Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SvampBob Fyrkant: "Släkten är värst" första Svenska dubbningen

Startat av Nighty11x, 22 maj 2026 kl. 00:17:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nighty11x

Så jag vet inte hur många som känner till detta men SvampBob Fyrkant avsnittet "Släkten är värst" har 2 Svenska versioner, en som sändes fram till 2016 där Stanley S. Fyrkant spelas av Kim Sulocki och en som sänts sedan 2016 där Daniel Paris spelar Stanley. Den lättillgängliga versionen är den som dem använt sedan 2016, därför undrar jag om någon har någon inspelning av avsnittet från innan 2016 som jag skulle kunna få eftersom jag gärna skulle vilja se första dubbningen (Tycker helt ärligt att Daniel Paris gjorde ett ganska dåligt jobb som Stanley i nydubben).

Daniel Hofverberg

Det var mer än jag visste... Varför har avsnittet dubbats om, och har de båda dubbningarna samma översättning/manus eller olika? Har alla rollfigurer dubbats om, eller bara vissa?

I vilka sammanhang har de båda dubbningarna använts?

Är det här det enda avsnittet som har dubbats om, eller finns det fler?

Nighty11x

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2026 kl. 00:23:49Varför har avsnittet dubbats om, och har de båda dubbningarna samma översättning/manus eller olika? Har alla rollfigurer dubbats om, eller bara vissa?

I vilka sammanhang har de båda dubbningarna använts?

Är det här det enda avsnittet som har dubbats om, eller finns det fler?
Alla repliker och röster förblev samma med undantaget av Stanley S. Fyrkant (Vilket bevisas av faktumet att Tommy Blom fortfarande spelar Herr Krabba i avsnittet)

Första dubben gjordes som vilket avsnitt som helst för Svensksändning, andra gjordes för ett typ kändismaraton runt September 2016 tror jag.

Pernilla Wahlgren gjorde rösten till Ma Angler i en nydubb av "Bondlurkar" medan i originallversionen är det tydligen Annica Smedius och så var det någon kändis som jag glömt vem det är som dubbade över en karaktär i "Häxfisk". I dem här två tror jag alla andra röster också förblir samma som i originallversionen.

Will Siv

Citat från: Nighty11x skrivet 22 maj 2026 kl. 00:59:47Pernilla Wahlgren gjorde rösten till Ma Angler i en nydubb av "Bondlurkar" medan i originallversionen är det tydligen Annica Smedius 
Det var nog Annelie Bhagavan egentligen.
- what.

Will Siv

Citat från: Nighty11x skrivet 22 maj 2026 kl. 00:17:20Så jag vet inte hur många som känner till detta men SvampBob Fyrkant avsnittet "Släkten är värst" har 2 Svenska versioner, en som sändes fram till 2016 där Stanley S. Fyrkant spelas av Kim Sulocki och en som sänts sedan 2016 där Daniel Paris spelar Stanley. Den lättillgängliga versionen är den som dem använt sedan 2016, därför undrar jag om någon har någon inspelning av avsnittet från innan 2016 som jag skulle kunna få eftersom jag gärna skulle vilja se första dubbningen (Tycker helt ärligt att Daniel Paris gjorde ett ganska dåligt jobb som Stanley i nydubben).
Om avsnittet släpptes på DVD så borde det vara originalet.

Har för övrigt inte hört omdubbningen och det är konstigt att Nickelodeon dubbat om en karaktärs röst bara för att få med en "kändis"
- what.

Nighty11x

Citat från: Will Siv skrivet 22 maj 2026 kl. 12:17:05Om avsnittet släpptes på DVD så borde det vara originalet.

Har för övrigt inte hört omdubbningen och det är konstigt att Nickelodeon dubbat om en karaktärs röst bara för att få med en "kändis"
Säsong 5 släpptes aldrig på DVD med Svenskt tal.

Jag vet dessutom för ett faktum att båda versioner existerar eftersom originallversionen finns som ett typ 2 sekunder långt klipp i en behind the scenes video från Svenska SvampBob facebook från September 2016 och nydubbningen vet jag för att den används på SkyShowtime, Viaplay, Pluto TV sändningar och troligen Nick kanalerna.