Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

"Förstår ni?"

Startat av TonyTonka, 22 juli 2026 kl. 22:59:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har kollat på ganska många dubbningar av Videobolaget, har ni någonsin tänkt på att de ofta säger "Förstår ni/Förstår du" i slutet av replikerna? xD
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Monsieur Hulot

Citat från: TonyTonka skrivet 22 juli 2026 kl. 22:59:21Jag har kollat på ganska många dubbningar av Videobolaget, har ni någonsin tänkt på att de ofta säger "Förstår ni/Förstår du" i slutet av replikerna? xD
Det har du rätt i! Har inte tänkt på det själv förrän nu ;D

Kanske var ett sätt för dem att visa att det var en dubbning från Videobolaget man tittade på! Vem vet?

Mathilda Gustafsson

I många 90-tals dubbningar säger de också Jag tänkte just det

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 juli 2026 kl. 22:59:21Jag har kollat på ganska många dubbningar av Videobolaget, har ni någonsin tänkt på att de ofta säger "Förstår ni/Förstår du" i slutet av replikerna? xD
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 juli 2026 kl. 23:26:55Kanske var ett sätt för dem att visa att det var en dubbning från Videobolaget man tittade på! Vem vet?
Jag har inte själv reflekterat över det, men det har nog i så fall hellre att göra med översättaren än med dubbningsstudion i sig.

Tyvärr är ju många av Videobolagets/Kit & Co.s dubbningar dåligt dokumenterade, men enligt Kit Sundqvist brukade han oftast anlita Gunnar Ernblad som översättare; och framförallt om Ernblad medverkar som röst så är det nästan garanterat han som översatt också.

Sigge & Siri/Tiny Toons (säsong 1) översattes dock av Olav F. Andersen, så han lär säkert ha översatt mer åt Kit & Co.