Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Ragna Nyblom (1930-2017)

Startat av ddubbning, 28 maj 2017 kl. 01:00:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Skådespelerskan, journalisten, röstskådespelerskan, dubbningsöversättaren, dubbningsregissören, barntvproducenten och programpresentatören Ragna Nyblom har avlidit, 87 år gammal. Hon medverkade enligt denna sajt i dubbningen av Dr Snuggles (där hon spelade Norpan och Kattamor enligt denna sajt). Enligt Dubbningshemsidan medverkade hon också i tv-dubbningen av Trasdockorna (som hon också var regissör och översättare till), Det var en gång - Tidernas äventyr (som en av två berättare i originaldubbningen från 1978, hon var också en av regissörerna till den dubbningen), Rasmus Nalle , två avsnitt av Vi fem. och långfilmen Trolltyg i tomteskogen. Hon var dessutom översättare och regissör till långfilmen Det lilla blå loket .

(Källor: Dubbningshemsidan, Wikipedia och denna artikel från SVT: https://www.svt.se/kultur/tv-profilen-ragna-nyblom-ar-dod)

Vila i frid.

TonyTonka

Jag har tyvärr inte hört henne i så många dubbningar, men det är alltid tråkigt när någon som varit i dubbningsbranschen går bort.

Vila i frid.  :'(
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Vila i frid Norpan  :'( .

Edit: jag kände inte till henne förrän denna tråd skapades.

Anders

Vila i frid! Så många ikoniska dubbningar som hon har medverkat i.  :(
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Nu verkar Kjell Bergqvist vara den sista överlevande av röstskådespelarna som medverkade i Doktor Snuggles.  :-\
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Det var tråkigt att höra/läsa. :( Minns henne från ett flertal dubbningar som t. ex. "Snurriga sagor".

Vila i frid.  :'(

Erik Friman

Hon hade även stått för bearbetning, översättning och regi för serien Mjölktandsmössen och även långfilmen. Hon kommer alltid att vara del av min barndom. Vila i frid.  :(