändas, såsom att mastern/ljudbanden inte fanns bevarad hos TV3 eller något liknande. Top Cat är nämligen den enda serien där några avsnitt visades på Boomerang med samma bildversion som på TV3, med rullande svenska och danska dubbcredits under vinjetten. Det borde rimligtvis innebära att de avsnitten bara funnits bevarad som en färdig sändningsmaster, och inte endast som ljudband; för annars borde ju Turner bara ha tagit ljudet på samma sätt som vid alla andra produktioner.
Jag kommer inte ihåg att de någonsin visade avsnitt 4 och 6 på Cartoon Network heller för den delen. Och då såg jag den serien på loop under senare delen av 90-talet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 augusti 2026 kl. 01:30:23Jag kommer inte ihåg att de någonsin visade avsnitt 4 och 6 på Cartoon Network heller för den delen. Och då såg jag den serien på loop under senare delen av 90-talet.
Jag har heller inget tydligt minne av de avsnitten på Cartoon Network heller, men kan inte påstå att jag såg serien riktigt lika slaviskt. Men då är det kanske så att de avsnitten bara sänts på TV3 men varken på Cartoon Network eller Boomerang.

Eller åtminstone förutsätter jag att TV3 bör ha sänt avsnitten - jag kan förstås ha blandat ihop med VHS-dubbningarna, men jag känner mig ganska säker på att ha sett avsnitten på TV3...

Haap

Citat från: MOA skrivet 26 augusti 2026 kl. 19:04:05Såg bara TC när han sändes på Boomerang & vi var inte smarta nog att spara avsnitten. Vore riktigt intressant & annorlunda att se TC med annan dubbning, finns minst 3 av vad jag läst
Kommer ihåg att jag såg Top Cat på Cartoon Network för första gången i vårt rum jag delade med mina syskon på en sån liten tv, men var väldigt ung - tänkte ju aldrig på att spela in avsnitt i den åldern.

Jaså? Visste aldrig att det fanns 3 olika dubbningar på Top Cat.

MOA

Citat från: Haap skrivet 27 augusti 2026 kl. 17:03:11Kommer ihåg att jag såg Top Cat på Cartoon Network för första gången i vårt rum jag delade med mina syskon på en sån liten tv, men var väldigt ung - tänkte ju aldrig på att spela in avsnitt i den åldern.

Jaså? Visste aldrig att det fanns 3 olika dubbningar på Top Cat.
Står i något ämne på forumet men den av Media Dubb är ju förstås mest känd & den som användes vid alla sändningar på Boomerang

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 augusti 2026 kl. 19:04:05Såg bara TC när han sändes på Boomerang & vi var inte smarta nog att spara avsnitten. Vore riktigt intressant & annorlunda att se TC med annan dubbning, finns minst 3 av vad jag läst
Citat från: Haap skrivet 27 augusti 2026 kl. 17:03:11Jaså? Visste aldrig att det fanns 3 olika dubbningar på Top Cat.
Om inte mitt minne sviker mig, så vill jag minnas hela fyra olika dubbningar av Top Cat...!

• Den mest kända TV-dubben av Media Dubb, som använts av både TV3, Cartoon Network och Boomerang
  • En VHS-dubb på Musikservice VHS-utgåvor av okänd studio (gissningsvis Kit & Co/Videobolaget)
  • En VHS-dubb på Egmont Films VHS-utgåva av Monica Forsberg (KM Studio?)
  • Bonusavsnitt på ett par av Kanal 10/Pickwicks VHS-utgåvor med Scooby-Doo (av okänd studio)

Då det rör sig om olika distributörer, så borde de tre VHS-dubbningarna vara tre olika dubbningar, även om jag inte har kollat upp dem så jättenoga. Vilka avsnitt som innefattas av de tre VHS-dubbningarna vet jag heller inte.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2026 kl. 20:19:53Om inte mitt minne sviker mig, så vill jag minnas hela fyra olika dubbningar av Top Cat...!

• Den mest kända TV-dubben av Media Dubb, som använts av både TV3, Cartoon Network och Boomerang
  • En VHS-dubb på Musikservice VHS-utgåvor av okänd studio (gissningsvis Kit & Co/Videobolaget)
  • En VHS-dubb på Egmont Films VHS-utgåva av Monica Forsberg (KM Studio?)
  • Bonusavsnitt på ett par av Kanal 10/Pickwicks VHS-utgåvor med Scooby-Doo (av okänd studio)

Då det rör sig om olika distributörer, så borde de tre VHS-dubbningarna vara tre olika dubbningar, även om jag inte har kollat upp dem så jättenoga. Vilka avsnitt som innefattas av de tre VHS-dubbningarna vet jag heller inte.
Måste vara vara programmet med mest dubbningar, nytt rekord

moviefan

Köpte nyss Karate kid 2010, för 51 kr. Ny och inplastad bluray, väldigt billigt för en ny och inplastad film.  ;)