Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Henric Holmberg (1946-2026)

Startat av Monsieur Hulot, 11 februari 2026 kl. 17:14:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Ännu en legendar har lämnat jordelivet. :'(

Henric Holmberg medverkade bland annat i filmer som Släpp fångarne loss, det är vår! (1975) och Sven Klangs kvintett (1976). Den sistnämnda är han en av huvudrollerna.

Han gjorde även röst till Pettsson i ett par ljudböcker, där Johan Ulveson var Findus.

Jag kommer minnas honom som en fenomenal skådespelare och med värme. Tack för allt Henric!

https://www.dn.se/kultur/skadespelaren-henric-holmberg-dod/

Elios

Var inte han med i När karusellerna sover och den där julkalendern En Decemberdröm också?

Fan tråkigt alltså. Han var ju skit rolig.  :o

Lillefot

Jag var inte särskilt van vid honom, men det är förstås tragiskt att ännu en av Sveriges fina skådespelare har lämnat oss. Må han vila i all frid. :'(
Är inne här lite sporadiskt just nu.

Disneyfantasten

Kände inte till hon9m men nu vet jag vem han är när jag läste att han var Pettson i ljudböcker.

Må han vila i frid...

Skokaka

MOA

R.I.P även om jag inte kände till honom, alltid sorgligt

jimstrom

Jag kommer nog mest att förknippa Henric Holmberg med hans enastående obehagliga tolkning av Adolf Hitler i tv-pjäsen Albert Speer.

Dubbmässigt kan jag inte komma på något som han har dubbat.

En enastående skådespelare med en sor bredd han kunde spela både tunga draman och lättsamma komedier.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

Tråkig att höra! Jag pratade nyss om När karusellerna sover i en annan tråd, där Henric spelade Överkontrollanten.  :-\

Vila i frid!

Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

TonyTonka

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games