Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Magisk ballerina (Spellbound 2023)

Startat av MB, 19 augusti 2024 kl. 15:49:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PatoskyeIII

Är det en uppföljare eller bara en spinoff i samma universum?

Daniel Hofverberg

Verkar vara en riktigt bra serie, att döma av det första avsnittet. En riktigt bra dubbning också, och det låter som att Armando Castillo har fått behålla samma röst som i Tidlös prinsessa. Absolut värd att fortsätta följa. :)

Citat från: PatoskyeIII skrivet 23 augusti 2024 kl. 21:41:14Är det en uppföljare eller bara en spinoff i samma universum?
Att döma av det första avsnittet skulle jag nog vilja påstå att spin-off ligger närmare sanningen. Det utspelas i samma "universum" och miljöer som Tidlös prinsessa på samma balettskola i Paris, med delvis samma lärare men verkar vara helt nya elever. Jag kan inte minnas att de sa något årtal i det första avsnittet, men skulle gissa att serien utspelas efter Tidlös prinsessa.

Och precis som för Tidlös prinsessa är originalspråket engelska, trots att det är en fransk-tysk samproduktion som utspelas och huvudsakligen är inspelad i Frankrike.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 augusti 2024 kl. 02:20:38Verkar vara en riktigt bra serie, att döma av det första avsnittet. En riktigt bra dubbning också, och det låter som att Armando Castillo har fått behålla samma röst som i Tidlös prinsessa. Absolut värd att fortsätta följa. :)
Jag väntar nog tills jag har sett lite fler avsnitt innan jag lämnar något omdöme. Spontant tycker jag inte att den bärande idén verkar lika intressant som i Tidlös prinsessa. Och det där med någon sorts rökliknande ondska eller fara har vi ju sett många gånger förr i andra serier, så det kändes inte speciellt originellt att öppna serien med det.

RC

Bilversioner borde inte vara något problem för teckenspråkstolkningar finns ju i samma meny som undertext och ljud numera.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 23 augusti 2024 kl. 15:58:52magiskballerina.png

Credits, förhoppningsvis kanske det går att få en mer komplett lista från Eurotroll.
Det har tagit väldigt lång tid, men nu när jag äntligen har en ny kontaktperson på Eurotroll har jag precis fått en creditlista till Magisk ballerina. Troligen inte helt komplett, då de sammanställer rollfigurer utifrån manusen, men det står med 19 namngivna rollfigurer; så det bör väl täcka in de större rollerna i alla fall (men kanske inte gästroller i enstaka avsnitt och dylikt). Bra tajming i alla fall, då alla avsnitt släpps på nytt på SVT Play den 1 februari. :)

Om specifika rollfigurer saknas kan de säkert leta fram det också, om det är något väsentligt man saknar. Jag hade förstås helst velat ha en komplett lista, då det kan tänkas saknas skådespelare (när det inte finns någon "Övriga röster"), men betydligt bättre än SVTs bristfälliga credits i alla fall.