Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Askungen med första dubbningen på Disney+ ? [FEL, FÅR TAS BORT AV ADMIN]

Startat av FabulousSloth, 5 oktober 2024 kl. 09:40:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FabulousSloth

Jag blev förvånad att Disney+ har den första svenska dubben av Askungen istället för den andra.
Jag är nyfiken på varför det blev så eftersom flera äldre filmer har den nyare dubbningen.

BPS

Citat från: FabulousSloth skrivet  5 oktober 2024 kl. 09:40:27Jag blev förvånad att Disney+ har den första svenska dubben av Askungen istället för den andra.
Jag är nyfiken på varför det blev så eftersom flera äldre filmer har den nyare dubbningen.
Vad menar du nu? Det är ju dubbningen med Alice Babs som är den nya dubbningen...

PatoskyeIII

Kan någon kolla upp om det faktiskt stämmer? Många tror ju att dubbningen med Alice Babs är den enda och första.

Anders M Olsson

Citat från: FabulousSloth skrivet  5 oktober 2024 kl. 09:40:27Jag blev förvånad att Disney+ har den första svenska dubben av Askungen istället för den andra.
Det kan inte stämma. Såvitt jag kan se (och höra) är det omdubbningen från 1967 som finns på Disney+. Någon nyare dubbning än så finns inte.

FabulousSloth

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 oktober 2024 kl. 09:55:05Det kan inte stämma. Såvitt jag kan se (och höra) är det omdubbningen från 1967 som finns på Disney+. Någon nyare dubbning än så finns inte.
Ah, mitt fel. Trodde att det fanns en modernare dubbning. 

Disneyfantasten

Citat från: FabulousSloth skrivet  5 oktober 2024 kl. 09:56:24Ah, mitt fel. Trodde att det fanns en modernare dubbning.
Däremot finns det en modernare dubbning av Dumbo, och det är den från slutet av 1996, som används på Disney+ istället för den äldre omdubbningen från 1972.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2024 kl. 12:34:54Däremot finns det en modernare dubbning av Dumbo, och det är den från slutet av 1996, som används på Disney+ istället för den äldre omdubbningen från 1972.
⬆️
Exakt vilket är tragiskt då den nya dubben håller väldigt låg klass.
Lyckligtvis så la @BPS upp vhs:en jag digitaliserade av den bättre dubbningen🙂.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 oktober 2024 kl. 09:55:05Det kan inte stämma. Såvitt jag kan se (och höra) är det omdubbningen från 1967 som finns på Disney+. Någon nyare dubbning än så finns inte.
Jag har inte lyssnat men jag vet att creditsen från omdubben finns på D+, då jag hämtade creditslistan därifrån när jag hjälpte @willdubguru med hans Askungen sida.
Dock så saknas tekniska credits och helt från Disney+☹️.