Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Då julen kom till Mumindalen/Snöbarnens julsagor

Startat av Goliat, 14 december 2022 kl. 18:36:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2023 kl. 01:30:47Tack, så kanske det var - det var inte direkt igår jag såg den...
Nej, den finns väl inte på dvd.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2023 kl. 12:10:07Nej, den finns väl inte på dvd.
Men den har funnits i en evighet på Öppet arkiv och numera på SVT Play...

Daniel Hofverberg

Även i år sänds Snöbarnens julsagor linjärt på YLE, NRK och DR - och på respektive Play-tjänst har filmen aldrig tagits bort, utan legat där konstant sedan 2022; och kommer ligga kvar i åtta år till (!). Men i Sverige lyser den fortfarande med sin frånvaro - tråkigt, då det här programmet i mina ögon är klart bättre än Jul med Astrid Lindgren som SVT satsar på (där en av de ingående filmerna är identisk).

Dock inga förändringar i programmet än, och det hade väl egentligen varit välbehövligt för att verkligen kunna bli en långvarig tradition. Svenska Wikipedia uppger att planen var att variera programmet, men jag hittar inte åt det uttalandet i de källor som Wikipedia refererar till.

Men den bristfälliga (finlands)svenska creditlistan stör mig, och jag hade velat veta mer om rösterna i respektive kortfilm. På grund av serverproblem har Iyuno tydligen inte längre tillgång till materialet från dubbningen. Jag har försökt kontakta regissören (*) Nina Palmgren, för att höra om hon har någon komplett rollista, men ännu inte fått något svar.

(*): Eller åtminstone förmodar jag att hon regisserat, då hon bara crediterats som inspelningstekniker - men utan någon angiven regissör borde man väl kunna dra slutsatsen att hon var regisserande tekniker. Annars känns det ju ologiskt att creditera tekniker, men inte regissör...

Lite egendomligt och irriterande varför den isländska creditlistan är den enda som verkar vara komplett, med alla rollfigurer sorterat efter varje ingående kortfilm för sig - medan de svenska, finska, norska och danska creditlistorna alla lider av sina brister på olika håll. Värst är ju den svenska, där ingen av rösterna i Då julen kom till Mumindalen ens står med - så frågan är om det betyder att den kortfilmen dubbats separat, och inte som del av samlingsfilmen...?
(Allt tyder på att originalspråket för Då julen kom till Mumindalen är finska, trots att svenska vore betydligt mer logiskt; med tanke på att Tove Jansson ju var finlandssvensk med svenska som modersmål)

Daniel Hofverberg

Nu har jag sett om Snöbarnens julsagor, och har gjort mitt bästa att få dubbcreditsen begripliga och sorterade efter varje ingående film - men fortfarande alltför många frågetecken, och Nina Palmgren har tyvärr ännu inte svarat på mitt meddelande...

Det är i alla fall ett riktigt trevligt program, och mellan det här och Jul med Astrid Lindgren (som SVT sänt de senaste åren) så vet jag i alla fall vilket jag föredrar...

Det jag har kommit fram till så här långt är i alla fall (med viss reservation för vissa skådespelare):

I ramberättelsen:
Fina - Mirella Roininen

Då julen kom till Mumindalen:
Mumintrollet - Markus Riuttu
Snorkfröken - Jessica Grabowsky
Salome - Stella Laine
Muminmamman - Cecilia Paul
Muminpappan - Joachim Wigelius
Hemulen - Elmer Bäck
Filifjonkan - Pia Runnakko
(Samtliga är ocrediterade, men står angivna på YLEs webbsida och YLE har även skickat samma uppgifter till mig)

Rekordet:
Sören - Markus Riuttu
Ludvig - Frank Skog

Julskon:
Pojken - troligen Winston Hämäläinen (då han är den enda kvarvarande barnskådespelaren som crediterats)
Mamma - Edith Holmström
Klumpfot - ?

Lilla Grodan:
Mamma Groda - Nina Palmgren
Pappa Groda - Aaro Wichmann
Guru - Carl-Kristian Rundman (obekräftat, enligt Wikipedia)
Skolpsykolog - Peter Kanerva (obekräftat, enligt Wikipedia)
Lilla Grodans syskon - troligtvis Elton och Winston Hämäläinen (de har crediterats för den finska dubbningen, så troligtvis hade de samma roller i den finlandssvenska; plus då att det är de enda barnskådespelarna som crediterats)

Den bästa gåvan:
Mille - Elton Hämäläinen
Jultomten - Kristofer Gummerus
Fiskaren - ?
Skidåkaren - ?
Dragspelaren - ?
(Lyckades inte uppfatta några namn på någon av rollfigurerna)

Svinaherden:
Ingen dialog (endast läten och "låtsasspråk", som med största sannolikhet ligger i M&E)

Räven och Tomten:
Tomten - Carl-Kristian Rundman

Slutsång: Peter Jöback och Moonica Mac (odubbat från den norska originalversionen)

Någon som har koll på de crediterade skådespelarnas röster, så att de kan hjälpa till att avgöra vem som spelar alla rollfigurer markerade med frågetecken? Det finns inga fler crediterade skådespelare än ovan namngivna, så mest troligt är det här alla som medverkar.