Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Utländsk dubbning av svenska filmer

Startat av gorehound, 20 februari 2025 kl. 15:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gorehound

Ursäkta om trådämnet redan existerar
Är det någon som har koll på exempel av svenska filmer som har fått utländska dubbningar?

Några som jag sett är t.ex

Grodan Boll och Kalle Stropp på Svindlande äventyr
Eng. titel: Charlie Strapp and Froggy Ball Flying High

Hela filmen:
https://archive.org/details/charlie-strapp-and-froggy-ball-channel-5-uk-2001

Pelle Svanslös (de två första animerade filmerna, blev dubbade på ett flertal olika språk, den första filmen fick t.o.m. en amerikansk och brittisk dubbning)
Eng. titel: Peter-No-Tail

MOA

Citat från: gorehound skrivet 20 februari 2025 kl. 15:56:13Ursäkta om trådämnet redan existerar
Är det någon som har koll på exempel av svenska filmer som har fått utländska dubbningar?

Några som jag sett är t.ex

Grodan Boll och Kalle Stropp på Svindlande äventyr
Eng. titel: Charlie Strapp and Froggy Ball Flying High

Pelle Svanslös (de två första animerade filmerna, blev dubbade på ett flertal olika språk, den första filmen fick t.o.m. en amerikansk och brittisk dubbning)
Eng. titel: Peter-No-Tail

Det där är min video, måste ändra så att alla ser den

gorehound

Citat från: MOA skrivet 20 februari 2025 kl. 16:01:57Det där är min video, måste ändra så att alla ser den
Det vore toppen :D

Såg att Dunderklumpen också hade en engelsk dubb haha

Trailer

MOA

Citat från: gorehound skrivet 20 februari 2025 kl. 16:23:18Det vore toppen :D

Såg att Dunderklumpen också hade en engelsk dubb haha

Trailer
Tror jag såg den också i en video för 5-6 år sedan nu, såg den på engelska innan jag såg den på svenska

Will Siv

Inte en film, men här den engelska versionen av Bygg Bilar med Mulle Meck.

(det här känns fel.......)

Förresten, någon som vet om det verkligen finns en engelsk dub av "Resan Till Melonia"  ???
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 20 februari 2025 kl. 16:38:10Inte en film, men här den engelska versionen av Bygg Bilar med Mulle Meck.

(det här känns fel.......)

Förresten, någon som vet om det verkligen finns en engelsk dub av "Resan Till Melonia"  ???
Står det någonstans på internet? Kan ingenting om den filmen men kan mycket väl vara ett rykte

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 20 februari 2025 kl. 17:00:48Står det någonstans på internet? Kan ingenting om den filmen men kan mycket väl vara ett rykte
Det står i boken "Per Åhlin: Bildmakare & Animatör" att det gjordes en engelsk dubbning av Miramax (Weinstein la sina smutsiga händer på filmen i så fall), men utan referenser.
- what.