Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Varför är dubbning så stockholmscentrerat?

Startat av TonyTonka, 2 augusti 2026 kl. 15:12:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Ja, som rubriken lyder, varför är dubbnings så stockholmscentrerat? Varför måste man bo i Stockholm för att dubba? Finns det ens dubbningsbolag i andra delar av Sverige längre?  :-\
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  2 augusti 2026 kl. 15:12:36Ja, som rubriken lyder, varför är dubbnings så stockholmscentrerat? Varför måste man bo i Stockholm för att dubba? Finns det ens dubbningsbolag i andra delar av Sverige längre?  :-\
KM Studio är nog enda undantaget tror jag, gör det verkligen komplicerat för folk att dubba. Fattar varför många aldrig blir VA om dom aldrig vill flytta dit, svårt steg att ta

Jack P.W.

Citat från: MOA skrivet  2 augusti 2026 kl. 16:01:58KM Studio är nog enda undantaget tror jag, gör det verkligen komplicerat för folk att dubba. Fattar varför många aldrig blir VA om dom aldrig vill flytta dit, svårt steg att ta
De är huvudsakligen bosatta i Karlskoga, men de har också ett kontor i Stockholm. Vilket är nog där jag gissar Iyuno/Eurotroll skådespelarna spelar in sina repliker om de dubbar hos KM (vilken är också ungefär vad de flesta av KMs medverkare är nuförtiden, så vitt jag vet):

https://kmstudio.com/locations/

Citat från: TonyTonka skrivet  2 augusti 2026 kl. 15:12:36Ja, som rubriken lyder, varför är dubbnings så stockholmscentrerat? Varför måste man bo i Stockholm för att dubba? Finns det ens dubbningsbolag i andra delar av Sverige längre?  :-\
Jag skulle nog säga att som i alla länder så syftar stora utländska företag på huvudstaden eftersom där bor det flest människor (och antagligen mest i ett visst yrke). Även om andra städer var vanligare att anlita på förr i tiden (sen finns det naturligtvis undantag i andra länder som inte bara är beroende på huvudstaden angående dubbning).

gstone

dom flesta bra skådespelare bor här
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

för att jag bor i Stockholm

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: Jack P.W. skrivet  3 augusti 2026 kl. 17:02:48De är huvudsakligen bosatta i Karlskoga, men de har också ett kontor i Stockholm. Vilket är nog där jag gissar Iyuno/Eurotroll skådespelarna spelar in sina repliker om de dubbar hos KM (vilken är också ungefär vad de flesta av KMs medverkare är nuförtiden, så vitt jag vet):

Kontoret finns fortfarande i Karlskoga men någon större produktion av dubbning sker inte där det görs i Stockholm

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2026 kl. 17:19:50Kontoret finns fortfarande i Karlskoga men någon större produktion av dubbning sker inte där det görs i Stockholm
är du kvar på forumet ? :D

jag ser dig så sällan

Oskar

Citat från: Jack P.W. skrivet  3 augusti 2026 kl. 17:02:48De är huvudsakligen bosatta i Karlskoga, men de har också ett kontor i Stockholm. Vilket är nog där jag gissar Iyuno/Eurotroll skådespelarna spelar in sina repliker om de dubbar hos KM (vilken är också ungefär vad de flesta av KMs medverkare är nuförtiden, så vitt jag vet):

Jag skulle nog säga att som i alla länder så syftar stora utländska företag på huvudstaden eftersom där bor det flest människor (och antagligen mest i ett visst yrke). Även om andra städer var vanligare att anlita på förr i tiden (sen finns det naturligtvis undantag i andra länder som inte bara är beroende på huvudstaden angående dubbning).
när det gäller KM Studio på 80 talet och 90 talet var Monica Forsberg som producent och regissör och översättare åt bland annat Disney program och filmer. dubbar åt Disneydags block på SVT 1 som heter kanal ett på den tiden. och naturligtvis på även tv4 och tv3 och kanal 5 fd Nordic channel och tv5 Nordic och femman på deras barnprogram block sänder Disney program och filmer innan Disney Channel lanserar i Scandinavian år 2003 endast för Viasat kunder och kom även till boxer år 2004 och andra operatörer år 2005. då var KM Studio ansvarig för innan Sun Studio tog över 2004 helt och några enstaka hos eurotroll och fd dubberman som slog ihop med mediadubb International och Sun Studio och sdi media och Eskimo i Göteborg och bti studion i först Göteborg sedan Stockholm som numera iyuno.